رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشورخبرداد؛

حضوریک میلیون و۲۰۰ هزارکلاس اولی درطرح سنجش 95

7 ارديبهشت 1395 ساعت 14:41

مجید قدمی به دلیل اجرای طرح سنجش برای پیش‌دبستانی اشاره و گفت:معتقدیم که سنجش سلامت جسمانی را باید به سال‌های اول زندگی حتی تولد یک نوزاد نزدیک کنیم چرا که اگر مشکلات را زودتر بتوان تشخیص داد، می‌توان مداخله کرد.


مجید قدمی به دلیل اجرای طرح سنجش برای پیش‌دبستانی اشاره و گفت:معتقدیم که سنجش سلامت جسمانی را باید به سال‌های اول زندگی حتی تولد یک نوزاد نزدیک کنیم چرا که اگر مشکلات را زودتر بتوان تشخیص داد، می‌توان مداخله کرد.

به گزارش خبرنگارتحریرنو ،نشست خبری"طرح سنجش تحصیلی وآمادگی جسمانی نوآموزان بدو ورودبه دبستان" صبح امروزباحضور" مجید قدمی" رئیس سازمان آموزش و پرورش سازمان استثنایی کشور و اصحاب رسانه در سازمان آموزش و پرورش سازمان استثنایی کشور برگزارشد.

درابتدای این نشست خبری "مجید قدمی"رئیس سازمان آموزش و پرورش سازمان استثنایی کشور اظهار داشت: بررسی نشان می‌دهد که در هر جامعه حدود ۲.۵ تا ۳ درصد جمعیت دارای هوش زیر ۷۰ هستند؛ ضمن اینکه یک دهم درصد دارای مشکلات بینایی و ۶ دهم درصد نیز دارای مشکلات شنوایی هستند که با شناخت به موقع این گروه می‌توان خدمات مناسبی را به آنها ارائه کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش سازمان استثنایی کشورتصریح کرد:نظام آموزش و پرورش استثنایی به نسبت نظام آموزش و پرورش عادی پرهزینه‌تر است، در کلاس دارای یک معلولیت، تراکم کلاس بین ۶ تا ۱۱ دانش‌آموز و در کلاس دارای چندمعلولیتی بین ۲ تا ۴ دانش‌آموز است و در آموزش و پرورش عادی، سرویس ایاب و ذهاب الزامی نیست اما در آموزش و پرورش استثنایی، پیش‌بینی سرویس ایاب و ذهاب جزو الزامات است.

وی به طرح سنجش تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و گفت: این طرح برای این است که نوآموز قبل از ورود به مدرسه ارزیابی شنوایی، بینایی، آمادگی تحصیلی و چکاپ توسط پزشک شود و پس از کنترل کارت واکسیناسیون، به مراکز آموزشی هدایت شود و پیش‌بینی می‌کنیم امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار کلاس اولی در طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان در ۸۵۰ پایگاه با حضور ۶ هزار نیروی انسانی شرکت کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش به روند طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان اشاره و گفت: وقتی کودکی به سن ۶ سال تمام می‌رسد، خانواده برای ثبت‌نام در پایه اول به دبستان مراجعه می‌کند که از طریق مدرسه، نوبت دهی برای مراجعه به پایگاه‌های سنجش انجام می‌شود و در پایگاه‌های سنجش دو حالت ممکن است به وقوع بپیوندد اول اینکه نوآموز سلامت باشد که برگه سلامت دریافت کرده و به مدرسه مراجعه می‌کند و یا اینکه مشکوک به مشکلی باشد که به مراکز تخصصی ارجاع خواهد شد.

وی به تفاوت‌های طرح سنجش نسبت به سال‌های گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: امسال نوآموزان پیش‌دبستانی نیز می‌توانند در طرح سنجش شرکت کنند البته فقط نوآموزانی که در مراکز پیش‌دبستانی مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش حضور دارند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشورادامه داد: این نوآموزان از طریق مراکز پیش‌دبستانی نوبت‌دهی می‌شوند و به پایگاه‌های سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ارجاع خواهند شد؛ نکته حائز اهمیت این است که این نوآموزان پیش‌دبستانی که برگه سلامت از پایگاه‌های سنجش دریافت کردند دیگر نیازی نیست که سال آینده در طرح سنجش حضور یابند و با همان برگه سلامت می‌توانند در پایه اول دبستان ثبت‌نام کنند.

قدمی به دلیل اجرای طرح سنجش برای پیش‌دبستانی اشاره کرد و گفت: معتقدیم که سنجش سلامت جسمانی را باید به سال‌های اول زندگی حتی تولد یک نوزاد نزدیک کنیم چرا که اگر مشکلات را زودتر بتوان تشخیص داد، می‌توان مداخله کرد و پیش‌بینی می کنیم که با در نظر گرفتن دانش‌آموزان پیش‌دبستانی، امسال حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نوآموز در طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی حضور یابند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به هزینه سنجش تحصیلی کلاس‌ اولی اشاره کرد و اظهار داشت: هزینه سنجش تحصیلی و آمادگی جسمانی نوآموزان ۱۴ هزار تومان است که ۵ درصد رایگان و ۵ درصد نیز نیم ‌بها در نظر گرفته شده است که این موضوع به تشخیص رئیس پایگاه و اصولا در مناطق محروم است البته در بعضی از استان‌ها مجوزهای موردی نیز برای کاهش هزینه‌ها داریم.

وی به گزارشی از سنجش تحصیلی و آمادگی جسمانی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال تحصیلی ۹۵ـ۱۳۹۴ اشاره کرد و گفت: ۷۴.۹ درصد نوآموزان، سابقه حضور در پیش‌دبستانی را داشتند و ۷ درصد نیز چپ دست بودند و ۱۱.۳ درصد کلاس‌ اولی‌ها هیچگونه دفترچه بیمه درمانی نداشتند و پدر و مادر ۲۷.۶ درصد نوآموزان ازدواج فامیلی داشتند.

قدمی اضافه کرد: بررسی‌ها نشان داد ۱۴۵ هزار والدین کلاس اولی‌ها شامل ۶۲ هزار پدر و ۸۰ هزار و ۶۰۰ مادر بیسواد مطلق بودند و ۴۲ هزار و ۲۲۱ کلاس اولی از اتباع افغانستانی و ۱۷۵۸ نفر از سایر کشورها بودند و۳۰ هزار و ۷۲۶ دانش‌آموز دیرآموز تشخیص داده شدند، منظور از دیرآموز این است ۱۵ نمره هوشی پایین‌تر از افراد عادی هستند؛ این دانش‌آموزان در مدارس عادی تحصیل می‌کنند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که بین ۵ تا ۱۰ نمره تغییرات هوشی در محیط مطلوب اتفاق می‌افتد.

وی درخصوص طرح تلفیقی ابرازداشت: در طرح تلفیقی، تعدادی از دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا و جسمی و حرکتی در مدارس عادی تحصیل می‌کنند که این تعداد در حال حاضر ۵۰ هزار نفر است؛ ضمن اینکه در حال حاضر ۷۲ هزار و ۹۱۱ دانش‌آموز با نیازهای ویژه در ۱۵۰۰ مدرسه استثنایی کشور تحصیل می‌کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش سازمان استثنایی کشورعنوان داشت:۱۹۷۰ دانش‌آموز اوتیسمی در ۲۵ مدرسه دولتی و ۱۵ مدرسه غیردولتی خاص خود تحصیل می‌کنند، در حوزه اوتیسم، دانشگاه‌ها جا مانده‌اند و کار آنها فقط تشخیصی است و در این زمینه معتقدیم که نیاز است در سطح دکتری به خارج از کشور اعزام شود و افراد متخصص بورسیه شوند چرا که در این زمینه بضاعت علمی دانشگاه‌ها پایین است و اطلاعات در حد پزشکی است.

وی به مشکل کمبود نیروی انسانی برای آموزش و پرورش استثنایی اشاره کرد و گفت: امسال و سال آینده یک هزار نیرو از این سازمان خروج می‌کنند و ما نیاز به نیروی متخصص داریم که کمتر از یک‌هفتم یا یک‌ ششم آن را دانشگاه فرهنگیان تأمین می‌کند و طی دو سال آینده باید ۸۰۰ تا هزار نفر را جذب کنیم که هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم و به دنبال اخذ مجوز هستیم.


کد مطلب: 5262

آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcg.39nrak9xxpr4a.html

تحریر نو
  http://tahrireno.ir