مسیح انصاری؛

قیمت برخی کالاها ۵۰ درصد بیش از قیمت واقعی است

17 اسفند 1395 ساعت 9:17

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با اشاره به اهمیت شفافیت در قیمت‌گذاری، قیمت درج شده روی برخی کالاهای موجود در بازار را بیشتر از ۵۰ درصد قیمت واقعی آنها دانست.


مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با اشاره به اهمیت شفافیت در قیمت‌گذاری، قیمت درج شده روی برخی کالاهای موجود در بازار را بیشتر از ۵۰ درصد قیمت واقعی آنها دانست.

به گزارش تحریرنو، مسیح انصاری در نشست خبری انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان که به مناسبت روز ملی حمایت از مصرف‌کنندگان و دهمین سال فعالیت این انجمن امروز (دوشنبه) برگزار شد، با بیان اینکه قیمت، کیفیت و تبلیغات به محور اساسی در موضوع حقوق مصرف‌کنندگان است، گفت: وظیفه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و نحوه عملکرد آنها تاثیر روی بازار از طریق آگاهی‌بخشی به مصرف‌کنندگان نسبت به حقوق خود و ارائه نقطه نظرات مردم به تولیدکنندگان و ارائه‌دهنده خدمات و دستگاه‌های مسئول است و توان برخورد، مجازات و اقدامات اجرایی در زمینه تخلفات صورت گرفته را ندارد.

متاسفانه یکی از مسائلی که به آن کم‌توجهی می‌شود، توزیع قیمت‌گذاری در برخی موارد تخلفات را واضح می‌بینیم به طوری که بیش از ۹۰ درصد از واحدهای درمانی درج قیمت ندارند. واحدهایی که شامل مطب‌ها، بیمارستان‌ها، اورژانس‌ها، آزمایشگاه‌ها و دیگر موارد می‌شوند در حالی که بر اساس نص صریح قانون آن گونه که در ماده ۶۵ قانون حمایت از مصرف‌کنندگان آمده، درج قیمت روی خدمات و کالا اجباری است که می‌بینیم در این حوزه کاملا نادیده گرفته می‌شود.

وی در همین رابطه ادامه داد: حقوق مصرف‌کننده باید به صورت شفاف به وی ارائه شود که از جمله آن، همان قیمت‌گذاری است. پیش می‌آید که بیماری با یک مطب تماس گرفته و از چهار متخصص چهار قیمت متفاوت دریافت کرده و یا اینکه وارد مطب می‌شود و هیچ قیمتی از خدماتی که می‌خواهد دریافت کند، وجود ندارد که گاهی این خدمات فقط در حد نشان دادن آزمایش به پزشک است که قطعا نباید به اندازه یک ویزیت کامل هزینه پرداخت کند و اینها در حالی است که در مطب باید لیست هزینه‌ها درج شود تا اگر یک مراجعه‌کننده خواست از میزان هزینه خود باخبر شود و حتی در صورتی که از تمکن مالی مناسبی برخوردار نبود، بتواند خدمات خود را انتخاب کند.

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در ادامه این نشست با اینکه در برخی قیمت‌گذاری‌ها روی کالاهای موجود در بازار ابهام وجود دارد، عنوان کرد: برخی کالاها تا ۵۰ درصد بیش ا قیمت واقعی بر روی خود قیمت خورده‌اند. به عنوان مثال در بررسی‌ها و رصدی که انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از بازار و تولیدی‌ها انجام داده است، در مواردی یک جعبه دستمال کاغذی با قیمتی معادل ۸۰۰ تومان تمام می‌شود در حالی که بر روی آن تا ۲۰۰۰ تومان برچسب قیمت می‌خورد که این در کالاهای دیگر نیز اتفاق می‌افتد و در خصوص این اختلاف‌ها ابهامات عمیقی ایجاد می‌کند.

انواع گوشت با ۱۰ هزار تومان اختلاف قیمت در بازار تفکیک نمی‌شوند

انصاری همچنین با اشاره به وضعیت بازار گوشت عنوان کرد: زمانی که در طرح سازماندهی گوشت حضور داشتیم، با مواردی در قیمت‌گذاری‌ها مواجه بودیم که توجیه‌پذیر نبود به عنوان مثال در حالی گوشت گوسفند نر و گوسفند ماده در بازار توزیع می‌شود که قیمت گوشت گوسفند ۳۵ هزار تومان و گوسفند ماده ۲۵ هزار تومان است و هیچ برجستی برای آگاهی مصرف‌کننده از گوشتی که می‌خرد بر روی محصول وجود ندارد و عموما در این موارد حق مصرف‌کننده تضییع می‌شود یا حتی ما مشاهده کردیم که دنبه که قیمتی کیلویی ۱۰ هزار تومان دارد، برای مصرف‌کننده اعلام قیمت نمی‌شود و همراه با گوشت با همان قیمت عرضه می‌شود.

وی افزود: این موارد در حوزه‌های دیگر نیز گسترش دارد به گونه‌ای که باید این سوال را پرسید که چراکه جعبه شیرینی در شیرینی‌فروشی‌ها با قیمت خود شیرینی عرضه می‌شود مگر تولید یک جعبه مقوایی به صورت کیلویی چقدر قیمت دارد؟

"نوتلا" در ایران نام پالم را درج نمی‌کند

انصاری با بیان اینکه تبلیغات اغواکننده یکی از مسائلی است که انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده پیگیر تخلفات آن است، لزوم از تیزرهای تلویزیونی و بیلبوردهای خیابانی آغاز نمی‌شود بلکه نقطه شروع تبلیغات اغواکننده لیبل‌های تبلیغاتی است، تصریح کرد: در برخی محصولات مانند شکلات‌ها و سس‌های مایونز مشاهده می‌شود که در قسمت مواد تشکیل‌دهنده یعنی جایی که باید به شکل واضح و شفاف اطلاعات مواد تشکیل‌دهنده را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد، درج اطلاعات غیرشفاف دارد. مثلا روی محصول در کنار روغن کنجد، روغن گیاهی به عنوان بخش دیگری از مواد تشکیل‌دهنده درج می‌شود.

وی افزود: اما سوال این است که منظور از روغن گیاهی چه روغن گیاهی است؟ روغن کنجد، روغن کانولا و روغن زیتون هم روغن‌های گیاهی هستند و پالم هم روغن گیاهی است ولی چرا تولیدکنندگان شفافیت را به خرج نمی‌دهند و نام پالم را از مصرف‌کنندگان مخفی نگه می‌دارند.

انصاری در ادامه گفت: این عدم شفافیت در بازار و عدم صداقت با مصرف کننده به محصولات خارجی هم رسیده است به شکلی که شکلات صبحانه نوتلا در تمام کشورهای اروپایی و توسعه‌یافته نام پالم را در لیبل محصولات تولیدی خود به کار می‌برد اما وقتی محصولش را به ایران وارد می‌کند، نام پالم را از روی بسته‌ها حذف کرده و به جای آن از عبارت روغن گیاهی استفاده می‌کند که همه اینها به گونه‌ای تضییع حقوق مصرف‌کننده است.

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با بیان اینکه اطلاعات غلط بر روی لیبل‌های مواد خوراکی و محصولاتی که ارائه می‌شود، حتی سلامت مصرف‌کننده را هم تهدید می‌کند، عنوان کرد: در مواردی اطلاعات غلطی به مشتریان داده می‌شود که می‌تواند به آنها آسیب بزند. به عنوان مثال یکی از برندهای نمک بر روی بسته خود آورده است "جلوگیری از افزایش فشار خون" در حالی که کلمه نمک در کنار این عبارت، واقعا خنده‌دار است چرا که نمک خودش از عوامل افزایش فشار خون است، در حالی که میزان مصرف نمک در ایران ۳ برابر حد مجاز است و باید مانند پاکت‌های سیگار روی آن علامت با احتیاط مصرف کنید، نصب شود که اینها مواردی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند و تولیدکننده آن را با شفافیت مطرح کند و ما اینها را مصداق تبلیغات اغواکننده و غیرواقعی می‌دانیم.

رونمایی از نشان محصولات غیر تراریخته

این عضو انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با اشاره به اینکه باید محصولاتی که در آنها از مواد اولیه تراریخته استفاده شده است، این ویژگی به صورت شفاف بیان شود گفت: استفاده از محصولات تراریخته در حدود یک درصد اجتناب‌ناپذیر است و باید در کالاها وجود داشته باشد اما باید این استفاده به صورت شفاف به مصرف‌کننده گفته شود تا حق انتخاب داشته باشد.

وی افزود: انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان به دنبال رونمایی از نشانی است که بر روی برخی کالاها از جمله کالاهایی که در آن از مواد اولیه تراریخته استفاده نشده است و یا محصولات غذایی ارگانیک مانند مرغ‌ و میوه ارگانیک نصب شود تا مصرف‌کنندگان از ماهیت آنچه استفاده می‌کنند آگاه باشند و انتخاب درست انجام دهند.

خودروسازها خط تولید را از انجمن حمایت از مصرف‌کننده پنهان می‌کنند

انصاری با بیان اینکه خدمات پس از فروش و خدمات حین فروش از جمله حقوقی است که باید برای مشتریان تعریف شود، تصریح کرد: در حوزه خمات پس از فروش و کیفیت فروش محصولات یکی از مواردی که مردم به شدت با آن درگیر هستند، شرکت‌های خودروسازی‌ است؛ به گونه‌ای که پیش می‌آید که پنجره یک خودرو آب به داخل نفوذ می‌کند و برای پیگیری همین یک مشکل باید مدت‌ها نامه‌نگاری و مراجعه بکند که ممکن است اصلا مورد قبول هم واقع نشود.

وی درباره پیگیری‌های انجمن از خودروسازها گفت: از ابتدای امسال سه نامه به ایران‌خودرو و سایپا ارسال شده و هم درخواست بازدید از خطوط تولید و هم ارائه نظرات مصرف‌کنندگان به آنها را در آن مطرح کردیم که هیچ توجهی نداشتند و از بازدید خطوط تولید توسط انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان جلوگیری می‌کند این در حالی است که شکایت‌های بسیاری از کیفیت و خدمات پس از فروش خودروسازان به این انجمن می‌رسد و ما در کمال تعجب شاهد آن هستیم که در جشنواره‌ها و همایش‌هایی که با بودجه‌های دولتی و بدون نظر مصرف‌کنندگان به اسم حمایت از مصرف‌کننده برگزار می‌شود، برخی شرکت‌هایی که آمار بالایی از شکایت از خدمات و محصولات را دارند، جوایز و تندیس‌های مختلفی دریافت می‌کنند.

مدیرعامل انجمن حمایت از مصرف‌کننده با بیان اینکه قیمت، کیفیت و تبلیغات به محور اساسی در موضوع حقوق مصرف‌کنندگان است، گفت: وظیفه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و نحوه عملکرد آنها تاثیر روی بازار از طریق آگاهی‌بخشی به مصرف‌کنندگان نسبت به حقوق خود و ارائه نقطه نظرات مردم به تولیدکنندگان و ارائه‌دهنده خدمات و دستگاه‌های مسئول است و توان برخورد، مجازات و اقدامات اجرایی در زمینه تخلفات صورت گرفته را ندارد.


کد مطلب: 10887

آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcd5j0f.yt0zj6a22y.html

تحریر نو
  http://tahrireno.ir