پایگاه خبری تحریر نو 24 بهمن 1396 ساعت 14:14 http://tahrireno.ir/vdcgt79q.ak9tz4prra.html -------------------------------------------------- میرسلیم در همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت؛ عنوان : ۳۶۰ هزار کشته تصادفات و ۱۱ هزارمیلیارد هزینه آلودگی هوا از پیامدهای توسعه فناوری‌های موتور -------------------------------------------------- رییس دهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت با بیان اینکه ۸۰ درصد آلودگی‌های هوا مربوط به خودروها است، افزود: بر اساس برآوردها هزینه‌های اجتماعی این آلودگی در سال گذشته، ۱۱ میلیارد تومان بوده است که باید به این میزان، اختلالات روانی ناشی از آلودگی‌های صوتی را نیز افزود. متن : میرسلیم در همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت : ۳۶۰ هزار کشته تصادفات و ۱۱ هزارمیلیارد هزینه آلودگی هوا از پیامدهای توسعه فناوری‌های موتور رییس دهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت با بیان اینکه ۸۰ درصد آلودگی‌های هوا مربوط به خودروها است، افزود: بر اساس برآوردها هزینه‌های اجتماعی این آلودگی در سال گذشته، ۱۱ میلیارد تومان بوده است که باید به این میزان، اختلالات روانی ناشی از آلودگی‌های صوتی را نیز افزود. به گزارش تحریرنو ؛ مهندس مصطفی میر سلیم، رییس همایش بین‌المللی موتورهای درون سوز و نفت با بیان اینکه یک قرن و نیم از اختراع موتورهای درون سوز و استفاده از فرآورده‌های سوختی می‌گذرد، افزود: این اختراع و پشتوانه‌های متعدد علمی و فناورانه امیدهایی را برای خدمت رسانی به بشریت زنده کرد، علاوه بر آن پیشرفت‌های علمی دیگری را سرعت بخشید. وی اضافه کرد:‌ بررسی‌های وضع موجود نشان می‌دهد که به کارگیری موتورهای درون سوز در ابتدا سرعت حرکت عمومی ما را با وسایل نقلیه عمومی و چه وسایل شخصی افزایش داد، علاوه بر آن وضعیت موجود نشان می‌دهد که کاربرد موتورهای درون سوز بسیار متعدد شده است، به طوری که با ساخت موتورهای چند واتی تا چند مگاواتی رونق زیادی را در زندگی بشر در محیط‌های خشکی، دریا و در بخش‌های صنعتی ایجاد کرده است. میرسلیم با بیان اینکه درحال حاضر یک میلیارد دستگاه موتور در جهان ساخته شده است، خاطر نشان کرد: موتورهای درون سوز کاربردهای ویژه‌ای در صنایع نظامی و سایر صنایع دارند، ولی به تدریج با توسعه سیستم‌های حمل و نقل شاهد کاهش سرعت جابه‌جایی‌ها هستیم و سرعت جابه‌جایی به ۱۵ کیلومتر در ساعت کاهش یافت. به گفته وی، این وضعیت به گونه‌ای است که شرایطی را ایجاد کرد که کند کننده تحرکات بشر شد و به جای صرفه‌جویی در وقت ساعات زیادی از عمر بشر در ترافیک و راه‌بندان صرف می‌شود. وی وابستگی روانی به خودروهای شخصی در یک قرن اخیر را از دیگر تبعات توسعه فناوری‌ موتورهای درون ساز دانست و یادآور شد: این امر موجب شد که اولویت توسعه شهری بر اساس احداث راه‌ها و بزرگراه‌ها باشد که متعاقب آن موجب تدوین تسهیلات ترابری هوشمندتر و ارائه نرم‌افزارهای مسیریاب شد. وی کاهش امنیت جسمی و جانی را از دیگر تبعات توسعه خودروها نام برد و یادآور شد: از سال ۸۰ تا ۹۶ تعداد ۳۶۰ هزار نفر به دلیل تصادفات جان خود را از دست دادند، این عدد به معنی این است که تعداد کشته‌شدگان در تصادفات جاده‌ای بیشتر از کشته‌شدگان در جنگ تحمیلی بوده است. میرسلیم، آلودگی هوا و ایجاد شرایط وارونگی را از دیگر تبعات توسعه موتورهای درون سوز نام بود و گفت: ۸۰ درصد آلودگی‌ها مربوط به خودروها است، به گونه ای که بر اساس برآوردها هزینه اجتماعی این آلودگی ۱۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۵ برآورد شده است که باید به این میزان اختلالات روانی ناشی از آلودگی هوا را لحاظ کرد. وی کاهش منابع نفت و گاز طبیعی را از دیگر ره‌آورده‌های توسعه موتورها نام برد وافزود:‌ منابع نفت و گاز طبیعی که میلیون‌ها سال برای ایجاد آن وقت صرف شد، در کمتر از دو قرن مصرف شد و برآورد می‌شود که تا ۵۰ سال آینده منابع طبیعی به پایان می‌رسد و بشریت از کاربردهای این سنگ‌واره‌های انرژی محروم می‌مانند. وی با بیان اینکه بر اساس این واقعات فرضیه خدمات رسانی موتور نوعی خیانت مزمن و حاد است، ادامه داد: چاره‌چویی این مصیبت‌ها در گرو تجربه‌های فنی و مهندسی است و باید در این راستا تلاش کنیم نتایج علمی و دستاوردهای فناورانه را در حوزه‌های صنعتی به کار گیریم. وی برگزاری این همایش را نمونه‌ای از این تلاش‌ها نام برد و اظهار کرد: در این همایش تلاش می‌شود تا فناوری‌های مربوط به احتراق و بهبود تبدیل انرژی و کاهش آلاینده‌ها و همچنین جنبه‌های طراحی‌های نوین مورد بحث و بررسی قرار گیرد.