تولید روزانه ۳۰۰ موتور در کارخانه موتورسازی کمپانی FAW
18 اسفند 1395 ساعت 9:36
کارخانه موتور سازی کمپانی FAW واقع در شهر ووشی چین مساحتی معادل ۲۵۰ هزار متر مربع دارد و هزینه ساخت آن ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یوان (۱۰۰ میلیارد تومان) بوده است.
کارخانه موتور سازی کمپانی FAW واقع در شهر ووشی چین مساحتی معادل ۲۵۰ هزار متر مربع دارد و هزینه ساخت آن ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یوان (۱۰۰ میلیارد تومان) بوده است.
به گزارش تحریرنو، در این کارخانه قرار است اهداف کمپانی FAW مبنی بر امکانات پیشرفته و شرایط کاری مناسب برآورده شود. این شرکت یکی از برترین سایتهای تولیدی خودروهای دیزلی در دنیا و البته چین محسوب میشود. ساختار این کارخانه مبتنی بر ساختار کارخانههای تولیدی با حداقل آلایندگی و حداکثر کیفیت است و ساخت این کارخانه براساس حفاظت از محیط زیست پایهریزی شده است.
محل برش موتورهای۶DF
بیشتر تاسیسات استفاده در تولید موتورها از کارخانه Prov آلمان تهیه میشود. مابقی تجهیزات تولیدی نیز از دیگر تولیدکنندگان برتر دنیا وارد میشوند. ماشینهای مدل G۷۰۰ آخرین و بهروزترین مدل وارد شده در این کارخانه است. آنچه در تولید موتور از اهمیت بسزایی برخوردار است، دقت بالا در برشکاری است بطوریکه چنانچه با کوچکترین مشکلی روبهرو شود، قطعه دچار خوردگی شده و کار خود را به درستی انجام نمیدهد. موتور یک خودرو زمانی یک محصول مناسب محسوب میشود که از دقت بالا در زمان ساخت برخوردار باشد. از محصولات Grob به عنوان تولیدکننده ماشینهای برشکاری و جوشکاری با سطح تکنولوژی بسیار بالا در این کارخانه استفاده شده که با دقت ۵ و ۱۰ میکرون توانایی انجام برشکاری را دارند و از دقت بالایی برخوردارند. تمام تجهیزات لازم برای انجام کامل پروسه تولید در این کارخانه مهیاست.
سیستمهای انتقال بسیار کارآمدتر و البته گرانتر از سیستمهای سنتی هستند و از مزیتهای خاص خودشان بهره میبرند. در این کارخانه دو نمایشگر وجود دارد که پروسه کاری هر قسمت را به تفکیک نشان میدهد و میتوان مسیر کار و ماشینکاری روی هر قطعه را در این نمایشگرها دید. عملکرد این ماشینها از سوی ناظران به دقت بررسی و کنترل میشود. این کارخانه از یک ایستگاه اسپیزی برخوردار است که در واقع اطلاعات ماشینکاری در آنجا جمعآوری و بررسی میشود.
در بخش دیگری از این کارخانه متشکل از ۱۵ ماشین کارهای ایستگاه میانی روی بلوک سیلندر را انجام می شود. در تمام قسمتهای کارخانه تهویههایی در سقف تعبیه شده است که تمام گردوغبار را از فضای کارخانه دور میکند چرا که یکی از الزامات کارخانههای تولید موتور این است که آلودگی محیط به طور ثابت تحت کنترل باشد. همچنین دما نیز باید در این کارخانهها کنترل شود و در محدوده ۲۵ درجه سانتیگراد بالای صفر قرار گیرد. برای اینکه در مصرف انرژی صرفهجویی شود، سیستم تهویه هوای این کارخانه نسبت به مدلهای سنتی، ۲۵ درصد انرژی کمتری مصرف میکند.
در خط مونتاژ موتور ۱۱ لیتری این کارخانه تمام ماشین آلات مورد استفاده از تولیدکنندگان مطرح دنیا وارد شدهاند. استفاده از ربات در این بخش به این دلیل است که حداکثر دقت رعایت شود.
تست نشت روی سیلندرها نیز در این کارخانه انجام میشود. این مساله باید به قدری با دقت انجام شود تا در موتور شاهد روغنریزی نباشیم. از این رو امکان نشت در این موتورها به صفر میرسد و هزینه مشتریان کاهش می یابد.
حتی برای برداشتن و انتقال بلوک سیلندر که بسیار سنگین است از ماشینها استفاده میشود. به وسیله این دستگاه به صورت اتوماتیک محل قرارگیری سیلندر به دقت جانمایی میشود. رباتهایی در این کارخانه مورد استفاده قرار میگیرد که حتی میتوانند چند کار را انجام دهند. رباتها بلوک سیلندر را برمیگردانند و برای نصب روی سیلندر آنها را آماده میکند. تمام موتورهای این کارخانه تست میشوند. روزانه بیش از ۳۰۰ موتور در این کارخانه تولید میشود. این رباتها همچنین گریسکاری در قسمتهای مختلف را نیز برعهده دارند. میزان استفاده از گریس به اندازه مورد نیاز توسط ماشینها اندازهگیری میشود و برای این کار دستگاههای کنترلکننده بسیاری دقیقی مورد استفاده قرار میگیرد.
در بخش دیگری عملکرد دندهها با یکدیگر مورد بررسی قرار میگیرد و هر گونه نشت در داخل سیلندر و بین قطعات توسط ماشینها مشخص میشود.
در قسمت دیگر بخش جلویی موتور بررسی میشود و بعد از آن به محل تست موتور فرستاده میشود و پیش از آنکه وارد پروسه بعدی شود، مورد تست قرار میگیرد و اطمینان حاصل میشود که موتور مطابق با استانداردهای تعریفشده کار میکند.
در محل تست موتورها، رنگ قسمت بالایی اگر قرمز باشد نشاندهنده مصرف پایین روغن و هر صدهزار کیلومتر عوض میشوند و رنگ سیاه نشاندهنده موتورهایی است که هر ۲۰ هزار کیلومتر تعویض میشوند. همچنین عملکرد موتور به صورت صددرصد مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. دودی که حاصل از تست موتورهاست تا ۹۰ درصد تسویه میشود که این عملکرد جزو استانداردهای کارخانههایی است که سازگار با محیطزیست هستند.
در بخش دیگری روی موتورها تست سرد انجام میشود و برخی تستها که نیاز به خاموش بودن موتور دارد در این بخش انجام میشود. در این روش نسبت به روش سنتی که موتور را روشن میکردند، نه روغن و سوخت مصرف میشود و نه ایجاد آلودگی میشود.
موتورهایی که تست را پاس میکنند توسط رباتها به قسمت رنگ منتقل میشوند. رنگ موتورها در محفظه مخصوص رنگ و به صورت اتوماتیک انجام میشود. رنگکاری به صورت ED انجام میشود که در حال حاضر مطمئنترین روش در رنگکاری به حساب میآید. در این روش ثبات رنگ روی سطوح تضمینشده است.
سیستم تماس این کارخانه به منظور اطلاعرسانی از بخشهای مختلف راهاندازی شده که وظیفه اطلاعرسانی و درستی در انجام کارها را برعهده دارد.
تجهیزات الکترونیکی مختلفی در خط مونتاژ این کارخانه وجود دارد. کامپیوترهایی هم برای نصب قطعات مورد استفاده قرار میگیرند و بخش مهمی از خط تولید محسوب میشوند.
خط ماشینکاری این کارخانه صد درصد اتوماتیک است و به وسیله رباتها مدیریت میشود اما خط مونتاژ آن ۵۰ درصد رباتیک است و ۵۰ درصد آن با نیروی انسانی کار میکند.
کد مطلب: 10917
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdchqwnz.23nvzdftt2.html