طباطبایی مزدآبادی عنوان کرد؛

۱۰ درصد از درآمد کلان آگهی های رسانه ملی متعلق به شهرداری است

5 دی 1396 ساعت 17:29

یک کارشناس شهری با اشاره به اینکه امروز شهرداری تهران از نظر درآمدی در وضعیت بسیار بدی است، گفت: این درحالی است که طبق قانون ۱۰ درصد از درآمد کلان آگهی های رسانه ملی متعلق به شهرداری است.


یک کارشناس شهری با اشاره به اینکه امروز شهرداری تهران از نظر درآمدی در وضعیت بسیار بدی است، گفت: این درحالی است که طبق قانون ۱۰ درصد از درآمد کلان آگهی های رسانه ملی متعلق به شهرداری است.

به گزارش تحریرنو ؛ سید محسن طباطبایی مزدآبادی مدرس دانشگاه تهران و کارشناس اقتصاد شهری با اشاره به اینکه یکی از چالش های کنونی شهرداری تهران و سایر کلان شهرها اتکای بیش از حد به منابع درآمدی ناپایدار است، گفت: ردیفهای درآمدی در کلانشهر تهران عمدتاً ناپایدار است به گونه ای که در بودجه ۱۳۹۶ جاییکه عوارض نوسازی که می تواند یکی از مهمترین منابع درآمدی شهرداری باشد تنها ۷درصد از درآمد را به خود اختصاص داده است اما بیش از ۷هزار میلیارد تومان از درآمد شهرداری از ردیف عوارض حاصل از تغییر کاربری و عوارض مازاد بر تراکم به دست آمده است.

وی با تاکید براینکه چنین منبع درآمدی ناپایدار و زیانبار بوده و در هیچ یک از شهرهای پیشرو جهان موارد مشابه آنها بچشم نمی خورد، افزود: این روند و اتکا به این درآمدها شهر تهران را با اختلالات و مسائل بسیاری مواجه می کند و تاکنون نیز مضرات بسیاری به بار آورده است.

کارشناس مسائل اقتصاد شهری با بیان اینکه تهران سایر کلانشهرهای ایران نیازمند جایگزینی این ردیف های درآمدی ناپایدار با روشهای درآمدی پایدار هستند، خاطرنشان نمود: به نظر می رسد برای ارتقای درآمدهای پایدار شهرداری تهران باید دو رویکرد کوتاه مدت و بلندمدت را توامان دنبال کرد.

طباطبایی در این خصوص توضیح داد: در رویکرد کوتاه مدت وصول مطالبات معوقه شهرداری از اشخاص حقیقی و حقوقی شاید معقول ترین راه باشد.

وی ادامه داد: همچنین عوارض معوقه نوسازی بر مبنای دفترچه جدید ارزش معاملاتی املاک مبلغ قابل توجهی است که متاسفانه عزمی جدی برای اجرای آن وجود ندارد در حالیکه مبلغ آن قابل توجه بوده و می تواند راهگشا باشد.

مدرس دانشگاه تهران برخی از پارامترهای کسب درآمد در شهرداری ها را نیز مغفول خواند و افزود: از جمله مصوبات مغفول در این زمینه درآمد مربوط به عوارض بر آگهی های تجارتی و تبلیغاتی مصوب شورای اسلامی شهر تهران در سال ۱۳۶۵ است که کلیه رسانه ها در خصوص آگهی های تجارتی اعم از رادیو، تلویزیون، جراید و تبلیغات محیطی شهر باید ۱۰درصد از بهای آگهی را به شهرداری پرداخت کنند.

طباطبایی مزدآبادی تاکید کرد: امروزه با توجه به درآمد کلان صدا و سیما از محل تبلیغات، این منبع می تواند مبلغی قابل توجه برای شهرداری تهران باشد.

وی همچنین در پایان گفت: این مصوبه بر بلیط ورودی مسابقات ورزشی نیز قابل اطلاق بوده و کلیه مسابقات ورزشی بایستی ۲۰درصد از بهای بلیط فروشی را به عنوان عوارض به شهرداری پرداخت کنند که این امر مغفول مانده است.


کد مطلب: 14338

آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcivpaz.t1a5p2bcct.html

تحریر نو
  http://tahrireno.ir