رامبد جوان و تهیه‌کنندگی فیلم مستند

6 مرداد 1393 ساعت 10:40

رامبد جوان که تهیه‌کنندگی دومین فیلم مستند محمد کارت با عنوان «بَختَک» را برعهده گرفته، اعتقاد دارد که مشکل اصلی سینمای مستند، نحوه‌ی عرضه‌ی آن به تماشاگر است.


رامبد جوان که تهیه‌کنندگی دومین فیلم مستند محمد کارت با عنوان «بَختَک» را برعهده گرفته، اعتقاد دارد که مشکل اصلی سینمای مستند، نحوه‌ی عرضه‌ی آن به تماشاگر است.

به گزارش تحریرنو به نقل از سینما تجربی، رامبدجوان تهیه‌کننده‌ی این مستند بلند درباره‌ی تجربه‌ی تهیه‌کنندگی‌اش در این فیلم با بیان این مطلب، گفت: مستند "خون‌مردگی" ساخته‌ی قبلی محمد کارت اثر بسیار موفقی بود که سال گذشته بسیار دیده‌شد و مورد توجه قرار گرفت. خوش‌بختانه در حال حاضر هم که نسخه‌ی اولیه‌ای از فیلم مستند "بَختَک" آماده‌شده به‌لحاظ ساختاری و محتوایی کیفیت قابل توجهی دارد. امیدوارم این فیلم نیز در نسخه‌ی نهایی بتواند اثرگذار باشد و مورد توجه قرار بگیرد.

او ادامه داد: حضورم در عرصه‌ی تهیه‌کنندگی طراحی پیچیده و برنامه‌ریزی جدی و مستمری ندارد و بیش‌تر حاصل یک روحیه‌ی هم‌کاری صمیمانه‌ است که بین من و خالق اثر ایجاد می‌شود. در طول دوران فعالیت‌ام هم‌واره جوانان مستعد و خلاقی را که با انگیزه وارد کار می‌شوند، تحسین کرده‌ام و تجربه‌ی تهیه‌کنندگی من بیش‌تر محدود به‌کار با این جوان‌ها است.

وی در پاسخ به این‌که وقتی بیش‌تر زمینه‌ی فعالیت‌اش معطوف به‌حوزه‌ی طنز است چه‌طور تهیه‌کنندگی یک مستند اجتماعی را می‌پذیرد، گفت: خودم را هیچ‌وقت دسته‌بندی نکردم و هر محصول فرهنگی هنری را قابل‌توجه و اعتنا می‌دانم و حالا چه‌طور تهیه‌کننده‌ی یک مستند اجتماعی شده‌ام برای خودم جای تعجب ندارد.

جوان در ادامه افزود: گاهی اثرگذاری یک فیلم مستند بسیار مهم‌تر از یک فیلم بلند سینمایی و حتی یک برنامه‌ی تلویزیونی است، علی‌رغم این‌که آن‌ها مخاطب گسترده‌تری دارند. معتقدم نقطه‌ی ضعف سینمای مستند نحوه‌ی عرضه و ارائه‌ی آن به تماشاگران است. این جنس از سینمای مستند اجتماعی امثال فیلم‌هایی چون "خون‌مُردگی" و "بَختَک" که خیلی واقعی و بی‌پروا جامعه را به‌ما نشان می‌دهند، نیازمند مواجهه با تماشاگر عام نیز هستند.

وی در پایان گفت: این‌که بخشی از مخاطبان حرفه‌ای سینما و مشخصا اهالی سینما و منتقدان این نوع سینما را تماشا کنند و در جشنواره‌ها به آن جایزه دهند قابل توجه و احترام است، اما باید توجه کنیم که مصرف‌کننده‌ی واقعی چنین فیلم‌هایی مردم هستند. این‌که صرفا نمایش آن‌ها محدود شود به‌چند نمایش جشنواره، دردی را دوا نمی‌کند. در واقع مستند اجتماعی یعنی انعکاس ناهنجاری‌های جامعه و رسالت‌اش تکان‌دادن یک‌سری از آدم‌هاست که خودشان را در مواجهه با آن واقعیت تصورکرده و با آن فضا و جریان هم‌ذات‌پنداری می‌کنند.

گفتنی است: مستند "بَختَک" مضمونی اجتماعی دارد که در زندگی برخی از زنان جنوب شهری شیراز کنکاش می‌کند و عوامل آن نیز عبارت‌اند از: تهیه‌کننده: رامبدجوان، کارگردان: محمد کارت، تصویربردار: سعید کشاورزی، صدابردار: مهدی کارت، تدوین: اسماعیل علیزاده، دستیار تولید: اشکان فتحی، روابط‌عمومی و مشاور رسانه‌ای: رضا میرمحرابی.


کد مطلب: 1097

آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdci.3azct1auybc2t.html

تحریر نو
  http://tahrireno.ir