قائممقام شبکه سه مطرح کرد؛
تلویزیون از مسیر سرگرمی میتواند فرهنگسازی کند
30 دی 1396 ساعت 12:44
قائم مقام شبکه سه و دبیر بخش مسابقات جشنواره جام جم، هدف نهایی یک برنامه مسابقه تلویزیونی را ارتقاء سطح دانش مخاطب عنوان میکند و معتقد است از مسیر سرگرمی، میتوان در جامعه فرهنگ سازی کرد.
قائم مقام شبکه سه و دبیر بخش مسابقات جشنواره جام جم، هدف نهایی یک برنامه مسابقه تلویزیونی را ارتقاء سطح دانش مخاطب عنوان میکند و معتقد است از مسیر سرگرمی، میتوان در جامعه فرهنگ سازی کرد.
به گزارش تحریرنو ؛ دکتر جعفر عبدالملکی، قائم مقام شبکه سه و دبیر بخش مسابقات جشنواره جام جم، در گفتوگو با ستاد خبری چهارمین جشنواره تولیدات تلویزیونی «جامجم» درباره اهمیت مسابقات تلویزیونی و سهمی که در جذب مخاطب دارد گفت: مسابقه تلویزیونی یکی از برنامههای مهم رسانه ملی است. اساسا ساختار این مسابقات ربط مستقیم به بازخورد مخاطبان و شرکت کنندگان دارد. بازخوردهایی که از طریق روابط عمومی سازمان میگیریم.
وی اضافه کرد: مسابقه و سرگرمی امسال یکی از بخشهای چهارگانه جشنواره جام جم است و دبیرخانه آن در شبکه سوم سیماست. مسابقات تلویزیونی به این سبب که هم سرگرمی مردم را تأمین میکند و هم بار اطلاعات عمومی دارد برای مخاطب فهیم جذابیت زیادی دارد، به ویژه که همه اقشار در هر سنی میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
قائم مقام شبکه سه سیما در ادامه بیان کرد: هر شبکه به فراخور رسالتی که دارد، متولی تولید و پخش نوع خاصی از مسابقه است. شبکه سه سیما به دلیل ساختار جوانپسندی که دارد در همین سمت و سو قدم برمیدارد. مسابقاتی مثل «آقای گزارشگر»، «جادوی صدا»، «زمانی برای خندیدن» و... بر این اساس تولید شدهاند. برای مثال براساس اهداف راهبردی، برنامه های شبکه دو، فضایی کودکانه و خانوادگی دارد و مسابقات در این شبکه نیز با همین رویکرد به تولید میرسد. یا آثاری که به مسائل نخبگان و فرهیختگان اختصاص دارد در شبکه چهار تولید می شوند. شبکه پنج نیز به حوزه کارآفرینی میپردازد و رویکرد شبکه قرآن هم که مشخص است. بنابراین ما با انواعی از مسابقات روبه رو هستیم که در جشنواره جام جم با رأی و نظر داوران متعهد و متخصص در عرصههای کارگردانی، اجرا، تهیهکنندگی و دکور، بررسی می شوند.
رییس سابق مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان، در پاسخ به این سوال که موفقیت مسابقات تلویزیونی به چه عواملی بستگی دارد، اضافه کرد: مسابقههای تلویزیونی باید یک ویژگی مهم داشته باشند و آن درگیر کردن مخاطب است، درگیر کردنی که او را به مشارکت کردن ترغیب کند. هر برنامهای که این دو ویژگی را داشته باشد؛ موفق است. اگر مسابقات شبکه نسیم، خلاقانه و نوآورانه است به دلیل بهرهمندی از همین دو ویژگیست. برنامهای که درگیر کننده باشد با تنها یک مخاطب در هر جمع میتواند مخاطبان دیگر را هم به دست بیاورد، زیرا همان یک نفر چنان سر ذوق آمده است که درباره مسابقه با جمع دوستان و خانوادهاش صحبت کند.
دکتر عبدالملکی در خاتمه در خصوص نقشی که مسابقه تلویزیونی در فرهنگ سازی مردم دارد تصریح کرد: یک مسابقه خوب باید از مسیر سرگرم سازی، حوزه شناختی مخاطب را افزایش دهد و به اطلاعات او بیفزاید، به نحوی که بعد از پایان برنامه احساس کند اوقات فراغتش غنی شده است. به این روش هم ارتباطش با برنامه عمیقتر میشود هم تلویزیون دائقه او را ارتقاء داده است؛ به همین دلیل است که مسابقات تلویزیونی از مهمترین برنامههای این رسانهاند. برنامه هایی که متناسب با فرهنگ و عادات و سلائق ایرانیان ساخته میشوند.
وی با اشاره به نظرسنجی های متعدد تاکید کرد: نظرسنجیهای سازمان نشان دهنده این واقعیت است که مسابقات از بخشهای پربیننده در همه شبکههاست. به همین دلیل مسابقهها همیشه در صدر برنامهریزی شبکهها قرار میگیرد. از طرف دیگر اصولا مسابقات هزینه تولید بالایی ندارند و صرفا به دکوری جذاب و کارگردانی کاربلد نیاز دارد. نویسندگی و طراحی درست یک مسابقه تلویزیونی برگ برنده آن است، البته خلاقیت هم همیشه نقش تعیین کنندهای داشته است.
کد مطلب: 14583
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcaemn6.49nya15kk4.html