عضو شورای شهر عنوان کرد؛
تورم نیروی انسانی در شهرداری و مشکلات حقوق و دستمزد
30 بهمن 1396 ساعت 14:29
سید حسن رسولی گفت: ما با تورم نیروی انسانی مواجه هستیم البته هر کدام از نیروی انسانی زندگی دارند و ما موظفیم که هم به سیاستگذاری و سبکسازی سازمان توجه کنیم، هم به مسائل انسانی آنها.
سید حسن رسولی گفت: ما با تورم نیروی انسانی مواجه هستیم البته هر کدام از نیروی انسانی زندگی دارند و ما موظفیم که هم به سیاستگذاری و سبکسازی سازمان توجه کنیم، هم به مسائل انسانی آنها.
به گزارش تحریرنو ؛ نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران ۵۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد، گفت: علاوه بر این بدهی، تکمیل پروژههای نیمه تمام شهری نیز به ۳۵ هزار میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد و نظام بودجهریزی برای مدیریت شهری را با دشواری مواجه کرده است.
سید حسن رسولی در خصوص آخرین وضعیت بررسی بودجه سال آینده شهرداری تهران توضیح داد: در روزهای گذشته علاوه بر فصل درآمدها و هزینهها، تبصرههای بودجه هم در صحن علنی شورا به تصویب رسیده است. در روزهای شنبه و یکشنبه (۲۸ و ۲۹ بهمنماه) رسیدگی به سرفصل بودجه سازمانها، شرکتها و موسسات هم در شورا پیگیری خواهد شد.
وی به ارائه رویکرد کلی درباره وضع شهر و نسبت آن با بودجه سال آینده شهرداری پایتخت پرداخت و گفت: پس از ۱۲ سال حوزه مدیریت شهری، با رأی ۲۹ اردیبهشت امسال دچار تغییر و تحول جدی شد؛هم در سطح پارلمان شهری، یعنی شورای اسلامی و هم در سطح شهرداری. در همان روزهای اول آغاز به کار شورای پنجم، شهردار موظف شد که بر اساس محورهای تعیین شده و سندی که در این خصوص تعیین کردیم، با توجه به دسترسیهایی که دارد، اعلام کند که شهرداری تهران را در حوزههای ششگانه ماموریتی در چه وضعیتی تحویل گرفته است.
رسولی ادامه داد: ما در بودجهریزی موظف هستیم که اسناد بالادستی مثل سند چشمانداز، طرح جامع که تا سال ۱۴۰۶ اعتبار دارد، برنامه پنج ساله دوم توسعه شهر که شورای شهر چهارم تصویب کرده و اهدافی که دولت از طریق وزارت کشور داده همچنین وعدههایی که ما اصلاحطلبان در انتخابات به مردم دادیم را لحاظ کنیم. بر اساس سندی که شهردار به شورا ارائه داد، در حوزه مالی ۵۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی قطعی ثبتشده و ثبتنشده شهرداری است.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه بودجه شهرداری تهران در سال ۹۶ حدود ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است، تاکید کرد: رقم بدهی شهرداری در برابر بودجه امسال شهرداری از حیث مقایسهای سه برابر بودجه فعلی است و برای سه سال آینده ما بدهی داریم.
رسولی دومین موضوع در شرایط فعلی شهرداری را منابع درآمدی عنوان کرد و گفت: نکته دوم این که منابع درآمدی شهرداری طی ۱۰ ساله اخیر از حیث پایداربودن و ناپایداربودن، در نوسان بین ۷ تا ۲۵ درصد بوده است. در سال ۹۶ که ما شش ماهه دوم سال آن را تحویل گرفتیم، حدود ۲۰ درصد از منابع از محلهای پایدار و قریب به ۸۰ درصد ناپایدار بوده است.
وی با تاکید بر اینکه این سهم ۲۰ درصدی منابع پایدار در شش ماهه اول امسال بوده است،اظهارکرد: در فاصله سالهای ۹۲ تا ۹۶ که دو انتخابات مهم انجام شده و بیشترین رویکرد مدیریت شهری گذشته به حوزه فرهنگی و اجتماعی بوده است. این رویکرد در سالهای ۹۵ و ۹۶ نمود بیشتری داشته است.
رسولی به موضوع شاخص پیشرفت در پروژههای عمرانی شهر اشاره کرد و گفت: علیرغم این که ۵۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی وجود دارد اما پیشرفت فیزیکی پروژههای شهرداری تهران در شرایط فعلی تا نیمه سال ۹۶ تنها ۳۶ درصد است. معنای این موضوع این است که ما برای بهرهبرداری مناسب از سرمایه مردم باید ۶۴ درصد دیگر کار انجام دهیم یعنی در کنار آن بدهی سنگین، برای این که پروژههای فعلی به بهرهبرداری برسد، باید منابع سنگینی تامین شود. به بیان دیگر، به لحاظ ریالی تنها ۲۵ درصد از اعتبارات این پروژهها تامین شده، یعنی ۷۵ درصد دیگر باقی مانده است.
وی تاکید کرد: فقط برای پروژههای نیمهتمام قریب به ۳۵ هزار میلیارد تومان نیاز داریم که علاوه بر آن ۵۲ هزار میلیارد تومان بدهی است. خزانهدار شورای شهر تهران به وضعیت نیروی انسانی در شهرداری اشاره و اظهارکرد: تقریبا ۲/۲ برابر پرسنل مورد نیاز شهرداری و سازمانهای تابعه، جذب نیرو شده است.
رسولی با بیان اینکه ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر از ۶۰ هزار نفری که الان از شهرداری حقوق میگیرند و جزو کارکنان شهرداری هستند، فقط طی سال ۹۵ و نیمه سال ۹۶ استخدام شدهاند،گفت: ما با تورم نیروی انسانی مواجه هستیم البته هر کدام از نیروی انسانی زندگی دارند و ما موظفیم که هم به سیاستگذاری و سبکسازی سازمان توجه کنیم، هم به مسائل انسانی آنان.
وی ادامه داد: ۵۶ درصد شاغلان در شهرداری از حیث تخصص، تحصیلات و تجربه که از منظر حقوق اداری به آن شرایط احراز میگوییم، شغلشان با فرضی که در آن شغل شاغل هستند، تناسب دارد و لذا ما در یک جایی (من اسم نمیبرم) بعضا مواجه هستیم با انبوهی از نیروهای متدین، دلسوز اما فاقد مهارت و تخصص و بعضا هزار میلیارد تومان فقط کمک هزینه زیان تحویل میگیرند از شهرداری بابت حقوق و دستمزد.
وی با اشاره به اینکه یکی از نقاط قوت عملکرد ۱۲ ساله قالیباف، اهتمام به سرمایهگذاری در حوزه زیرساختها و عمدتا زیرساختهای کاربردی مانند پل صدر، خطوط ۳، ۶ و ۷ مترو بوده است،گفت: اما متاسفانه به دلیل کمبود منابع و اهتمامی که مدیریت قبلی بیشتر به پروژههای حجمی و قابل دیده شدن داشته، امروز تنها حدود دو میلیون نفر روزانه توسط مترو جابجا میشوند. در مجموع کل سفرهای درونشهری که از طریق مترو بهعلاوه اتوبوسرانی جابجا میشوند، ۲۰ درصد کل سفرها است، یعنی ۸۰ درصد سفرها در داخل شهر متاسفانه با خودروهای شخصی جابجا میشوند.
رسولی ادامه داد: اگر این نقاط قوتی که شهردار سابق داشت بهخصوص در اجرای خطوط ۳، ۶ و ۷ را ما بتوانیم با تعمیم ۲۳ هزار میلیارد تومان که حالا یک بخشی از آن میتواند ارزی باشد و یک بخشی از آن ریالی باشد، تامین کنیم، ظرفیت جابجایی سیستم حمل و نقل ریلمحور در پایتخت ایران از دو میلیون نفر به نزدیک ۵/۷ میلیون نفر افزایش پیدا میکند و این قدمی بسیار جدی است.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در ادامه به موضوع قراردادهای غیرشفاف در شهرداری اشاره کرد و گفت: بر اساس سند تغییر و تحول، قریب به ۵۰ درصد قراردادهای شهرداری بهصورت ترک تشریفات بوده است. قراردادهای ترک تشریفات تقریبا هزینه انجام خدمات را به لحاظ اینکه انحصاری است، به شدت بالا میبرد.
رسولی افزود:سبک مدیریتی قالیباف که طولانیترین دوره قبل و بعد از انقلاب را در سمت شهردار بود، همانند سایر ماموریتهایی که او بود. نگاه قالیباف بیشتر به جنبههای فیزیکی و کالبدی بود. او بیشتر اهداف بلندپروازانه را دنبال میکرد. نظریه مدیریتیش این بود که هیچ عیبی ندارد که ما در یک اقتصاد تورمی، شهرداری را بدهکار کنیم اما پروژهها را در حوزه کاربردی پیش ببریم. این یک نظریه مدیریتی است که میتوان در مجامع علمی و تخصصی، نقاط قوت و ضعفش سنجیده شود ولی به هر حال قالیباف چنین رویکردی داشت. درنتیجه بدهی بالا، کاهش اعتبار شهرداری نزد سیستم بانکی، افزایش هزینهها و فروش آینده فضا و اموال شهرداری که متعلق به نسلهای آینده است، وجود داشته و اینها جزو نقاط ضعف است.
وی ادامه داد: تکمیل شبکههای بزرگراهی جزو نقاط قوت است. من اساسا با این نگاه که یک مدیر و دوره مدیریتی را سیاه و سفیدی ببینیم، کاملا مخالف هستم. قالیباف اقدام بسیار خوبی انجام داد اما برای تکمیل بهرهبرداری از این اقدامات ما باید ۳۴ هزار میلیارد تومان هزینه کنیم که فقط پروژههایی که ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارند در دوره چند ساله به ۱۰۰ درصد برسد.
رسولی افزود: مردم تهران که پرداختکننده هزینههای شهری هستند، در حقیقت از این حیث دو تا ضرر را متوجه میشوند. یک ضرر اینکه با پول آنها ۳۶ درصد پروژهها هزینه شده و ۶۴ درصد باقیمانده و هم اینکه این پروژهها به اتمام نرسیده است و از منافع این پروژهها نمیتوانند استفاده کنند.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: هم در حوزه نیروی انسانی و هم در حوزه ساختار سازمانی، هم در حوزه اقتصاد حوزه مدیریت شهری و سطح و سطوح سازمانی بر اساس سندی که شهردارسابق به ما تحویل داد با مشکلات جدی مواجه هستیم.
رسولی در ادامه گفت: این در حقیقت تصویری است که من بر اساس سند رسمی که قالیباف در اجرای تکلیفی که شورای دوره پنجم برای او تعیین کرد، پس از ۱۰۰ روز ارائه دادم.
وی با تاکید بر اینکه اصلاحطلبان چنین وضعی را تحویل گرفتند،اظهارکرد: علیالظاهر رسم روزگار این است که هر زمان که نوبت کشورداری و اداره شهر به اصلاحطلبان میرسد، خزانه خالی و بدهیها بالا است. ما در دولت دفاع و در دولت آقای خاتمی این وضع را داشتیم. امروز دولت آقای روحانی با همین وضع مواجه است. وضع ما در حوزه مدیریت شهری اگر بدتر از حال و روز آقای روحانی و همکارانش در دولت دوازدهم نباشد، بهتر نیست.
در ادامه این گفتوگوی رادیویی پورزرندی مدیرعامل بانک شهر به بیان مطالبات این بانک از شهرداری تهران پرداخت. رسولی هم در پاسخ به اظهارات مطرح شده، گفت: بانک شهر یک بانک تخصصی و کمک بسیار خوبی است برای تقویت بنیه مالی اجرای پروژهها اما واقعیت این است که استقراض کردن توسط بنگاهها ازجمله شهرداری هم از منظر اقتصادی یک استانداردهای قابل قبولی دارد و حدود آن را هم قانون تجارت تعیین کرده است.
خزانهدار شورای شهر تهران در ادامه به تبیین رویکردهای جدید بودجه شهرداری در سال آینده بر اساس مصوبات شورای شهر پرداخت و اظهارکرد: ما بودجه شهرداری را حدود ۲/۱۲ درصد از حیث قدرت خرید نسبت به سال ۹۶ کاهش دادیم؛ یعنی از ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به ۱۷ هزار و ۴۲۹ میلیارد تومان کاهش دادیم. یعنی بیش از ۲.۲ درصد کاهش که اگر ۱۰ درصد هم تورم بگذاریم، میشود آن عددی که عرض کردم. چرا این کار را کردیم؟ چون فکر میکنیم که ما باید بدهی مردم را اعم از پیمانکاران، کارگران و دستگاهها بدهیم.
وی در خصوص جهتگیریهای کلی بودجه اضافه کرد: در شش ماموریت شهرداری، اولویت اول را شورای پنجم بر اساس نظرسنجیهایی که در اختیار دارد، حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا قرار داده است. پس از آن هم به مسائل اجتماعی، بهخصوص وضع آسیبهای اجتماعی توجه شده است.
خزانهدار شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از مهمترین گرفتاریهای شهرداری بر اساس گزارش شهردار، پایینبودن سطح اعتماد عمومی مردم به این دستگاه و انضباط مالی است،اظهارکرد: برای اولین بار خزانه مشترک در شهرداری تهران ایجاد و همه حیاط خلوتها بسته شد. ذیحسابان از شهرداری جدا شده و زیرمجموعه شورای شهر قرار میگیرند. شفافسازی و مبارزه با فساد به صورت عملی و نه به صورت شعاری در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: شهردار مکلف شده است طبق این بودجه تمامی قراردادهای بالای یک میلیارد تومان خودشان را ضمن اینکه وارد ترک تشریفات نمیشوند، از ابتدا تا انتها روی سایت رسمی بگذارند که ۵/۸ میلیون نفر جمعیت تهران اگر علاقهمند بودند، بدانند که شهردار منتخب نمایندگان آنان چگونه معامله میکند. همه بخشهای شهرداری به صرفهجویی در حد ۱۰ درصد موظف و مکلف شدند تا در حد ۱۰ درصد سطوح مدیریتی از قبیل قائم مقام و غیره را کاهش دهند.
رسولی در پاسخ به این سوال که «آیا همه اینها در حد پیشبینی است؟» پاسخ داد: نخیر. اینهایی که عرض میکنم مصوب است. اهتمام به عدم تمرکز، محلهمحوری مصوبه شورای شهر است. امروز منطقه ۲۰ ما با منطقه ۳، بیعدالتی بسیار بالایی دارد. جهتگیری بعدی ما این بوده که آقای شهردار و سازمان زیر تحت مدیریتی ایشان را پرهیز دهیم از ورود به حوزه ماموریتهای غیرمرتبط با شهرداری، بهخصوص با توجه به بدهیهایی که دارد. ما خودمان و آقای شهردار را موظف کردیم به خلق منابع جدید درآمدی. سهم درآمدهای پایدار از ۲۱ درصدی که اشاره کردم، در مصوبهای که ما گذراندیم، به حدود ۳۲ درصد رسیده است. در قالب یک بودجه یکساله معجزه نمیشود کرد. ما به اقشار خاص با توجه به رویکرد انسانمحوری اصلاحطلبان در حوزه مدیریتی مثل آسیبدیدگان اجتماعی، توانخواهان اجتماعی، کودکان و سالمندان توجه کردیم.
وی ادامه داد: بحث تعیین سرفصلی بهعنوان وجوه ادارهشده به منظور جلب مشارکت واقعی شهروندان در اجرای آن دسته از پروژههای شهرداری که با دادن یارانه تسهیلات در حقیقت مردم و سرمایهگذاران تشویق شوند، به طور جدی در دستور کار است.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پایان گفت: ظرفیت سند بودجه شهرداری یکساله است؛ سندی که جهتگیریها و نحوه درآمد و هزینه را روشن میکند. با توجه به اسناد بالادستی، بیش از این اجازه تغییر به ما نمیدهد البته طبق عددی که توسط شورای چهارم به عنوان تکلیف شهرداری در برنامه توسعه دوم تعیین شده بود، ما باید منابع پایدارمان را به ۲۵ درصد میرساندیم که الان با آنچه که مصوب کردیم، غیر از صرفهجوییها، به ۳۲ درصد رساندیم.
کد مطلب: 14917
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcbz9b8.rhba8piuur.html