طی مراسمی در تالار وحدت؛
سی و ششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر برگزیدگان خودش را شناخت
9 بهمن 1396 ساعت 20:01
سی و ششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در حالی به پایان رسید که نمایشهای «پسران تاریخ»، «و چند داستان دیگر» و «شلتر» بیشترین جوایز را به دست آوردند.
سی و ششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در حالی به پایان رسید که نمایشهای «پسران تاریخ»، «و چند داستان دیگر» و «شلتر» بیشترین جوایز را به دست آوردند.
به گزارش تحریرنو ؛ مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر طی مراسمی با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان و اهالی تئاتر در تالار وحدت برگزار شد.
این مراسم که با پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت قرآن کریم به کارگردانی سیامک احصایی و اجرای احسان کرمی برگزار شد ،که در ابتدا با تشکر از اهالی رسانه برای پوشش اخبار جشنواره به سالروز تولد «تئاتر شهر» اشاره کرد.
سپس دبیر جشنوارهی تئاتر فجر که در روزهای برگزاری جشنواره اصلا در حاشیهی برنامه دیده نشده بود در سخنانی گفت: امشب برای من شبی باورنکردنی است چون در تمام ماههایی که با همکارانم در ستاد و مرکز کار میکردیم، نمیدانستیم باید از چیزی خوشحال باشیم که شروع میشود یا آن را به پایان میبریم. به همین دلیل امشب من کمی غمگینم چون چیزی به هر حال به پایان میرسد.
وی ادامه داد: من آدمی تا حدودی دو وجهی هستم چون آموزگار هم هستم و به نظرم در این مدت کسانی که در ستاد با من همکاری کردند و همه از چهرههای شاخص تئاتر هستند هر دو وجه کارگردانی و آموزگاری من را همراهی کردند.
مهندسپور با اشاره به به اینکه در دوره قبلی دبیریاش در جشنواره گفته شده که وی دیکتاتور است، گفت: این بار متوجه شدم راست میگفتند و این اشاره درستی بود چون در امر فرهنگ به نتیجه نباید فکر کرد، در حالی که من به نتیجه فکر میکردم. آن پیامبری که پسرش را میبرد قربانی کند عقلانیتی داشت و به نتیجه فکر نمیکرد.
دبیر جشنواره سی و ششم خاطر نشان کرد:در حوزه ما بزرگترین خطای ما فکرکردن به نتیجه است چون نتیجه در طول زمان به دست میآید و این چیزی بود که امسال آموختم.
وی افزود: به کسانی که امشب جایزه میگیرند، میگویم که این جایزه برای همهی ماست ولی چون تعدادش کم است به یک عده فقط میرسد. نکته دوم درباره حرفها و انتقادهای مطرح شده این اواخر است که در ورای آن حقانیت و خیرخواهی میدیدم و این به من آرامش میداد.
او همچنین از کسانی که با وی همراهی کردند و همچنین کارگردان و تکنسینهایی که ۲۰۰ نمایش را به صحنه بردند، تشکر کرد.
در ادامهی مراسم اختتامیهی تئاتر فجر به انتخاب هیات داوران نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» نوشته و کارگردانی ایوب آقاخانی در بخشی ویژه از طرف بنیاد شهید و بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس برگزیده شد.
ایوب آقاخانی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سهگانه دفاع مقدسی خود اشاره کرد و گفت: برای اجرای این نمایش به دستگاههای مربوط در این حوزه امسال مراجعه کردم تا طبق وعدههای خودشان، آن را تولید کنند که این امکان فراهم نشد چون یا حمایت نکردند یا درخواستهایی داشتند که اگر قبول میکردم دیگر این نمایش برای من نبود.
او افزود: اخلاقا وظیفه خودم میدانم از تنها حامی این کار که از ابتدا گفت؛ نگران نباش و جیبش هم خالی بود چون سال ۹۶ برای تئاتر سال خیلی بدی بود، تشکر کنم چون هرگز نخواست چیزی را با او چک کنم و او هم مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی بود.
در ادامه این مراسم از سوی بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس از نمایشهای «آبیترین آسمان زمین» محمد قاسمی، «دی و بهمن شصت هزار پنج» از سیاوش عالی پور هم تقدیر شد.
بنیاد شهید نیز به نمایشهای «روایت مرگ در خانواده»، «هفت روز تیر شصت» کامران شهلایی تندیس و جایزه اهدا کرد.
در این مراسم از هنرمند شهید مرتضی منتظری که برادر علی منتظری رییس سابق مرکز هنرهای نمایشی است، تقدیر شد.
در ادامه این مراسم، برگزیدگان بخشهای رقابتی اعلام شدند:
بهترین موسیقی
ایران ب
میلاد قنبری برای پیانیستولوژی
ایران الف
انکیدو آرش و باران احصایی برای آکواریوم
بینالملل
جرون ویتز و والنتینو دایننس برای دهنگنده
در بخش بهترین طراحی لباس که فقط در بخش بینالملل کاندیدا داشت، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره و یک هزار دلار به ندا نصر برای فهرست مردگان اهدا شد.
بهترین فضاسازی مسابقه بخش خیابانی
رضا ثلاثی برای نمایش تولیدی لیلی و مجنون
بهترین طراحی صحنه
ایران ب
شهاب افتخاری برای پیانیستولوژی
ایران الف
سعید حسنلو برای چند داستان دیگر
بینالملل
اشکان خیلنژاد برای پسران تاریخ
در بخشی دیگر از این مراسم از سه هنرمند پیشکسوت طبق آنچه از پیش اعلام شده بود یعنی احمد دامود، حسن خانیان و هوشنگ آزادیور تقدیر به عمل آمد.
در بین اینها، احمد دانلود به علت کسالت و حسن خانیان به علت شرایط بد جوی و نبود امکان برای سفر به تهران در بخش بزرگداشت خود حضور نداشتند. با این حال با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و مهندس پور دبیر جشنواره از هوشنگ آزادیور و نماینده دو هنرمند دیگر تقدیر کردند.
سپس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی بیان کرد : هنر نمایش و تئاتر به عنوان هنر کهن تاریخی و بشری شأن ویژه ای دارد. از آنجا که مدنیت آغاز میشود تئاتر هم آغاز میشود. هنر تئاتر به عنوان هنری که به سرمایه انسانی متکی است و نه صرفاً امکانات مادی، هنری مردمی بود و ماند.
وی گفت: تئاتر هنر گفتوگو است، نه تکگویی. از معدود هنرهای انسانی است که انسان با انسان سخن میگوید و فرصت ارتباط اجتماعی پیدا میکند و از همینجا هنر تئاتر به هنر موثر اجتماعی و بازتابدهنده دردهای مردم تبدیل میشود.
صالحی ادامه داد: هنر نمایش معاصر گام به گام پیش رفته و امروز هنر تئاتر ایران با چند ویژگی شناخته میشود. از یک سو اصحاب نمایش در ایران به داشتههای کهن خود بیشتر واقف شدهاند. هنرمندان نمایش ایرانی میدانند بر روی چه گنجینهای ایستادهاند.
وی گفت: همچنین هنر نمایش ایرانی در دهه چهارم انقلاب ایرانیتر شده است و تئاتر فقط در تهران نیست. ضمن اینکه تئاتر هر روز از اتکا به کمکهای دولتی فاصله میگیرد.
پس از پایان سخنان وزیر فرهنگ، کلیپی به یاد درگذشتگان عرصه تئاتر از جمله دنیا فنیزاده، جعفر والی، ایوب نصیری، محمد حلواییزاده، کاظم افرندنیا، محمد کوثر، علی رامز، محمد شاهرودی، منوچهر پوراحمد، عارف لرستانی، حسن جوهرچی و یوسف شاهحسینی پخش شد.
در ادامه جوایز برگزیدگان به این ترتیب اهدا شد:
بهترین بازیگر زن
ایران ب
تقدیر از گروه بازیگران نمایش شلتر و مهسا غفوریان برای پیانیستولوژی، تندیس و ۳۰ میلیون ریال به ستاره پسیانی برای بازی در نمایش صد در صد
ایران الف
تندیس و جایزه نقدی به معصومه رحمانی برای آناکارنینا و معصومه کریمی برای چند داستان دیگر
بینالملل
تندیس و جایزه نقدی یک هزار دلاری به کاتیا بورکل برای هملت
دراین بخش تندیس و جایزه ۴۰ میلیون ریالی هم به آوا درویشی و پرستو قربانی برای نمایش نرگس در بخش خارج از صحنه اهدا شد.
بهترین بازیگر مرد
ایران ب
لوح تقدیر به سعید بادینی برای نمایش آیفون و هوتن شکیبا برای صد در صد و تندیس و جایزه نقدی ۳۰ میلیونی به مهران امام بخش برای ماراساد و علی ملاحی برای نمایش اعداد در بیابان
ایران الف
لوح تقدیر به فرزین محدث برای نمایش شب دشنههای بلند و حسین محب اهری برای نمایش خسیس و تندیس و جایزه نقدی به بهنام شرقی برای نمایش آبی مایل به صورتی
بینالملل
مرتضی اسماعیل کاشی برای مفیستو
همچنین با حضور لیلی رشیدی و حمید پورآذری گروه بازیگران نمایش آن تولیدی لیلی مجنون در بخش تئاتر خیابانی برگزیده شدند.
جایزه ویژه خلاقیت در بخش خارج از صحنه نیز برای ساخت موسیقی به آرام ساعد پناه و آزاد روزجنگ برای نمایش آینه زندگی اهدا شد.
بهترین نمایشنامهنویسی
ایران ب
تقدیر از کیوان سررشته و لیلا حکمت نیا برای نمایش مانوس
تندیس و جایزه نقدی به ساناز بیان برای شلتر
ایران الف
علیرضا نادری برای نمایشنامه کوکوی کبوتران حرم
بینالملل
مهدی ضیاءچمنی برای نمایشنامه حذفیات
در بخشی از این مراسم یکی از حاضران به اجازه ندادن برای صحبت کردن برگزیدگان اعتراض کرد و آن را مرتبط با ماجرای پیش آمده برای نمایش حسین کیانی دانست.
احسان کرمی تاکید کرد که خودش در این باره صحبت میکند و گفت: من خودم به بیرون کشیده شدن نمایش روز عقیم از جشنواره و در واقع توقیف آن مخالف بودم و به آن اعتراض کردم و هنوز هم اعتراض دارم اما مطلع هستم که این اتفاق در اختیار برگزار کنندگان نبود. همه میدانیم گاهی اتفاقاتی میافتد که در اختیار ما نیست و هیچ هنرمندی به اندازه اهالی تئاتر سختی توقیف کارش را در شب اجرا نمیداند.
وی افزود: میدانم که دوستان پشت نمایش روز عقیم ایستادند ولی جاهایی هست که نظر به اجرا نشدن این نمایش داشتند.
بهترین کارگردانی
ایران ب
تقدیر از محمد نیازی برای پیانیستولوژی و تندیس و جایزه نقدی به امین میری برای شلتر
ایران الف
تقدیر از آرش عباسی برای آناکارنینا و سیامک احصایی برای آکواریوم و تندیس و جایزه نقدی به پیام لاریان برای چند داستان دیگر
بین الملل
اشکان خیل نژاد برای پسران تاریخ
دراین بخش هیات داوران بخاطر دراماتورژی نمایش مفیستو از مسعود دلخواه تقدیر کرد و جایزه ویژه خود را به او داد.
جوایز ویژه
جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین اجرا به پژمان شاهوردی برای نمایش تولیدی لیلی مجنون اهدا شد.
جایزه ویژه هیات داوران به نمایش شلتر در بخش ایران الف اهدا شد.
جایزه ویژه هیات داوران به گروه نمایش پیانیستولوژی در بخش ایران ب داده شد.
در بخش خارج از مسابقه نیز حسین توازنیزاده برای نمایش نرگس جایزه ویژه هیات داوران را گرفت.
همچنین با تشکر از اجرای ریموت تهران، جایزه ویژه بخش خیابانی بینالملل به دیریس ورهوفن برای نمایش منتظر هجوم تعلق گرفت.
در بخش ایده نیز با تشکر از نسیم احمدپور، هیات داوران جایزه خود را به سعید بهنام برای اجرای طلوع آفتاب تقدیم کرد.
همچنین نمایش «و چند داستان دیگر» برای تلاش صادقانه گروهی جایزهای ویژه دریافت کرد.
هیات داوران به منظور ارج نهادن به تحقیق و پژوهش در موضوعی مغفولمانده از نمایش آبی مایل به صورتی نیز تقدیر کرد.
در بخش بینالملل نیز تندیس و جایزه نقدی دو هزار دلاری به گروه نمایش پسران تاریخ تعلق گرفت.
دیپلم افتخار و تندیس بهترین نمایش خارجی به گروه نمایش ملانکولی از فرانسه اهدا شد.
هیات داوران همچنین از اجرای کمپانی ریمینی پروتکل تقدیر کرد.
نامزدهای بخشهای مختلف مسابقه در سیوششمین جشواره بینالمللی تئاتر فجر که دوشنبه شب برگزیدگان آن معرفی شدند، بدین شرح بوده است:
مسابقه بینالملل
نمایشنامهنویسی
وحید محمدی و سینا شفیعی برای نمایشنامه «دریازدگی» از ایران-کرج
مهدی ضیاء چمنی برای نمایشنامه «حذفیات» ازایران-مشهد
کارگردانی
کریستوفر روپینگ برای نمایش «هملت» از آلمان
اشکان خیلنژاد برای نمایش «پسران تاریخ» از ایران- تهران
رضا ثروتی برای نمایش«فهرست مردگان» از ایران- تهران
بازیگری مرد
والنتاین دایننس برای نمایش«دهن گنده» از بلژیک
مرتضی اسماعیل کاشی برای نمایش «مفیستو» از ایران-تهران
هوتن شکیبا برای نمایش «اولیور توئیست» از ایران-تهران
بازیگری زن
کاتیا بورکله، برای نمایش «هملت» از آلمان
الهام کردا برای نمایش «اگه بمیری» از ایران- تهران
مهسا غفوریان برای نمایش «حذفیات» از ایران- مشهد
مهناز میرزایی برای نمایش «دریازدگی» از ایران-کرج
طراحی صحنه
اشکان خیلنژاد برای نمایش «پسران تاریخ» از ایران- تهران
آرش دادگر و رضا کرمیزاده برای نمایش «اسب» از ایران- تهران
آتیلا پسیانی و امیر حسن دوانی برای نمایش «صد سال تنهایی» از ایران- تهران
طراحی لباس
الهام شعبانی و آرش دادگر برای نمایش «اسب» از ایران- تهران
ندا نصر برای نمایش «فهرست مردگان» از ایران- تهران
استودیو زیرزمین برای نمایش «مفیستو» از ایران-تهران
موسیقی/طراحی صدا
والنتاین دایننس و جرون ویتس برای نمایش«دهن گنده» از بلژیک
آرمان پارسیان و محمد اسلامی برای نمایش «مفیستو» از ایران-تهران
نوید گوهری برای نمایش «و/یا/پرو/مته» از ایران-تهران
مسابقه تئاتر ایران (الف)
موسیقی
آنکیدو دارش و باران احصایی برای موسیقی نمایش «آکواریوم»
سینا رضانیا برای موسیقی نمایش «هفت روز از تیر شصت»
گریم
هیأت داوران در این بخش انتخابی نداشت.
طراحی صحنه
سعید حسنلو برای طراحی صحنه نمایش «و چند داستان دیگر»
رضا صابری برای طراحی صحنه نمایش «شنا در آتش»
طراحی لباس
هیأت داوران در این بخش انتخابی نداشت.
بازیگری مرد
بهنام شرفی برای بازی در نمایش «آبی مایل به صورتی»
حسین محب اهری برای بازی در نمایش «خسیس»
فرزین محدث برای بازی در نمایش «شب دشنههای بلند»
عامر مسافر آستانه برای بازی در نمایش «و چند داستان دیگر»
وحید شیرزاد برای بازی در نمایش «پاشا»
بازیگری زن
معصومه رحمانی برای بازی در نمایش «آنا کارنینا»
معصومه کریمی برای بازی در نمایش «و چند داستان دیگر»
فرزانه سهیلی برای بازی در نمایش «کوکوی کبوتران حرم»
عاطفه رضوی برای بازی در نمایش «آبی مایل به صورتی»
کارگردانی
پیام لاریان برای کارگردانی نمایش «و چند داستان دیگر»
آرش عباسی برای کارگردانی نمایش «آنا کارنینا»
سیامک احصایی برای کارگردانی نمایش «آکواریوم»
علی شمس برای کارگردانی نمایش «شب دشنههای بلند»
نمایشنامهنویسی
علیرضا نادری برای نگارش نمایشنامه «کوکوی کبوتران حرم»
آرش عباسی برای نگارش نمایشنامه «آناکارنینا»
پیام لاریان برای نگارش نمایشنامه «و چند داستان دیگر»
مسابقه تئاتر ایران (ب)
موسیقی
محمدرضا جدیدی برای موسیقی نمایش «نفر دوم»
آرمین خیردان برای موسیقی نمایش «ماراساد»
حسین غلامپور برای موسیقی نمایش «اعداد در بیابان»
بامداد افشار برای موسیقی نمایش «صد در صد»
میلاد قنبری برای موسیقی نمایش «پیانیستولوژی»
گریم
هیأت داوران در این بخش انتخابی نداشت.
طراحی صحنه
مهران محمودزاده برای طراحی صحنه نمایش «اعداد در بیابان»
امیربهاور اکبرپور برای طراحی صحنه نمایش «یک به علاوه دو»
حسین خدایی و اکبر صادقی برای طراحی صحنه نمایش «خداوند درون یک مرد دو قلب قرار نداد»
مصطفی مرادیان برای طراحی صحنه نمایش «شرقی غمگین»
مرتضی اسماعیل کاشی برای طراحی صحنه نمایش «صد در صد»
شهاب افتخاری برای طراحی صحنه نمایش «پیانیستولوژی»
طراحی لباس
هیأت داوران در این بخش انتخابی نداشت.
بازیگری مرد
مهران امام بخش و بهنام دارابی برای بازی در نمایش «ماراساد»
احسان کرمی و حمیدرضا محمدی برای بازی در نمایش «مانوس»
میثم مجاوری برای بازی در نمایش «۱۹۸۷»
علی ملاحی محمد برای بازی در نمایش «اعداد در بیابان»
سعید بادینی برای بازی در نمایش «آیفون»
هوتن شکیبا برای بازی در نمایش «صد در صد»
بازیگری زن
ستاره اسکندری برای بازی در نمایش «نفر دوم»
الهام شعبانی برای بازی در نمایش «قند خون»
پریسا صدایی آذر برای بازی در نمایش «و خداوند در یک مرد دو قلب قرار نداد»
مهسا غفوریان برای بازی در نمایش «پیانیستولوژی»
ستاره پسیانی برای بازی در نمایش «صد در صد»
نمایشنامه نویسی
کیوان سررشته و لیلا حکمت نیا برای نگارش نمایشنامه «مانوس»
محمد شجاعی برای نگارش نمایشنامه «۱۹۸۷»
ساناز بیان برای نگارش نمایشنامه «شلتر»
ابراهیم پشت کوهی برای نگارش نمایشنامه «اعداد در بیابان»
کارگردانی
امیربهاور اکبرپور برای کارگردانی نمایش «یک به علاوه دو»
ایمان اسکندری برای کارگردانی نمایش «ماراساد»
مرتضی اسماعیل کاشی برای کارگردانی نمایش «صد در صد»
امین میری برای کارگردانی نمایش «شلتر»
محمد نیازی برای کارگردانی نمایش «پیانیستولوژی»
بخش خارج از صحنه (مسابقة تئاتر خیابانی)
ایده و کارگردانی
امیر رجب پور برای نمایش «یک سوءتفاهم کوچک»
نگار نادری و آرزو علی پور برای نمایش «گیلدخت»
عبید رستمی برای نمایش «داد درد دارد»
مختار محمدی برای نمایش «تندیسی برای شهر»
پژمان شاهوردی برای نمایش «تولیدی لیلی و مجنون»
بازیگری
پریسا قلی پور برای نمایش «داد درد دارد»
متین زاوشی برای نمایش «یک سوءتفاهم کوچک»
امیر رجب پور برای نمایش «یک سوءتفاهم کوچک»
گروه بازیگران نمایش «تولیدی لیلی و مجنون»
امیر حامدبرای نمایش «تر،خشک، تفکیک»
مصطفی کولیوندی برای نمایش «ویروس»
سعید رحیمی برای نمایش «فرار از زندان»
فضاسازی
رضا ثلاثی برای نمایش «تولیدی لیلی و مجنون»
امیر امینی و مجتبی خلیلی برای نمایش «گیلدخت»
امیر رجب پور برای نمایش «یک سوءتفاهم کوچک»
مصطفی داوطلب نظام و محمود فلاحی برای نمایش «بوکس»
بهار لطافتیان برای نمایش «داد درد دارد»
خلاقیت
آرام ساعد پناه و آزاد روز جنگ برای موسیقی نمایش «آینه زندگی»
امیر امینی و مجتبی خلیلی برای طراحی صحنه نمایش «گیلدخت»
کوروش معینی فرد برای طراحی گریم نمایش «تولیدی لیلی و مجنون»
میثم کردی و شکوفه شاهوردی برای طراحی لباس نمایش «تولیدی لیلی و مجنون»
هیام احمدی برای طراحی بروشور نمایش «صادره از اروند (خین)»
اجرای برگزیده
گروه نمایش «ویروس»
گروه نمایش «داد درد دارد»
گروه نمایش «یک سوءتفاهم کوچک»
گروه نمایش «تولیدی لیلی و مجنون»
گروه نمایش «گیلدخت»
مسابقه خارج از صحنه(مکانهای نامتعارف)
ایده
نسیم احمدپور برای اجرای «هجوم به تفسیر»
پویان باقرزاده برای اجرای «بعد از اتفاق»
سعید بهنام برای اجرای «طلوع آفتاب ساعت ۱۴/۷ دقیقه»
بازیگر/اجراگر
سعید بهنام برای اجرای «آن ریسمان گسسته»
آوا درویشی برای اجرای «نرگس»
پرستو قربانی برای اجرای «نرگس»
امین اسفندیاری برای اجرای «بعد از اتفاق»
اجرای برگزیده بین الملل بخش خارج از صحنه (مکانهای نامتعارف)
اجرای «مرگ قطعی است» کاری از آیر کلر از آلمان
اجرای «ریموت تهران» کاری از کمپانی ریمینی پروتکل از آلمان
اجرای «مناظر مجرم» کاری از دیریس ورهوفن از هلند
اجرای برگزیده ایرانی بخش خارج از صحنه(مکانهای نامتعارف)
اجرای «نرگس» به کارگردانی حسین توازنیزاده
اجرای «بعد از اتفاق» به کارگردانی پویان باقرزاده
اجرای «هجوم به تفسیر» به کارگردانی نسیم احمدپور
اجرای «آن ریسمان گسسته» به کارگردانی نسیم ریاضی
کد مطلب: 14707
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdciyyaz.t1a5u2bcct.html