در نشست "چاقی" مطرح شد:
قویدل: "چاقی" مردم را به شنیدن دعوت میکند
21 بهمن 1393 ساعت 18:05
کارگردان فیلم سینمایی "چاقی" گفت: این اثر سینمایی مردم را به شنیدن حرفهای دیگران دعوت میکند.
کارگردان فیلم سینمایی "چاقی" گفت: این اثر سینمایی مردم را به شنیدن حرفهای دیگران دعوت میکند.
به گزارش تحریرنو، نشست رسانهای فیلم "چاقی" به کارگردانی راما قویدل در سالن سعدی مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست که اجرای آنرا علیاصغر کشانی برعهده داشت، راما قویدل، کارگردان، نویسنده و تدوینگر فیلم "چاقی" بهچهگونگی شکلگیری داستان این فیلم اشاره کرد و توضیح داد: در آخرین روزهای تصویربرداری سریال "دولت مخفی" دوستی برای من خاطرهای را تعریف کرد که در ذهن من ایدهای شگل گرفت و با تحقیقاتی که انجام میدادم، شروع به نوشتن کردم و فیلمنامه شکل گرفت.
وی دربارهی حضور علی مصفا در این فیلم توضیح داد: درونیبودن شخصیت علی مصفا و درونیبودن شخصیت فیلم در کنار هم فضایی که میخواستیم را بهدست آوردیم، چون نمیخواستیم هیچ برونریزی عاطفی در فیلم داشته باشیم.
این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چرا نام فیلم "چاقی" شدهاست، توضیح داد: در ابتدا قرار بود نام فیلم "از چاقی که حرف میزنم، از چه حرف میزنیم" باشد، اما بهدلیل طولانیبودن نام، آنرا تغییر دادیم.
قویدل با اشاره به اینکه با این فیلم میخواسته همه را به گوش کردن دعوت کند، اظهار کرد: مهمترین چیزیکه در زمان نوشتن فیلمنامه در ذهن داشتم، صدا بود. میخواستم تفاوت بین گوش کردن و شنیدن را بشناسند، بههمین دلیل در ابتدای فیلم صداهای اغراقشدهی بلندی را میشنویم که صداهای جهانذهنی بازیگر است.
حمید آخوندی، تهیهکنندهی این اثر سینمایی نیز با اشاره به اینکه بعد از سریال "دولت مخفی" تصمیم به ساخت فیلم گرفتهاند، عنوان کرد: بهنظرم ظلم است که راما قویدل را بهعنوان فیلم اولی بشناسیم چراکه او سریالهای تلویزیونی زیادی را کارگردانی کرده و با فیلمسازی آشنایی دارد.
وی همچنین دربارهی موضوع یادآور شد: در "چاقی" مثلث عشقی نداریم، فیلم به معضل اجتماعی میپردازد که در کلان شهرها با آن روبهرو هستیم. میتوانیم با نگاهی به اطرافیانمان ببینیم که بهدلیل رفتار غلط یکی از طرفین، زندگیهایی از هم پاشیدهاند.
آخوندی افزود: سینما مانند آزمایشگاهی است که یک نمونهی کوچک را میگیرد و آنرا به دیگران نشان میدهد. این شرایط مانند داستان ایدز است که میگفتیم نیست، تا اینکه امروز مجبوریم در راهنماییها آموزشهایی را به بچهها در اینباره بدهیم.
مرتضی پورصمدی، فیلمبردار فیلم "چاقی" با اشاره به اینکه امسال سومین باری است که در نشست رسانهای یکی از فیلمها حاضر میشود، گفت: در سینمای ایران که حرکت از نگاتیو به دیجیتال داریم، آدمهای بامعرفتی که دانش و آگاهی داشته باشند، کم هستند، ولی سینا قویدل که در این کار با او آشنا شدم، یکی از این فراد است.
این فیلمبردار با عنوان اینکه تصویرها و ابزارهایی که در سینماهای کشور داریم، خوب نیستند، اظهار کرد: باید به این فکر کنیم ابزاری که برای سینما تهیه میکنیم، عمری باشند و بهجای توجه بیش از اندازه به زرقوبرقها، نگاه و مسئولیتمان نسبت به رنگ و نور و صدایی که برای مخاطب نمایش میدهیم، باشد.
وی همچنین گفت: در سینما یا باید داستانهای کلیشهای را تعریف کرد یا دست به تابوشکنی زد که تازگی تفسیرهای این طرح مسئلههای تابو در جامعهی اسلامی، از خود موضوعات بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. فکر میکنم طرح پرداختن به مسائل تابو در کشور قدمی بهسمت سینمای بدنه است.
در ادامهی این نشست مهسا کرامتی همسر راما قویدل از بازیگران این فیلم دربارهی همکاری با راما قویدل گفت: من چون پارتی داشتم از زمان فیلمنامه در جریان اینکار بودم. در حقیقت فیلمنامه را برای من نوشته بودند.
وی افزود: اگر اتفاق خوبی در این فیلم افتاده است، کمک بازیگران بزرگتر و آرامش و حس خوبی بوده که گروه بهمن کمک میکرد.
حمید فرخنژاد، دیگر بازیگر فیلم "چاقی" افزود: با وجود اینکه اولین کار سینمایی راما قویدل بود، اما او بهخاطر کار در عرصهی تلویزیون تجربیات بسیاری داشت.
بازیگر فیلم "چهارشنبه سوری" در پاسخ به این سوال که کارکردن با کارگردان جوان به نسبت کارگردانان باسابقه چه تفاوتی دارد، توضیح داد: من فرق زیادی بین کار با کارگردانان قدیمیتر و قویدل ندیدم، چراکه وی به کارش مسلط است.
فرخنژاد تصریح کرد: کارگردان در ابتدا نقش دیگری را برای من درنظر گرفته بود که بنا به درخواست من تغییر کرد.
وی دربارهی نقش خود در این فیلم گفت: شخصیت رامین در این فیلم برگرفته از فیلمنامه است. در واقع بهخاطر شرایط سنی نگاهش به جنس مخالف متفاوت است.
فرخنژاد گفت: رامین بهدنبال زندگی بیدغدغه میگردد. سعی کردم این نرمی و خونسردی را در مقابل موقعیتی که ۲۰ سال قبل می توانست واکنشهای هیجانی و جدیتر داشته باشد، نشان دهم.
وی دربارهی نقش خود بهعنوان کارگردان در این فیلم توضیح داد: من هیچ الگوبرداری از فرد بیرونی در این کار نداشتم و تنها نقشی را که بهمن محول شده بود، ایفا کردم.
نظامالدین کیایی، صدابردار فیلم "چاقی" هم دراین نشست عنوان کرد: روزیکه برای قرارداد این فیلم میرفتم، دو قرارداد دیگر همان روز قرارداد میبستم، که آنها کارگردانان باسابقهای بودند. وقتی مطلع شدند که برای این فیلم قرارداد همکاری دارم، بهمن گفته شد که شما نمیتوانید با قویدل بهخاطر بداخلاقیاش کار کنی، اما وی فرد بسیار خوشاخلاقی بود.
وی کارگردان "چاقی" را فردی جدی و باتجربه توصیف کرد و افزود: برای کار خوب ساختن، باید جدی بود و قویدل اینگونه بود. چون این اولین کار سینمایی وی است، تمام تجربه و تفکر خود را در قالب این فیلم بهکار بست.
این صدابردار باسابقه گفت: باوجود اینکه فیلم فضای سالم و آرامی دارد، اما ما آلودهترین فضا به لحاظ صدا را داشتیم و سختی بسیار کشیدیم.
امیرتوسلی، آهنگساز این اثر سینمایی به همکاریهای خود در تولیدات تلویزیونی با قویدل اشاره کرد و گفت: این نخستین همکاری من در عرصهی سینما است، اما من پیش از این با وی در عرصهی تلویزیون همکاری داشتهام، در مجموع بهنظرم فیلم آبرومندی است.
محمودی، بازیگر خردسال فیلم با نام "گندم" نیز در این نشست حضور داشت و در جملات کوتاهی از همکاری خود با این گروه صحبت کرد.
سهند ترابی، چهرهپرداز فیلم "چاقی" دربارهی چهرهپردازی علی مصفا درنقش "امیر" گفت: ریش را نه بهخاطر چاق نشان دادن چهرهی مصفا در فیلم، بلکه بیشتر بهخاطر شخصیت این کارکتر و روحیات وی بود.
وی افزود: وقتی فیلمنامه را خواندم، تصویری از یک فرد با روحیات لطیف در ذهنم شکل گرفت که شکل و فرمی شبیه آنچه دیدید، بود. هدف ما نشاندادن چهرهای بود که کمی برای دیگران غریبه و در عین حال باورپذیر باشد.
کد مطلب: 2638
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdca.enuk49nia5k14.html