پایگاه خبری تحریر نو 22 مهر 1396 ساعت 13:58 http://tahrireno.ir/vdcfmjdy.w6dmtagiiw.html -------------------------------------------------- دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اعلام کرد؛ عنوان : فیلم کوتاه کم هزینه‌ترین جشنواره فرهنگی است -------------------------------------------------- سیدصادق موسوی از جشنواره فیلم کوتاه به عنوان یکی از کم هزینه‌ترین رویدادهای فرهنگی نام برد و گفت: در این دوره صندوق توسعه هنر بعنوان اسپانسر اصلی حضور دارد. متن : سیدصادق موسوی از جشنواره فیلم کوتاه به عنوان یکی از کم هزینه‌ترین رویدادهای فرهنگی نام برد و گفت: در این دوره صندوق توسعه هنر بعنوان اسپانسر اصلی حضور دارد. به گزارش تحریرنو از روابط عمومی جشنواره فیلم کوتاه تهران ؛ نشست خبری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور سیدصادق موسوی دبیر جشنواره، آرش عباسی مدیر روابط‌عمومی و تعداد کمی از اهالی رسانه با پخش تیزر سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد. ‏ در ابتدای نشست آرش عباسی، مدیر روابط‌عمومی و قائم‌مقام دبیر جشنواره، توضیحاتی در رابطه با اطلاع‌رسانی جشنواره اظهار کرد: نشریه روزانه نخواهيم داشت اما تمام اطلاع‌رسانی به شیوه نسخه الکترونیکی انجام خواهد شد، همچنین اپلیکیشن جشنواره كه با بخش صوتی و تصويری همراه است طراحی شده و به زودی رونمایی می شود. در ادامه سیدصادق موسوی، دبیر جشنواره عنوان کرد: این جشنواره مهم‌ترین فستیوال فیلم کوتاه خاورمیانه است که به همت فیلم‌سازان افتخار‌آفرین رقم خورده است، مزیت نسبی ما در جهان فیلم کوتاه است که حضور پررنگی در جهان داشته و همیشه نام ایران را پرآوازه کرده است. وی ادامه داد: فیلم‌های کوتاه کشور حتی در بخش مستقل و بدون حمایت دولت تولید شده‌اند و معتقدیم سینمای مستقل در این راه زحمت کشیده و شایسته‌تر هستند. موسوی با اشاره به تفاوت جشنواره فیلم کوتاه با سایر فستیوال‌ها، اضافه كرد: در صورتی كه ديگر جشنواره‌ها برگزار نشوند تولیدات‌شان همچنان ادامه خواهد داشت، اما فیلم کوتاه جشنواره‌ای دارد که مهم‌ترین محل عرضه تولیدات کوتاه را رقم می‌زند. دبير سی و‌چهارمين جشنواره فيلم كوتاه تهران افزود: این رویداد تنها برای ایجاد هیجان نیست بلکه دلیل ادامه حیات فیلم کوتاه است، ما امکان پخش و عرضه فیلم کوتاه را نداریم و برخلاف دنیا در این مسیر با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم. موسوی به اهميت جشنواره فيلم كوتاه تهران در شناسایی و کشف استعدادها اشاره كرد و ادامه داد: از این نظر جشنواره فيلم كوتاه نسبت به ساير جشنواره‌ها پيشروتر بوده است و اهمیت بيشتری دارد. وی درباره شورای سیاستگذاری جشنواره توضيح داد: جلسات متعددی برگزار شد و حضور مسعود امینی تیرانی و نیما عباس پور دو عضو فعال انجمن فیلم کوتاه تصمیمات شایسته ای را رقم زدند. موسوی با ابراز امیدواری از اينكه نتیجه انتخاب و داوری برای اهالی رسانه و مخاطبان رضایت بخش باشد، افزود: نظر اهالی سینما و رسانه برای ما مهم است. دبير سی و چهارمين جشنواره فيلم كوتاه تهران به بخش بين الملل جشنواره اشاره كرد و گفت: امسال ۱۱۷ کشور خارجی فیلم ارسال كردند و در مجموع ۵۹۵۹ اثر دریافت کرده ايم كه اهمیت این رویداد را می رساند، ضمن اینکه جوایز نقدی این جشنواره در دنیا مثال زدنی است موسوی درباره انتخاب پرديس ملت توضيح داد و گفت: اين انتخاب با رایزنی و مطالعات بسیار انجام شد و به دليل ظرفیت محدود پردیس چارسو كه جوابگوی مخاطبان نبود جشنواره را به پردیس ملت انتقال داديم. وی به ازدحام سال گذشته جشنواره اشاره كرد و افزود: دیدن صف های طولانی اگرچه خوشحال کننده بود اما به دليل ظرفیت های پایین سالن های چارسو تصمیم گرفتیم برای رعایت انضباط بیشتر و انتخاب مخاطب محل جشنواره را تغییر دهيم. موسوی تصريح كرد: پرديس ملت مكانی کاملا فرهنگی است و در طول جشنواره فیلمی در پردیس ملت اكران نخواهد شد و مخاطبانی که صرفا علاقمند به فیلم کوتاه هستند در اين مجموعه حضور خواهند داشت. دبير سی و چهارمين جشنواره فيلم كوتاه تهران با اشاره به اسامی داوران بخش ملی، افزود: حمید نعمت الله، جعفر صانعی مقدم، مجید شیخ انصاری، مجید برزگر، مهدی جعفری، امیر سحرخیز و مهناز افضلی آثار سينمای ايران را داوری كرده اند. وي به داوران بخش جنبی "کتاب و سینما" اشاره كرد و افزود: اين بخش سه داور دارد كه با همراهی خانه کتاب به ثمر رسیده است. موسوی ادامه داد: بخش های حقوق و شهروندی، ایمان و امید از نگاه انسان معاصر در بخش آسیا، مذهب، ویدیو آرت در بخش بین الملل شکل گرفته اند. موسوی درباره انتخاب آثار بخش بين الملل گفت: انتخاب آثار درجه یک در حوزه بین الملل واقعا کار آسانی نبود، بسیاری از این آثار هنوز در جهان پخش نشده اند، ضمن اینکه هیچ کدام مربوط به قبل از سال ۲۰۱۶ نیستند. وی اضافه كرد: در حوزه ملی نیز آثار داستانی بیش از بخش های دیگر است و ۸۸۸ فیلم به دست ما رسید كه از ميان آن ها ٥١ فيلم انتخاب شددر بخش مستند نيز از ميان ٢٦٤ اثر رسيده ٢٧ اثر انتخاب شد، در بخش پويانمایی از ٩٨ اثر ، ٣١ فيلم و در بخش تجربی از ٢٣٥ فيلم نوزده اثر در بخش تجربی انتخاب شدند، و در مجموع ۱۴۸۵ فیلم به دست ما رسیده است و مسن ترین کارگردان ۶۹ سال و جوانترین ۱۶ سال سن دارند. دبير سی و چهارمين جشنواره فيلم كوتاه تهران اضافه كرد: ۸۱۵ فیلم مربوط به مراکز استان ها و ۶۷۰ فیلم از تهران به دست ما رسیده است، بعد از تهران نيز اصفهان بیشترین و سمنان کمترین ارائه اثر را داشته است، همچنين ١٢٨٥ نفر آقا و ۱۹۰ کارگردان خانم اثر ارسال كرده اند. موسوی در ادامه درباره صندوق توسعه هنر توضيح داد: مقرر شده است كه اين صندوق اسپانسر تمامی رویدادهای سینمایی باشد که همین موضوع باعث شد نسبت به گذشته افزایش هزینه نداشته باشیم. آرش عباسی همچنین در تكميل مباحث نشست اشاره کرد: با توجه به نقدهایی که درباره محل برگزاری در رسانه ها خواندم لازم است نکاتی را عرض کنم. بخش اعظم مهمانان ما دعوت شده اند و اسکان شان به عهده ماست و باید جایی میگرفتیم که به محل برگزاری نزدیک باشد. علاوه بر این در بلیت فروشی بحث هایی داشتیم اما بخش مهم مخاطبان ما مهمانان خارجی و داخلی هستند و فروش بلیت منطقی نبود. وی افزود: در بخش آموزش نیز برنامه ای با عنوان بیست نشست در نظر گرفته شده که با حضور استادان ایرانی و خارجی برگزار می شود همچنین کارگاهی تخصصی درباره صدا و صداگذاری در فیلم کوتاه توسط یکی از سینماگران ایتالیایی اجرا خواهد شد. سید صادق موسوی همچنین درباره شرایط اکران فیلم های کوتاه بعد از جشنواره عنوان کرد : اکران فیلم کوتاه شرایط متفاوتی دارد و در کشور ما باید به توسعه پاتوق های فیلم کوتاه فکر کرد اینکه چقدر به اقتصاد فیلم کوتاه کمک می کند روشن نیست اما قطعا به دیده شدن فیلم کمک خواهد کرد. وی افزود: در جهان پیشکسوتانی هستند که همچنان فیلم کوتاه می سازند و اصلا از فیلمسازی کوتاه به عنوان مشق کردن برای تولید فیلم بلند یاد نمی کنند. وی در پایان این نشست بیان کرد: مدیریت کرد با پول هنر نیست. مهم این است که در شرایط پیچیده بتوانیم بهترین اجرا را داشته باشیم، امیدواریم بتوانیم هزینه ها را کاهش دهیم، جشنواره فیلم کوتاه پاکیزه ترین جشنواره است و باید از آقای فرخنده کیش که به این مهم اهمیت می دادند تشکر کنم.