فرهادی: جامعهی تئاتر پر از نخبه است، اما در سینما اینطور نیست
14 ارديبهشت 1393 ساعت 20:42
جشن اردیبهشت کانون کارگردانان خانهی تئاتر با بزرگداشت عباس جوانمرد، فرهاد مهندسپور و حامد محمدطاهری همراه بود که هنرمندانی همچون محمود دولتآبادی، جمشید مشایخی، جعفر والی، اصغر فرهادی در آن حضور پیدا کردند.
جشن اردیبهشت کانون کارگردانان خانهی تئاتر با بزرگداشت عباس جوانمرد، فرهاد مهندسپور و حامد محمدطاهری همراه بود که هنرمندانی همچون محمود دولتآبادی، جمشید مشایخی، جعفر والی، اصغر فرهادی و... در آن حضور پیدا کردند.
تحریرنو: جشن اردیبهشت تئاتر کانون کارگردانان خانه تئاتر شامگاه گذشته (۱۳ اردیبهشتماه) در خانهی هنرمندان با حضور هنرمندانی همچون محمود دولتآبادی، عباس جوانمرد، جعفر والی، جمشید مشایخی، اصغر فرهادی و... برگزار شد.
در این مراسم که علیرضا نادری اجرای آن را بر عهده داشت، عباس جوانمرد، فرهاد مهندسپور و حامد محمدطاهری بهعنوان نخبگان غایب مورد تجلیل قرار گرفتند.
بزرگداشت از عباس جوانمرد شروع شد و محمود دولتآبادی به روی صحنه آمد و گفت: آنچه عباس جوانمرد را خاص کرده است، مقولهی پرداختن وی به ادبیات نمایشی بود، نام گروهش را هنر ملی گذاشت. دلیل آنهم این بود که در این گروه، موسیقی و ریتم هم جای داشت.
وی افزود: روزی عباس جوانمرد به ادارهی نمایش آمد و در بین تمرینات کامران نورزاد، پرویز فنیزاده و من را انتخاب کرد و ما از آن پس به بعد مشغول فعالیت در گروه هنر ملی شدیم و آثار ایرانی از علی حاتمی، بهرام بیضایی، بهزاد فراهانی و... را کار کردیم.
دولتآبادی همچنین به خاطرهای از نمایش "پهلوان اکبر" اشاره کرد و گفت: در این نمایش، عباس جوانمرد نقش پهلوان اکبر را ایفا میکرد و در هر اجرا در یک صحنه کامران نورزاد با قمهای غلافدار او را از پای در میآورد. در یکی از اجراها هنگام ورود نورزاد به صحنه برق قمه را دیدم و متوجه شدم که غلاف موردنظر روی قمه نیست. سریع به سمت نورزاد رفتم و او را مطلع ساختم. در واقع عباس جوانمرد جانش را به من بدهکار است.
این نویسنده و بازیگر پیشکسوت تئاتر در پایان اظهار داشت: کار کردن با عباس جوانمرد بسیار دشوار است.
سپس نوبت به اصغر فرهادی رسید تا در خصوص عباس جوانمرد سخن بگوید.
فرهادی گفت: بحث غیبت نخبهها مثل دیگر بحثهای ما اغراق دارد، اگر به چهرههای حاضر در جمع بیاندیشیم، متوجه خواهیم شد که اکثر آنها نخبه هستند. اگرچه افرادی همچون بهرام بیضایی در ایران حضور ندارند.
کارگردان فیلم "جدایی نادر از سیمین" با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا نمیتواند چنین گردهمایی صورت بگیرد، گفت: اگر چنین مراسمی در نقاط دیگر جهان برگزار شود، امکان ندارد این تعداد نویسنده و کارگردان دور یکدیگر جمع شوند، با تمام شرایط سختی که وجود دارد، هنوز جامعهی تئاتر پر از نخبه است، اما متاسفانه در سینما اینطور نیست.
وی در خصوص خصوصیات عباس جوانمرد بیان داشت: ۲۴ سال پیش کاملا اتفاقی آقای جوانمرد برای دیدن یکی از نمایشهای من آمده بود و از همانجا بود که با ایشان آشنا شدم. عباس جوانمرد دو خصوصیت ویژه و بارز دارد که روی من تأثیر بسیار زیادی گذاشته است. در تمام این سالها هیچگاه بیادبی از ایشان ندیدم و در روزگاری که حتی در تریبونهای رسمی هم حرفهای بیادبانه زده میشود، من هنوز از ایشان بیادبی ندیدم.
فرهادی ادامه داد: خصوصیت دیگر عباس جوانمرد این است که اگرچه در کار خود سختگیر هست، اما در دیدن کارهای دیگران سختگیر نیست و این خصوصیت دوست داشتن دیگران است که روز به روز پررنگتر شده است.
جمشید مشایخی نیز در این مراسم گفت: اولین کارم را با وی انجام دادم. سال ۵۶ بهخاطر یک سری از مسائل، حال و روز خوبی نداشتم، روزی عباس جوانمرد به من گفت، نمایشی را در نظر دارم تا به فستیوال فرانسه ببرم، نقشی را برای تو در نظر گرفتم، تو را به فرانسه میبرم تا از مشکلات موجود در این جو دور شوی. من به ایشان بدهی دارم، این مردانگی عباس جوانمرد است.
مشایخی در ادامه با انتقاد از حضور برخی از چهرههای غیر هنری در تئاتر، گفت: چندی پیش یکی از دوستان پیشنهاد تئاتری را به من داد که من به او گفتم به دلیل اینکه از تئاتر دور بودم، باید یک ماه به صورت انفرادی با من کار کنی. نباید به سادگی تئاتر را در اختیار دیگران بگذاریم. یکی فوتبالیست است، یکی خوشگل است.
عباس جوانمرد به روی صحنه آمد و گفت: من تصور میکنم که اهالی تئاتر کمتر به موهبتی به اسم تئاتر واقف است. حرفهی ما حرفهی بسیار شکوهمند و با قدرتی است و باید ما از این قدرت استفاده کنیم. چرا نمیشود هر معضل اجتماعی را به تئاتر تبدیل کرد. به گمان من هر اشکال زندگی را میتوان به تئاتر تبدیل کرد، زندگی ما تئاتر نوینی است که ادامه دارد. در واقع هم زندگی تئاتر است و هم تئاتر زندگی و چه بهتر که ما از این قدرت زنده و موجود در زندگیمان استفاده کنیم.
وی ادامه داد: همه مشکلاتی که دوستان در خصوص کمبود سالن، کمبود بودجه و... عنوان میکنند، درست است، اما چرا باید نمایشی وقتی در اجرای سیام خود رو به تکامل است، تمام شود. تئاتر را میتوان تنظیم کرد تا خودکفا باشد، آمدهاند سالنهای تئاتری را ساختهاند که صحنههای آن به صورت جعبهای است. این ناشی از کجفهمی مسئولان است که برای ساخت آن حتی با یکی از هنرمندان تئاتر هم مشورت نکردهاند.
جوانمرد با تاکید بر اینکه تئاتر را به مدیر دانا و کاربلد بسپارید، گفت: یک مسئله نیاز است و آن این است که مدیر اهل این کار باشد. چرا نباید نمایشها به شهرستانها بروند. آیا پیرمرد و پیرزن گناوهای حق دیدن تئاتر ندارند، اگر مسئولان اهل این کار باشند، میتوانند برنامهریزی درست و مدون کنند. امیدوارم همهی مسئولان به این درایت برسند که اهل کار و عمل را بر منصبی بگذارند.
کد مطلب: 242
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcbu5b5prhba.iur.html