عسل ملک زاده نوازنده و مدرس دف؛
بانوان موسیقی ایرانی هیچ تریبونی در دنیا ندارند
2 اسفند 1395 ساعت 14:01
عسل ملکزاده از همین بانوان هنرمند است که عشق به موسیقی او را به هدفش یعنی حضور درعرصه بینالمللی رسانده است. او نوازنده پرکاشن و دف و دارای مدرک بینالمللیFashion Designer است.
عسل ملکزاده از جمله بانوان هنرمند است که عشق به موسیقی او را به هدفش یعنی حضور درعرصه بینالمللی رسانده است. او نوازنده پرکاشن و دف و دارای مدرک بینالمللیFashion Designer است.
به گزارش تحریرنو ؛ این هنرمند علاوه براینکه مدرس دف در دانشگاه الزهرای تهران است، ورک شاپ ومستر کلاسهایی را هم در خارج از کشور برگزار میکند. ملکزاده همچنین نوازنده برگزیده تئاتر بانوان است و مقام دوم در جشنواره بینالمللی شرق در ازبکستان را به همراه گروه آوای مهربانی کسب کرده است.
چون بگیری سخت آن توفیق هوست، در تو هرقوت که آید جذب اوست؛ این شعر مولانا وصف حال هنرمندان امروز ما بویژه بانوان هنرمند موسیقی است که هرچه در ایران عرصه برای آنها تنگ ترشود ومحدودیتهای بیشتری به وجود آید، استعدادهای بسیاری شکوفا میشود. درواقع باید گفت این محدودیتها نتیجهای معکوس برای مخالفان موسیقی بانوان در پی دارد؛ بانوان موفقی که انتظاردارند مسئولان از آنها حمایتهای لازم را داشته باشند و بتوانند کنسرتهای خود را بدون هیچ دغدغه و حاشیهای برگزار کنند.
ملکزاده همچنین نوازنده برگزیده تئاتر بانوان است و مقام دوم در جشنواره بینالمللی شرق در ازبکستان را به همراه گروه آوای مهربانی کسب کرده است. گفتوگوی کوتاه با عسل ملکزاده را در ادامه میخوانید.
شما ازجمله هنرمندان فعال درعرصه موسیقی بینالملل هستید. به نظر شما حضور بانوان در عرصه بینالملل چقدر میتواند در معرفی موسیقی ایرانی مؤثر باشد؟
با توجه به مهجور بودن موسیقی ایرانی و متأسفانه ناآشنایی کشورهای خارجی با این موسیقی فاخر، قطعاً حضوریک بانوی فعال ایرانی میتواند به دنیا نشان دهد ایران کشوری عقب افتاده نیست. سازولباس ایرانی نماد و نشان دهنده فرهنگ فاخرایرانی است. یک بانوی ایرانی میتواند حضور بسیار پر ثمری در تمام عرصهها و فعالیتهای هنری داشته باشد و موسیقی ایرانی را به دنیا معرفی کند.
با توجه به سابقه تدریس وبرگزاری ورک شاپها درخارج ازایران، تقاضا برای یادگیری ساز دف در خارج ازایران بیشتراست یا در داخل ایران؟
دف،سازی ایرانی است؛ بنابراین بالطبع تقاضای یادگیری این سازدرکشورخودمان بسیاربیشتراست ولی دراین چند سال اخیرکه برای ورک شاپ و مسترکلاس به خارج از کشوردعوت شدم شاهد این مسأله بودم که چقدرازسازدف در خارج از ایران استقبال میشود. کما اینکه درنخستین ورک شاپی که برگزارکردم تعداد هنرجویانم تقریباً حدود۱۴ نفربود اما سه، چهارماه بعد که به شهر دیگری ازاروپا دعوت شدم به خاطر تبلیغاتی که دراین زمینه انجام داده بودیم، آشنایی بیشتری با من و این ساز پیدا کردند و تعداد شاگردانم بعد از آن به مراتب بیشتر و بیشتر شد،حتی پیگیر این مسأله هستند که ورک شاپ بعدی چه زمانی برگزار میشود تا هرچه سریعتر برای ثبتنام اقدام کنند.بهعنوان مثال در ورک شاپی که چند ماه اخیر در سوئیس برگزار کردم هنرجویان به علت علاقهمندی به یادگیری این ساز از آلمان وایتالیا مسافت بسیاری را طی کردند. البته به این علت که دراروپا، دف با کیفیت تقریباً وجود ندارد هربارکه به این کشورها سفرمی کنم ترجیح میدهم این ساز را خودم برایشان تهیه کنم و خدا را شاکرم هر بار استقبال بیش از گذشته است، حتی پس از پایان جشنوارهها در کنار آن، غرفهای برگزار میکنم و آلبوم هایم و ساز دف و دایره را به نمایش میگذاریم. در این غرفه کسانی که حتی نوازنده دف نیستند به اینجا میآیند و ساز را برای یادگاری تهیه میکنند؛ این کار برایم بسیار ارزشمند است.
آیا این ساز در خارج از ایران هم کاربرد دارد؟
خوشبختانه امروزه دنیا رویکرد خوبی نسبت به موسیقی تلفیقی، پاپ و سنتی دارد. موسیقی رو به پیشرفت است وبه ندرت پیش میآید کسی دراین مورد افکار سنتی داشته باشد. در واقع باید گفت این اتفاق بسیار خوشایندی است و باعث شده دف جایگاه بسیار خوبی درسبکهای مختلف موسیقی خارج کشورداشته باشد. بهعنوان مثال، سال ۲۰۱۰ درکشور سوئیس در جشنواره ای به همراه یک گروه راک برنامهای اجرا کردم؛ دراین گروه من دف مینواختم و دیگر اعضای گروه سازهای غربی. این کار، ترکیب موسیقی راک و سنتی بود که برای حاضران بسیار جالب و جذاب بود و استقبال بسیار خوبی از این اجرا شد و بعد از آن هم بهصورت آلبوم منتشر شد.
درجامعــــه ما حضــــور بانوان بخصوص درحوزه فرهنگ وهنر، همواره با اما و اگرهایی روبهرو بوده و هست؛ در بحث موسیقی این حضورتا حد بسیار زیادی پررنگتر شده است. آیا شما هم به این مسأله باور دارید؟
بله. کاملاًمواق هستم. متأسفانه ما بانوان ایرانی برای معرفی خود به جامعه موسیقی چه درداخل و چه درخارج کشور هیچ تریبونی نداریم و این اتفاق متأسفانه ضعف بزرگی درکشور ماست که امیدوارم روزی برسد که حمایت خوبی از بانوان بشود. تمام تلاشم این است که صدای سازم را به گوش جهانیان برسانم و سرم را بالا بگیرم و با افتخار بگویم من یک بانوی ایرانی هستم و می توانم هنرخود را به جامعه غربی نشان بدهم. البته همیشه برای همه جای تعجب بوده که مگر می شود درایران با وجود شرایط سخت به این میزان پیشرفت کرد و بتوان بهصورت یک نوازنده بینالمللی دراین عرصه فعالیت داشت! ناگفته نماند برای راه و هدفی که انتخاب کردهام زحمات بسیاری کشیدم و سختیهای بسیاری هم دراین راه متحمل شدم وهمیشه تصور میکردم که روزی بهعنوان نوازندهای بینالمللی معرفی شوم و در این عرصه فعالیت کنم؛ به این دلیل که در کشور خودم هیچ گاه مورد حمایت قرار نگرفتم و متأسفانه هراجرایی که دارم، خودم در فضای مجازی تبلیغ میکنم و این بزرگترین ضعفی است که برای ما نوازندههای خانم وجود دارد. اما تأکید میکنم هیچ گاه از هدفم کنار نخواهم کشید و پرقدرت به مسیرم ادامه میدهم و مطمئن هستم به آنچه که در ذهن دارم خواهم رسید کما اینکه تا به امروز نیز با وجود شرایط بسیار دشواری که وجود داشته تا حدودی به جایگاهی که خواستهام رسیدهام و امیدوارم ازاین به بعد نیز بتوانم تا جایی که میتوانم نام کشورم را در دنیا طنینانداز کنم و گوشهای از پرچم موسیقی کشورم را با افتخار به همه جهان نشان دهم.
آیا این نگاه تأثیری برحرکت وموفقیتهای شما درعرصه موسیقی داشته است؟
خیر. مشکلات و سختیهای بسیاری درمسیرراهم بود و به لحاظ روحی وجسمی بسیار خسته شدم ولی هیچ گاه ازپای درنیامدم واین را قبول کردهام درکشوری زندگی میکنم که محدودیتهایی وجود دارد ولی با همه این سختیها به گونهای زندگی کردهام که خدا را شکر تا همین حد هم راضی هستم.
حضور بانوان درعرصه موسیقی تا چه اندازه میتواند در رشد و ارتقای سطح موسیقی کشور مؤثرباشد؟
قطعا حضور بانوان در جهت رشد و ارتقای موسیقی کشورمان تأثیر بسزایی دارد.البته مسئولان فرهنگی کشور باید در این زمینه حمایتهای لازم را داشته باشند.
با توجه به برخی نگرش های افراطی در نگاه به موسیقی جامعه ما، آیا درحال حاضر بازار کار برای اهالی و علاقهمندان موسیقی بانوان به شکل مطلوبی وجود دارد؟
خیر. محدودیتهای بسیاری درجامعه موسیقی برای بانوان اعمال میشود. با اغلب کنسرت هایشان مخالفت میشود یا به هر بهانهای مجوز کنسرت صادر نمیکنند یا اینکه کنسرت را لغو میکنند؛ حتی به حدی سختگیری وجود دارد که بسیاری ازبانوان هنرمند ازادامه دادن این کار صرف نظرمی کنند.ولی خوشبختانه تعدادی از گروهها را میبینم که خیلی محکم ایستادهاند و به مسیرشان ادامه میدهند و با تمام دست اندازهایی که در این مسیر وجود دارد از پای درنیامدهاند وبه کارخود ادامه میدهند.
چشمانداز موسیقی را در حوزه بانوان چگونه ارزیابی میکنید؟ آیا اجراهای تکراری که هیچ بازتابی در جامعه ندارد برای آنها زنگ خطر محسوب میشود؟
بهدلیل مشکلاتی که برای بانوان وجود دارد چشم اندازموسیقی برای آنها هیچ گونه برای من قابل توجیه نیست. متأسفانه اغلب کنسرتهای بانوان، بازخوانی قطعات قدیمی از خوانندگان قدیمی است.
کارهایی که آهنگسازی شدهاند، بسیار تکراری و روتین هستند و بهتر است بگویم بهدلیل تکراری بودن تقریباً تبدیل به کار عامه پسند شدهاند. همین امر باعث شده اسپانسرهای کمتری داشته باشیم و باید گفت اعتماد آنان به گروه بانوان بسیارکم است.به هرحال با وضعیتی که وجود دارد اسپانسرنمی تواند هزینه آهنگساز یا ترانه سرا را متقبل شود بنابراین ترجیح میدهد همان کارهای قدیمی را بازخوانی کند و متأسفانه این اتفاق ضعف فرهنگی ما و زنگ خطر بزرگی برای جامعه موسیقی و بانوان است.امیدوارم روزی برسد که دراین زمینه دلسوزان و دوستانی باشند که موسیقی بانوان را حمایت کنند تا فرصتی باشد که بانوان ایرانی با بهترین ترانه سرایان و آهنگسازان پرقدرت روی صحنه بروند و بدرخشند.
آینده موسیقی ایران را چگونه میبینید؟
آینده را روشن میبینم، کما اینکه در چند سال اخیر در زمینههای مختلف موسیقی تلفیقی، مدرن، پاپ و.. رشد بسیاری داشتیم و این نشان دهنده اتفاقات خوب برای موسیقی کشورم است، البته لازم به ذکراست که این فعالیتها برای آقایان پررنگتر است و امیدوارم روزی برسد که بانوان هم بتوانند در زمینههای مختلف موسیقی کاملاً بدرخشند.
شما تجربهای هم در موسیقی تئاتر داشته اید. به نظر شما موسیقی در تئاتر چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
بله. تجربه بسیار در حوزه موسیقی تئاتردارم که برایم بسیار لذتبخش و شیرین بوده است به این علت که وقتی شما موسیقی را روی دیالوگ میگذارید تأثیری که برمخاطب میگذارد دو چندان میشود و بسیار راحتتر میتوان آن موسیقی را به مخاطب منتقل کرد. قطعاً با کلامی که بازیگر دارد، مطمئن هستم تأثیر بسزایی هم روی تماشاگر دارد.
برنامه آتی فعالیتهای شما چیست؟
در ماه آینده برای برگزاری ورک شاپ و مستر کلاس راهی لندن هستم. بعد از آن نیز اواخر تابستان به چهار جشنواره دعوت شدهایم که قراردادهای آن بسته شده و به اجرای ورک شاپ و مستر کلاس میپردازیم. در نوروز ۹۶ نیز تور اروپا دارم و در کشورهای مختلف اجرای برنامه خواهیم داشت.همچنین در این بین با گروههای بسیاری در کشور خودم اجرای کنسرت خواهیم داشت.
کد مطلب: 10429
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcf1jdy.w6dx0agiiw.html