دبیر جشنوارهی کتابهای آموزشی و تربیتی رشد:
تکرار کلیشههای رایج آفت کتابهای قرانی است
23 آذر 1394 ساعت 15:31
دبیر دوازدهمین دورهی جشنوارهی کتابهای آموزشی و تربیتی رشد که امسال به کتابهای قرانی اختصاص دارد گفت: تکرار کلیشههای رایج آفت این حوزه است. گویا دیگر در تولید کتاب های قرآنی سوژههای جدید صید نمیشود و روندی تکراری مشاهده می شود در حالیکه قرآن طی قرنها برای انسانها حرفهایی تازه داشته است.
دبیر دوازدهمین دورهی جشنوارهی کتابهای آموزشی و تربیتی رشد که امسال به کتابهای قرآنی اختصاص دارد گفت: تکرار کلیشههای رایج آفت این حوزه است. گویا دیگر در تولید کتاب های قرآنی سوژههای جدید صید نمیشود و روندی تکراری مشاهده می شود در حالیکه قرآن طی قرنها برای انسانها حرفهایی تازه داشته است.
به گزارش تحریرنو بهنقل از ستاد خبری جشنوارهی کتابهای آموزشی و تربیتی رشد، نشست خبری دبیر دوازدهمین جشنوارهی کتابهای آموزشی و تربیتی رشد ویژهی کتابهای قرآنی صبح امروز ۲۳ آذر ۹۴ در محل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد و محمد ناصری دبیر جشنواره ضمن تشریح اهداف و برنامههای جشنواره پاسخگوی پرسشهای خبرنگاران بود.
ناصری در آغاز نشست در معرفی این رویداد حوزهی نشر در آموزش و پرورش گفت: ما طی یازده سال گذشته این جشنواره را در مقاطع مختلف ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، فنی و حرفهای و استثنایی برگزار کردیم ولی امسال جشنواره را به کتاب های قرآنی اختصاص دادیم.
۳۱ اثر برگزیده به مرحلهی نهایی رسیدند
وی در توضیح قرآنی شدن جشنوارهی کتاب رشد در سال جاری اظهار داشت: با توجه به خلا بیش از حد تصوری که در حوزهی کتابهای قرآنی وجود دارد امسال تصمیم گرفتیم به طور اختصاصی به آن بپردازیم و برای این منظور یک دوره ۴ ساله اخیر یعنی از سال ۹۰ تا ۹۳ را برای فراخوان درنظر گرفتیم. در سال های گذشته حدود ۶۵۰ ناشر با بیش از هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب در جشنواره حضور داشتند ولی امسال کتاب های قابل اعتنا در حوزه قرآنی تنها ۳۷۲ عنوان کتاب از ۱۱۷ ناشر بود که این آمار خود نشان از این دارد که تنها بخش کوچکی از کتاب های تولیدی ما قرآنی هستند.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی درخصوص آثار منتخب بعد از داوری اولیه گفت: ۳۷۲ عنوان کتاب مذکور در ۶ گروه شامل گروه های ۱. تفسیر و ترجمه ۲. حفظ و آموزش قرآنی ۳. دانستنی ها و لطایف قرآنی ۴. سبک زندگی قرآنی ۵. قصه های قرآنی و ۶. مفاهیم قرآنی داوری شدند که از هرگروه ۳ داور قضاوت آثار را برعهده داشتند و ۲۱۴ عنوان کتاب به مرحله دوم وارد شدند.
وی ادامه داد: ۷۷ ناشر در این جشنواره مطرح بودند که شامل ۳۴ ناشر از شهرستان های مختلف است. که در جشنواره ۳۱ کتاب از ۲۶ ناشر را معرفی خواهیم کرد که در نهایت از هریک از گروه های شش گانه دوبرنده به عنوان "برگزیده" و "تقدیر شده" خواهیم داشت یعنی حداکثر ۱۲ کتاب برنده جایزه خواهند شد.
سوژههای جدید صید نمیشود
ناصری در ادامه به برخی خلاهای موجود در حوزهی نشر کتابهای قرآنی اشاره کرد و گفت: کتابهای قرآنی در بعضی حوزههای مثلا حوزهی کودک و نوجوان صدایی ندارند و اکثر ناشران این حوزه به مثابهی جزیرههایی دور از هم و بدون ارتباط با یکدیگر هستند. یعنی برنامهای دقیق و منطقی برای همکاری و همآهنگی در این حوزه وجود ندارد.
دبیر جشنوارهی کتابهای آموزشی و تربیتی رشد افزود: بسیاری از داوران بر این نظر بودند که بسیاری از آثار منتشرشده در این حوزه فاقد لایههای عمیقتری از ادبیات قرآنی بوده و از حیث پژوهش، نیازسنجی و ارتباط با مخاطب دچار ضعف هستند.
تکرار و کلیشههای رایج در کتب قرآنی موضوع بخش دیگری از سخنان ناصری بود که از آن بهعنوان آفت این حوزه نام برد و گفت: تکرار کلیشههای رایج آفت این حوزه است. گویا دیگر در تولید کتابهای قرآنی سوژه های جدید صید نمیشود و روندی تکراری مشاهده میشود، در حالیکه ما اعتقاد داریم قرآن کتاب زندگی است و طی قرنها برای انسانها خصوصا مسلمانان حرفهایی تازه داشته است. ولی امروز درخصوص عناوین جذابی مثل رمان و سفرنامه، که معمولا برای مخاطب کودک و نوجوان جذابیت دارد، کار فاخری انجام نمیشود.
زبان کتابها زبان وعظ است
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سپس بهموضوع زبان و ادبیان بهکار رفته در کتابهای قرآنی پرداخت و گفت: مسئلهی دیگر زبان و ادبیات بهکار رفته در این سری کتابهاست که خیلی تکراری شده و بیشتر زبان وعظ است. ادبیات بهکار رفته در این کتابها با مخاطبش ارتباط برقرار نمیکند و قابل بازنگری جدی است.
از ناشران خوب قرآنی حمایت میکنیم
دبیر دوازدهمین دورهی جشنوارهی کتاب های آموزشی و تربیتی رشد در ادامهی اهداف برگزاری جشنواره را برشمرد و گفت: از اهداف جشنواره این است که تولیدات بازه زمانی ۴ ساله را روی میز قرار دهیم و نقاط قوت و ضعف آنرا پیدا کنیم. دیگر اینکه انتظارات آموزش و پرورش از کتابهای قرآنی را بهطور شفاف به ناشران منتقل کنیم و ارتباط میان ناشران و آموزش و پرورش را برقرار کنیم و در نهایت از ناشرانی که دغدغهی اینکار را دارند حمایت کنیم. بهطور کلی هدف ما این است که بسترهای لازم را بههر نحو ممکن برای رسیدن به مقصد فراهم کنیم.
از ناشران برگزیده خرید میکنیم
وی درخصوص نحوهی این حمایت گفت: مثلا اینکه سهمی از خرید کتابهای آموزش و پرورش را به این کتابها اختصاص دهیم. بهنظر من اگر این جزیرهها باهم مرتبط باشند و مشارکت برقرار باشد ما موفقتر خواهیم بود.
ناصری ادامه داد: نمایشگاه کتاب بزرگی نیز در ایام دههی فجر در ۵۰هزار مدرسه کشور برگزار خواهد شد که کل خریدهای این نمایشگاه از کتابنامهی رشد و کتابهای معرفی شده در این جشنواره خواهد بود. رقم خرید این نمایشگاه حدودا یکمیلیارد تومان است.
توزیع آثار برگزیده از طریق پخش مدرسه
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی کمک بهتوزیع کتابهای برگزیده با استفاده از سیستم توزیع سازمان پژوهش را بهعنوان یکی دیگر از سیاستهای تشویقی جشنواره برشمرد و گفت: پخش مدرسه میتواند میتواند آثار خوب تولیدشده را با پخش محصول مورد نظر در سراسر کشور حمایت کند چون معضلات توزیع یکی از مشکلات عمدهی حوزهی نشر است.
گفتنی است دوازدهمین جشنوارهی کتابهای آموزشی و تربیتی رشد ویژهی کتابهای قرآنی بههمت دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامهریزی روز یکشنبه ۲۹ آذر ۹۴ ساعت ۳ تا ۵ بعدازظهر در محل مدرسهی دارالفنون برگزار خواهد شد.
کد مطلب: 3696
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcf.1dmiw6dvvgiaw.html