
در نشست فیلم "بوفالو" مطرح شد:
اسعدیان: نسل خوبی از کارگردانان در سینمای ایران شکل گرفته است
12 بهمن 1393 ساعت 21:59
تهیهکنندهی فیلم سینمایی "بوفالو" گفت: نسل خوب و با استعدادی در سینمای ایران شکل گرفته که این امر برای سینمای ایران اتفاق مبارکی است.
تهیهکنندهی فیلم سینمایی "بوفالو" گفت: نسل خوب و با استعدادی در سینمای ایران شکل گرفته که این امر برای سینمای ایران اتفاق مبارکی است.
تحریرنو: همایون اسعدیان در این نشست با بیان اینکه حال من بسیار خوب است و امیدوارم که شما هم چنین باشید، اضافه کرد: در نخستین روز جشنواره از کارگردانان فیلم اولی کارهای بسیارخوبی دیدم که نشان میدهد نسل آینده دستِکم مثل نسل من الکن نخواهند بود.
اسعدیان ادامه داد: شاید در جشنوارهی امسال اسامی پرطمطراق نبینیم اما شاهد نسلی از کارگردانان فیلم اولی هستیم که زبان سینما را خوب میشناسند و قطعا این اتفاق برای سینمای ایران امیدوارکننده است.
وی تصریح کرد: من تهیهکنندهی اجرایی این فیلم هستم و خوشحالم که این فیلم با سرمایهگذاری بابک اسلامی و همسرش ساخته شد.
اسعدیان افزود: در ابتدا که قرار بر ساخت این کار شد به سرمایهگذاران گفتم که منتظر بازگشت سرمایه نباشند چراکه سینما تجارت و کار اقتصادی نیست که پول را برگرداند بنابراین خوشحالم که به ساخت کارخوب درسینما فکر کردند و بهدنبال کاسبی نبودند.
این کارگردان باسابقهی سینما گفت: ممکن است سلیقهی من بهعنوان کارگردان سینما با کاوه سجادیحسینی در بخشهایی یکسان نبوده باشد، اما تلاش خودم را کردم تا آنچه که او میخواهد ساخته شود نه آن چیزیکه من دوست دارم.
اسعدیان افزود: بنابراین صاحب اولیه و اصلی فیلم "بوفالو" کاوه سجادیحسینی است.
کاوه سجادیحسینی گفت: در ساخت فیلم "بوفالو" با همایون اسعدیان، سهیلا گلستانی و هومن سیدی همکار بودم که هر سه کارگردان بودند و این کار میتوانست اعتماد بهنفس هر فیلمسازی را بگیرد.
وی توضیح داد: فضای ایجاد شده در ساخت فیلم به گونهای بود که من هرگز از حضور سه کارگردان درکنار حس عدم اعتماد نداشتم و همهی این افراد چهرههای شناختهشده در سینما بودند.
هومن سیدی، بازیگر فیلم بوفالو دراین نشست گفت: با وجود اینکه منهم کارگردان هستم اما مثل هر بازیگر دیگری برسرفیلم، سر پا گوش بودم و تلاش کردم که نظرکارگردان را تامین کنم.
وی افزود: البته این بهمعنی این نبود که کاملا تهی بودم بلکه در مقام بازیگر دارای ایده و نظر بودم که با کارگردان درمیان می گذاشتم.
پرستویی در ادامه دربارهی تجربهی کار با جوانان گفت: پیش از این به نسل جوان بها داده نمیشد و کار اول انگار بیسرپرست بود اما در طی سالهای اخیر و بهخصوص امسال مسئولین این فضا را بیشتر برای جوانان فراهم کردند که جای تشکر دارد. با شروع جشنوارهی امسال و طرح یک فیلم یک سلام و مواجهشدن سازندگان با رسانهها، آنچه به ذهن میرسد این است که در بخش "نگاه نو" فیلمهای خوبی خواهیم داشت و نسل قدیم هم از این اتفاق خوشحال هستند. چراکه نسل جوان بهخوبی میدرخشد، به خودم هم همیشه این نکته را گوشزد میکنم که درکنار جوانان تجربیات خوبی کسب خواهیم کرد.
افسری، یکی از فیلمنامهنویسان این فیلم نیز در ادامهی این نشست دربارهی تفاوت این فیلمنامه با سایر فیلمنامهها افزود: تفاوت بارز این فیلمنامه با دیگر فیلمنامهها این است که بهنوعی این فیلمنامه برای تصویر نوشته شده بود و برای من چالشبرانگیز بود چرا که تمام عناصر دراماتیک تحتشعاع تصمیم کارگردان قرار میگرفت و از این جهت یک پروسه خاصی را پشتسر گذاشتیم.
سجادیحسینی درادامه در پاسخ به این سوال که چرا این فیلمنامه اصراری بر پاسخ به سوالات مخاطب ندارد، اظهار کرد: ما از ابتدا استراتژی فیلم را بر مبنای استراتژی پنهان گذاشتیم و همهی عناصر درام دراین فیلم پنهان بود و هر اتفاقی که وجود دارد منعقد نمیشود و کامل نیست. در واقع سعی کردیم تمام حادثهها را از قصه بگیریم. بهنوعی ما دراین قصه، مرداب را جاندار کردیم و همهی عناصر فیلم را تحت تاثیر آن قرار دادیم تا قصه کاملا دچار سکون شده و مختص به خود مرداب شود. دادن اطلاعات بسیار سخت است اما درعین حال ما بسیار به تماشاگر احترام گذاشتیم.
کارگردان "بوفالو" گفت: سعی نکردم بهسمت سینمای قصهگویی مطلق بروم. درهر صورت این شکل فیلمنامهنویسی ریسک است. زیرا این سبک کار سلیقهی هر کسی نیست. اگر بخواهیم با دید کلاسیک به این کار نگاه کنیم قطعا این فیلمنامه پر از اشکال است اما از دید سینمای مدرن فیلمنامه این فیلم با معیارهای موجود تطبیق دارد. از بُعد کلاسیک همهی شخصیتها و همهی شرایط دچار اشکال است و من به مخاطب سینمای کلاسیک حق میدهم که این فیلم برایش دلچسب و رضایتبخش نباشد.
کد مطلب: 2433
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcd.s0x2yt0osa26y.html
تحریر نو
http://tahrireno.ir