مسعود آبپرور؛
سریالها در ارتقاء سطح شبکههای تلویزیونی نقش اساسی دارند
19 دی 1396 ساعت 11:24
کارگردان سریال «هوش سیاه»، تلویزیون را رسانهای قصهگو میداند و برهمین مبنا معتقد است که سریالها در ارتقا سطح کیفی شبکههای سیما نقش اساسی دارند.
کارگردان سریال «هوش سیاه»، تلویزیون را رسانهای قصهگو میداند و برهمین مبنا معتقد است که سریالها در ارتقا سطح کیفی شبکههای سیما نقش اساسی دارند.
به گزارش تحریرنو ؛ مسعود آبپرور کارگردان سینما و تلویزیون در گفتوگو با ستاد خبری چهارمین جشنواره تلویزیونی جامجم با اشاره به اهمیت سریالسازی برای تلویزیون گفت: در رسانهای مثل تلویزیون ما، که اساسا قصه محور و داستانگو است، سریالها نقش اساسی در ارتقاء سطح شبکهها دارند؛ چرا که شبکههای سیما برای داشتن سریالهای خوب با هم رقابت میکنند.
کارگردان سریال «هوشسیاه» ادامه داد: فکر میکنم اثرگذاری تولید سریالها بر همراهی مخاطب ثابت شده است و در حال حاضر مخاطبان و مسئولین رسانه ملی، مجموعههای تلویزیونی را به عنوان یکی از عناصر نگه دارنده مخاطبان قبول دارند.
آب پرور ضمن تاکید بر دقت نظر در انتخاب سوژههای جذاب و متنوع برای مخاطبان میگوید: دو نکته در سریال سازی قابل توجه است؛ اول تنوع موضوع و در نظر داشتن ژانرهای مختلف و دوم کیفیت سریالها.
او ادامه داد: به نظر میرسد مردم سریالهای عادی را تماشا نمیکنند و در بعضی موارد فقط هزینههاست که روی دست سازمان میماند و هدر میرود. وقتی «آ» تومان هزینه یک سریال میکنیم شاید بتوانیم با اضافه کردن «ب» تومان همان کار را به سطحی از کیفیت برسانیم تا قابل تامل باشد و مورد اقبال مخاطب قرار بگیرد. اگر قرار باشد با بودجهای محدود به حاصلی دست پیدا نکنیم، به نظرم بهتر است اصلا آن کار را نسازیم.
وی در ادامه در رابطه با اقبال مخاطب از پخش سریالهای تکراری میگوید: مردم نسبت به سریالهای قدیمی تسلط دارند و چون قبلا این کارها را دیدند و با آنها خاطره دارند از پخش مجدد استقبال میکنند. از طرفی چون سطح سریالها در شبکههای اصلی نسبت به گذشته تفاوت پیدا کرده است، بخشی از مخاطبان تلویزیون از آثار جدید رویگردان هستند. به همین خاطر به شبکههایی رو میآورند که سریالهای فاخر و خاطره انگیز پخش میکنند.
آبپرور با بیان اینکه در بحث سریالسازی یک دوره بحرانی را پشت سر گذاشتیم ادامه داد: در یک سال اخیر معاونت سیما تلاش زیادی کرد تا آنتن تلویزیون خالی نباشد و تمام شبکهها سریال داشته باشند. در حال حاضر دقت بیشتری لازم است تا بودجههایی که باید هزینه شود ضرورتا برآورد خاص خودش را داشته باشد. از آنجا که به خاطر محدودیتهای منابع مالی مدتی است برآوردها محدود شده طرحها باید ارزیابی اقتصادی شوند و اختصاص امکانات و بودجه در کارهای مختلف با یکدیگر فرق کند.
این کارگردان در جهت کمک به تولید سریال در سطوح کیفی متفاوت و دست پر تلویزیون برای پخش در ساعات مختلف روز پیشنهاد کرد: سازندگان مختلفی که احتمالا هرکدام در ژانری تخصص دارند در حوزه تخصصی خودشان کار کنند و تجربههای ارزندهای که کسب کردند ضمیمه تلویزیون شود. علاوه بر این سلیقهها و محدودیتها به سازندگان تحمیل نشود تا پتانسیل لازم در مجموعههای تلویزیونی تبلور پیدا کند و با سطح کیفی پایین مواجه نباشیم.
کارگردان سریال «لژیونر» با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره جام جم میگوید: فکر میکنم یکی از اهداف جشنوارهها ارتقاء سطح کیفی برنامههای تلویزیونی است؛ خصوصا جشنواره داخلی جام جم که همیشه این تاثیر را داشته است. وقتی یک عامل بازدارنده مانع از بالا رفتن سطح کیفی آثار شود فقط دو سه اثر مورد توجه ویژه قرار میگیرند و با بودجه نامحدود ساخته میشوند، بنابراین طبیعی است که همانها در جشنواره اقبال بیشتری پیدا کنند. اگر میخواهیم جشنواره و عملکردش تاثیر بهتری داشته باشد باید این زنجیره کامل باشد و جشنواره از پی تولیدات کامل برگزار شود.
کد مطلب: 14467
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcbzab8.rhba0piuur.html