پایگاه خبری تحریر نو 7 اسفند 1397 ساعت 12:30 http://tahrireno.ir/vdcawwn6.49nau15kk4.html -------------------------------------------------- حناچی در نشست خبری مطرح کرد؛ عنوان : از خبرهای مترو تا تغییرات طرح ترافیک و ادعای خرید و فروش پست -------------------------------------------------- شهردار تهران در نخستین نشست خبری خود در پاسخ به نامه حق شناس گفت: ما تمام تلاش خود را برای همراهی شورای شهر داریم و هر هفته جلساتی برای هماهنگی بیشتر برگزار می‌کنیم. متن : شهردار تهران در نخستین نشست خبری خود در پاسخ به نامه حق شناس گفت: ما تمام تلاش خود را برای همراهی شورای شهر داریم و هر هفته جلساتی برای هماهنگی بیشتر برگزار می کنیم. به گزارش تحریرنو ؛ پیروز حناچی، صبح امروز پس از گذشت سه ماه از آغاز فعالیت هایش در جایگاه شهردار تهران نخستین نشست خبری خود را برگزار و به سوال خبرنگاران پاسخ داد و با اعلام این خبر که خط ۶ مترو تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد، گفت: خط ۷ از میدان مهدیه تا میدان صنعت نیز آماده بهره برداری است و برای آماده سازی این خط، ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به فروش رساندیم که آخرین رقم این اوراق، دی ماه وصول شد. وی ادامه داد: بر اساس نظرسنجی که شهریور ۹۶ انجام شد، ترافیک و آلودگی هوا در صدر مشکلات شهر تهران بود، مدیریت گذشته و کنونی شهر تهران، مهمترین مشکلات خود را در حوزه حمل و نقل داشتند و خبر خوش ما به شهروندان این است که به زودی خط ۶ و ۷ مترو را به بهره برداری می رسانیم. حناچی با بیان اینکه در شهرداری تهران با چالش جدی درآمد مواجه هستیم، گفت: شهرداری جزو دستگاه های درآمد ـ هزینه ای است و عمده هزینه خود را از محل درآمدهای شرکت ها و سازمان ها، تهیه و هزینه می کند. از محل مالیات ارزش افزوده نیز کمک هایی از دولت دریافت می کند. همچنین کمک هایی در قالب دیون که در حال محاسبه است، به شهرداری تهران می شود. شهردار تهران گفت: شهرداری تهران برای آنکه بتواند هزینه های جاری خود را تأمین کند، باید ۲۵ تا ۳۰ میلیارد کسب درآمد کند در غیر این صورت در اداره شهر با مشکل روبرو می شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم مترو در ترددهای روزانه، کمتر از دو میلیون نفر است گفت: این رقم باید به ۷ میلیون سفر در روز برسد. شهردار تهران در ادامه بابیان اینکه حدود هزار میلیارد ریال برای سیویل خط ۶ هزینه شده است، گفت: این خط به جهت مهندسی قابلیت هایی دارد به طور مثال می توان در این خط از قطارهایی استفاده کرد که راننده نداشته باشند. وی همچنین بابیان اینکه ۷۰ دستگاه واگن در این مدت خریداری شده است، گفت: ۸۵ درصد ترخیص این واگن ها انجام شده و به دلیل بدهی مالیات بر ارزش افزوده، بخشی از ترخیص آن باقی مانده و مونتاژ آن در شرکت واگن سازی در حال انجام است. وی بابیان اینکه قرارداد تهیه ۳۷۶ واگن از طریق فاینانس و خرید هزار دستگاه اتوبوس و ۵۰ اتوبوس دیزلی بسته شده است، گفت: سهم روزهای پاک در پاییز و زمستان امسال از سه روز به ۲۰ روز در سال رسیده و هیچ روز ناسالمی نداشتیم. حناچی ابراز امیدواری کرد ۲۲ کیلومتر شامل ۸ ایستگاه از خط ۶ به بهره برداری برسد. همچنین توسعه مجتمع های ایستگاهی را یکی از محورهای مهمی دانست که امسال به آن توجه می شود. احداث پارکینگ خط متروی اکباتان یکی از دیگر از برنامه های ترافیکی شهر تهران بود. به گفته حناچی، خرید ۲ هزار اتوبوس، ۷۰۰ فیلتر دوده و نوسازی ۱۰ هزار تاکسی در دستور کار قرار دارد. شهردار تهران در خصوص فعالیت هایی که در حوزه معماری و شهرسازی انجام شده، به بازنگری اسناد موضعی کن و فرحزاد اشاره کرد و تصویب کلیات طرح تفصیلی منطقه ۲۲، همچنین در حوزه عمرانی جمع آوری کارگاه های عمرانی، بهره برداری از پنج پروژه تا پایان سال، اتمام ۳۲ پروژه نیمه تمام و به سرانجام رساندن ۳۹ پروژه فنی و عمرانی تا پایان سال ۹۸ را عنوان کرد. واکنش شهردار به نامه حق شناس/ترمز قطار را هم بکشیم ۲۰۰ متر حرکت می کند شهردار تهران پس از ارائه گزارش در خصوص عملکرد سه ماهه خود به عنوان شهردار پایتخت به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و در خصوص نامه یک عضو شورای شهر تهران به وی و تغییرات دیدگاهی که وی به عنوان شهردار تهران در زمان مسئولیتش در وزارت راه و شهرسازی داشت، گفت: سؤال، نظارت، اعتراض حق اعضای شورای شهر تهران است. نامه منتشرشده نامه جدیدی نیست و مربوط به یک ماه پیش است. در پاسخ به این نامه به ادبیات خود نامه رجوع می کنم و به قول حافظ وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم در طریقت ما کافری است رنجیدن، ما تمام تلاش خود را برای همراهی شورای شهرداریم و هر هفته جلساتی برای هماهنگی بیشتر برگزار می کنیم. وی ادامه داد: سخنانی که در ابتدای جلسه گفتم تأییدی بر این می دانم که حناچی به سخنان و وعده های خود وفادار بوده اما به آن دلیل آن زمان ادبیات تندتری داشتم که در جایگاه کنترل کننده بودم و الان در جایگاه اجرا طبیعتاً در جایگاه جدید برای ادامه روند اجرایی ملاحظاتی را در نظر می گیرم که کار خدمت به مردم و فعالیت اجرایی به خوبی انجام شود. اداره شهر و مسئولیتی که در این حوزه وجود دارد می طلبد به حواشی نپردازیم. وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اجازه ساخت بیش از ۵۰ پرونده برج باغ ها گفت: برج باغ ها اتفاق پسندیده ای نبود که اگر به سوابق آن رجوع کنیم می بینیم از سال ۸۲ نامه ای در این خصوص فرستادیم و با دلایلی این مصوبه را رد کردیم اما بعضی از رویه ها به روال زندگی عده ای گره خورده است و اگر ما ترمز قطار را هم بکشیم ۲۰۰ متر برای ایست کامل حرکت می کند در خصوص این پرونده ها نیز ما به تصمیم شورای شهر تهران عمل خواهیم کرد. شهردار تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص مبارزه با فساد در شهرداری گفت: در خصوص مبارزه با فساد تعارفی با موضوع فساد نداریم اما سروصدا هم نمی کنیم. این موضوعات از طریق همکاران ما پیگیری و صحت سنجی می شود و تاکنون با این موضوعات برخورد شده و می شود اما آن ها را خبری نکرده ایم زیرا معتقدیم این وظیفه دستگاه های نظارتی است. وی در خصوص اعتراض پیمانکاران طلبکار شهرداری گفت: تلاش کرده ایم مطالبات پیمانکاران خرد و کلان را در این مدت بپردازیم این گونه نیست که ما به آن ها بدهکار نیستم اما این واکنش ها عادی نیست، همکاران مالی ما در مناطق در حال رسیدگی به این موضوعات هستند و به هر شکل حتی پرداخت غیر نقدی این مطالبات درصدد پرداخت مطالبات هستند؛ اما برخی باانگیزه های متفاوت ازجمله زیاده خواهی می خواهند مدیران شهرداری را تحت فشار قرار دهند. فروش شهروند در لایحه بودجه امسال نبوده حناچی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص شرایط اقتصادی کشور و تأثیری که بر بودجه شهرداری تهران می گذارد و احتمال فروش سرمایه های شهر ازجمله فروشگاه شهروند و شهر آفتاب که در لیست فروش شهرداری قرار داشت اما کمیسیون تلفیق آن را حذف کرد توضیح داد: شرایط فعلی اقتصاد شهرداری تابعی از شرایط اقتصادی کشور است اما شرایطی که برای دولت تهدیدکننده است می تواند برای ما یک فرصت باشد و حجم زیاد نقدینگی می تواند فرصت سرمایه گذاری در شهرداری را افزایش دهد. وی افزود: فروش شهروند در لایحه بودجه امسال نبوده و مربوط به لایحه بودجه سال گذشته است. وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه بر اساس نظرسنجی ها ۷۱ درصد شهروندان تهرانی نام شهردار تهران را نمی دانند و هنوز برنامه های اصلاحی شهرداری آغاز نشده است، گفت: این نظرسنجی مربوط به مهر ۹۷ است و هنوز این نظرسنجی در خصوص دوره فعالیت من در شهرداری آغاز نشده است. وی بابیان اینکه باوجود منابع محدود اقدامات اصلاحی انجام شده و این گونه نیست که به دلیل نبود منابع کاری انجام نمی دهیم، گفت: در جلسه معاونان شهردار به ایده رنگ در شهر اشاره کردم ایده ای که هزینه ای ندارد اما می تواند سرنوشت یک شهر را عوض کند. تهران شهر رنگی نیست و می تواند با این اتفاق که بافرهنگ ما نیز عجین است یک اتفاق مهم را رقم بزنیم. می توان در حوزه های فرهنگی و اجتماعی فعالیت های تأثیرگذاری داشته باشیم. شهردار تهران در پاسخ به سؤالی درباره برنامه های مدیریت شهری در حوزه مناسب سازی شهر برای معلولان گفت: بامعنای امروز، معلول کسی است که نتواند در عرصه های اجتماعی حضور پیدا کند. پس ما وظیفه داریم در درجه اول تمام ساختمان های عمومی را برای تمام اقشار مناسب سازی کنیم. این یک فرایند است. مسائلی که فرایند هستند در یک نقطه متوقف نمی شوند، بر اساس مطالعه شکل پیدا می کنند و باید مستمراً مورد نظارت قرار بگیرند. به طورقطع می توانم بگویم که در فضاهای عمومی تلاش شهرداری بر این است که مناسب سازی صورت بگیرد. در بخش های تخصصی تر نیز ایجاد امکانات برای شهروندان روشندل و دوستان ناشنوا در دستور کار است. موضوع مناسب سازی برای من کاملاً جدی است. حناچی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تغییرات طرح ترافیک و حذف طرح زوج و فرد توضیح داد: در مورد طرح زوج و فرد تمامی مطالعات نشان می داد این طرح به صورت مقطعی و آنی تأثیرگذار خواهد بود و اگر قرار باشد به صورت دائمی اجرایی شود تأثیرگذاری خود را از دست می دهد و در این خصوص پلیس راهور وزارت کشور، شورای عالی ترافیک و معاونت حمل ونقل شهرداری تهران با یکدیگر اتفاق نظر داشتند. شهردار تهران با اشاره به جزئیات طرح ترافیکی که طی سال های گذشته اجرایی می شد توضیح داد در طرح ترافیک پیشین ۴۴۱ گروه مختلف سهمیه دریافت می کردند و دراین باره قاعده مناسبی برای توزیع وجود نداشت؛ و حتی قسمتی از مجوزها به صورت رایگان توزیع می شد و به جای اینکه مردم را به قانون مداری تشویق کنیم با جریمه ۲۰۰۰۰ تومانی و ورودی ۴۰۰۰۰ تومانی آن ها را به بی قانونی تشویق و ترویج می کردیم. حناچی با اشاره به اینکه امروز شهروندانی که در محدوده طرح زندگی می کنند در طرح ترافیک سال ۹۸ می توانند از تخفیفات ویژه ای برخوردار شوند اضافه کرد: شهروندان ساکن در محدوده طرح ترافیک اگر قبل از ساعت ۸:۳۰ از محدوده خارج شوند و از ساعت ۱۷ به محدوده وارد شوند نیازی به پرداخت عوارض ندارند و این یک امتیاز ویژه برای ساکنان است و البته دارندگان وسایل پاک و هیبریدی تا ۹۰ درصد از تخفیف برای دریافت مجوز برخوردار خواهند شد. همین طور در این طرح برای جانبازان و توان یابان تخفیف در نظر می گیریم. شهردار تهران بابیان اینکه ۷۰ درصد آلودگی هوای پایتخت ناشی از تردد وسایل موتوری است، اضافه کرد: ۴۰ درصد این آلودگی ها به دلیل تردد وسایل شخصی است و تنها راه حل این است که تردد خودروهای شخصی در پایتخت کاهش پیدا کند. باید تلاش کنیم در شهر سالم زندگی کنیم و راه حل این، استفاده نکردن از خودروهای شخصی خواهد بود. این گونه نیست که فقط گروه های خاص مجبور شوند کمتر از خودروهای شخصی شان استفاده کنند. در طرح جایگزین به مسائل کارشناسی، تأثیرگذاری آن بر جامعه و افکار عمومی توجه شده است. حناچی درباره طرح تفصیلی و اعتراضات مردم فرحزاد به مسائل طرح گفت: در مورد طرح جامع تفصیلی ما با چند چالش مواجه بودیم که ابلاغ و اجرانشده بود بازبینی در طرح تفصیلی آغازشده است طرح تفصیلی فرحزاد تصویب و ابلاغ شده است ان شاءالله همکاران پیگیری می کنند. موضوع طرح تفصیلی جزو اقدامات اساسی ماست و به طورجدی در حال تعقیب هستیم و رابطه معقول و منطقی با وزارت شهرسازی داریم که به این موضوع کمک خواهد کرد. حناچی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره نحوه جلوگیری از ساخت برج ها به خصوص در منطقه ۲۲ گفت: موضوع منطقه ۲۲ در طرح تفصیلی پیگیری شده است آنجا که می شد جلوی آن را گرفت گرفتیم. مواردی که پروانه صادرشده بود نمی شد کاری کرد اما در اجرای آن نظارت کردیم. تنها دلیلی که این اتفاق آنجا افتاد این بود که طرح تفصیلی و جامع زیر پا گذاشته شده بود و تصمیمات سلیقه ای گرفته شده است و ما باید به سمت چارچوب طرح جامع باید حرکت کنیم ان شاءالله اسناد آن به زودی آماده و ابلاغ می شود. آماده همکاری در سطح بین المللی هستیم حناچی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره همکاری های بین المللی شهرداری تهران و اقداماتی که تا به امروز در این زمینه انجام شده است، توضیح داد: از طریق سازمان سرمایه گذاری بسته های آماده ای را برای سرمایه گذاری در نظر گرفته ایم تا هرکدام از میهمانان خارجی که به شهرداری تهران می آیند و آمادگی سرمایه گذاری دارند، این بسته ها را ارائه دهیم. وی بابیان اینکه البته در جلساتی که با میهمانان خارجی برگزار می کنیم نیز موضوعات مرتبط با سرمایه گذاری مطرح می شود، ادامه داد: در حال حاضر تعدادی از این سرمایه گذاری ها آغازشده است، اما به دلیل مسائل مرتبط با تحریم نمی توانم جزئیات آن را مطرح کنم؛ اما به صورت کلی جذب سرمایه، جزو برنامه های دائمی شهرداری تهران است. به گفته وی بخشی از وظایف شهرداری ها تلاش برای جذب سرمایه به منظور ایجاد محیطی بهتر برای شهروندان است. شهردار تهران در پاسخ به سؤالی در مورد نامه رئیس سابق بازرسی شهرداری به شورای عالی امنیت ملی در خصوص تخلفات شهرداری است و اینکه آیا درست است هر مدیری که عوض می شود، برنامه هایش هم با آن می رود، گفت: برنامه های شهر را شورا تصویب می کند و در این برنامه ها با رفتن و تردد مدیران تغییری حاصل نمی شود. در آغاز همین دوره بخشی از برنامه های دوره قبل را به اجرا درآوردیم. وی ادامه داد: در مورد مماشات نیز بگویم که من مماشاتی نمی بینم. ممکن است خیلی چیزها را داد نزنیم. قطعاً خیلی از موارد را پیگیری می کنیم، اما ما مرجع تشخیص نیستیم و فقط اطلاعات را در اختیار دستگاه های نظارتی قرار می دهیم. شهردار تهران گفت: در مورد زلزله نیز باید بگویم که ری در قرن هفتم یک کلان شهر بود، اما ازآنچه چیزی باقی ماند؟ باور ما این است که باید یاد بگیریم با زلزله زندگی کنیم. زلزله خواهد آمد و ما باید حداکثر آمادگی را داشته باشیم. معمولاً برای این چنین حوادثی باید سناریوهایی آماده کرد. حناچی بابیان اینکه باید بدانیم که اگر بدترین حالت اتفاق بیافتد، در این شهر چه رخ خواهد داد، تصریح کرد: مثلاً در تهران مطالعه ای صورت گرفت و برخلاف چیزی که فکر می کردیم، فهمیدیم گسل ری از گسل فشم تخریب بیشتری خواهد داشت، یا دریافتیم تأثیرات ناشی از آتش سوزی بعد از زلزله موضوعی نیست که بتوان از آن گذشت. وی در پاسخ به این سؤال که به نظر می آید اقشار کم درآمد در تهران به حاشیه رانده می شوند، گفت: جهت گیری عمومی در شهرداری این است که هرکسی که بیشتر از منافع شهر استفاده می کند هزینه بیشتری بپردازد. طبیعتاً مردم عادی از حداقل امکانات استفاده می کنند. کسانی که استفاده بیشتری می کنند، طبیعتاً هزینه اش را نیز از ایشان می گیریم. در خیلی از خیابان ها رستوران هایی می بینید که علاوه بر درآمد، تولید زباله بسیار زیادی دارند. قطعاً شهرداری از این ها نخواهد گذشت. شهردار تهران تصریح کرد: تمام تلاش شهرداری این است تا چیزی را که مردم به صورت متناسب استفاده می کنند، موردحمایت قرار دهد. ما یارانه بسیار زیادی برای مترو می دهیم چراکه اکثر مردم شهر به شکل مساوی از آن استفاده می کنند؛ شاید یکی از دلایل عدم مداخله بخش خصوصی در حوزه حمل ونقل عمومی و مترو نیز همین یارانه بسیار زیاد بر این حوزه است. شهردار تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار فرانسه درباره کانال مالی اینستکس اروپا و اثر آن برای شهرداری گفت: خریدهایی که برای قطار شهری انجام می شود عمده آن از چین است و علت آن هم قیمت است. البته نسل جدید قطارها در داخل کشور ساخته می شود و ۴۰ درصد قطعات آن داخلی است و تلاش ما کاهش وابستگی است. وی ادامه داد: بخشی از قطعات واگن ها برای ساخت صرفه ندارد و در دنیا هم سازندگان محدودی دارد، اما به هر صورت جهت گیری اصلی استفاده از ظرفیت داخلی است. الآن هم واگن سازی تهران مونتاژ قطعات را دنبال می کند. حناچی در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان بدهی شهرداری تهران و تاکید خبرنگار به دادن پاسخی شفاف به این سوال گفت: وقتی کشوری فرهنگی غنی دارد یعنی مسائل مشابهی در سال های گذشته اتفاق افتاده که پاسخ آن در ادبیات وجود دارد. این پرسش را نیز با مثالی جواب می دهم. از قدیم گفته اند مرد است و قرضش و حالا شهرداری است و بدهی هایش. وی در خصوص انتصابات توضیح داد: ما مشکلی در خصوص انتصابات نداریم و هرگز دو نفر در خصوص یک نفر همانند هم فکر نمی کنند و در جلسه آخری که با اعضای شورای شهر داشتیم موضوع انتصابات مطرح شد. تغییرات در سطح شهرداران ادامه دارد در حال حاضر که با هم گفتگو می کنیم احتمالاً ۴ شهردار جابجا شده است و این تغییرات تا زمانی که نیاز باشد ادامه دارد و نگرانی ای در این خصوص وجود ندارد. وی با بیان اینکه حدود هزار میلیارد ریال برای سیویل خط شش هزینه شد گفت :خط ۶ و ۷ به جهت مهندسی از قابلیت هایی برخوردار است به طور مثال امکان استفاده از قطارهای بدون راننده در خط شش است. حناچی با اشاره به اینکه ۷۰دستگاه واگن خریداری شده گفت: ۸۵درصد کار ترخیص آن انجام شده و بدهی مالیات بر ارزش افزوده، مونتاژ در شرکت واگن سازی تهران راه آهن تهران کم تر از دو میلیون سفر را سرویس می دهد، هدف گذاری ۷میلیون سفر برنامه است، حدود ۲هزار واگن مترو برای ۷ و کم کردن سرفاصله واگن از طریق فاینانس، هزار دستگاه اتوبوس و ۵۰اتوبوس دیزلی قرار داد خرید بسته شده است. وی ادامه داد: سهم روزهای پاک از ۳روز به ۲۰روز در سال ۹۷هیچ روز ناسالمی نداشتیم. شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران به مشکل متکدیان در سازمان بهشت زهرا (س) و ایجاد مزاحمت برای خانواده های داغدار و نبود مأموران حفاظت کافی در این مکان اشاره و بیان کرد: سازمان بهشت زهرا (س) نیز علیرغم تمام تلاش های همکاران، مثل باقی حوزه های شهر است. اگر شکایتی وجود دارد، سامانه هایی برای رسیدگی به آن ها وجود دارد. درست است که به این ایرادات اشاره کردید اما این را هم بگوییم که سازمان بهشت زهرا (س) یکی از منظم ترین سازمان های شهرداری است. من این موضوع خاص را تعقیب می کنم و در نشست های بعدی نتیجه آن را خدمت شما تقدیم خواهم کرد. پیگیری موضوع کمربندی های جدید از طریق بخش خصوصی خبرنگار دیگری به صحبت های شهرداران قبلی مبنی بر اینکه دیگر پروژه های تونلی و پلی نخواهیم داشت اشاره کرد. حناچی در پاسخ به این سوال گفت: قسمت اعظم شبکه حمل و نقل تهران اجرا شده، اما بخش هایی باقی مانده است؛ مثل کمربندی شرق تهران، مثل ایده ای که ادامه صیاد را به کمربندی های دیگر وصل کند. بخشی از این موضوعات از جنس سرمایه گذاری بخش خصوصی تعقیب خواهد شد. مسلما موضوع کمربندی های جدید از طریق بخش خصوصی قابل پیگیری است. وی ادامه داد: البته این به این معنا نیست که کار عمرانی نخواهد شد؛ شکل آن تغییر خواهد کرد. مسابقه ای برگزار کردیم در دریاچه چیتگر؛ پروژه ای برنده شد؛ صورت مسأله این بود که دسترسی به حکیم از طریق چیتگر فراهم شود. نتیجه مسابقه درآمد، کسی که در مسابقه برنده شد یک چرخ و فلک بزرگ هم پیش بینی کرد. شهردار تهران گفت: جنس پروژه های عمرانی از این پس تغییر خواهد کرد. تعداد زیادی فضای صنعتی متروک در شهر داریم که تبدیل به تهدید شده اند. می توانیم این تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم. ما برای کارخانه متروک و قدیمی سیمان ری برنامه داریم و با همکاری دولت این موضوع را تعقیب خواهیم کرد. این پروژه اگر اجرا شود بخش بزرگی از جنوب تهران را تحت تاثیر قرار خواهد داد. می توانیم برای موتورهای بنزینی ممانعت جدی ایجاد کنیم حناچی در پاسخ به سوالی در این مورد که چه اقداماتی قرار است برای معاینه فنی موتورسیکلت ها انجام شود، بیان کرد: این نکته مهمی است چرا که میزان آلایندگی موتورهای کاربراتوری و کلاً خودروهای کاربراتوری خیلی بالاست. ١٨ درصد آلودگی تهران مربوط به موتورهای ٢چرخ کاربراتوری است. انگار فرهنگی جا افتاده است مبنی بر این که موتور مال آن هایی است که نمی خواهند قانون را رعایت کنند؛ باید اول این نگرش را درست کنیم. وی افزود: می توانیم برای موتورهای بنزینی ممانعت جدی ایجاد کنیم و موتورهای برقی را مورد استفاده قرار دهیم. خوشبختانه کارهای زیادی توسط استارت اپ ها انجام شده است. یکی از محورها این است که چطور می شود موتور بنزینی را به موتور برقی تبدیل کرد. آن روزی که من سوار موتورسیکلت شدم، یک موتور داخلی بود که از بنزینی تبدیل به برقی شده بود. در صحبت با رییس جمهور نیز به این نتیجه رسیدیم که از حداکثر بضاعت برای حل این مشکل استفاده کنیم. بخشی از این موضوع نیز تکنیکی است که باید با همکاری استارتاپ ها حل شود. تحقق ۸۵ درصدی بودجه نقدی در شهرداری تهران شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف کارگزاری ها و بدهی های یک بانک خصوصی متعلق به کلان شهرها گفت: میزان تحقق بودجه نقدی ما در شهرداری تهران ۸۵ درصد است و در تادیه بودجه غیر نقد مقداری مشکل داریم. علت آن هم شرایط رکود و کاهش تقاضا برای استفاده از املاک برای بدهی ها است. اما تمام تلاش ما در حوزه مالی و املاک این است که بخشی از کسانی که آمادگی دارند تهاتر کنند، این املاک به آنها واگذار شود. ذرباره گرفتن وام با استفاده از املاک این موضوعی است که از سال های قبل دنبال شده اما چون وام های قبلی تسویه نشده نمی توانیم وام جدید بگیریم. به مرور با بانک ها در حال تسویه هستیم تا بتوانیم تسهیلات بعدی برای حمل و نقل و مترو را مورد استفاده قرار دهیم. بدهی های برخی املاک خاص هنوز به عدد روشن نرسیده است؛ در حال مذاکره هستیم وقتی به سرانجام رسید خبر می دهیم. امسال شهرداری تعدیل نیرو ندارد حناچی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره معاونت فرهنگی شهرداری و ارتباط او با اصولگرایان گفت: من این طور به موضوع نگاه نمی کنم چرا که در این صورت خود من هم زیر سوال می روم چرا که سال ها قائم مقام مرحوم مهندس سیفیان بودم. من چنین چیزی را به این شکل نمی پذیرم. قولی که به شورای شهر دادم سلامت و تخصص بوده است به آن هم پایبندم. برون داد فعالیت های یک فرد در حوزه های تخصصی و علمی می تواند نشان دهنده تناسبش برای تصدی یک سمت باشد. ضمن این که همه ما با آرای مردم مشروعیت فعالیت داریم به هر حال قول هایی به مردم داده ایم و نسبت به آنها پایبندیم. باید به برونداد کارهایمان بپردازیم که آیا قابل دفاع است یا نه. شهردار تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا امسال تعدیل نیرویی در مجموعه شهرداری خواهید داشت گفت: پیش از سال تعدیل نیرو در شهرداری نداریم. ما در رابطه با ساماندهی نیروهای انسانی یک نگاه برد-برد داریم برای رسیدن به یک وضعیت پایدار. شیوه فعالیت شرکت های تحت نظر شهرداری تهران حناچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره شیوه فعالیت شرکت های تحت نظر شهرداری تهران مانند شرکت شهر سالم گفت: مجموعه هایی که به صورت شرکت تحت نظر شهرداری تهران اداره می شوند باید دارای سرعت عمل بوده و بتوانند هزینه های خودشان را تأمین کنند. البته شهرداری تهران مأموریتی مبنی بر حفظ سلامت همه شهروندان ندارد، اما پرسنل خود را به طور کامل تحت پوشش قرار خواهد داد. شاید با توجه به شرایط خاص اقتصادی کمک هایی که انجام می شود همچون گذشته نباشد اما این کار را انجام خواهد داد. حناچی تأکید کرد: اما این فرصت وجود دارد که این شرکت ها سودده باشند و بتوانند خدمات بیرونی ارائه کنند و در این خصوص منع قانونی هم وجود ندارد. شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری ها در ایران بر اساس قانون شهرداری فعالیت می کنند و همانند سایر شهرداری های جهان نیستند، عنوان کرد: در سایر شهرداری ها مسائلی همچون سلامت و مسائل فرهنگی به دولت های محلی اختصاص پیدا می کند، اگرچه در قانون برنامه چهارم برای اولین بار این موضوع مطرح شد اما بدنه دولت مقاومت انجام داد و در آن زمان تنها وزارت راه و شهرسازی در طرح تفصیلی و وزارت ارشاد در حوزه کتابخانه ها بخشی از وظایف خود را به شهرداری ها محول کردند. به همین دلیل ما در این زمینه نیازمند قانون و حمایت های قانونی هستیم. حناچی در توضیح سایر فعالیت هایی که توسط شرکت های تحت نظر شهرداری تهران انجام می شود و به شهروندان خدمات ارائه می دهند، گفت: اداره کل اجتماعی در حوزه معاونت اجتماعی موضوعات مربوط به کودکان کار و رسیدگی به معتادان و آسیب دیدگان حوزه اجتماعی را پیگیری می کند. البته ایجاد گرمخانه ها و جمع آوری کارتن خواب ها بخشی از این فعالیت ها است. بر اساس ادعای همکارانم که قریب به یقین است تمام تلاش ما این خواهد بود که در زمستان کارتن خواب ها بدون سرپناه نمانند. وضعیت طرح توسعه دانشگاه تهران حناچی در بخش دیگری از سخنان خود درباره طرح توسعه دانشگاه تهران تصریح کرد: اجرای طرح های شهرسازی بعضی اوقات منافع فردی را در مقابل منافع جمعی قرار می دهد؛ مثلا ده ونک می تواند تفرجگاهی برای تمام شهر باشد، اما در آن جا با ساخت وسازی مواجه هستیم که رسمیت ندارد. وی اضافه کرد: در مورد طرح توسعه دانشگاه تهران یک موقع دولت منابعی را تعریف کرد؛ ٢٠ درصد از املاک باقیمانده در این مورد مربوط است به املاک حاکمیت و ٢٠ درصد نیز املاک مردم است. مشکل این جاست که این ٢٠ درصد املاک مردم کاملاً پخش است. داریم با دانشگاه مذاکره می کنیم تا کمترین فشار بر مردم بیاید. ماجرای خرید فروش مناصب در شهرداری شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی شد پست ها و مناصب در شهرداری تهران خرید و فروش می شوند، گفت: در امور قضایی گفته می شود اگر ادعا دارید باید مدارک آن را نیز ارائه کنید. اگر مدعی هستید که پست ها در شهرداری تهران خرید و فروش می شوند باید مدارک آن را ارائه کنید، در غیر این صورت محاکم قضایی به سراغ شما می آیند. البته ما از خبرنگاران شکایت نمی کنیم اما اگر مدارکی دارید باید آن را حتماً به ما بدهید. این ادعای شما تمامی بدنه شهرداری تهران را تحت تأثیر قرار می دهد، چون بخشی از این افراد را من منصوب می کنم و کسانی که من آن ها را منصوب کردم، عده دیگری را منصوب می کنند. وضعیت بدهی های دولت به شهرداری وی در پاسخ به سوال دیگری درباره بدهی های دولت به شهرداری توضیح داد: هیچ سودی وجود ندارد که در این شرایط اقتصادی مردم را نگران کنیم و بهتر است به جای اینکه افراد را به جان یکدیگر بیندازیم، اقداماتی را انجام دهیم که به نفع مردم باشد. در قرآن آمده است با هم مناظره نکنید زیرا ضعیف می شوید و حالت فربه بودن شما از بین می رود. به جای این که با یکدیگر به بحث بپردازیم بهتر است اقداماتی را انجام دهیم که به سود مردم باشد. ما به قول هایی که داده ایم عمل می کنیم و بهتر است شما هم دعا کنید تا هم عمر سنی ما طولانی باشد و هم مدت زمانی که در شهرداری فعالیت می کنیم. شهردار تهران در مورد بستر و زیرساخت های تهران برای دوچرخه سواری و همراهی زنان در این کمپین، نیز توضیح داد: میزان استفاده از دوچرخه در تهران زیر ١درصد است. بعضی می گویند تهران به دلیل شیب، امکان دوچرخه سواری ندارد. به جرأت می گویم مشکل نودوپنج درصد مسیرهای تهران برای دوچرخه قابل حل هستند. ما کارگاه هایی با هلندی ها در همین مورد داشتیم که ادعای آن ها نیز همین بود. وی افزود: ما اصرار نکردیم که این موضوع برای بانوان نیز وجود داشته باشد، اما مهم است که بگویم این حساسیت نیز قابل حل است. همکاران من در این مورد ایده های خوبی دارند و در حال طراحی مدلی هستند که شک ندارم به اندازه کافی پاسخ حساسیت ها را می دهد و دیگر مشکلی نخواهد داشت. حناچی در مورد موضوع دوچرخه خاطرنشان کرد: تابه حال بسیاری از مسیرهای تهران برای دوچرخه سواری مناسب سازی شده است. ردیفی نیز برای این موضوع در بودجه٩٨ در نظر گرفته ایم. شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره استفاده از قانون بازنشستگان در شهرداری تهران و این که آیا شما بعد از شهرداری محافظه کار شده اید و همچنین درباره استفاده از دوچرخه در شهر، گفت: در مورد استفاده از دوچرخه این جز برنامه های من در شورا نیست، بعداً مطرح شد که البته این کار مانع برنامه های عادی من هم نیست. وی ادامه داد: درباره برخی حساسیت ها نسبت به دوچرخه سواری بانوان نیز اگر حساسیتی هست باید برای آن راه حلی طراحی کنیم. دیروز روز مهندس بود و در فضای مجازی گفتند مهندس یا تلاش می کند راهی را طی کند یا راهی باز می کند، درباره محافظه کاری هم من صحبت های شما را قبول ندارم، هیچ کدام از مواضع من تغییر نکرده و مسیر خود را ادامه می دهم. حناچی درباره انتخاب محل مصاحبه نیز گفت: ما اینجا (انجمن آثار و مفاخر فرهنگی) را مخصوصاً انتخاب کرده ایم. این اماکن از ویژگی های خاص تهران است که در حالت عادی کسی سراغش نمی رود و گاهی به خاطر بی توجهی مدیریتی شهری و یا صاحبان از بین رفته اند، این ظرفیت ها قابل مقایسه با اصفهان بوده اند که از بین رفته اند. ما مخصوصا اینجا را انتخاب کردیم که یادآوری کنیم نسبت به ارزش های شهری توجه داشته باشیم. شهردار تهران ادامه داد: درباره بازنشسته ها هم همه تلاش ما این است که قانون اجرا شود، به هر حال وقتی شهردار تهران به خاطر این قانون جا به جا می شود دیگر توجیه نیست که برای دیگران اتفاق دیگری بیفتد. البته در برخی سازمان های شهرداری با موانعی مواجه هستیم. وی ادامه داد: به عنوان مثال سازمانی هست که در آن ۲۰۰ نفر بازنشسته می شوند و شهرداری باید به آن ها حق بازنشستگی پرداخت کند که این خود مانعی برای اجرای این قانون است، اما به صورت کلی ما به دنبال اجرای این قانون در شهرداری هستیم. حناچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت خط راه آهن تهران - تبریز و تملک زمین توضیح داد: مباحث مربوط به این موضوع، حقوقی است، اما همکاری های لازم با وزارت راه و شهرسازی انجام می شود و با تأیید وزیر محترم راه، مسیر قابل تغییر است و این موضوع پیگیری می شود. البته بحث مالکیت زمین از جنس واگذاری املاک نیست و در توزیع قلمرو عمومی خواهد بود و سازه های سبک در آنجا ایجاد خواهد شد. شهردار تهران در پاسخ به این سوال که به طور خاص برنامه های شما برای حوزه فرهنگی و اجتماعی چیست، توضیح داد: نگاه ما در این حوزه پررنگ شدن رویکرد اجتماعی خواهد بود. اگر مشکلاتی را که در سطح شهر داریم با نگاه علوم اجتماعی تعقیب کنیم، نتیجه چیز دیگری خواهد بود. در نوروز امسال نتیجه تلاش همکاران چه در حوزه اجتماعی چه در حوزه زیباسازی را شاهد خواهید بود. حناچی درمورد عدم رسیدگی به قانون حمایت از معلولان گفت: قانون حمایت از معلولان با نگاه من و همکارانم به تصویب رسید. این جلسات ادامه پیدا خواهد کرد. مناسب سازی چیزی است که باید به شکل مستمر مورد کنترل قرار بگیرد و تمام عوامل آن باید به این موضوع حساس باشند. حناچی در پاسخ به پرسشی درباره پروژه های تخلف دار نیز عنوان کرد: مکانیزم جلوگیری از تخلف در شهرداری در قدم اول مهندسین ناظر، در قدم دوم نظام مدیریت شهری و در قدم بعدی نیز سیستم قضایی است. در قدم اول گفته ایم اگر مهندسین ناظر مشکلی را گزارش نکردند، آن ها را توبیخ می کنیم؛ در قدم دوم داریم خیلی جدی کنترل می کنیم و در حوزه سوم نیز موضوعات به ماده١٠٠ می رود و در ماده١٠٠ نیز شهرداری نماینده ای ندارد. وی ادامه داد: از ٧٢ هزار پرونده موجود در کمیسیون ماده١٠٠، کمتر از ٨٠٠ مورد آن بحث های مالی بزرگ دارد و مابقی آن مربوط به مشکلات خرد مالی است. شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره استفاده از زنان در شهرداری و عملکرد مدیران زن در شهرداری گفت: در مورد مدیریت زنان همواره جزو مدیرانی بودم که مدیران تخصصی را از زنان انتخاب کردم، در زمانی هم ۵۰ درصد از مدیرانم را از زنان انتخاب کردم و از این مقطع راضی هستم. اما اگر در این زمینه الزامات را رعایت نکنیم زنان ضرر می کنند. همکاران متخصص بانو در شهرداری به گردن ما حق دارند و ما وضعیت آنها را پیگیری می کنیم. حناچی همچنین درباره هوشمندسازی شهر هم گفت: در زمینه هوشمندسازی ما پلتفرمی به نام باهم طراحی کرده ایم که ان شاءالله جزئیات آن را آقای فرجود ارائه خواهند کرد. تعیین تکلیف معاونت های شهرداری پیروز حناچی در پاسخ به سوالی درباره بدهی های دولت، آلودگی های هوا و علت عدم تعیین تکلیف برخی معاونت ها و مدیریت ها در مدیریت شهری گفت: من به سوال های شما قبلا پاسخ گفته ام اما در کل مهم نیست ما چقدر اینجا می مانیم، مهم این است که وظیفه خود را درست انجام دهیم و شهروند خوبی باشیم. شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه حناچی تصمیم دارد که اقدام ویژه ای برای پایتخت انجام دهد چه قولی به مردم می دهد، گفت: در برنامه های شورای شهر زمانی که برنامه هایم را در شورا اعلام می کردم گفتم که ما نمی توانیم تهران را به بهشت تبدیل کنیم اما می توانیم از ایجاد آسیب های جدید جلوگیری کنیم و بر همین اساس برنامه ای را نیز تدوین کردم. وی ادامه داد: شهر زمانی بهتر می شود که در آن تصمیم گیری های غلط وجود نداشته باشد و در واقع بتوانیم از وجود افراد متخصص در امور تخصصی استفاده کنیم و تصمیم های غیرتخصصی را به حداقل برسانیم. قول نمی دهم که تهران را بهشت کنم اما تلاش این است که بهره وری کارها افزایش پیدا کند. حناچی تأکید کرد: تهران با بیش از ۲۲ درصد تولید ناخالص ملی، ۳۰ درصد گردش اقتصادی، ۸۰ درصد وجود نخبگان و ۲ درصد مساحت، در وضعیت تمرکز حاد به سر می برد و حل مشکلات ناشی از این تمرکز در قیاس اختیارات شهرداری تهران نیست و حاکمیت باید روی آن متمرکز شود. البته شهرداری می تواند به این تمرکز دامن نزند و آن را کنترل کند. وی با اشاره به حضورش در جلسات هیأت دولت و تأثیر آن عنوان کرد: سازمان حسابرسی در برخی از دستگاه های شهرداری تهران که مدعی هستند که دولت به آن ها بدهکار است، مستقر می شوند و بدهی ها را احصا می کنند و بخشی از این بدهی های احصا شده با بدهی های بانک ها قابل تهاتر خواهد بود. هم اکنون شهرداری تلاش می کند تا سیمان ری را که جزء اموال دولتی است بتواند در اختیار بگیرد. در واقع حضور در جلسات هیأت دولت باعث می شود روابط بین دولت و شهرداری بهتر و حسنه تر شود و این رابطه حسنه بین دولت و شهرداری می تواند بخش مهمی از مشکلات مردم را حل کند. حناچی در پاسخ به سوالی خبرنگار ی مبنی بر اینکه در درگیری شورا و شهردار پیشین مبنی بر میزان بدهی ها، شما تا چه اندازه در کنار شورا هستید، گفت: ما در خط مردم هستیم و همه ما باید در خط مردم باشیم و منافع آن ها را درنظر بگیریم. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اختصاص بودجه به ساخت جایگاه های دوچرخه سواری در تهران اضافه کرد: برای توسعه مسیر دوچرخه در بودجه ٩٨ بودجه مشخصی در نظر گرفته شده البته از حضور بخش خصوصی هم استفاده خواهیم کرد. شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره هوشمندسازی شهر عنوان کرد: اگر در رنکینگ جهانی شهرهای برتر دنیا دقت کنیم، می بینیم شهرهایی که ظرف ١٠ سال گذشته بهترین بوده اند، آن هایی هستند که در زمینه هوشمندسازی کارهای درستی انجام دادند؛ بارسلون و وین به همین دلیل موفق هستند. ما نیز تمام تلاش مان بر همین است. وی ادامه داد: سرمایه خوبی در بخش فناوری اطلاعات در اختیار داریم. ما پایگاه های اطلاعاتی دیگری نیز در سطح شهر تهران داریم که سعی می کنیم یکپارچگی آن ها را تعقیب کنیم. نباید اطلاعاتی در مورد تهران وجود داشته باشد که ما نداشته باشیم. حناچی افزود: توسعه رصدخانه تهران را در همین حوزه داشته ایم. توصیه می کنیم جلسه ای را نیز آن جا داشته باشیم و همکاران خبرنگاران آن محل را ببینند؛ به عنوان مثال ما نقشه پراکنش فقر را در شهر داریم. این حوزه حد یقفی ندارد. ما با جدیت در این حوزه تلاش می کنیم. تلاش برای بازپس گیری ۲۰۰ ساختمان شهرداری تهران یکی دیگر از خبرنگاران درباره گزارش عملکرد ١٠٠روزه محمدعلی نجفی و ١٢ تخلف اشاره شده در آن پرسید و حناچی نیز توضیح داد: بخشی از این پرونده ها در کمیسیون تخلفات است؛ بخشی از این پرونده ها نیز توسط سازمان بازرسی به قوه قضاییه ارجاع شده است. من لیست پرونده ها را داشتم و قابل احصاء است اما ترجیح می دهم جزئیات را نگویم چرا که اسامی افراد در آن هستند. وی افزود: در مورد املاک فاقد مجوز نیز سازمان املاک شهرداری در حال پیگیری است. ما ٢ هزار ملک داریم که در اختیار سازمان ها، ارگان ها و سمن ها است. ١۶٠٠ مورد از این تعداد را شورای شهر نیز قبول دارد که باید در اختیار آن ها باشد؛ ٢٠٠ تا از این تعداد را نیز پیگیری می کنیم که پس بگیریم. شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره عمل نکردن مدیران قبلی شهری و اعضای پیشین شورای شهر در حیطه وظایفشان به بیتی از حافظ اشاره کرد و گفت: حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت آری به اتفاق جهان می توان گرفت. ما باید به بهتر شدن شرایط شهر به یکدیگر کمک کنیم و هیچ دلیلی وجود ندارد که به اختلاف ها دامن بزنیم. وی درباره اینکه چرا برای بازیافت زباله های شهر تهران فکری نشده است، گفت: برای بازیافت زباله های شهر تهران فکرهای زیادی شده است اما مشکلاتی از جمله الگوی نامناسب جمع آوری زباله در شهر تهران وجود دارد و به تبع آن کار بازیافت سخت تر می شود. امروز پسماند در مخازن در سر چهارراه ها به صورت ترکیبی از زباله های تر، خشک، قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت جمع آوری می شود و همین امر باعث شده زباله گردها پای این مخازن بیایند و به یکی از اصلی ترین موانع تبدیل شوند. شهردار تهران ادامه داد: یکی دیگر از راه حل ها باید آموزش تفکیک از مبدأ باشد که بسیار تأثیرگذار خواهد بود. امروز این موضوع به صورت پایلوت با همکاری برخی از استارت آپ ها انجام شده است. اگرچه برخی به صورت سنتی در بدنه فعالیت می کردند و در این زمینه مقاومت هایی هم صورت گرفته ولی تلاش ها ادامه دار خواهد بود. حناچی با بیان اینکه در شهر تهران تلاشی برای کاهش تولید زباله نداریم، عنوان کرد: دلم نمی خواهد موضوع را به مسایل مالی بکشانم اما تولید زباله باید پرهزینه باشد. امروز در بسیاری از کشورهای دنیا تولید زباله بسیار پرهزینه است. ما باید این پیام را برسانیم که زباله کم تری در شهر تولید شود. در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله شهر لندن زباله ها هفته ای یک بار جمع آوری می شود. البته برای این موضوع تمهیدات زیادی هم اندیشیده شده است. حناچی با بیان اینکه در شهرتهران ۹۰۰۰ تن زباله جمع آوری و خارج می شود اضافه کرد: همین طور روزانه ۴۵۰۰۰ تن نخاله ساختمانی که حجم بسیار بالایی است از شهر تهران خارج می شود. باید با برنامه های علمی این میزان را کاهش دهیم. به گفته شهردار تهران در حال حاضر بازیافت نیز از این زباله ها انجام می شود اما به دلیل مسایل مطرح شده کامپوست ها آن طور که باید قابل استفاده نیستند و باید تلاش های جدی تری در این خصوص صورت گیرد. حناچی در پاسخ به سوال دیگری درباره تنوع ساختمان ها و نماهای آن ها و توجه به این موضوع افزود: در این باره حرکتی پیش از ورود من به شهرداری تهران آغاز شده بود و من این موضوع را جدی تر دنبال خواهم کرد. البته بحث نما به آستانه زیبایی شناسی و مسایل اقتصادی هم مربوط می شود. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره بدهی های شهرداری تهران توضیح داد: بدهی های شهرداری تهران یک موضوع دینامیک است و شهرداری به بانک ها بدهی دارد و البته بخشی از بدهی ها مربوط به احکام محاکم خواهد بود. وی درباره جایگزینی منابع درآمد پایدار به جای فروش تراکم گفت: تمام تلاش ما این است که شهر را از محل شهرفروشی اداره نکنیم و برای آن جایگزین هایی را فراهم کنیم که این موضوع البته به نحوه تأمین منابع بر می گردد. شهردار تهران ادامه داد: هم اکنون در مجلس شورای اسلامی دو لایحه تأمین منابع پایدار و مالیات بر ارزش افزوده توسط کمیسیون های مربوطه تهیه شده و امید این است که در مجلس به تصویب برسد. اگرچه این لایحه قبل تر به صورت طرح مطرح شده بود، اما به دلیل بار مالی ای که وجود داشت به تصویب نرسید. اما خوشبختانه دولت نیز این بار خود این لایحه را به مجلس برده است. حناچی تأکید کرد: اداره امور مالی شهر باید از این محل تأمین شود. البته باید بهره وری در شهر را نیز افزایش دهیم و هزینه های جاری در شهرداری تهران نیز کاهش پیدا کند.