جوانان امروز گستاخ ساز می‌زنند

28 خرداد 1393 ساعت 11:23

محمدرضا شجریان در مراسم بزرگ‌داشت زنده‌یاد جلیل شهناز اظهار کرد: این روزها می‌بینم که نوازندگان جوان فقط به سراغ تکنیک و قدرت رفته‌اند و بسیار گستاخ ساز می‌زنند.


محمدرضا شجریان در مراسم بزرگ‌داشت زنده‌یاد جلیل شهناز اظهار کرد: این روزها می‌بینم که نوازندگان جوان فقط به سراغ تکنیک و قدرت رفته‌اند و بسیار گستاخ ساز می‌زنند.

تحریرنو: استاد آواز ایران ادامه داد: در زمان شهناز آرامش در جامعه وجود داشت و شما این وقار و آرامش را در ساز شهناز می‌شنیدید. اما امروز می‌بینیم که نوازندگانی که ساز می‌زنند فقط به‌سراغ تکنیک و قدرت رفته‌اند، همه این‌طور شده‌اند. انگار که فشار جامعه در کار آن‌ها تاثیرگذاشته است که این گونه گستاخ ساز می‌زنند.

وی افزود: امیدوارم روزی جامعه ما به گونه‌ای آرامش بگیرد که ساز هنرمندان هم آرامش داشته باشد و آن‌را به جامعه منتقل کند. در واقع این موضوع فرق بین نسل پیشین و نسل امروز است.

شجریان که پس از پخش قطعه‌ای از جلیل شهناز در میان علاقه‌مندان او سخن می‌گفت،‌ اظهار کرد: این قطعه‌ای که شما شنیدید قطعه‌ای در بیات ترک بود که من سال‌ها پیش آن‌را شنیدم و بسیار مات این قطعه شدم. امروز هم این قطعه را آوردم تا شما بشنوید. امیرناصر افتتاح، شهناز را در این قطعه با ساز تنبک هم‌راهی کرده است. او خوب می‌داند که چه‌طور با شهناز ساز بزند.

استاد آواز ایران ادامه داد: من سال‌ها است که با این ساز زندگی می‌کنم شهناز وقتی ساز می‌زد گویی شروع می‌کرد تا داستانی را برای شما تعریف کند. تمام موتیف‌ها و جملات موسیقی یک داستان را تعریف می‌کنند و تصویری را برای شما ایجاد می‌کنند. او از معشوقی می‌گوید که با وقار به سمت شما می‌آید و با وقار سازش می‌گوید که معشوق در چه شرایطی است.

این هنرمند پیش‌کسوت در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز کم‌تر نوازنده‌ای داریم که این‌گونه تصویری ساز بزند. اما شهناز خبره‌ی این کار بود. موتیف‌هایی که انتخاب می‌کرد از یک جنس بود و یک مطلب را دنبال می‌کرد. این در حالی بود که کم‌تر نوازنده‌ای حوصله‌ی این کار را داشت.

شجریان ادامه داد: این ساز در من زندگی می‌کند و من با نوای آن به‌جایی رفته‌ام و اندیشه‌ام به عوالمی سرک کشید که هیچ‌چیز دیگر نمی‌توانست مرا به آن‌جا ببرد. منطقی در جملات موسیقی این آدم شنیده می‌شود که عجیب و غریب است. او با چه منطقی واژه‌ها را عوض می‌کند و دوباره به هم ربط می‌دهد. این فقط خاص شهناز است.

استاد آواز ایران در پایان سخنانش تاکید کرد: امیدوارم جوانان ما این نوع نوازندگی را یاد بگیرند. نمی‌گویم مثل شهناز ساز بزنند. اما حداقل صدای ساز او را بشنوند.

این مراسم شام‌گاه ۲۷ خردادماه در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان برگزار شده بود.


کد مطلب: 646

آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcjfmemzuqex.sfu.html

تحریر نو
  http://tahrireno.ir