در نشست خبری مطرح شد؛

سایه سنگین مشکلات مالی بر سر جشنواره پانزدهم جشنواره فیلم مقاومت

10 مهر 1397 ساعت 14:33

دبیر پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت ضمن تشریح بخش‌های مختلف این رویداد از تأثیر شرایط نامساعد مالی در تعطیلی برخی بخش‌های این رویداد خبر داد.


دبیر پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت ضمن تشریح بخش‌های مختلف این رویداد از تأثیر شرایط نامساعد مالی در تعطیلی برخی بخش‌های این رویداد خبر داد.

به گزارش تحریرنو ؛ نشست خبری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با حضور محمد خزاعی دبیرجشنواره و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی صبح امروز با حضور جمعی از اصحاب رسانه در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

در ابتدای این نشست یزدان عشیری با اشاره به اینکه جشنواره فیلم مقاومت نام آشنایی برای رسانه ها است، بیان کرد: این روزها ما زخم زهر و کینه دشمنان را در بخشی از پیکره وطن مان اهواز شاهد بودیم و همانطور که مستحضر هستید این جشنواره روایت دردها و ایثارگری هایی است که سرزمین ما در قالب سینما در جهان اسلام روایت و احیا می کند. من به عنوان منتقد سینما معتقدم جشنواره فیلم مقاومت می تواند فراتر از یک جشنواره و فستیوال سینمایی باشد چرا که سایر رویدادهای فرهنگی مرتبط معمولا در این زمینه محدودیت هایی دارند. امیدواریم با همراهی نهاد های مختلف و مهروزی دستگاه های دلسوز شاهد برگزاری این جشنواره سینمایی در مقیاس وسیع باشیم و مفهوم مقاومت همواره ماندگار شود تا آثاری به یادگار از دوران دفاع مقدس که نوستالژی همه ما هست زنده بماند.

در ادامه محمد خزاعی دبیر جشنواره پانزدهمین جشنواره بین الملیلی فیلم مقاومت اظهار کرد: پیش از ورود به بحث اطلاع رسانی لازم است تاریخچه ای از دوران گذشته بگویم. جشنواره ای که از لحاظ ماهیت، هویت و مانیفست اهمیت دارد و نمی توان از آن چشم پوشی کرد. این جشنواره از سال ۶۲ در بحبوحه روزهای جنگ بچه های دلسوزی را داشت که دور هم جمع شدند و فضایی با عنوان جشنواره فیلم دفاع مقدس را برپا کردند تا آثاری با موضوع انقلاب و دفاع مقدس تولید و مورد حمایت قرار بگیرد. نکته حائز اهمیت این که ما در دوران انقلاب به این مهم رسیدیم و موضوعاتی که در این ۱۵ دوره مورد توجه قرار گرفته است از لحاظ هدف گذاری کاملا هویدا و روشن است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۴ دوره از این رویداد سینمایی برگزار شده است؛ افزود: امسال به دلیل همزمانی ایام محرم با جشنواره زمان برگزاری را برای چند دوره به آذر ماه موکول کردیم. ضمن اینکه در سراسر دنیا هر ساله جشنواره های زیادی با رویکردهای شبیه به ما برگزار می شود که غالبا توجه شان بر فلسطین، اشغالگری و مقاومت است اما بررسی های صورت گرفته نشان می دهد این رویدادها در عین داشتن قالب مشخص و طرفداری از بحث مقاومت؛ به آثاری ضریب می دهند که با رویکرد جشنواره مقاومت همخوانی ندارند. بالغ بر ۱۰ هزار جشنواره برگزار میشود که ۱۴ تای آن به نوعی با مضامین ما همخوانی دارند اما اکثرشان جریان ضدصهیونیستی و فلسطین در دستور کار قرار داده اند.

خزاعی گفت: از این تعدادی که رویکردشان با ما همسو است ۳ جشنواره تعطیل شدند و ۹ رویداد دیگر باقی ماندند اما آنچه برای ما اهمیت دارد اینکه جشنواره ای با این نگاه، گستردگی و سطح کیفی در خاورمیانه و آسیا نداریم و در دنیا هم بیشتر رویکردشان متفاوت از آثار نمایش داده شده ماست چرا که تلاش دارند بین اسراییل و فلسطین رابطه مسالمت آمیز نشان دهند و به همین خاطر غالبا به بحث آداب و رسوم و سنت ها می پردازند و نگاه استراتژیک در سینمای شان کمتر به چشم می خورد. اگرچه ما از نظر شرایط برگزاری که بیشتر به بحث مالی مربوط می شود در شرایط خوبی نیستیم اما تمام تلاش مان این است که به هر طریقی شده نگذاریم این جشنواره تعطیل شود چرا که ادامه نداشتن حیات سینمای مقاومت یعنی پذیرش شکست فیلم مقاومت در عرصه فیلمسازی و سینما.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت توضیح داد: ما دچار مشکلات عدیده بودیم و حتی قرار بود این جشنواره تنها به یک شب برگزاری تبدیل شود چون حامیان ما مشکلاتی داشتند که بیشتر مالی و اقتصادی بود و ما هم درک می کردیم. بر همین اساس برنامه ها را در کمال صرفه جویی و حذف ضرورت ها و تشریفات برگزار می کنیم. خوشبختانه با تلاش هایی که توسط انجمن سینمای دفاع مقدس و بنیاد روایت فتح انجام شد بودجه ای در اختیار ما قرار گرفت تا بتوانیم به شروع پانزدهمین دوره آن بیاندیشیم و امیدوارم در فرصتی که تا زمان برگزاری باقی مانده از نهادهای دیگر نیز کمک بگیریم.

وی اشاره کرد: فروش خوب سینمای مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس در نیمه اول سال خیلی خوب بود و علی رغم اینکه بیان می کنند از این ژانر استقبال نمی شود اما آمار نشان می دهد از ۱۴۷ میلیارد فروش نیمه اول سال ۳۵ میلیارد به این آثار اختصاص دارد که ۲۵ درصد سهم سینما را شامل می شود. ضمن اینکه فراموش نکنیم از ۱۰۰ فیلم تولید شده در سینمای ایران کمتر از ۱۰ اثر به این ژانر تعلق دارد بنابراین این رقم فروش، کاملا قابل توجه است.

خزاعی درباره بخش های مختلف این جشنواره نیز عنوان کرد: در بخش مسابقه ملی؛ جشنواره در بخش های مستند، سینمایی و کوتاه فعالیت می کند در بین الملل نیز بخش های مستند ، کوتاه و سینمایی را خواهیم داشت و در کنار این ها بخش جنبی و پژوهشی لحاظ شده است که در حیطه رقابت قرار نمی گیرد. در مجموع ۱۱ بخش رقابتی داریم و ۸ بخش جنبی و پژوهشی . ضمن اینکه در بخش سینمای ایران دوره های پیش انیمیشن، نماهنگ و ... را داشتیم که امسال به دلیل مسایل مالی حذف شدند.

وی ادامه داد: در مجموع فیلم های ایرانی و خارجی ۱۶۵۰ اثر به دبیرخانه رسیده که ۷۴۴ اثر آن ایرانی بوده و در این میان آنچه بسیار اهمیت دارد حضور پررنگ بخش خصوصی است که در مضامین انقلابی نسبت به گذشته فعالیت های بیشتری در تولید دارند. بااین تفاسیر بخش دولتی ۵۳۳ اثر و خصوصی ۲۱۱ اثر ارسال کرده اند که بیشتر کوتاه و مستند بودند. ۶۵۷ فیلمساز مرد و ۸۷ کارگردان زن داشتیم. ۴۷۳ اثر از تهران ۲۷۱ اثر نیز از شهرستان به دست ما رسیده است. در گروه سنی بین دهه های ۴۰ تا ۵۰ تا کنون ۱۰۵ اثر به دست ما رسیده ۱۰۳ اثر نیز متعلق به متولدین دهه ۵۰ تا ۶۰ است و جوانان بین دهه ۶۰ تا ۷۰ نیز ۳۷۵ اثر برای ما ارسال کرده اند از بین متولدین ۷۱ تا ۷۵ نیز ۹۱ اثر به دست ما رسیده است که در این میان بچه های انقلاب و جنگ یعنی متولدین ۶۱ تا ۷۰ بیشتر ترین آمار ارسال اثر را داشته اند.

وی اشاره کرد: موضوعاتی چون شهدا، خانواده های شان، داعش، حجاب، خانواده، مدافعان حرم، سوریه، یمن، فتنه، منافقان و ... برخی از مضامین این دوره جشنواره مقاومت هستند. هیات انتخاب از ۱۵ شهریور کار خود را آغاز کرده و تا ۱۵ مهر به فعالیت خود ادامه می دهد. یکی از بخش های جدید این دوره بخش روایت نو مربوط به فیلمساز اولی هاست که فیلمسازان کوتاه و مستند هم در این بخش گنجانده می شوند. اضافه کردن این بخش به منظور کشف استعدادهای جدید خواهد بود که بتوانند در سال های آینده سینمای مقاومت را ادامه دهند.

محمد خزاعی در ادامه اشاره کرد: برنامه های طراحی شده در آستانه ۴۰ سالگی، بخش «جلوه گاه نور» است که هرسال برگزار می شود. در دوره یازدهم موضوع شهدای ترور، دوره سیزدهم والدین شان مورد توجه ما بودند که به خاطر مساعدت اقتصادی توانستیم ۱۲۳ اثر در این زمینه تولید کنیم اما متاسفانه امسال چنین شرایطی را نخواهیم داشت. بخش دیگر «۴۰ شاهد» است که در آن قرار است بهترین آثار ۴۰ ساله انقلاب و دفاع مقدس توسط مردم انتخاب شود. این بخش با همکاری شبکه ۳ سیما از اول آبان ماه روی سایت جشنواره بارگذاری شده و مردم می توانند بهترین فیلم، کارگردان و نویسنده را انتخاب کنند تا در مراسم افتتاحیه یا اختتامیه اعلام شود. در بخش بین الملل سینمایی و مستند ۹۰۶ اثر متقاضی از ۷۳ کشور حاضر شده اند که نسبت به گذشته افزایش چشمگیر داشتیم و این نشان می دهد جایگاه مان در منطقه و بین فیلمسازان تثبیت شده است در واقع جشنواره مقاومت پایگاهی برای عرصه فیلمسازی است.

وی ادامه داد: نروژ، آلمان، ترکیه، کره، انگلیس، لبنان، عراق ... برخی از کشورهایی هستند که در این دوره آثارشان به دبیرخانه ارسال شده است. بحث آموزشی یکی از مهمترین بخش های دوران پیشین جشنواره بود که در حوزه بین الملل فیلمسازان انقلابی شناسایی می شدند و برای شان کلاس های آموزشی تدارک دیده می شد تاکنون ۲۷۰ هنرجو از این کلاس ها بیرون آمده اند و برخی از انها فعالیت های جدی سینمایی خود را دنبال کرده اند. از طرف دیگر اعزام مربی و استاد به برخی کشورها را داشتیم و برای هنرجویان دوره های متعددی توسط فیلمسازان مجرب ایرانی برگزار کردیم اما متاسفانه امسال این بخش را نخواهیم داشت.

خزاعی گفت: بخش عماد مغنیه از بخش های ثابت سال های پیش است که به موضوع داعش و مدافعان حرم می پردازد و خانواده شهید مغنیه امسال هم در اختتامیه حضور دارند و به برندگان جایزه می دهند و خوشبختانه این بخش بازتاب بسیاری دارد. در کنار همه این بخش ها ما هفته های فیلم مقاومت را داشتیم که تا کنون در ۱۲ کشور برگزار شده است و بالغ بر ۴۷ فیلم را اکران کرده ایم. در چنین شرایطی می گویند فیلم های انقلاب و دفاع مقدس استقبال نمی شود در صورتی که شاهدیم هر زمان فرصتی فراهم شد این فیلم ها به خوبی دیده شدند و ما هم از اینکه آثار مان به دیگر کشورها ارسال و مورد توجه واقع شود کوتاهی نخواهیم کرد. از طرفی مقام معظم رهبری بیان کردند که هر آنچه به صورت فیلم و مکتوب از این ژانر وجود دارد ترجمه شود و در اختیار کشورهای دیگر قرار بگیرد. ما نباید کاری کنیم که زمین بازی از ما گرفته شود. باید با کمک نهادهای مرتبط جریان این فرایند درست شکل بگیرد. بخش خصوصی توان حضور بین الملل ندارد اما نهادهای دولتی و سازمان های مرتبط می توانند آیین نامه تدوین کنند تا از این آثار به درستی حمایت شود. امسال هم تلاش می کنیم هفته های فیلم در یکی دو کشور برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه جشنواره مقاومت این دوره ۵تا ۱۰ آذرماه در سینما فلسطین برگزار می شود؛ عنوان داشت: در کنار بخش اسلام ستیزی و ایران هراسی که کارشناسان مختلفی به صحبت می پردازند؛ کارگاه انتقال تجربه را داریم که فیلمسازان جوان ثبت نام می کنند و می توانند در کارگاه ها حضور پیدا کرده و استادان از سکانس های شاخص فیلم شان صحبت کنند. بخش بزرگداشت و نکوداشت ها را امسال خواهیم داشت که به زودی نام عزیزان اعلام می شود. آثار سینمایی منتخب به دلیل محدودیت های زمان و مکان شرایط اکران همه شان فراهم نیست و برخی از انان نمایش داده می شود. همچون سال های دیگر امکان حضور جدی در شهرستان ها را نخواهیم داشت اما اگر شهری درخواست دهد و مایل به همکاری باشد حتما استقبال می کنیم. ما بخشی به نام «۴۰ سال ۴۰ فیلم» داریم که توسط انجمن فیلم دفاع مقدس برگزار می شود. فراخوان آن ارسال شده و در حال داوری است. در این بخش ۱۰ اثر کوتاه، ۱۰ فیلم سینمایی و ۲۰ مستند در تولید مورد حمایت قرار می گیرند.

خزاعی در پایان گفت: بودجه مصوب ما در سال گذشته ۳ میلیارد بود امسال با افزایش تورم به یک و نیم میلیارد کاهش پیدا کرد اما با تلاش انجمن سینمای دفاع مقدس، بنیاد روایت، سازمان بسیج و سازمان سینمایی مجموعه بودجه ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به این رویداد تخصیص یافت و ما در هر شرایطی این جشنواره را نه در یک شب بلکه به صورت جشنواره برگزار می کنیم چراکه کارکرد فرهنگی و تاثیراتش برای ما حائز اهمیت است.

در ادامه عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره مقاومت به موضوع داوری رسانه ها در جشنواره پرداخت و عنوان کرد: طرح داوری دوستان رسانه را امسال برای اولین بار پیشنهاد دادیم که امیدواریم در ایام برگزاری محقق شود.

وی با بیان اینکه تفاوت جشنواره مقاومت با ده ها جشنواره سینمایی که در کشور برگزار می شود اینت است که این جشنواره صهیونیست ها را عصبانی و خشمگین می کند.

به گفته وی، یکی از مهم ترین تفاوت جشنواره مقاومت با جشنواره های رنگارنگ کشور این است که در این جشنواره تعدادی از میدران به صورت افتخاری و دلی همکاری می کنند.

دبیر جشنواره در ادامه تشریح کرد: هر سال جشنواره های زیادی با موضوع و رویکردهایی که به طور کلی یا جزئی، قرابت هایی با رویکرد در پیش گرفته شده توسط جشنواره فیلم مقاومت دارد برگزار می شوند.
جشنواره هایی با درونمایه هایی که موجب گرد هم آوردن آثاری با موضوعات فلسطین، اشغالگری، مقاومت و روایت های انسانی از رویدادهای مختلف می گردند. اما بررسی های مقدماتی صورت گرفته نشان می دهد که بسیاری از آنها، در عین داشتن قالب و ظاهری که طرفداری از رویکرد مقاومت را به ذهن میاورد، نهایتا به آثاری ضریب می دهند که به هیچ وجه با رویکرد مد نظر در مجموعه ی جشنواره ی بین المللی فیلم مقامت همخوانی ندارند.

وی ادامه داد: جشنواره هایی که نهایت تلاش آنها، بیان روایت های مختلفی است که برای مثال، روایت صهیونیست ها از موضوع فلسطین را نیز شامل می شود. روایت هایی که به بهانه ی آشنا کردن مخاطب با "تمام" واقعیت، ملغمه ای از سره و ناسره را به خورد مخاطب می دهند. با در نظر گرفتن همه ی این موارد نیز جشنواره هایی که به طور مداوم در این حوزه برگزار می شوند، بسیار کم تعدادند و بسیاری از همان تعداد اندک نیز شامل رویدادهای در مقیاس کوچک شده و بواقع رویدادهای محلی هستند. همینطور پررنگ ترین وجه در بسیاری از آنها، وجه سرگرمی بوده و برگزار کنندگان می خواهند در فضایی آرام، برای نمونه، موضوع زندگی مسالمت آمیز فلسطینی ها و صهیونیست ها را مطرح نموده و زمینه ای برای آشنایی مخاطب با مسائل فرهنگی چون نوع پوشش، موسیقی و غذاهای فلسطینیان را فراهم آورند. به این موضوع می باید تعطیلی گاه و بیگاه این جشنواره ها به دلیل نبود منابع ثابت تامین هزینه ها یا تغییر در سیاست ها (برای نمونه جشنواره بزرگ فیلم الجزیره که دیگر برگزار نشده و از قطر به بالکان منتقل شده است) را نیز اضافه نمود. همینطور هدف اصلی یا جنبی بسیاری از رویدادهای گفته شده که با ظاهری موجه برگزار می گردند، در نقطه ی مقابل رویکرد مقاومت قرار می گیرد. قابل ذکر است که سالانه بیش از ده هزار جشنواره ی فیلم با موضوعات و رویکردهای مختلف در دنیا برگزار می شود و نیازی به گفتن ندارد که سهم جشنواره هایی که قرابتی حداقلی به لحاظ رویکرد با رویکرد جشنواره ی مقاومت را داشته باشند، بسیار اندک است و متاسفانه با تعطیلی جشنواره ی مقاومت، عملا هیچ جشنواره ی فیلم مطرح و ساختارمندی در منطقه ی ما، برای پیگیری این رویکرد وجود نخواهد داشت.

خزاعی با بیان اینکه جشنواره های با رنگ و بوی مقاومت، عمدتاً بر محوریت فلسطین معنا می یابند. اضافه کرد: در یک بررسی مشخص شد که در کل جهان تنها ۱۲ جشنواره فیلم با موضوع فلسطین وجود داشته اند که از این میان ۳ جشنواره در طول زمان تعطیل، و ۹ جشنواره همچنان ادامه دارند. این در حالی است که در جهان هیچ جشنواره فیلمی وجود ندارد که حوزه مقاومت را به گستردگی جشنواره فیلم مقاومت تعریف کرده باشد و بتواند با تبادلات فرهنگی با فیلمسازان دیگر نقاط جهان، زمینه گفتگوی بین المللی حوزه مقاومت را فراهم نماید.

از سوی دیگر بررسی جشنواره های با موضوعات حوزه مقاومت نشان می دهند که آثار پذیرفته شده در جشنواره بین المللی مقاومت از نظر کیفی از سطح بسیار بالاتری نسبت به آثار پذیرفته شده در جشنواره های مشابه دارد.

نگاه جشنواره بین المللی فیلم مقاومت که علاوه بر ترویج صلح و بازنمایی درد و رنج انسانی به دنبال بزرگ نمودن ثمرات گران سنگ مقاومت علیه ظلم است، گوهری است که تقریباً در هیچ کدام از جشنواره های فیلم دنیا یافت نمی گردد. غلبه نگاه پاسیفیسیتی که به بهانه ترویج صلح و اتخاذ رویکرد ضد جنگ، در عمل اشغالگری و سرکوب و ظلم را می پذیرند، آفت جدی جشنواره های ضد جنگ است که جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به خوبی آن نگاه را از نظام ارزش گذاری خود خارج نموده است. گزافه نیست اگر بگوییم ادامه نداشتن حیات جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، یعنی پذیرش شکست نگاه مقاومت در عرصه فیلمسازی و سینما.

در پایان این نشست محمد خزایی به پرسش های مختلف اهالی رسانه پیرامون مسایل مختلف پاسخ گفت.


کد مطلب: 16866

آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcg379q.ak9334prra.html

تحریر نو
  http://tahrireno.ir