پایگاه خبری تحریر نو 24 اسفند 1394 ساعت 12:40 http://tahrireno.ir/vdch.qnkt23nw-ftd2.html -------------------------------------------------- رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد؛ عنوان : برنامه ویژه راهور برای روزهای آخر سال وعدم اجرای طرح ترافیک تا پایان تعطیلات -------------------------------------------------- رئیس پلیس راهور تهران بزرگ به تشریح تمهیدات ویژه این پلیس برای پنج شنبه و جمعه آخر سال پرداخت واز عدم اجرای طرح ترافیک از 28 اسفند تا پایان تعطیلات خبر داد. متن : رئیس پلیس راهور تهران بزرگ به تشریح تمهیدات ویژه این پلیس برای پنج شنبه و جمعه آخر سال پرداخت واز عدم اجرای طرح ترافیک از ۲۸ اسفند تا پایان تعطیلات خبر داد. به گزارش خبرنگارتحریرنو ، نشست خبری "تمهیدات نوروزی پلیس راهور تهران بزرگ" صبح امروز۲۴ اسفندماه ۱۳۹۴ با حضور"سردار تیمور حسینی" رئیس پلیس راهور تهران بزرگ و اصحاب رسانه در ساختمان پلیس راهور تهران بزرگ برگزار شد. درابتدای این نشست خبری"سردار تیمور حسینی" رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اظهارداشت: پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ سال خوبی را در ارائه خدمات به شهروندان پشت سر گذاشت، پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ امسال برای ششمین سال متوالی توانست رتبه یک کاهش تلفات را بر اساس اعلام پزشکی قانونی به‌دست آورد و به طور حتم کسب یک جایگاه در شش سال متوالی کار بسیار دشواری است که همکاران من با تلاش در مجموعه راهور تهران بزرگ موفق به این کار شدند. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ به تشریح آمار یازده ماهه سال ۹۴ پرداخت و گفت:طی این مدت نسبت به سال گذشته تلفات ناشی از رانندگی ۹ درصد کاهش داشته است، یعنی ۵۶ نفر کمتر از سال گذشته در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. در این میان عابرین پیاده با کسب ۴۹ درصد از آمار کشته‌شدگان در تصادفات رانندگی بیشترین نرخ را به خود اختصاص دادند،بعد از عابرین پیاده ، موتورسواران با ۲۸ درصد دومین گروه آسیب‌پذیر در تهران هستند .همچنین در سالی که گذشت رانندگان خودروهای سواری ۹ درصد از کل تلفات رانندگی را به خود اختصاص دادند. آقایان رکورد دار فوت در تهران رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه سهم آقایان در تلفات ناشی از تصادفات رانندگی ۸۳ درصد بوده است و در تصادفات خانم‌ها آمار ۱۷ درصدی را به خود اختصاص دادند ، به تشریح سن فوت شدگان پرداخت و گفت: ۳۹ درصد از فوت شدگان بالای ۵۰ سال،۲۶ درصد ۳۰ تا ۵۰ سال، ۲۴ درصد ۲۰ تا ۳۰ سال و همچنین ۱۰ درصد کمتر از ۲۰ سال سن داشته‌اند در صورتی که ما انتظار داشتیم بیشترین رنج تلفات رانندگی بین ۲۰ تا ۳۰ سال باشند، اما در تهران بیشترین سطح تلفات مربوط به سنین بالای ۵۰ سال است. سه تصادف خاص در سال ۹۴ رئیس پلیس راهور پایتخت با بیان اینکه در سال ۹۴ ما شاهد سه تصادف خاص در پایتخت بودیم، عنوان کرد: تصادف یک دستگاه پورشه و دو دستگاه BMW یکی در بزرگراه همت و دیگری در بزرگراه نیایش سه تصادفی بود که بر اساس یک وجه مشترک به وقوع پیوسته بود و وجه مشترک تمام این تصادفات نداشتن حالت عادی راننده بود،برابر تست‌های انجام شده مشخص شد که رانندگان این سه خودرو وضعیت عادی نداشته و در کنترل خودروی خود دچار مشکل شدند. در سال ۹۴ برای برخورد با این پدیده برنامه‌ریزی خوبی انجام شد. ثبت ۱۶۴ تخلف سرعت غیر مجاز به وسیله هر دوربین وی با بیان اینکه در سال ۹۰ دوربین‌های ثبت سرعت غیر مجاز روزانه ۴۰۰ تخلف را به ازای هر دوربین ثبت می‌کردند، اضافه کرد: در سال ۹۴ علی‌رغم اینکه ما سرعت مجاز در بزرگراه‌ها را ۱۰ کیلومتر کاهش دادیم هر دوربین در بزرگراه‌ها به صورت میانگین ۱۶۴ تخلف سرعت غیر مجاز را ثبت می‌کند.البته سرعت بالای ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت بسیار کم است و قابلیت درصد گیری ندارد و بعضا سرعت‌های غیر مجازی که توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود ۱۰ تا ۳۰ کیلومتر بالای سرعت مجاز است، در واقع می‌توان گفت این نوع رانندگی کردن بیشتر شبیه به خودکشی است و با این تخلف راننده با جان خود و دیگر شهروندان بازی می‌کند. سه عامل اساسی تلفات در تهران حسینی ادامه داد: عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم و تغییر مسیر ناگهانی سه عامل عمده تصادفات در تهران بزرگ است و تا پایان سال پلیس راهور تهران دو مأموریت بزرگ در خصوص بحث خرید شب عید و مراجعه به مراکز خرید بر عهده دارد و با همه امکانات در این خصوص آماده‌باش است، ما به صورت صد در صد آمادگی این را داریم که نقاط مراجعه مردم را به صورت کامل پوشش دهیم. برنامه ویژه راهور برای پنج شنبه و جمعه آخر سال رئیس پلیس راهور تهران بزرگ به تشریح تمهیدات ویژه این پلیس برای پنج شنبه و جمعه آخر سال پرداخت و گفت: به دنبال حرکت مردم به سمت بهشت زهرا و حرم مطهر امام خمینی در پنج شنبه و جمعه آخر سال (۲۷ و ۲۸ اسفند) بروشورهای ویژه‌ای را طراحی کردیم که در مبادی ورودی بهشت زهرا و مسیرهای عبوری بین شهروندان توزیع می‌شود، شهروندان می‌توانند با این استفاده از این بروشورها در هر نقطه‌ای از تهران که زندگی می‌کنند از مسیر ویژه‌ای به بهشت زهرا مراجعه کنند. وی با تشریح این مسیرها اضافه کرد: ساکنین مناطق شرقی می‌توانند از طریق بزرگراه امام علی(ع)، خیابان شهید رجایی، جاده قدیم وارد بهشت زهرا شوند. ساکنان شمال شهر از طریق اتوبان شهید چمران، تونل توحید بزرگراه نواب صفوی، بزرگراه شهید تندگویان از درب شمالی وارد بهشت زهرا شوند و همچنین ساکنین غرب تهران از طریق بزرگراه جوانه، شهید چراغی، آزادگان، آزادراه خلیج فارس از در ۱۳ آبان ضلع غربی ،وارد بهشت زهرا شوند. همکاران ما در این روز از آغازین ساعت بامداد به صورت پررنگ در مبادی بهشت زهرا و طول مسیر حضور داشته و تمهیدات مناسب را برای مراجعه به مجموعه بهشت زهرا و حرم حضرت امام آماده می‌کنند. وی تصریح کرد: همچنین در این دو روز برخی از شهروندان تهرانی مسافرت نوروزی خود را آغاز می‌کنند که پلیس راهور پوشش مبادی خروجی تهران را از ابتدای این دو روز آغاز می‌کند. هشدار راهور به متخلفان چهارشنبه سوری حسینی با بیان اینکه پلیس راهور در چهارشنبه آخر سال با خودروهایی که ایجاد مزاحمت می‌کنند و از داخل خودرو به بیرون ترقه پرتاب می‌کنند یا باعث سلب آرامش و امنیت دیگران می‌شوند،برخورد می‌کند، گفت:خودروی این افراد بنابر قانون متوقف می‌شود و فرد اعمال قانون شده به دادگاه معرفی می‌شود.در این خصوص بنابر تدابیر سردار فرماندهی تهران بزرگ مشخصات خودروهای متوقف شده در اختیار همکاران انتظامی قرار می‌گیرد و برابر قانون با آنها برخورد می‌شود. نظارت ویژه بر سرعت غیر مجاز در ایام تعطیل رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه در ایام تعطیلات نوروز به دلیل خلوتی معابر مهم‌ترین مأموریت پلیس راهور مدیریت سرعت از طریق ۳۷۰ دوربین ثبت تخلف سرعت غیر مجاز به صورت ثابت و دستی است، گفت: ما از این طریق در این ایام کنترل سرعت را انجام می‌دهیم و قطعا با افرادی که با سرعت غیر مجاز در این ایام تردد کنند بنابر قانون برخورد می‌شود.اگر از ۲۵ اسفند ماه جریمه‌های جدید ابلاغ شود کسانی که در ایام نوروز جریمه می‌شوند نرخ جریمه‌شان بر اساس ابلاغیه جدید خواهد بود. همچنین در این ایام ۵۰ تیم ویژه گشت به صورت نامحسوس در بزرگراه‌ها کنترل انجام می‌دهند. اضافه شدن ۴۰۱ دوربین ثبت تخلف به مجموعه کنترلی پلیس راهور رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه در مقایسه با سال گذشته ۴۰۱ دوربین ثبت تخلف به مجموعه دوربین‌های معابر تهران اضافه شده است، اذعان کرد: سامانه‌ای را در سال ۹۴ برای بحث برخورد با تخلفات راه‌اندازی کردیم که در این سامانه تردد وسایل نقلیه از خط سوم بزرگراه یعنی خط سرعت، در اغلب بزرگراه‌ها، سامانه ثبت تخلفات ساکن، تخلفات ورود خودروی شخصی به پایانه تاکسیرانی، محدوده طرح زوج و فرد، ورود غیر مجاز وسایل نقلیه سنگین به داخل تونل‌ها، ورود به خطوط ویژه از جمله تخلفاتی محسوب می‌شود که توسط این سامانه به ثبت می‌رسد. برنامه پلیس راهور در سال ۹۵ وی با بیان اینکه توسعه هوشمند سازی معابر و پایش معابر به جهت کاهش تخلفات از جمله برنامه‌های پلیس راهور برای سال ۹۵ است، اضافه کرد: پلاک‌های غیر تهران در سطح شهر افزایش پیدا کرده است و باید برای سال آینده برنامه‌ای برای ساماندهی این وضعیت طراحی شود.برابر آیین‌نامه راهور و قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مالک خودرو موظف است بعد از خرید خودرو نسبت به تعویض پلاک اقدام کند همچنین اگر محل سکونت شخصی تغییر پیدا کرد باید پلاک محل جدید را دریافت کند ، اما این اتفاق نمی‌افتد و تردد خودروهای غیر مجاز در تهران افزایش پیدا کرده است. عدم اجرای طرح ترافیک و زوج و فرد از ۲۸ اسفند حسینی با بیان اینکه طرح ترافیک و زوج و فرد از ۲۸ اسفند ماه سال ۹۴ تا ۱۳ فروردین سال ۹۵ اجرا نمی‌شود، توضیح داد: همچنین طرح ترافیک سال ۹۴ تا توزیع کامل طرح ترافیک سال ۹۵ معتبراست و تا آخر فروردین ماه طرح ترافیک سال ۹۴ اعتبار دارد. همچنین پلیس راهور برنامه ویژه‌ای برای ۱۳ فروردین در نظر گرفته است و در این روز پلیس راهور در تفرج‌گاه‌ها با تمهیدات ویژه حضور دارد. به گفته حسینی ساعت کار ستاد ترخیص خودرو در این ایام افزایش پیدا کرده است تا فردی در هنگام مراجعه به ستاد ترخیص به در بسته بر نخورد. ارتباط خوب پلیس راهور تهران بزرگ با شهرداری وی در پاسخ به پرسشی مبنی‌ بر ارتباط پلیس راهور تهران بزرگ با شهرداری تهران و درخواست شهرداری برای در اختیار قرار دادن دیتای خودروها اضافه کرد: ارتباط پلیس راهور با شهرداری تهران ارتباط کاری تعریف شده‌ای است و برای این ارتباط شرط و شروطی تعریف نشده و هیچ زمانی بین پلیس و شهرداری صحبت‌هایی از این دست نبوده است و شهرداری با پلیس رابطه خوبی دارد. وی همچنین در خصوص طرح دریافت عوارض در تونل‌های شهر تهران که ازسوی شهرداری مطرح شده بود، توضیح داد: رانندگی در کلان‌شهری مثل تهران باید هزینه داشته باشد البته دریافت عوارض ملزم به اجرای سازو کار مناسب است و این طرح در دست بررسی است.