غریبپور: ایدهآل من تاثیرگذاری بر جریان تئاتر عروسکی دنیاست
30 ارديبهشت 1393 ساعت 14:57
بهروز غریبپور گفت: گروه تئاتر عروسکی آران در ۱۰ سال گذشته تجربیات زیادی پیدا کرده و ارتقا یافته است، اما این ایدهآل من نیست زیرا دلم میخواهد جریانی که در تئاتر ما وجود دارد را کنار بگذاریم.
بهروز غریبپور گفت: گروه تئاتر عروسکی آران در ۱۰ سال گذشته تجربیات زیادی پیدا کرده و ارتقا یافته است، اما این ایدهآل من نیست زیرا دلم میخواهد جریانی که در تئاتر ما وجود دارد را کنار بگذاریم.
تحریرنو: بهروز غریبپور سرپرست گروه تئاتر عروسکی آران به بهانه تولد ۱۰ سالگی گروهش در گفتوگویی اظهار داشت: گروه تئاتر عروسکی آران با هدف احیای اپرای ملی به شیوهی عروسکی ۱۲ سال پیش گامهای نخست خود را برداشت و بعد از ۲ سال این گروه تشکیل شد و تا به امروز ۶ اثر را به صحنه برده است.
وی افزود: در اثر اول عروسک و صحنه اجرا را در اتریش ساختیم، اما از اثر دوم هم تکنیک ساخت عروسکهای پیچیده نخی و هم تمام عناصر صحنهای را در ایران و در کارگاه تئاتر عروسکی آران ساخته شد.
غریبپور با بیان اینکه گروه تئاتر عروسکی آران توانایی ساخت پیچیدهترین عروسکهای نخی را دارد، گفت: همه این موفقیتها از انبار متروکه بنیاد رودکی شکل گرفت و بعد تالار فردوسی به وجود آمد سپس گروه تئاتر عروسکی آران متولد شد. امروز خوشبختانه گروه ما در دنیا شناخته شده است. این گروه در جهت اهداف رو به رشد تئاتر عروسکی ایران قدم برداشته و تعریف غربی اپرا را به شکلی نوین مبتنی بر دستگاههای موسیقی ایرانی تغییر داده است.
سرپرست گروه تئاتر آران ایدهآل خود را تاثیرگذاری بر جریان تئاتر عروسکی دنیا خواند و بیان داشت: گروه تئاتر عروسکی آران در ۱۰ سال گذشته تجربیات زیادی پیدا کرده و ارتقا یافته است، اما این ایدهآل من نیست زیرا دلم میخواهد جریانی که در تئاتر ما وجود دارد را کنار بگذاریم. باید بر جریان تئاتر عروسکی دنیا تاثیرگذار باشیم تا دیگر دلیلی برای الگوسازی از غرب وجود نداشته باشد.
کارگردان اپرای "عاشورا" در خصوص برنامهی آیندهی گروهش گفت: با وجود اینکه هیچ موسسه و دستگاه دولتی به ما کمک نکرده است، در حال تولید اپرای سعدی هستیم و امیدوارم سال آینده اپرای عروسکی "سعدی" را به صحنه ببریم. امیدوارم مسئولان فرهنگی درک کنند که پایداری یک گروه طی ۱۰ سال به زعم همهی مشکلات، بدون حاشیهسازی برخلاف خیلیها کار سختی است و گروه آران نشان داد که اگر عشق و علاقه باشد کارهای سخت، آسان میشود.
غریبپور در ادامه با انتقاد از رویکرد معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی در حوزه تولید تئاتر، بیان داشت: مرکز هنرهای نمایشی و اساسا دستگاه معاونت هنری باید رویکردش را نسبت به تولید تئاتر تغییر دهد. شما وقتی اثری را تولید میکنید به واسطهی آن گروهی دور هم جمع میشوند، تجربیات را بهدست میآورند که پس از پایان اجرا از دست میرود. در حالی که اگر براساس آنچه که در دوره حسین پارسایی ما انجام دادیم. قرار بر این بود که گروهها در سالنها و تماشاخانهها مستقر باشند و سالنها به محل رشد گروهها تبدیل شود، ضمن اینکه آثار موفق به سمت رپرتوار حرکت کنند.
وی خاطرنشان کرد: بلایی که بر سر تئاتر ما آمده است روزمرگی و تئاتر ژورنالیستی است. مورد توجه قرار گرفتن سرمایههای ملی باید در دستور کار مسئولین قرار گیرد. ما سالیانه حدود یکمیلیارد تومان بابت دکور و لباس در تئاتر هزینه میکنیم که همهی آنها از بین میروند. اجراهای رپرتوار، داشتن سالن و گروه ثابت از هدر رفتن این سرمایهها جلوگیری میکند.
کد مطلب: 341
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcbu8bfprhba.iur.html