نخستین کنفرانس تبلیغات محیطی برگزار شد:

درتبلیغات محیطی تهران تمامی استانداردهای جهانی رعایت شده است

3 آذر 1394 ساعت 21:10

نخستین کنفرانس تبلیغات محیطی امروز، سه‌شنبه ۹۴/۰۹/۰۳ در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.


نخستین کنفرانس تبلیغات محیطی امروز، سه‌شنبه سوم آذرماه ۹۴ در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

به گزارش تحریرنو، نخستین کنفرانس تبلیغات محیطی با حضور دکتر حمیدرضا طیبی (رئیس جهاد دانشگاهی‌)، دکتر احمد مسجد‌جامعی (عضو شورای شهر تهران)، دکتر مهدخت بروجردی (مدیرکل روابط‌عمومی وزارت علوم‌، تحقیقات وفن‌آوری)، دکتر عیسی علیزاده (مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران)، دکتر محمد‌حسین ایمانی‌خوشخو (رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و رئیس کنفرانس تبلیغات محیطی)‌، دکتر برزین ضرغامی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران) و دکتر اکبر عالمی (استاد و پیش‌کسوت حوزه‌ی تبلیغات) در سالن کاظمی‌‌آشتیانی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

درابتدای این کنفرانس دکتر محمد‌حسین ایمانی‌خوشخو گفت: دانشگاه علم وفرهنگ باتکیه بر موضوعات پژوهشی توانسته به موضوعات مهم نگاه گسترده‌ای داشته باشد و ازآن‌جایی که دانشگاه ما، دانشگاه نسل سومی است برای رسیدن به سیاست‌های پیش‌بینی شده آموزش عالی درنهایت جهاد این‌گونه تصمیم گرفت که فعالیت‌های روی زمین مانده آموزشی را دانشگاه علم و فرهنگ انجام دهد.

مردم باید کارآفرین باشند نه دولت

در ادامه‌ی کنفرانس تبلیغات محیطی دکتر طیبی با اشاره به اهمیت تبلیغات محیطی تاکید کرد: بخشی از فضاهای برون شهری باید به فضاهای تبلیغاتی اختصاص داده شود و این مهم باید فرهنگ‌سازی گردد. هم‌چنین مهم‌ترین بحث، لزوم پیش‌رفت کشورمان است که مورد تاکید رهبری و ریاست جمهوری قرار دارد. در واقع شاخص اصلی پیش‌رفت، اقتصاد ملی و دانش بنیان شدن است.

رئیس جهاد دانشگاهی هم‌چنین در ادامه تاکید کرد‌: مردم نباید آمال و آرزوهای‌شان را با کارمند شدن محدود کنند بلکه باید کارآفرین باشند و اقتصاد ملی باید متکی بر مردم باشد نه دولت‌ها، در این حالت است که بخش خصوصی رشد می‌کند و پیش‌رفت حاصل می‌شود و این مهم نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

باید به ذوق و سلیقه‌ی عموم مردم احترام گذاشت

دکتر احمد مسجد‌جامعی در ادامه‌ی این کنفرانس که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد عنوان کرد: تبلیغات محیطی دانش و فرهنگی را به مخاطب منتقل می‌کند که سابقه‌ی طولانی نیز دارد. این موضوع در گذشته نیز وجود داشته و طی سیر تحولات، رشد کرده و دارای الگوها و برنامه‌ریزی‌هایی شده است.

این عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: در وهله‌ی اول تبلیغات بازرگانی از رسانه‌های مکتوب شروع شد و بعد از آن به محیط رسید. درنهایت می‌توان پیش‌بینی کرد که این تبلیغات باتوجه به پیش‌رفت رسانه‌های دیجیتال به تبلیغات در این حوزه ورود پیدا کند.

وی تاکید کرد: بهتر است در این میان حجم تبلیغات محیطی را مشخص کنیم و بدانیم در سال چه‌مقدار و در کجا باید از تبلیغات محیطی استفاده کنیم. هم‌چنین نباید فراموش کنیم که ما به‌عنوان کسانی‌که متولی و پی‌گیر حقوق مدنی شهروندان هستیم می‌توانیم این موضوع را راهی برای کسب درآمد شهروندان بدانیم.

دکتر مسجد‌جامعی گفت: هم‌چنین جنبه‌های بصری و زیبایی در تبلیغات محیطی امری است بسیار مهم که نباید فراموش شود و باید به ذوق و سلیقه‌ی عموم مردم احترام گذاشت.

تبلیغات محیطی هم فرصت است و هم تهدید

دکتر عیسی علیزاده‌، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران نیز با ارائه‌ی تاریخ‌چه‌ای از تبلیغات محیطی و سیر تحول آن تاکید کرد: تمامی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های این حوزه را یک‌سان کرده‌ایم و مبانی علمی و فرهنگی را در آن‌ها درنظر گرفته‌ایم.

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرتهران با اشاره به این‌که در حال حاضر سازمان زیباسازی با ۵۰ شرکت تبلیغاتی هم‌کاری دارد گفت : این شرکت‌ها طبق سیاست‌های شهرداری شرکای ما هستند و ارباب و رعیتی وجود ندارد.

وی افزود: درتبلیغات محیطی شهر تهران تمامی استانداردهای جهانی رعایت شده است و تهران هیچ آشفتگی بصری ندارد. هم‌چنین باید گفت تبلیغات محیطی هم فرصت است و هم تهدید زیرا می‌تواند هردو عامل را ایجاد کند بنابراین باید ازآن درست استفاده کنیم.

دکتر علیزاده گفت: در تبلیغات محیطی به جنبه‌ی فرهنگی کار بسیار توجه شده است و به‌نوعی این مسائل فرهنگی بودند که به کمک اقتصاد کشورها آمدند.

به‌موضوع تبلیغات محیطی به‌عنوان یک رسانه‌ی محیطی نگاه می‌کنیم

دکتر برزین ضرغامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در ادامه کنفرانس گفت: ما به‌موضوع تبلیغات محیطی به‌عنوان یک رسانه‌ی محیطی نگاه می‌کنیم. رسانه‌ای که هر طیف و شخصی ارادی و غیر‌ارادی در طول روز با آن مواجه است و وزارت ارشاد اسلامی نقش پررنگی باید دراین رسانه از نظر تهیه‌ی محتوا داشته باشد.

دکتر ضرغامی تاکید کرد: نگاه دولت واگذاری علوم به اصناف است و شرکت‌های تبلیغاتی بیش‌ترین ارتباط را بامادارند‌. بنابراین باید سیاست‌ها و آیین‌نامه‌های این حوزه متاناسب با سیاست‌های دولت باشد و بتواند به حوزه‌ی فرهنگ و اقتصاد کمک کند.

وی تصریح کرد: حوزه‌ی تبلیغات محیطی برای فرهنگ‌سازی است و باید روان‌سازی و شفاف‌سازی در آن صورت گیرد.

چهره‌ی شهر را باوقار طراحی کنیم

درپایان نیز دکتر اکبر عالمی، استاد و پیش‌کسوت حوزه‌ی تبلیغات گفت: تبلیغات محیطی یعنی دیده شدن، به‌خاطر سپرده‌شدن و به دیگران گفته‌شدن‌. باید تبلیغات به‌نوعی باشد که به‌شعور مخاطب توهین نکند و دیده شود.

وی افزود: یک تصویر می‌تواند از هزاران کلمه بیش‌تر حرف بزند. بنابراین باید روی تابلوهایی که در شهر نصب می‌کنیم سلیقه‌ی بصری مردم را نیز در نظر بگیریم. هم‌چنین محل اعرابی برای مخاطب قائل شویم.

دکتر عالمی تاکید کرد: باید چهره‌ی شهر را باوقار طراحی کنیم و برای این‌کار نیاز به استادان و طراحان برجسته معماری‌، شهرسازی وگرافیک داریم.

وی افزود: این مهم را نیز نباید فراموش کرد که برای انجام چنین موضوعاتی در کشور نیاز به شورایی است که به حوزه‌ی مدیریتی ربطی نداشته باشند و چهره‌ی شهر را خوب بشناسند و بتوانند برای آن تصمیم بگیرند.


کد مطلب: 3408

آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcg.z9wrak9t7pr4a.html

تحریر نو
  http://tahrireno.ir