جلال خدامی؛
ابتکار شکلات سنگی رودخانه ای در انحصار "شکلاتلیو" است
17 اسفند 1395 ساعت 9:27
شکلات لیو تنها چند سالی است که وارد عرصهی تولید شده و جایگاه خوبی را در بازار کسب کرده است که مهمترین علت آن ایدهی تولید شکلات به شکل سنگ رودخانهای است که مورد استقبال مصرفکنندگان قرار گرفته است.
شکلات لیو تنها چند سالی است که وارد عرصهی تولید شده و جایگاه خوبی را در بازار کسب کرده است که مهمترین علت آن ایدهی تولید شکلات به شکل سنگ رودخانهای است که مورد استقبال مصرفکنندگان قرار گرفته است.
به گزارش تحریرنو، جلال خدامی، مدیر عامل شکلات لیو درباره این مجموعه گفت: مجموعه شکلات لیو در سال ۹۰ برای اولین بار با ابتکار تولید شکلاتهای طرح سنگی رودخانه ای پا به عرصه فعالیت گذاشت که با استقبال فراوان مردم مواجه شده و این ابتکار عمل را به نام خود ثبت نمود. هم اکنون علاوه بر تولید شکلات سنگی به تولید طیف وسیعی از انواع دراژه های شکلاتی میپردازد و کماکان ابتکارعمل را به دست دارد.
آیا برای برندسازی خود برنامهای دارید؟
جلال خدامی: ازآنجا که علاوه بر تولید شکلات سنگی ، لیو روی تولید دیگر دراژه ها هم فعالیت داشته تا همیشه اولین به لحاظ ابتکارعمل و کیفیت باشد (به طوری که حتی تولید کنندگان ترک راهم به چالش کشانده ) همین سختگیری را روی بسته بندی های خود نیز داشته است لذا مد نظردارد تاسال ۹۶ به همراه ارائه بسته بندی های خاص خود روی برند سازی هم فعالیت نماید .پیش از این شکلاتهای سنگی ، طرح تخم بلدرچین ، دراژه های بادامی و پسته ای و... را بدون تاکید بر برند روانه بازار نموده است.
آیا مجموعه شکلات لیو برنامهی نمایشگاهی در سالی که پشت سر گذاشتیم داشته است؟
جلال خدامی: خیر. حضور در نمایشگاه موجب افزایش سفارش می شود و به دلیل محدودیت توان تولیدی نمیتوانیم پاسخگوی آنها باشیم. برای شرکت در نمایشگاه ابتدا باید توان تولیدی را بالا ببریم.
ظرفیت تولید و میزان اشتغال در مجموعه شکلات لیو به چه صورت است؟
جلال خدامی: جالب است بگویم که اولین سفارش ما یک تن بود که برای تحویل آن ۴۴ روز زمان صرف کردیم اما به مرور با گسترش مجموعه و افزودن تجهیزات ظرفیت را بالا و بالاتر بردیم تا بتوانیم جوابگوی درخواست بالای مصرف کنندگان باشیم .همکنون نیز درفکر توسعه بیشتر هستیم البته اگر موانع نهادهای دولتی اجازه دهند.
مهمترین مشکلات شما در زمینهی تولید چیست؟
جلال خدامی: مسئولان اعطای تسهیلات به صنعت را تنها راه مشکل میدانند در حالی که نقدینگی یکی از کوچکترین مشکلات است و صنعت نیاز به مدیریت، ایده و پشتیبانی دارد. به دنبال توسعه کارخانه بودیم که بخشنامهای از طرف اداره بهداشت پاکدشت مبنی بر الزام تبدیل افراد حقیقی به شرکت حقوقی صادر شد و چون تمایلی به شریک گرفتن نداشتم کار توسعه را متوقف کردم.
مشکل دیگر مالیات ارزش افزوده است، کشور با مالیات ساخته میشود اما درست نیست که کارخانه و تولیدکنندهها مجانی برای دولت کار کنند، ما نمیتوانیم از همه ارزش افزوده بگیریم در حالی که چند برابر مالیات واقعی را پرداخت میکنیم و در صورت بروز کوچکترین اشتباه مالیاتی باید جریمه بپردازیم. پرداخت مالیات وظیفه ما نیست و باید مصرف کننده آن را بپردازد.
چه میزان امنیت ایده و خلاقیت در ایران وجود دارد؟
جلال خدامی: علاوه بر سنگاندازی در ثبت ایده، حمایتی نیز پس از آن وجود ندارد و محصولات به راحتی کپی برداری میشوند. مزیتهای اقتصادی و ارزش معنوی مبتکر در هر زمینهای بعد از کپیبرداری از بین میرود، همین شکلات سنگ رودخانه ای در انحصار ثبتی مجموعه ما است ولی کپی برداری شده و ما هم با توجه به مدارک ثبتی جلوی این کار را گرفتیم.
برای صادرات چه برنامه ای دارید؟
جلال خدامی: محصولات ما به صورت محدود صادر میگردند .ما با شیرینی و خشکبارفروشهای معروفی کارمیکنیم که آنها درامریکا ، کانادا ،انگلیس و سوئد هم شعبه دارند و چون کالای ما از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است محصولات ما به خودی خود توسط این فروشندگان به کشورهای دیگر صادر میگردد و ما دخالت مستقیمی نداریم . البته صادرات مستقیم حتما در برنامه های آتی ما وجود دارد.
چه برنامه های برای توسعه کار دارید؟
جلال خدامی: کمافی السابق در صدد تولید محصولات متنوع تر و جدیدتر بوده و نیزتوسعه فعالیتها را در نظر داریم .حضور درنمایشگاههای مرتبط به صورت پررنگ تر هم از برنامه های توسعه ای ما خواهد بود
چرا نام لیو را برای محصولات خود برگزیدهاید؟
جلال خدامی: لیو یک نام باستانی به معنی خورشید است و چون شبیه به لیو لاتین به معنی زندگی هم است آن را انتخاب کردم.
به دلیل علاقه زیادی که به تولید داشتم از سالها قبل لیو را به همراه چندین نام دیگر به ثبت رساندم.
صنعت شکلات ایران را در رقابت با دیگر کشورها چطور ارزیابی میکنید؟
جلال خدامی: مسئولان از شکلاتهای خارجی بیشتر از شکلاتهای داخلی حمایت می کنند در حالی که تعداد تولیدکنندگان و حجم تولیدی خوبی در ایران وجود دارد. برای مثال ما به دنبال رنگهای طلایی خوراکی بودیم در سفرم به نمایشکاه آلمان نمونهای را به ایران آوردم و برای گرفتن مجوز، آن را به اداره غذا و دارو و استاندارد بردم اما اجازه تولید داده نشد درحالی که شکلاتهای خارجی با رنگ طلایی وارد بازار ایران میشوند!
اکثر شکلات های موجود با کیفیت و متوسط وارد بازار میشوند در حالی که ما میتوانیم با استفاده از مواد اولیه خوب محصولات با کیفیتتری را تولید و با کشوری مانند سوئیس رقابت داشته باشیم.
با همهی مشکلات موجود بر سر راه این صنعت ما پیشرفتهای خوبی داشتهایم .
شاخصه های شکلات خوب چیست؟
جلال خدامی: دانه های کاکائو در کشورهای استوایی و حارهای تولید میشود با استفاده از مواد اولیه خوب و دانههای کاکائو مرغوب فرآوری و پودر میشود و در نهایت اختلاط با کرهکاکائو به یک شکلات خوبی تبدیل میشود.
عدهای معتقد هستند هرچه شکلات تیرهتر باشد بهتر است در حالی که این فکر درست نیست. شکلات هرچه با دانه کاکائو بیشتر تفت داده شود تیره تر و همین تیرگی باعث ازبین رفتن خاصیت آن میشود. روی بعضی از بستههای شکلات تلخ میبینیم که نوشته ۹۹ درصد کاکائو، این غیرممکن است که تنها یک درصد از آن مربوط به شیرخشک، شکر و سایر مواد اولیه باشد. هرچه میزان شکر بیشتر باشد شکلات شیرینتر و اگر کمتر باشد شکلات تلخ خواهد شد.
کد مطلب: 10890
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdchv6nz.23nvwdftt2.html