دقت در بازبینی فیلمهای مستند
27 تير 1393 ساعت 9:04
عضو هیئت انتخاب فیلمهای مستند شانزدهمین جشن خانهی سینما اظهار داشت که بهدلیل مسائلی که خانهی سینما طی سهسال اخیر داشته، بازبینی و انتخاب آثار مستند این جشن با احتیاط و دقت بیشتری پیش میرود.
عضو هیئت انتخاب فیلمهای مستند شانزدهمین جشن خانهی سینما اظهار داشت که بهدلیل مسائلی که خانهی سینما طی سهسال اخیر داشته، بازبینی و انتخاب آثار مستند این جشن با احتیاط و دقت بیشتری پیش میرود.
تحریرنو: علیرضا قاسمخان پیرامون روند بررسی فیلمهای مستند شانزدهمین جشن خانهی سینما گفت: جشن خانهی سینمای ایران یک جشن صنفی است و هیئت انتخاب آن نیز متشکل از نمایندگان انجمن مستندسازان سینمای ایران، انجمن تهیهکنندگان فیلم مستند و سهنفر دیگر با انتخاب دبیر جشن است.
وی افزود: تاکنون نزدیک به ۳۰۰ فیلم به دبیرخانهی جشن رسیده و نزدیک به نیمی از این آثار توسط شورای انتخاب بازبینی شده، از این میان حدود ۴۵ فیلم کوتاه، نیمهبلند و بلند باید به هیئت داوری معرفی شود. اما با توجه به مسائلی که خانهی سینما طی سهسال گذشته داشته و عمدهی این فیلمها مربوط به آن دوره است، روند بازبینی با احتیاط و دقت بیشتری پیش میرود تا نتیجهی دقیقتری در اختیار هیئت داوری قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: هیئت انتخاب با توجه به آییننامهی جشن و ارائهی مناسبترین آثار به هیئت داوران، اصلیترین محورهای یک فیلم خوب را ساختار فنی و دراماتیک مناسب میداند، یعنی موضوع چگونه بهوسیلهی فیلمساز پرورش پیدا کرده و اینکه روند پژوهشی که فیلمساز برای ایده در نظر گرفته چگونه ساماندهی شده تا اثری مستند بر پایهی ساختار دراماتیک جذاب، کار فنی مناسب از نظر مونتاژ، تصویربرداری، صدابرداری و صداگذاری و مسائل حرفهای دیگر ساخته و پرداخته شدهاست.
وی ارزیابی مثبتی از حضور آثار مستند در شانزدهمین دورهی جشن خانهی سینما ارائه کرد و گفت: بهعقیدهی من سطح کیفی آثار مستند بالاتر رفته و فیلمهای خیلی خوبی دیدم که انتخاب میان بعضی از فیلمها را واقعا سخت میکند. به اعتقاد من جلسه ارزیابی و نتیجهگیری نهایی هیئت انتخاب نیز روز پرکاری خواهد بود، زیرا فیلمهای خوب زیادی در این دوره حضور دارند.
قاسمخان در پاسخ به این سوال که مستندسازان بیشتر بهچه موضوعاتی بها میدهند، گفت: همیشه مسائل اجتماعی بیشترین فضا را در سینمای مستند بهخود اختصاص میدهد و متاسفانه جای برخی موضوعات سینمای مستند از جمله فیلمهای مرتبط با موضوع میراثفرهنگی خالی بود و تا به امروز فیلم میراثفرهنگی خوبی در میان آثار رسیده ندیدم! البته باید سرچشمهی این مورد را در روابط فیلمسازان و سازمان میراثفرهنگی در چند سال گذشته تحلیل و بررسی کرد، شاید عدم همکاری سازمان میراثفرهنگی طی سالهای گذشته باعثشده امکان فیلمسازی برای کارگردانان کم باشد.
وی با اشاره به انتقاد پیشآمده از سوی برخی از مستندسازها پیرامون پذیرش آثار مستند در جشن خانهی سینما گفت: در مجموع با نظر انجمن موافق بودم و آنرا میپذیرم، زیرا این یک جشن صنفی است! هر سال جشنوارههای متعددی از جمله رشد، سینماحقیقت، فیلم کوتاه تهران و... را در کشور داریم که هیچ کدام بر روی فیلمسازان بسته نیست، اما این جشن یک جشن صنفی است و اگر کسی نمیخواهد جزو صنوف باشد، باید خیلی موارد دیگر را هم بپذیرد و اگر میخواهد، باید غمها و شادیهای آن خانواده را درک و در کنار آنها برای تعالی سینمای مستند کار کند، در عین حال از برخی موارد نیز بهرهمند میشود.
قاسمخان تاکید کرد: در تلویزیون نیز هر سال جشن تولیدات سیما برگزار میشود. نتیجهی این جشن برای سازمان صداوسیما یک همگرایی فکری است. جشن خانهی سینما هم از این قاعده مستثنی نیست، این مقررات جشنواره است و بهمعنای دستهبندی فیلمسازان نیست، بلکه گروهی که مسائل صنفی مشترک دارند میخواهد کنار هم باشند و در عینحال به مسائل یکدیگر توجه کنند.
کد مطلب: 1017
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdca.6n6k49nw05k14.html