ترویج و آموزش موسیقی اولویت ما نیست
17 تير 1393 ساعت 9:05
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران: ضعف مربیان دلیل کیفیت نازل و دمدستی اجرای کلاسهای موسیقی است.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران: ضعف مربیان دلیل کیفیت نازل و دمدستی اجرای کلاسهای موسیقی است.
تحریرنو: حجتالاسلام شهاب مرادی دربارهی حواشی مطرحشدهی پیرامون تعطیلی موسیقی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، گفت: در برخی از خبرها گفته شدهبود که آموزش موسیقی جزو اولویتهای ما نیست. بله، من گفتهام که آموزش و ترویج موسیقی جزو اولویتهای سازمان فرهنگی هنری شهرداری نیست و ما باید از فضای رقابت با بخش خصوصی در حوزههای آموزش هنر فاصله بگیریم.
وی ادامه داد: در تهران حدود ۳۰۰ آموزشگاه آزاد موسیقی وجود دارد که برخی از آنها از همکاران من گلایه داشتهاند و این یک اصل است که بخش دولتی و عمومی نباید با بخش خصوصی رقابت کنند، بله ما در آموزش هنرهایی که بخش خصوصی در آن فعالیت ندارد، تلاش میکنیم تا خللی ایجاد نشود و درخصوص موسیقی حمایتهایی را که در توان بخش خصوصی نیست انجام میدهیم. من مکرر گفتهام تولید آثار فاخر هنری در رشتههای گوناگون موسیقی از اولویتهای ماست.
مرادی در رابطه با گلایه و شکایات برخی از اهالی هنر، در رابطه با سطح نازل کلاسهای آموزش موسیقی، اظهار کرد: این انتقادها بهجا بود، لذا تصمیم گرفتیم دورههای جدید آموزش موسیقی در سطح و کیفیت بالاتری طراحی و اجرا شود، اما کلاسها ادامه پیدا کرد تا انتصاب معاون جدید هنری سازمان و مدیر جدید موسیقی آن معاونت مورد توجه و بررسی قرار گرفت.
او در ادامه گفت: مدیر بخش موسیقی ما آقای ربوخه موسیقیدان است و با این حوزه آشنا. او معتقد است با وضعیت کنونی نباید ثبتنام کلاسهای موسیقی برای دورههای جدید صورت بگیرد. در مقابل، مدیریت آموزش سازمان اعتقاد دارد بهدلیل مراجعه مردم برای شرکت در این دورهها نمیتوان فعلا کلاسها را تعطیل کرد. پس از بررسیهای تخصصی و دقیقتر مشخص شد ما با دو مشکل اساسی روبهرو هستیم. اول سطح کلاسها که اغلب معطوف به آموزشهای ابتدایی بود و مطابق آمار، منجر به طی مراتب متوسطه و عالی نمیشد و دوم، کیفیت نازل و دمدستی اجرای کلاسها که در این بخش میتوان به ضعف مربیان اشاره داشت. بههمین دلیل با نظر تخصصی مدیریت موسیقی جهت بازنگری سطح و کیفیت کلاسهای موسیقی موافقت شد.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: در بررسی مربیانی که به آموزش موسیقی میپرداختند، متوجه شدیم با وجود افراد متخصص و متبحر در میان مربیان، تعداد قابل توجهی از آنها با مدرک دیپلم به امر آموزش موسیقی اشتغال دارند و آموزشهای حداقلی و حرفهای را در این رشته ندیدهاند.
وی ادامه داد: همچنین قریب به اتفاق آنها فاقد مدارک آموزش عالی در این زمینه هستند. البته این اشکال بهدلیل نوع تعامل مربیان با مراکز سازمان از دیرباز وجود داشته که مربیان بهصورت درصدی با فرهنگسراها کار میکردند لذا مساله بیش از آنکه یک فرآیند هنری باشد یک تعامل اقتصادی حرفهای شده بود.
حجتالاسلام شهاب مرادی در پایان گفت: بنابراین در برخی از کلاسها، صلاحیت آموزش موسیقی در سطح حداقلی قرار داشت، در صورتیکه همهی ما براین باور هستیم هر نوع آموزشی بهخصوص هنر، باید حرفهای و تخصصی باشد و با این وضعیت، آموزش حرفهای و مطلوبی انجام نمیشود. راهکار پیشنهادی من این است، افرادی که قرار است مربی آموزش موسیقی فرهنگسراها شوند، باید مدرک دانشگاهی در این حوزه یا درجهی هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشند. حتی برای کسانی که بهصورت تجربی، موسیقی را فراگرفتهاند تمهیدی اندیشیدهایم و اگر آنها از سه استاد طراز اول موسیقی تاییدیهی مکتوبی بیاورند، مورد قبول ما خواهند بود.
کد مطلب: 909
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcbu9b9prhbg.iur.html