خندوانه برنامهای شاد و قابل احترام
10 شهريور 1393 ساعت 16:41
نشست نقد و بررسی برنامهی تلویزیونی خندوانه با حضور حجتالاسلام محمدرضا زائری، محمدرضا شهیدیفر، علی درستکار و رامبد جوان، کارگردان و مجری برنامهی طنز خندوانه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
نشست نقد و بررسی برنامهی تلویزیونی خندوانه با حضور حجتالاسلام محمدرضا زائری، محمدرضا شهیدیفر، علی درستکار و رامبد جوان، کارگردان و مجری برنامهی طنز خندوانه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
تحریرنو: حجتالاسلام محمدرضا زائری، کارشناس فرهنگی مذهبی در این نشست گفت: در پیامهای تبریک رهبری انقلاب یک جمله همیشه مشترک است: از اینکه دل مردم ایران را شاد کردید، متشکرم.
وی افزود: اگر از این منظر به این مجموعه نگاه کنیم، خندوانه توانست در شرایطی که مردم با پارهای مسائل اقتصادی و اجتماعی روبهرو هستند، شادی را بهمیان مردم آورده و از این جهت تزریق شادی در جامعه، کاری ارزشمند است.
این نویسنده و فعال رسانهای با بیان اینکه مجموعههایی مانند خندوانه توانسته خانوادهها را دور هم جمع کنند، ادامه داد: یکی از دلایل ارزشمندی مجموعههای موفق این است که میتوانند خانوادهها را دور هم جمع کنند و متاسفانه عوامل بسیاری برای جدایی خانوادهها وجود دارد، از درگیریهای شخصی گرفته تا رسانههای مجازی و اینترنت و... اما در این میان اگر بتوان با برنامهای موفق خانوادهها را دور هم جمع کرد، اتفاقی مبارک افتادهاست.
نویسندهی کتاب "نمایندگی مجاز" با اشاره به یکی دیگر از ویژگیهای مثبت این مجموعه گفت: واکنش افراد خانواده بعد از مجموعههای طنز فاخر نیز بسیار مهم است و در روابط خانوادگی موثر است. اینکه پس از تماشای چنین مجموعههایی اعضای خانواده بههم لبخند بزنند، پدر مهربانتر به فرزندانش نگاه کند و... نیز نکتهی ارزشمند دیگری است که نباید آنرا نادیده گرفت.
وی تاکید کرد: برخی از برنامهسازان وقتی صحبت از برنامههای ویژه یا طنزهای فاخر میشود، فکر میکنند منظور برنامههایی است برای مخاطبان فرضی، خیالی یا گروهی نخبه. در حالیکه برنامهای موفق است که بتواند مخاطب عام را درگیر کند.
زائری ادامه داد: مخاطب عادی اصل است و جذب آنها اهمیت ویژهای دارد. خندوانه توانسته است برای این مخاطب ارزشمند که بدنهی جامعه را میسازد، برنامهی قابل توجه و قابل احترام بسازد.
این فعال فرهنگی در ادامه با تاکید بر اینکه تلویزیون باید موضع فعال داشته باشد، توضیح داد: برخی مدیران فکر میکنند اهمیت برنامههای موفق این است که باعث میشوند مردم از تماشای ماهواره دست بردارند و به تماشای برنامههای صداوسیما بنشینند. این دیدگاه کاملا موضعی انفعالی است که برنامهی جذاب و قوی بسازیم تا مردم ماهواره نبینند.
وی در ادامه با تاکید بر این مطلب که خنده از ارزشهای دینی و اخلاقی است، افزود:. ما دربارهی شادی مومن روایات بسیاری داریم از جمله اَلمُؤمِنُ بَشرُهُ فی وَجِهِهِ وَحُزنُهُ فی قَلبِهِ، شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است. یک نمونهی عینی آنهم حضرت علی (ع) است که به احترام مخاطبش همیشه خندان بود. بالاترین ارزش و فضیلت این است که بتوانیم دیگران را شاد کنیم. شاد کردن دیگران ارزش دارد و برنامهی خندوانه توانسته این مهم را انجام دهد.
محمدرضا شهیدیفر، مجری و کارشناس، مهمان دیگر این نشست بود. وی با اشاره به موفقیت خندوانه در جذب مخاطب گفت: من بدون اغراق خندوانه را بهترین و موفقترین برنامهی ماهها و حتی سالهای اخیر تلویزیون میدانم. برنامهای که بر اساس مختصات و استاندارد برنامهسازیهای روز دنیا ساخته شدهاست.
وی ویژگی بارز دیگر این برنامه را جذب مخاطب در ماه اول نمایش خواند و گفت: به عقیدهی من کمتر برنامهای در تاریخ تلویزیون وجود دارد که در یکی دو ماه اول به این اندازه پربیننده شدهباشد. آنهم در شبکهای که تازه راهاندازی شده و هنوز بسیاری از مردم به آن دسترسی ندارند.
شهیدیفر به مهمانان این برنامهی طنز نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه یک آسیب بزرگ در کشور ما این است که بسیاری از اهل سیاست و استادان دانشگاه و حتی عرف جامعه خندیدن را علیرغم اینکه بسیار در دین به آن تاکید شده، چندان شایسته نمیدانند. با اینحال این برنامه توانسته است چهرههای سیاسی و دانشگاهی بسیاری را دعوت کند.
این مجری و کارشناس سیما ادامه داد: نحوهی اجرای این برنامه و میزان هنجارشکنیهای اصولی آن بهحدی بود که بسیاری از افراد سیاسی و دانشگاهی با کمال میل پذیرفتند در این برنامه حاضر شوند، روبهروی مجری توانمند آن بنشینند و هم بخندند و هم بخندانند.
رامبد جوان، کارگردان و مجری برنامهی خندوانه نیز در این نشست توضیحاتی را دربارهی این برنامه، ایدهی اصلی آن و ادامهی مسیر خندوانه ارائه داد.
این کارگردان سینما و تلویزیون گفت: ۱۳ سال پیش سوژهی خندوانه به ذهنم رسید و الان تازه بهروی آنتن رفتهاست، پس از اینکه حدود ۱۶ برنامه روی آنتن رفت از آقای شهیدیفر خواستیم تا نظراتش را دربارهی برنامه بهما ارائه دهد. از او خواستیم به ما بگوید چه کنیم که کار جذابتر شود.
جوان ادامه داد: اصلیترین پیشنهاد شهیدیفر هم بهما این بود که داخل استودیو باید جذابتر و ارتباط با مخاطب داخل مفصلتر باشد. ما هم هشتاد درصد تمرکز را روی استودیو آوردیم واز دیگر کارشناسان نیز نظرخواهی کردیم تا در ادامهی مسیر موفقتر حرکت کنیم.
رامبد جوان با بیان اینکه اکنون با تمام قوا کار میکنیم، توضیح داد: قطعا در ادامه برنامهی بهتر خواهد شد، اما این بدان معنا نیست که الان برخی آیتمها یا برنامهها را خرج نکردیم و میخواهیم بعدا رونمایی کنیم و الان هم با تمام قوا حرکت میکنیم و این برنامه تمام ظرفیت و توانایی ماست البته میدانیم که مسیر آینده هم باید تغییر کند و حدود آنرا هم میدانیم، اما اینکه دقیقا مقصد ما کجاست، نمیدانیم.
این بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون افزود: در چنین برنامههایی قطعا هر چه ارتباط ما با منتقدان، کارشناسان و مردم بیشتر باشد، برنامه نیز پختهتر خواهد شد.
رامبد جوان در ادامه در پاسخ به سوالی دربارهی معیارهای دعوت از مهمانان برای حضور در برنامه نیز گفت: ما معتقدیم همهی آدمهای موفق شوخ طبع هستند و قصدمان این است که این امر را به نمایش بگذاریم.
وی در خاتمه گفت: بهخاطر همین هم هست که چهرههای شناختهشدهی سینما و تلویزیون یا برگزیدگان ورزش تنها مهمانان ما نیستند و ما از همهی افراد موفق دعوت میکنیم که مهمان برنامه باشند.
کد مطلب: 1369
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdca.in6k49neo5k14.html