نشست رسانهای دو بخش از جشنوارهی تئاتر فجر برگزار شد
اسمی: توجه به هویت بصری گروهها در مرحلهی آموزش
23 آبان 1394 ساعت 17:36
دبیران بخشهای "نمایشنامهنویسی" و "پوستر و هویت بصری" جشنوارهی تئاتر فجر بر تغییر رویکرد ارزیابی آثار در این دوره تاکید کردند.
دبیران بخشهای "نمایشنامهنویسی" و "پوستر و هویت بصری" جشنوارهی تئاتر فجر بر تغییر رویکرد ارزیابی آثار در این دوره تاکید کردند.
تحریرنو: امیر اسمی و بهزاد صدیقی، دبیران بخشهای "پوستر و هویت بصری" و "نمایشنامهنویسی" سیوچهارمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر در نشست رسانهای که صبح امروز، شنبه، ۲۳ آبانماه به میزبانی خبرگزاری کار ایران برگزار شد، به تشریح برنامههای پیشروی این بخشها پرداختند.
امیر اسمی: حتی طراحی لوگو بر خروجی گروه موثر است
امیر اسمی، دبیر بخش پوستر سیوچهارمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر در ابتدای این نشست به تشریح برنامههای این بخش پرداخت و گفت: بخش پوستر جشنواره تئاتر فجر امسال به بخش "پوستر و هویت بصری" تغییر نام داد که در سه بخش برگزار میشود. نخست، ارزیابی پوسترهای یک سال اخیر که پس از انتشار فراخوان توسط دبیرخانه دریافت شد. دوم، بررسی پوسترهای تئاتر و پوسترهای مرتبط با هنرهای نمایشی (جشنوارهها) که توسط داوران ارزیابی میشود و جوایزی به آثار برگزیده اهدا خواهد شد.
او ادامه داد: امسال بخش دیگری نیز اضافه شد که بهصورت غیررقابتی برگزار میشود و در این قسمت هویت بصری در گروههای تئاتری (لوگو، اوراق اداری و...) بررسی میشود که با توجه به سیاست کلی جشنواره مبنی بر تشکیل گروههای تئاتری طراحی شده است. نگاه این است که تئاتر یک کار گروهی است و تمام مولفههای آن از جمله لوگوی طراحی شده برای گروه بر اجرا تاثیر میگذارد.
اسمی همچنین از احتمال تغییر مولفههای داوری در دوره جدید خبر داد و گفت: در حال بررسی نقاط ضعف و قوت داوری در دورههای گذشته هستیم و احتمال دارد تغییراتی در فرآیند داوری شاهد باشیم. به این ترتیب در مولفه جدید با توجه به امکانات ارتباطی موجود انتخاب آثار برگزیده مثلا توسط ۱۵ کارشناس و با نمرههایی که آنها به آثار میدهند صورت میگیرد.
این هنرمند خاطرنشان کرد: در گفتوگویی که با دبیر جشنوارهی تئاتر فجر انجام دادیم قرار شد در این دوره شورایی هنری تشکیل شود که بهصورت متمرکز بر هویت بصری این رویداد نظارت کند تا مانند دورههای قبل با چندگانگی بصری مواجه نباشیم.
اسمی تصریح کرد: توجه به اهمیت هویت بصری بهویژه برای گروههای نمایشی فعلا در مرحله آموزش و اطلاعرسانی قرار دارد که طی آن تلاش میشود بر اهمیت برندسازی برای گروهها تاکید کنیم.
صدیقی: نمایشنامهنویسی پیشرفت کیفی نداشته است
بهزاد صدیقی، دبیر بخش مسابقهی نمایشنامهنویسی و نمایشنامهخوانی سیوچهارمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر در بخش بعدی این نشست به تشریح برنامههای پیشرو پرداخت.
صدیقی با بیان اینکه بخش نمایشنامهنویسی جشنواره با نمایشنامهخوانی ۱۰ متن منتخب امسال آغاز میشود، اظهار کرد: این بخش از ۲۵ تا ۲۹ آبانماه برگزار میشود و طی آن آثاری که چندی قبل بهعنوان کاندیدای دریافت جایزهی معرفی شدند، توسط نویسندگان متنها خوانش میشوند که این اتفاق به پیشنهاد دبیرخانه صورت میگیرد.
او هدف از برگزاری این بخش را صرفا خوانش متن ندانست و ادامه داد: این بخش بهنوعی بازار نمایشنامه تلقی میشود که طی آن ۱۰ اثر منتخب در برابر دید مخاطبان حرفهای خوانده خواهد شد و سپس توسط پژوهشگران، کارگردانان، تهیهکنندگان و مدیران تولید بههمراه منتقدان مورد ارزیابی قرار میگیرد تا برای تولید حرفهای در سال جدید انتخاب شوند.
این نمایشنامهنویس با تاکید بر اینکه بخش نمایشنامهخوانی بهصورت باری بههر جهت برگزار نمیشود، افزود: رفیق نصرتی و روزبه حسینی دو منتقدی هستند که در جلسههای نمایشنامهخوانی همراهی میکنند تا پیشنهادهایی برای تغییرات نهایی به نویسندگان ارائه شود.
دبیر بخش نمایشنامهنویسی سیوچهارمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر سپس به ارائهی آماری از متقاضیان رقابت در این دوره پرداخت و اظهار کرد: در مرحلهی نخست ۳۰۴ نمایشنامه به دبیرخانه رسید که از میان آنها ۴۴ متن متعلق به نمایشنامهنویسان خانم و ۱۳۳ متن به نویسندگان آقا تعلق داشت. از این میان ۴۱ نفر با دو نمایشنامه و ۳۷ نفر با ۳ متن متقاضی رقابت در جشنواره بودند که در نوع خود رقمی قابل توجه بهنظر میرسد، چون در دورههای گذشته این تعداد شرکتکننده با بیشتر از دو متن سابقه نداشته است.
او ادامه داد: تهران با ۱۱۹ نمایشنامه در رتبهی نخست قرار گرفت و استانهای اصفهان، همدان، شیراز و مشهد بهترتیب بیشترین متقاضی حضور در بخش نمایشنامهنویسی را به دست آوردند.
صدیقی خاطرنشان کرد: بهواسطهی توسعه فضاهای آموزشی و دانشگاهی در سراسر کشور امسال با افزایش تعداد نمایشنامهنویسان تحصیلکرده مواجه بودیم که طبق آمار ۴۳ کارشناس ادبیات نمایشی در این بخش شرکت کردند و شاهد حضور تعداد زیادی از فارغالتحصیلان کارشناسی کارگردانی بودیم. همچنین از دانشآموختگان علوم کامپیوتر، پزشکی، دامپزشکی و حقوق نیز افرادی آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند. یک شرکتکنندهی دانشآموز نیز در میان متقاضیان حضور داشت که علاقهی او به حضور در جشنوارهی تئاتر فجر برای من بهعنوان دبیر قابل توجه بود.
او تصریح کرد: اما با وجود ارتقای سطح آموزش، طبق گفتهی داوران تغییر چندانی از نظر کیفی در نمایشنامههای ارائه شده شاهد نبودیم که جای تامل دارد.
این نمایشنامهنویس ادامه داد: علاقه داشتیم از تعداد داوران بیشتری دعوت کنیم اما کاستیهای مالی این امکان را از ما گرفت. همچنین پیشنهادی به دبیر جشنواره دادم که امیدوارم برای سالهای آینده محقق شود. اینکه آثار برگزیدهی این بخش برای سال بعد بهصورت حرفهای تولید شود.
صدیقی در پایان گفت: در نهایت ۵ متن به پیشنهاد هیئتداوران در مراسم اختتامیهی جشنواره برای انتشار معرفی میشوند و ۳ نفر نیز بهعنوان منتخب در مراسم اختتامیه اعلام خواهد شد.
بخش نمایشنامهخوانی سیوچهارمین جشنوارهی تئاتر فجر روز دوشنبه ۲۵ آبانماه ساعت ۱۵:۳۰ در تالار مشاهیر مجموعهی تئاترشهر آغاز میشود.
کد مطلب: 3176
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdci.yapct1azqbc2t.html