همراه با کاهش قیمت نفت؛
قیمت بنزین معادل فوب خلیجفارس شد
17 دی 1394 ساعت 15:54
رئیس سندیکای جایگاهداران سوخت با بیان اینکه باکاهش قیمت نفت به ۳۰دلار عملا قیمت بنزین داخلی معادل فوب خلیجفارس است، گفت: با قیمتهای فعلی نفت، دولت عملا یارانهای برای عرضهی بنزین نمیدهد.
رئیس سندیکای جایگاهداران سوخت با بیان اینکه باکاهش قیمت نفت به ۳۰دلار عملا قیمت بنزین داخلی معادل فوب خلیجفارس است، گفت: با قیمتهای فعلی نفت، دولت عملا یارانهای برای عرضهی بنزین نمیدهد.
به گزارش تحریرنو، بیژن حاجمحمدرضا در نشست خبری با بیان اینکه پس از اجرای طرح سهمیهبندی بنزین و راهاندازی سامانهی هوشمند سوخت با تکنولوژی چینی هزینههای نگهداری و بهرهبرداری از جایگاههای سوخت را افزایش داد، گفت: با گذشت ۹ سال از آغاز عرضهی کارتی بنزین، عرضهی سوخت در جایگاهها حتی برای یکروز هم متوقف نشد و این در حالی است که هزینههای راهبری و بهرهبرداری از جایگاهها بهشدت افزایش یافته است.
رئیس سندیکای جایگاهداران سوخت سراسر کشور با اعلام اینکه هماکنون با وجود آزادسازی قیمت بنزین، اما عرضهی کارتی این فرآوردهی نفتی منجر به افزایش زمان سوختگیری در جایگاهها شده است، تصریح کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده، زمان سوختگیری در جایگاهها با ادامهی عرضهی کارتی به ازای هر نوبت سوختگیری ۴ تا ۵ دقیقه افزایش یافته است.
وی همچنین با اشاره به مطالبهی هزینهی ۱۰هزار تومانی برای صدور کارت آزاد در جایگاهها، اظهار داشت: هماکنون با محدودیت تعداد کارت آزاد در جایگاهها روبهرو هستیم که این موضوع هم در مدتزمان افزایش سوختگیری خودروها اضافه میکنیم.
حاجمحمدرضا با تاکید بر اینکه آزادسازی قیمتها با عرضهی کارتی بنزین مغایرت دارد، بیان کرد: هماکنون اکثر جایگاههای کشور زیانده هستند و حتی برخی از جایگاههای کوچک در شهرها و استانها تعطیل شدهاند.
رئیس سندیکای جایگاهداران سوخت سراسر کشور تعداد کل جایگاههای عرضهی بنزین و گازوئیل کشور را ۳هزارو۵۰۰ باب اعلام کرد و یادآور شد: علاوه بر این، هماکنون حدود ۲هزارو۲۰۰ باب جایگاه CNG هم در سراسر کشور در مدار بهرهبرداری قرار دارد.
وی با انتقاد بهطرح جدید وزارت نفت مبنی بر ایجاد برندسازی در سطح جایگاههای سوخت بدون فراهم کردن زیرساختهای اجرای این طرح، تاکید کرد: هماکنون در کشور دو نوع بنزین با کیفیت یورو ۴ و یورو ۲ عرضه میشود و این در حالی است که در اکثر کشورهایی که طرح برند جایگاههای سوخت راهاندازی شده، بنزین با استاندارد بالا، شرکتهای مختلف نفتی و کیفیتهای متفاوت عرضه و توزیع میشوند.
این مقام مسئول با بیان اینکه وزارت نفت برای برندسازی جایگاههای سوخت ابتدا باید بهدنبال ارتقای کیفیت بنزین و گازوئیل تولید شده در پالایشگاهها باشد زیرا هماکنون بهجز پالایشگاه شازند اراک، هیچ یک از پالایشگاههای کشور از ظرفیت تولید بنزین یورو ۴ برخوردار نیستند، گفت: بر اساس اعلام مسئولان وزارت نفت با اجرای طرح برندسازی قرار است بنزین با سه نرخ در جایگاهها عرضه شود.
حاجمحمدرضا با یادآوری اینکه در صورت اجرای این طرح، بنزینی که در شمال تهران عرضه میشود با بنزینی که در جنوب تهران عرضه میشود، از نظر قیمتی دارای اختلاف خواهد بود، تصریح کرد: آیا با ایجاد اختلاف، مردم بهسمت جایگاههایی که بنزین را با قیمت کمتری عرضه میکنند، هجوم نمیآورند؟ و آیا با اجرای این طرح، بنزین در جایگاههایی که با قیمت بالاتری توزیع می شود، با عدم استقبال مردم مواجه نخواهد شد؟
وی با بیان اینکه عرضهی سه نرخی بنزین در یک شهر برای جایگاهداران فاقد توجیه اقتصادی است، دربارهی قیمت فروش فعلی بنزین توضیح داد: با توجه بهسقوط قیمت نفت به بشکهای ۳۰ دلار، هماکنون قیمت بنزینی که در جایگاههای سوخت عرضه میشود، معادل فوب خلیجفارس (بدون احتساب هزینهی انتقال) است.
رئیس سندیکای جایگاهداران سوخت سراسر کشور همچنین با اشاره به افزایش میزان تبخیر بنزین در جایگاههایی که بنزین را با استاندارد یورو ۴ عرضه میکنند، اظهار داشت: میزان تبخیر بنزین یورو ۴ در مقایسه با یورو ۲ بسیار بالا است که تاکنون شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اقدامی برای بازیافت و جمعآوری بخارات بنزین در جایگاهها نکرده است.
حاجمحمدرضا با بیان اینکه هماکنون شرکتهای بزرگ نفتی جهان بهدلیل پایینبودن توجیه اقتصادی جایگاه داری در ایران هیچگونه علاقه و انگیزهای برای احداث جایگاههای زنجیرهای در کشور ندارند، خاطرنشان کرد: هماکنون اکثر جایگاههای کشور ورشکسته هستند و حتی استانداردهای جایگاههای سوخت ایران از افغانستان هم پایینتر است، ضمن اینکه برای برندسازی ابتدا باید اقتصاد جایگاههای سوخت را احیا کرد.
کد مطلب: 4062
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcd.90o2yt0zxa26y.html