منوچهر شجاع:

جایزه‌ی طراحی لباس در تئاتر فجر راهی برای جدی گرفتن گرایش‌های تئاتری است

16 آذر 1393 ساعت 17:12

منوچهر شجاع با اشاره به تضعیف گرایش‌های مختلف تئاتر به‌خصوص طراحی لباس، تاکید کرد که در نظر گرفتن جایزه‌ی طراحی لباس در جشنواره‌ی تئاتر فجر راهی برای جدی گرفتن و توجه بیش‌تر به این گرایش‌ها است.


منوچهر شجاع با اشاره به تضعیف گرایش‌های مختلف تئاتر به‌خصوص طراحی لباس، تاکید کرد که در نظر گرفتن جایزه‌ی طراحی لباس در جشنواره‌ی تئاتر فجر راهی برای جدی گرفتن و توجه بیش‌تر به این گرایش‌ها است.

تحریرنو: شجاع درباره‌ی ضرورت در نظر گرفتن جایزه‌ی طراحی لباس در جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر گفت: در تئاتر ما اصولا یک نوع نگاه طولی به فعالیت‌ها و گرایش‌ها وجود دارد و بازیگر، کارگردان و نمایش‌نامه‌نویس به‌ترتیب مورد توجه هستند اما من موافق نگاه عرضی هستم. یعنی حداقل در فضایی تخصصی باید همان‌قدر که به بازیگر و کارگردان و نمایش‌نامه‌نویس اهمیت داده می‌شود به گرایش‌های دیگر نظیر طراحی صحنه، لباس، نور و گریم هم اهمیت داده شود.

وی ضمن ابراز تاسف از این‌که در جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر گرایش‌های طراحی لباس، نور، گریم و صدا دیده نمی‌شوند، متذکر شد: وقتی این گرایش‌ها دیده نشوند، هنرجویان علاقه‌مند به این نتیجه می‌رسند که گرایش‌های مدنظر چون دیده نمی‌شوند، آینده‌دار نیستند و به‌همین دلیل خیلی از علاقه‌مندان به گرایش‌های مختلف به سمت بازیگری تئاتر بروند.

طراح صحنه نمایش "خشک‌سالی و دروغ" تاکید کرد: یکی از راه‌هایی که باعث جدی گرفتن و توجه بیش‌تر به گرایش‌های دیگر تئاتری از جمله طراحی لباس می‌شود، در نظر گرفتن جایزه‌ی طراحی لباس در جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر است.

شجاع با اشاره به کم‌شدن تعداد افراد متخصص گرایش‌هایی که در تئاتر جدی گرفته نمی‌شوند، اظهار کرد: معتقدم بخش اعظمی از کارگردان‌های ما هم نگاه تخصصی به‌کار خود ندارند و در این بودجه‌ی تئاتر هم در این نگاه تاثیرگذار است. به‌دلیل کمبود بودجه کارگردان تصمیم می‌گیرد طراحی صحنه و لباس توسط یک نفر انجام شود.

طراح صحنه و لباس نمایش "هم‌هوایی"، نبود نگاه نقادانه و موشکافانه در عرصه‌ی تئاتر را هم که بتواند نقاط ضعف طراحی صحنه و لباس و هم‌چنین طراحی نور و صدای یک اثر نمایشی را به کارگردان گوش‌زد کند، عامل دیگری در دیده‌نشدن و جدی نگرفتن گرایش‌های مختلف تئاتر غیر از بازیگری، کارگردانی و نمایش‌نامه‌نویسی دانست.

طراح صحنه‌ی "مردی برای تمام فصول" با بیان این‌که طی سال‌های گذشته آن‌قدر درباره‌ی تعطیلی کارگاه‌های دکور و لباس تئاتر‌شهر و تالار وحدت صحبت کرده‌ایم که تکراری شده‌اند، یادآور شد: تعطیلی این کارگاه‌ها خیلی به طراحی صحنه و لباس تئاتر لطمه زد. در تئاتر‌شهر و تالار وحدت افرادی متخصص در کارگاه‌های دکور و لباس و هم‌چنین آرشیو لباس فعالیت می‌کردند که با از بین رفتن این کارگاه‌‌ها و آرشیو‌ها، نیروهای متخصص آن‌ها هم بیکار شدند.

شجاع با تاکید بر این‌که لطمات مطرح‌شده در دراز‌مدت باعث کم‌رنگ‌شدن طراحی صحنه و لباس تئاتر شده و می‌شود، متذکر شد: ما در بخش آکادمیک و آموزشی هم نگاهی جدی به گرایش‌های مختلف تئاتر نداریم. در آموزشگاه‌های خصوصی تئاتر تنها شاهد آموزش گرایش‌های بازیگری، کارگردانی و در نهایت نمایش‌نامه‌نویسی هستیم و خبری از آموزش طراحی صحنه و طراحی لباس تئاتر نیست. در حالی‌که این گرایش‌ها نیز جذاب هستند.


کد مطلب: 1929

آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcc.iqsa2bqoola82.html

تحریر نو
  http://tahrireno.ir