نگاه درخشان به ترکیب هیات داوران و توجه به مستندهای تاریخی
29 مرداد 1397 ساعت 11:23
شهرام درخشان به منظور توجه بیشتر سینماحقیقت به مستندهای تاریخی و میراث فرهنگی پیشنهاد داد که هیات داوران این جشنواره کارشناسانهتر گزینش شوند.
شهرام درخشان به منظور توجه بیشتر سینماحقیقت به مستندهای تاریخی و میراث فرهنگی پیشنهاد داد که هیات داوران این جشنواره کارشناسانهتر گزینش شوند.
به گزارش تحریرنو از روابط عمومی جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، شهرام درخشان که تاکنون تهیه، کارگردانی، نویسندگی و گویندگی بسیاری از فیلمهای مستند را بر عهده داشته است، پیرامون توجه سینماحقیقت به مستندهای تاریخی و میراث فرهنگی اظهار کرد: خوشبختانه تا به حال جشنواره سینماحقیقت رویکردی یکسویه نداشته و این موضوع، باعث اظهار و ابراز خشنودی است. منظور دقیق من از رویکرد یکسویه، توجه خاص به زیرگونهای از سینمای مستند و یا نگرش موضوعی داشتن به نوعی خاص از محتوا و مضمون است؛ به عبارت کلی، فراگیر بودن موضوع فیلم در این جشنواره از مهمترین شاخصههاست.
وی افزود: بنا به تجربهی شخصی شاهد بودهام که در تمامی ادوار، فیلمهایی با مضمون تاریخ، فرهنگ و یا محیط زیست در این جشنواره حضور داشتهاند و در اغلب دورهها هم مورد توجه داوران قرار گرفتهاند. هر چند کم شمار بودن این آثار، در برخی دورهها لزوماً به دلیل گرایش کم سرمایهگذاران و تهیهکنندهها به این نوع از فیلمها و مضامین است که این را با اظهار تأسف عمیق میگویم.
این مستندساز در پاسخ به این پرسش که چرا هیات داوران در جشنوارههای مختلف کمتر به گونهی مستند تاریخی توجه دارند، تصریح کرد: ناامیدکننده است که برخی از کسانی که به عنوان داور جشنوارههای فیلم مستند انتخاب میشوند، تلقی و درک کامل و صحیحی از فیلم مستند ندارند! این ناامیدی بیشتر هم میشود وقتی فرض بر این است که همهی این دوستان، الزاماً میبایست دیدگاهی ژرف و فراگیر و نگاهی باز و همهجانبهنگر داشته باشند. نمیدانم چطور یک فیلمساز مستند، به شکل حیرتآوری اظهار می کند که فیلم مستند یعنی فیلمی با موضوع اجتماعی! مرزبندیهای سادهلوحانه و از سر بیسوادی برخی شگفتآورتر هم میشود وقتی به صراحت و گردن افراشته، مستندهای با موضوع تاریخ و فرهنگ و... را تلویزیونی خطاب میکنند!! این تقسیمبندی فیلم مستند تلویزیونی و غیرتلویزیونی یکی از عجیبترین مطالبی است که از بعضی میشنویم و میبینم؛ حکایتی از بیسوادی و سطحینگری. البته که جای بحث و واکاوی این موضوع حتماً این جا و در این گفتوگو میسر نیست.
وی با بیان این که گزینش کارشناسانهتر هیات داوران بهترین راه برای توجه بیشتر داوران به مستندهای تاریخی و میراث فرهنگی است، خاطرنشان کرد: انتخاب کسانی که دارای دیدگاههای سطحیای که ذکر کردم نباشند، گزینههای مناسبی برای داوری آثار در جشنوارهها محسوب میشوند. حتماً ترکیب هیات داوران، مهمترین بخش برگزاری یک جشنواره است. ترکیبی از فیلمسازان و کارشناسانی که بتوانند همهی آثار و ارزش آنها را بفهمند و توانا به گزینش برترین از میان بهترین باشند.
درخشان در پاسخ به این پرسش که آیا با حضور یک استاد تاریخ در ترکیب هیات داوران جشنوارهها به منظور ارزیابی بهتر آثار مستند تاریخی موافق است، گفت: اگر نتوانیم میان فیلمسازان و اهالی سینمای مستند کسی را پیدا کنیم که به اهمیت و جایگاه و لزوم چنین آثاری واقف باشد، پس ناگزیر باید سراغ کسانی رفت که در موضوع تاریخ یا میراث فرهنگی و شبیه به اینها کاردان باشد؛ و چه حیف! هرچند حضور چنین افراد آگاهی، مغتنم است اما کاش دغدغهی برگزارکنندهی هیچ جشنوارهای این نبود که به دلیل یکجانبهگری برخی از اهالی سینمای مستند، نسبت به مضمون و موضوع و نوع کارها، سراغ اهلفن آن موضوع برویم.
کد مطلب: 16519
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcb9sb8.rhb08piuur.html