در نشست "اعترافات ذهن خطرناک من" مطرح شد:
هومن سیدی: "اعترافات ذهن خطرناک من" برداشتی از فیلمهای مشابه خارجی است
16 بهمن 1393 ساعت 22:20
کارگردان فیلم سینمایی "اعترافات ذهن خطرناک من" در نشست خبری این فیلم گفت: ذات هنر در منحصر بهفرد بودن آن است و نمیخواستم فیلم شباهتی به هیچ اثر سینمای دیگری داشته باشد.
کارگردان فیلم سینمایی "اعترافات ذهن خطرناک من" در نشست خبری این فیلم گفت: ذات هنر در منحصر بهفرد بودن آن است و نمیخواستم فیلم شباهتی به هیچ اثر سینمای دیگری داشته باشد.
به گزارش تحریرنو، نشست خبری فیلم سینمایی "اعترافات ذهن خطرناک من" به کارگردانی هومن سیدی با حضور عوامل این فیلم در برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست که اجرای آنرا کیوان کثیریان برعهده داشت هومن سیدی گفت: خوشحالم که تحمل کردید فیلم را دیدید و اگر کسی متوجه فیلم شده باشد، من کارم را خوب انجام دادهام و اگر ابهامی در کار وجود داشته، من کوتاهی کردهام.
وی با اشاره به اینکه برای نوشتن فیلمنامهی این اثر سینمایی، خط داستانی در ذهن داشته، اظهار کرد: بهدنبال روایت داستان زندگی فردی بودم که در برزخ مانده و در این مسیر نمیخواستم روایتی مانند بزرگان داشته باشم.
سیدی در پاسخ به این پرسش که "اعترافات ذهن خطرناک من" برداشتی از فیلمهای مشابه خارجی است، گفت: برای ساخت این فیلم، تمام نمونههای بزرگان را دیده و تلاش میکردم فیلمی مانند آنها نسازم.
وی با اشاره به اینکه فیلم "ممنتو" اثر کریستوفر نولان، نمونهی بزرگی در این زمینه است، اظهار کرد: ذات هنر در منحصر بهفرد بودن است و تلاش میکردم شباهتی میان این آثار وجود نداشته باشد.
کارگردان فیلم سینمایی "سیزده" یادآور شد: برای من هنر و سینما همان کسب تجربه است و درست مانند پزشکی که وقتی برای نخستینبار میخواهد عمل کند، راه بزرگان خودش را میرود، منهم در سینما به بزرگان خودم نگاه میکنم، با اینکه سعی می کنم شبیه آنها نباشم، اما اگر این بزرگان نبودند، شاید ما هم نبودیم.
سیدی با عنوان اینکه باورهایی درست و نادرست در سینمای کشور شکل گرفته است، گفت: نمیدانم این باورها از کجا آمده، ولی همیشه دنبال اتفاقها و موقعیتهای واقعی هستیم. در این صورت جای تخیل و هیجان کجاست؟ بههمین دلیل من همیشه برای نشاندادن آدمهای غیر واقعی حاضر هستم و از این کار لذت میبرم.
این کارگردان جوان در پاسخ به این پرسش که چرا دربارهی موضوعات و داستانهای ایرانی فیلم نمیسازد، اظهار کرد: افسانههای ایرانی منبع خیلی خوبی برای فیلم سازی هستند، اما من هنوز خودم را در سطحی نمیبینم که دراین باره فیلمی بسازم، زیرا فرصت آزمون و خطا نیست و باید همه چیز کامل باشد.
کارگردان فیلم "آفریقا" گفت: خوشحالم که فیلم در اکران مردمی نیز مورد توجه قرار گرفته و تا امروز رتبهی چهارم آرای مردمی را بهدست آورده است.
نگار جواهریان بازیگر فیلم سینمایی "اعترافات ذهن خطرناک من" که در این نشست حضور داشت، گفت: خیلی خوشحالم که فیلم را برای نخستینبار در برج میلاد و همراه با تماشاگران دیدم و خیلی آنرا دوست دارم وقتی این فیلمنامه بهدست من رسید مثل یک هدیه برایم بود.
وی ادامه داد: اینکه میتوانی کاری را انجام دهی که تا به امروز آنرا تجربه نکرده ای خیلی لذتبخش است و من هم بازی در چنین نقشی را تا این فیلم تجربه نکرده بودم.
رویا نونهالی نیز که در فیلم هومن سیدی نقش کوتاهی داشت بیان کرد: تا بخواهم طعم تجربهی کار با هومن سیدی را بچشم زمان بازی من گذشت و تازه فهمیدم بیشتر باید قدر لحظات را بدانیم.
چکامه چمنماه نیز از دیگر بازیگران این فیلم سینمایی بود که نقش کوتاهی را ایفا کرده است، در پاسخ به این که چرا این سالها کمکار بوده عنوان کرد: طی سالهایی که کار میکنم به اندازهی کافی فیلم های بد بازی کردهام و وقت آن رسیده که گزیده کار باشم.
وی علت انتخاب بازی در این فیلم را هومن سیدی دانست و گفت: اگر قرار بود حتی یک پلان بازی کنم باز هم قبول می کردم.
بابک حمیدیان هم که امسال در جشنواره حضور پررنگی دارد اما در فیلم "اعترافات ذهن خطرناک من" نقش آن کمرنگ است، اظهار داشت: بی انصافی است که میگویید وقت گذاشتن برای تماشای این فیلم بیهوده است.
وی افزود: لازم است گاهی دور از عادتهایمان نیز فیلم ببینیم و "اعترافات ذهن خطرناک من" بهما نشان می دهد که فضای دیگری را نیز در سینما وجود دارد.
بازیگر "شکاف" ادامه داد: چهطور فیلمهای دنیا در این سبک را میبینیم و لذت میبریم اما برای ساختههای کشور خودمان وقت نداریم.
بهترین بازیگر مکمل نقش مرد در سیودومین جشنوارهی فیلم فجر تاکید کرد: من تنها ردپایی در این فیلم داشتم و اگر باز هم این موقعیت در فیلم های سیدی پیش آید آنرا قبول می کنم.
حمیدیان در ادامهی صحبتهای خود بهوضعیت سینمای مستقل اشاره کرد و افزود: سینمای مستقل تا به امروز راه درستی را رفته که نشان میدهد امثال جواد نوروزبیگی میتوانند جنسی جدید از سینما را معرفی کنند که نمونه آن سینمای هومن سیدی است. یعنی دقیقا فضایی که تجربه نشده و حال که یکی خطر کرده و پا در راه آن گذاشته مورد نقد قرار می گیرد.
وی افزود: مهم نیست که این نوع فیلمها فروش کنند یا نه، مهم این است که این فیلم ها توسط جوانها ساخته میشود. ردپای هم سنهای من برای سینمای ایران خوش یمن است.
در ادامهی این نشست جواد نوروزبیگی، تهیهکنندهی فیلم "اعترافات ذهن خطرناک من" روند تهیهکننده شدن خودش را اتفاقی دانست و گفت: در آستانه سفر بودم که هومن سیدی فیلمنامهی این اثر سینمایی را به من داد و منهم بیدرنگ قبول کردم، چون بهکار هومن سیدی اعتقاد زیادی دارم.
وی ادامه داد: امروز هم از ساخت این فیلم راضی هستم و چیزی نیست که مرا آزار بدهد.
این تهیهکننده همچنین تاکید کرد: در میان فیلمهایی که تهیه کردم، این فیلم، نخستین اثری بود که بازیگران در آن سرمایهگذار هستند و مهم این است که بازیگرها در کنار تهیهکننده بایستند و بخواهند کاری انجام شوند.
عباس غزالی از دیگر بازیگران فیلم که نخستین تجربهی سینمایی خود را داشت، گفت: برای این اثر سینمایی صبر و حوصله زیادی گذشتم و سعی کردم تمام مدت در خدمت فیلمنامه باشم و در چارچوبی که هومن سیدی برای تعریف می کرد، کار کنم.
وی در پاسخ به این صحبت که نقش او را تکراری عنوان کردند، نیز اظهار کرد: با تکراری بودن این شکل از بازی موافق نیستم و نمی دانم وقتی صحبت از تکراری بودن می شود، نقش را با چه چیزی قیاس می کنند.
سیامک صفری که بازیگر نقش اول این فیلم سینمایی بود، در نشست حاضر نبود ولی فایل صوتی از گفتههایش در جلسه پخش شد، وی گفت: خیلی دوست داشتم در این نشست حضور داشته باشم، اما ایران نیستم ولی خبرهای جشنواره را دنبال میکنم و شنیدم فیلم "اعترافات ذهن خطرناک من" اثری خوبی بودهاست.
کد مطلب: 2509
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdch.vnit23nmwftd2.html