۲۰۰دقیقه آگهی، ۲۰۰میلیارد تومان

16 تير 1393 ساعت 8:30

امسال هم‌زمان با بازی‌های جام‌جهانی فوتبال، سازمان صداوسیما برای نخستین‌بار تعرفه‌ی آگهی‌های خود را به مزایده گذاشت تا بیش‌ترین درآمد ممکن را به‌دست بیاورد.


امسال هم‌زمان با بازی‌های جام‌جهانی فوتبال، سازمان صداوسیما برای نخستین‌بار تعرفه‌ی آگهی‌های خود را به مزایده گذاشت تا بیش‌ترین درآمد ممکن را به‌دست بیاورد.


تحریرنو: زمانی‌بود که تماشای آگهی‌های تلویزیونی، توجه مخاطبان را به‌خود جلب می‌کرد. مخاطبانی که بعد از چندسال وقفه، دوباره با چیزی به‌نام تبلیغات آشنا می‌شدند.

پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی، روند تبلیغات اجناس و کالاهای مصرفی به‌نوعی قطع شد. اما در دهه‌ی شصت آرام‌آرام دوباره پای آگهی‌های تلویزیونی به صداوسیما باز شد. آگهی‌هایی که مدت زمانی کوتاه مابین برنامه‌های اندک تلویزیون یا سریال‌های شبان‌گاهی شبکه‌ی یک و دو و بعدها شبکه‌ی سه، پخش می‌شد.

اما رفته‌رفته، بر تعداد و میزان آگهی‌های بازرگانی افزوده‌شد. مخاطبانی که زمانی با کنج‌کاوی به تبلیغات تلویزیونی نگاه می‌کردند حالا دیگر با دیدن آرم تبلیغات یا تلویزیون را خاموش می‌کردند یا به‌سراغ شبکه‌های دیگر می‌رفتند.

ولی حالا داستان آگهی‌های تلویزیونی بعد از گذشت دو دهه تغییر کرده‌است. تنها کافی است به تعرفه‌های آگهی صداوسیما در زمان پخش بازی‌های جام‌جهانی در سال ۹۳ نگاه کنیم. تعرفه‌هایی که گاهی برق از سر مخاطبان و البته مشتریان می‌پراند.

گفته می‌شود، پکیج تبلیغاتی صداوسیما، توسط رایتل، با قیمت ۲۰۰میلیارد تومان خریداری شده‌است. این در حالی‌ست که جدول تعرفه‌ی آگهی‌های این سازمان که به مزایده گذاشته‌شد به‌شرح زیر است. هرچند در نهایت معلوم نیست که این مزایده، با چه قیمتی سرانجام خریداری شده‌است.

  بسته    زمــان محـل پخـش مبلغ نهایی (تومان)
بسته‌ی ۱قبل / شروع آرم شروع باکس قبل از ویژه برنامه‌ی کارشناسی +
 آرم شروع باکس قبل از کلیه‌ی فوتبال‌ها

 قبل از خبر ساعت ۱۸:۴۵، شبکه‌ی سوم،
 تیزر ۳۰ثانیه‌ای، ۳۱ نوبت

 قبل از خبر ورزشی ساعت ۱۷:۳۰،
 شبکه‌ی خبر، تیزر ۳۰ثانیه‌ای، ۳۱ نوبت
 ۲۵،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰
بسته‌ی ۲ قبل / پایان آرم پایان باکس قبل از ویژه برنامه‌ی کارشناسی +
 آرم پایان باکس قبل از کلیه‌ی فوتبال‌ها

 قبل از خبر ساعت ۱۸:۴۵، شبکه‌ی سوم،
 تیزر ۳۰ثانیه‌ای، ۳۱ نوبت

 قبل از خبر ورزشی ساعت ۱۷:۳۰،
 شبکه‌ی خبر، تیزر ۳۰ثانیه‌ای، ۳۱ نوبت
 ۲۵،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰
بسته‌ی ۳بین / شروع آرم شروع باکس بین کلیه‌ی فوتبال‌ها

 قبل از خبر ساعت ۱۸:۴۵، شبکه‌ی سوم،
 تیزر ۳۰ثانیه‌ای، ۳۱ نوبت

 قبل از خبر ورزشی ساعت ۱۷:۳۰،
 شبکه‌ی خبر، تیزر ۳۰ثانیه‌ای، ۳۱ نوبت
 ۷۵،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰
بسته‌ی ۴ بین / پایان آرم پایان باکس بین کلیه‌ی فوتبال‌ها

 قبل از خبر ساعت ۱۸:۴۵، شبکه‌ی سوم،
 تیزر ۳۰ثانیه‌ای، ۳۱ نوبت

 قبل از خبر ورزشی ساعت ۱۷:۳۰،
 شبکه‌ی خبر، تیزر ۳۰ثانیه‌ای، ۳۱ نوبت
 ۷۵،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰

این نخستین باری است که صداوسیما با توجه به کمبود بودجه‌ای که طی سال‌های گذشته با آن دست به گریبان بوده، آگهی‌های خود را اعلام نمی‌کند، بلکه به مزایده می‌گذارد.

جمع قمیت‌هایی که در جدول بالا آمده، ۲۰۰میلیارد تومان می‌شود. یعنی صداوسیما برای ۲۰۰ دقیقه آگهی مبلغ ۲۰۰میلیارد تومان می‌گیرد. به‌عبارتی هر ثانیه ۱۶میلیون تومان. تازه این قیمتی است که برای شروع مزایده اعلام‌شده و گویا شرکت رایتل با همین رقم توانسته این بسته را بخرد.

یک جمع و تفریق ساده می‌تواند ماجرا را روشن‌تر کند. با توجه به این قیمت‌ها به‌عنوان مثال یک آگهی ۲۵ثانیه‌ای برای پخش قبل از بازی فوتبال آن‌هم برای یک‌بار ۴۰۰میلیون تومان برای صاحب آگهی هزینه دارد.

بدین ترتیب، با توجه به این که صداوسیما هیچ رقیبی در حوزه‌ی داخل کشور ندارد، از موقعیت خود نهایت استفاده را می‌برد و با گرفتن قیمت‌هایی گزاف، سعی می‌کند در برهه‌ای مثل جام‌جهانی تا می‌تواند درآمد کسب کند.


کد مطلب: 893

آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcd2s0j6yt0n.a2y.html

تحریر نو
  http://tahrireno.ir