پایگاه خبری تحریر نو 30 ارديبهشت 1398 ساعت 12:58 http://tahrireno.ir/vdceon8z.jh8vwi9bbj.html -------------------------------------------------- در نشست خبری حسین انتظامی مطرح شد؛ عنوان : ادعای طرفداری از سینمای اندیشه باید در برنامه‌ها و بودجه ها دیده شود -------------------------------------------------- حسین انتظامی در اولین نشست رسانه‌ای خود در مقام رییس سازمان سینمایی ضمن تأکید مجدد بر رویکرد شفاف‌سازی در این سازمان، شفافیت را «پیش‌بینی‌پذیری» تعریف کرد. متن : حسین انتظامی در اولین نشست رسانه ای خود در مقام رییس سازمان سینمایی ضمن تأکید مجدد بر رویکرد شفاف سازی در این سازمان، شفافیت را پیش بینی پذیری تعریف کرد. به گزارش تحریرنو ؛ نشست رسانه ای حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی صبح امروز ۳۰ اردیبهشت ماه باهمراهی مسعود نجفی مدیر روابط عمومی این سازمان در محل سازمان سینمایی برگزار شد. انتظامی که از ۲۶ آبان ماه سال گذشته با عنوان سرپرست در این سازمان فعالیت می کرد به تازگی حکم ریاستش را از سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته و بر مسند ریاست این سازمان تکیه داده است. این نشست طبق اعلام قبلی رأس ساعت ۱۰ صبح با پخش سرود ملی و قرائت قرآن مجید آغاز شد. حسین انتظامی در این نشست مطابق رویکرد همیشگی خود ترجیح داد از ارائه پاسخ شفاف و مصداقی به سوالات پرهیز کند و در پاسخ به اکثر پرسش های اصحاب رسانه به ارائه توضیحات کلی و پاسخ های دیپلماتیک بسنده کرد. اصرار ما عمل طبق برنامه های منتشرشده است در ابتدای این نشست انتظامی عنوان کرد: انتشار برنامه سازمان سینمایی و موسسه های تابعه در این روزها صورت گرفته است. اصرار ما این است که وقتی سازمانی برنامه ای را منتشر می کند باید طبق آن عمل می کند چراکه این موضوع از رفتارهای دیگر جلوگیری می کند و انضباط ما را بیشتر می کند به همین دلیل برای افرادی که رصد می کنند کارشان راحت ترخواهد بود چون چارچوب مشخص است. وی افزود: بعضی از رویکردها به طور جدی قابل ردگیری است. شاید مواردی بوده است که قبلاً نداشته ایم. برای مثال درباره فعالیت سینماگران خارج از تهران، شعاری وجود داشت که ایران تنها تهران نیست و باید به دنبال استعدادهای دیگر هم باشیم. بحث دیگر این است که باید هزینه های پشتیبانی برنامه را به نسبت برنامه را کاهش دهیم و پشتیبانی سهمی کمتر از بودجه دولتی را در بر بگیرد و می شود این ادعا را ردگیری کرد. شفافیت یعنی پیش بینی پذیری رئیس سازمان سینمایی تأکید کرد: رویکرد اصلی ای که وزارت ارشاد دنبال می کند و وزیر بر آن تاکید دارد شفافیت است در شفافیت فقط منظور این نیست که تنها آمار یک جشنواره و یا موسسات را مطرح کنیم. شفافیت یعنی پیش بینی پذیری. بر همین مبنا اصرار داریم که دستورالعمل ها را منتشر کنیم و افراد و موسسات بدانند که در صورت ارایه فیلمنامه ای، درخواستی و رفتار ما چه خواهد بود و ما را به استناد آن مورد سوال قرار بدهند. سازمان سینمایی به عنوان یک سازمان فرهنگی نباید بگذارد فیلم های که رویکرد فرهنگی دارند در نظام خشن اکران خورد شوند. بنابراین باید این سیاست را ادامه دهیم و تقویت کنیمانتظامی بیان کرد: همین مبنا در پاسخگویی ما هم وجود داریم و اگر رسانه ای سوالی برای ما فرستاده ما باید در ظرف کمتر از ۶ ساعت پاسخ بدهیم. نکته دیگر این است که مواردی که فکر می کردیم غیرقابل انتشار است ما آنها را منتشر کردیم. ادعای طرفداری از سینمای اندیشه باید در برنامه های دیده شود رییس سازمان سینمایی درباره اکران و تولید فیلم های فرهنگی هم گفت: برنامه سازمان که منتشر شد و دیدید که در کنار برخی از فعالیت ها که بودجه ای برای آن ها در نظر گرفته شده، ستاره ای قرار داده ایم و ما قول دادیم دستورالعمل آن را خردادماه منتشر کنیم. اگر ما طرفدار سینمای اندیشه هستیم باید اثر این ادعا در برنامه ها و بودجه های ما دیده شود. وی افزود: بنابراین هنگامی که دستورالعمل ما منتشر شود عملکرد بودجه ای ما را خواهید دید. طبعاً در فرآیند صدور پروانه ساخت و نمایش هم این موضوع را خواهیم دید. یکی از سیاست های خوب سازمان سینمایی تشکیل هنر و تجربه بود به این معنا که سازمان سینمایی به عنوان یک سازمان فرهنگی نباید بگذارد فیلم های که رویکرد فرهنگی دارند در نظام خشن اکران خورد شوند. بنابراین باید این سیاست را ادامه دهیم و تقویت کنیم. انتظامی درباره اینکه اگر به او پست دیگری داده شود چه می کند، گفت: من تازه به سینما آمده ام یعنی آنقدر مورد استقبال نیستیم که زود برویم؟ نظام درجه بندی سنی به دنبال ارتقای سواد رسانه ای است رییس سازمان سینمایی درباره نظام درجه بندی سنی گفت: این نظام می خواهد کمک کند سواد رسانه ای بالا برود و مردم با توجه بیشتری فیلم ها را انتخاب کنند. طبعاً این نظام محدودیت هایی هم خواهد داشت و آثاری که به نحوی گروه هایآسیب پذیر را تهدید می کند، محدود می شوند اما رویکرد کلی این نظام فرهنگی است. وی درباره صنوف خانه سینما هم عنوان کرد: ما از یکپارچگی تشکل های خانه سینما استقبال می کنیم تا به این گونه قدرتشان بیشتر شود. طبعاً وقتی یکپارچه باشند عقب نشینی کمتر خواهد شد. انتظامی درباره تغییرات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان ایران هم توضیح داد: موضوعی که از قبل تر در دستورکار سازمان سینمایی بوده اصلاح ساختارهاست بعضی از موسسات ما به دلیل اینکه در شرایط فعلی ماموریت های روز اولشان دیگر نیاز نبود، منحل شد. برای مرکز گسترش هم مشغول مطالعه هستیم و اصلاحاتی انجام می شود. جشنواره جهانی فجر را حرکتی منطقه ای می دانم انتظامی درباره ادغام جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر مطرح کرد: حتماً انتظار ندارید که رفتار شتاب زده داشته باشم و مقوله ای تا پیش از جمع بندی به صورت هیجان زده اعلام شود. اما مشغول ارزیابی پنج جشنواره مهم هستیم و همانطور که قول داده بودم که آیین نامه ها منتشر شود، شیوه ما این است که ابتدا پیش نویس تهیه می کنیم و سپس نظرخواهی و جمع بندی می کنیم و وقتی این آیین نامه ها منتشر شد درباره موضوع ادغام، حذف و اضافه جشنواره ها به نتیجه می رسیم. با توجه به اینکه حاکمیت فرهنگی از طریق سازمان سینمایی اعمال می شود، طبعاً سینماگران اجازه ندارند نسبت به آنچه که پروانه گرفته اند چیزی را در خروجی آثار کم یا زیاد کنندوی تأکید کرد: طبعاً پاسخ شفاف و صریح به زمانی موکول می شود که این آیین نامه ها منتشر شود. اما به دلیل تاثیری که جشنواره جهانی فیلم فجر دارد شخصاً آن را حرکت منطقه ای می دانم و کمک می کند سینمای ما بازار بهتری پیدا کند. خروجی بنیاد سینمایی فارابی رییس سازمان سینمایی درباره خروجی بنیاد سینمایی فارابی توضیح داد: کارپسندیده ای که در اواخر سال ۹۶ و ۹۷ صورت گرفت، تدوین برنامه جامع سازمان سینمایی بود و در آنجا هشت رویکرد مهم و سیاست های اصلی بیان شد، وقتی برنامه راهبردی برای یک مجموعه نوشته می شود به این معناست که همه جهت گیری ها باید بر مبنای آن باشد. یکی از آن رویکردها توسعه بخش بین الملل است و باید در برنامه ها این موضوع خود را نشان دهد. در برنامه می بینید که تعداد قابل توجهی از برنامه ها در همین مسیر است. قرار است همه بخش های سازمان که برنامه فرامرزی دارند در فارابی برنامه های خود را تدوین کنند و امیدوارم نتیجه خوبی داشته باشد. انتظامی اظهار کرد: سیاستگذاری فرهنگی در کار ما دو وجه دارد. اینکه از نظر پشتیبانی حمایت گر کدام یک از آثار باشیم. سازمان سینمایی به عنوان یک دستگاه دولتی که به ارزش های نظام اعتقاد دارد موظف است که کنترل و نظارت بر امورداشته باشد. خوشبختانه برنامه ای برای صدور پروانه ها پیش بینی شده و شما دیده اید که هر اثری پروانه ای می گیرد در سایت سازمان سینمایی مجوز آن منتشر شده است. البته ما در پی این بوده ایم که ژانرهای متعدد و متنوعی داشته باشیم. رییس سازمان سینمایی درباره پایبندی به مجوزهای ارایه شده هم گفت: با توجه به اینکه حاکمیت فرهنگی از طریق سازمان سینمایی اعمال می شود، طبعاً سینماگران اجازه ندارند نسبت به آنچه که پروانه گرفته اند چیزی را در خروجی آثار کم یا زیاد کنند. مرجع شناسایی پول های مشکوک سازمان سینمایی است؟ انتظامی درباره ورود سرمایه ها به سینما گفت: آیا مرجع شناسایی این پول ها سازمان سینمایی است؟ ما اصولی داریم که باید در فیلم سازی رعایت شود. تشخیص اینکه فیلم با چه زمانی، چند پلان و باشد با سازمان سینمایی است و کس دیگری حق دخالت ندارد، بنابراین خواهشم این است که دچار مسایل حاشیه ای نشویم و پدیده ها را به دقت مطالعه کنیم. وی تأکید کرد: ما باید از ورود هرگونه سرمایه برای توسعه سینما استقبال کنیم. اما نگرانی که منتقدان دارند این است که این سرمایه اگر نظامات سینما را به هم بریزد سینما آسیب می بیند در اینجا سازمان سینمایی که باید پاسدار اصل سینما باشد و به قضیه ورود کند. اگر ما اتحادیه متمرکز داشته باشیم بسیار راحت می شود از طریق صنف و سیاستگذار  این موضوع را حل کرد. من اطلاع دارم که خانه سینما در حال اتخاذ تدابیر خوبی است که بسیاری از این مسایل حل شود. یکی از محورهای هشت گانه ما رویکرد توسعه بازار است و یکی از راه های حصول آن حضور در جشنواره هاست. البته در بعضی جشنواره ها نگاه سیاسی تسری بیشتری از نگاه فرهنگی دارد و طبیعی است که نگاه ما به آنها متفاوت استرییس سازمان سینمایی درباره سامان دهی اکران هم توضیح داد: نظام نامه اکران برای سال نود و هشت منتشر شده و نسبت به نظام نامه سال قبل رو به جلو بوده است ولی برخی از خلاءها هنوز وجود دارد و دیدگاه های مختلفی هم مطرح است. ما در حال حاضر مشغول بررسی هستیم تا برخی از این موارد را حل کنیم تا صاحبان آثار از اکران راضی باشند. وی درباره موضع سازمان سینمایی نسبت به حضور فیلمسازان در رویدادهای جهانی هم تأکید کرد: نباید نگرش شخصی بر سیاست ها حاکم باشد. یکی از محورهای هشت گانه ما رویکرد توسعه بازار است و یکی از راه های حصول آن حضور در جشنواره هاست. البته در بعضی جشنواره ها نگاه سیاسی تسری بیشتری از نگاه فرهنگی دارد و طبیعی است که نگاه ما به آنها متفاوت است. انتظامی درباره حمایت از رسانه های سینمایی هم گفت: حمایت از نشریات مکتوب به جهت نیازهای سخت افزاری مانند کاغذ بر عهده معاونت دیگری است، شاید وظیفه من این است که توجه بیشتری به نشریات فرهنگی شود. وی درباره اینکه بیشتر اخبار سازمان سینمایی را به وسیله توییتر منتشر می کند هم عنوان کرد: اگر یک سوال واحد توسط دو رسانه به روابط عمومی برسد اولویت ما این است که پاسخ را اول به رسانه اول دهیم. ولی پاسخ هایی که در توئیتر می دهیم کسی از ما نپرسیده است. با نظام درجه بندی هر فیلمی اکران نمی شود وی در پاسخ به پرسشی درباره نگرانی ها نسبت به کیفیت اجرایی شدن نظام درجه بندی سنی آثار گفت: این موضوع حتماً اجرایی می شود. با توجه به اینکه دو مرجع مختلف این مجوزها را می دهند و درجه بندی سنی را گروهی متشکل از روانشناسان و انجام می دهد، نمی شود گفت که هر فیلمی با این توجیه می تواند اکران شود. رییس سازمان سینمایی درباره اسپانسر جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: ما ۴۵ روز پس از پایان هر رویداد، فهرست دقیق هزینه ها و درآمدها را از بانیان رویدادها می خواهیم. لذا در پایان ۴۵ روز فهرست مالی جشنواره جهانی فیلم فجر را اعلام می کنیم. توضیح بیشتر درباره رحمان ۱۴۰۰ با شفافیت مغایرت دارد! انتظامی درباره ماجرای اکران رحمان ۱۴۰۰ گفت: پروانه نمایش توسط شورای پروانه نمایش صادر می شود و نباید آنچه که عنوان شده کم و زیاد شود و ما مسئول حفظ چارچوب های آن هستیم به ما گزارش هایی رسیده بود که پلان های در برخی سینماها نمایش داده می شود که طبق بررسی ها مورد تایید همکاران ما نیست. بازرسانی فرستادیم و دیدیم در برخی از سینماها تخلف هست و نسبت آن را بررسی کردیم و این فیلم متوقف شد. نمی شود زیاد درباره این مساله توضیح داد زیرا با اصل شفافیت مغایرت دارد و حالت بازدارندگی پیدا می کند و به رابطه مدیر کل نظارت و فیلمسازان لطمه می زند. انتظامی درباره تأثیر مافیای اکران بر روند نمایش آثار هم گفت: ما شورای صنفی و شورای اکران داریم و ترکیب هر کدام مشخص است. در شورای صنفی، اعضا توسط صنف مشخص می شود. این نگاه اخلاقی که افراد در مناصب نباید در اکران ذی نفع باشند، باید در مرحله انتخاب رعایت شود. مهم این است که اگر مصوبات و تصمیمات را شفاف اعلام کنیم، در معرض افکار عمومی قرار می گیریم و باید پاسخگو باشیم و همین مورد باعث برو نقدها و اصلاح رویه می شود. افزایش سهم شبکه نمایش خانگی در بازار رئیس سازمان سینمایی درباره موضع خود نسبت به شبکه نمایش خانگی گفت: به زودی فروش و درآمد این شبکه را اعلام می کنیم. سهم شبکه نمایش خانگی در بازار فیلم در حال افزایش است. با توجه به اینکه در حال حاضر ارقام درآمدی شبکه نمایش خانگی در حوزه های مختلف قابل توجه است و به اکران لطمه نمی زند باید آمار آن ها اعلام شود تا برنامه ریزان بتوانند کار خود را ادامه دهند و وضعیت رقابتی را رصد کنند. آرایش اداری سازمان سینمایی تغییر می کند انتظامی اظهار کرد: در تجدید ساختارها که در خود سازمان سینمایی هم در حال رخ دادن است چند بخش در حال ادغام شدن است به طوری که شورای کل پروانه ساخت، نمایش و ... ادغام می شود بر همین اساس دستورالعمل ها ظرف روزهای آینده یعنی حدود ۱۵، ۲۰ روز دیگر منتشر می شود و آرایش اداری ما هم تغییر می کند. ما موظف به اجرای قانون هستیم و با تمهیداتی باید کارایی بخش ها را به روز کرد فکر می کنم ظرف زمان کوتاهی شاهد تفاوت شرایط خواهید بود. وی درباره چابک سازی هم گفت: با توجه به اینکه مشغول مطالعه هستیم اطلاع رسانی زود هنگام منطقی نیست ولی این سیاست ادامه پیدا می کند ما با سینماگران عهد کردیم که نسبت بودجه های حمایتی را به نسبت بودجه های پشتیبانی افزایش دهیم. حتی تغییراتی در ستاد مرکزی سازمان سینمایی با این هدف در حال شکل گیری است هرچیزی مبتنی بر برنامه بودجه ای نباشد به درد شعار می خورد. رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: برای مثال پیش از این مدرسه ملی سینما توسعه آموزشی را بر عهده داشت اما در شرایط فعلی ترجیح دادیم سیاست توسعه آموزشی را به نهادهای دیگر از جمله خانه سینما بسپاریم که از رویکردهای هشت گانه است. انتظامی گفت: شفافیت یک طرفه نیست اگر ما از دستگاه ها می خواهیم فهرست درآمدها را منتشر کنند اصحاب رسانه ها هم می توانند از افراد بخواهند که آمار خود را اعلام کند. برای شبکه نمایش خانگی هم می خواهیم آمار را به صورت رسمی اعلام کنیم. ما نمی توانیم انتشار هزینه های فیلم ها را به عنوان یک تکلیف اعلام کنیم اما شروع کار می تواند با رسانه ها باشد و رسانه ها از صاحبان آثار درباره هزینه ها سوال کنند. وی درباره همکاری با مجلس برای رفع برخی از سوءتفاهم ها هم توضیح داد: ما در زمینه مقررات بالادستی نیازمند روزآمدسازی و تدوین و ... جدید هستیم. مقررات سطوح مختلف دارد عالی ترین آن این است که تبدیل به قانون سود سال گذشته تدوین سند ملی سینما صورت گرفت که می تواند راهگشا باشد. خیلی از موارد ضرورتاً با قانون گذاری حل نمی شود برخی از آن ها پیمان نامه های جمعی است که شاید اثر آن از جنبه های قانونی بیشتر باشد اما جمع هر دوی آن ها امکان پذیر است. انتظامی در پاسخ به سوالی درباره قرابتش با سینما گفت: من را که به عنوان یک مدیر فرهنگی انشاالله قبول دارید؟ شاید بتوانم برای سینما کمک کنم یکی از دایل طولانی شدن سرپرستی من رسیدن به دو پاسخ بود؛ اینکه من چقدر می توانم برای سینما کارایی داشته باشم و چقدر سینماگران من را می خواهند؟ زمانی که گفتم به سینما نمی آیم زمانی بود که گزینه های دیگری مطرح بود و نهایتاً به نام من این مسئولیت خورد. وی درباره حضور مدیران در سایه هم گفت: من هرکجا بودم به شدت به استفاده از سرمایه های انسانی اصرار داشتم تا بتوانیم پیوستگی مدیریتی داشته باشیم و چرخ را از ابتدا اختراع نکنیم این رویه در خیلی جاها به ما کمک کرده و به همه مدیران توصیه می کنم این کار را بکنند. رییس سازمان سینمایی درباره آشفتگی در اکران هم، عنوان کرد: در نظام نامه اکران می شود پیشنهاداتی داده شود که اگر قابلیت اجرا دارد، انجام شود. وی درباره تغییرات مداوم جشنواره فیلم فجر گفت: فکر می کنم به ثبات بیشتری در جشنواره ها برسیم. من بسیاری ازسوالات را به برنامه و بودجه های انتشار یافته ارجاع می دهم. توجه به جنبه های اسطوره ای کشور ما در فیلم ها در برنامه ها گنجانده شده است. انتظامی در پایان درباره مافیای بلیت هم گفت: حتماً در آینده تنوع بیشتری به سامانه های فروش الکترونیک بلیت سینماها خواهیم داد و طی ماه های آینده چند سامانه بلیت فروشی راه اندازی خواهد شد.