قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک عنوان کرد؛

ابعادی جدید از حذف طرح ترافیک و نحوه اجرای آن

11 دی 1396 ساعت 12:53

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک طرح جدید ترافیک را تشریح کرد و گفت: در طرح جدید چند شاخص عمده همچون مدیریت میزان تردد، مدیریت زمان تردد در نظر گرفته شده است.


قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک طرح جدید ترافیک را تشریح کرد و گفت: در طرح جدید چند شاخص عمده همچون مدیریت میزان تردد، مدیریت زمان تردد در نظر گرفته شده است.

به گزارش تحریرنو ؛ شهریار افندی‌زاده صبح امروز در نشست خبری که به منظور تشریح طرح جدید ترافیک برگزار شد با بیان اینکه حدود سه ماه است که تیم کارشناسی معاونت حمل و نقل بررسی ابعاد طرح جدید را در دستور کار قرار داده است، گفت: طرح جدید علاوه بر اینکه باعث افزایش عدالت در جامعه می‌شود موجب کاهش تخلفات و همچنین کاهش فروش موتورسیکلت و همچنین بستری جدید برای قیمت گذاری است.

وی با بیان اینکه محدوده طرح ترافیک به محدوده سبز و محدوده زوج و فرد به محدوده آبی تغییر نام خواهد داد، تصریح کرد: در طرح جدید چند شاخص عمده همچون مدیریت میزان تردد، مدیریت زمان تردد و ... در نظر گرفته شده است.

افندی زاده با بیان اینکه یک فرمول با تعیین ضرایب مختلف همچون ضریب مکانی، ضریب هزینه، ضریب ویژه، ضریب آلایندگی و ... در نظر گرفته شده است، افزود: مثلا ضریب مکانی محدوده سبز ۱.۵ است، محدوده آبی نیم و محدوده سفید ضریبش صفر است.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح به نفع مردم است تصریح کرد: بر اساس فرمولی که هنوز به تأیید شورای شهر نرسیده حداقل پرداختی مردم در محدوده سبز یا طرح ترافیک ۹۶۰۰ تومان است که اگر در ۲۲۶ روز که این طرح اجرا می‌شود ضرب کنیم حدود دو میلیون و ۱۶۹ هزار تومان می‌شود.

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک با بیان اینکه حداکثر پرداختی مردم در محدوده سبز بر اساس ضرایب ۳۶ هزار تومان است، گفت: در حال حاضر آرم طرح ترافیک ۴۰ هزار تومان است.

افندی‌زاده همچنین حداقل پرداختی در محدوده زوج و فرد یا آبی را ۳۲۰۰ تومان اعلام کرد و حداکثر ۱۲ هزار تومان خواهد بود.

وی با بیان اینکه این طرح پنجشنبه‌ها و روزهای تعطیل رسمی اجرا نمی‌شود، گفت: زمان اجرای طرح ۲۲۶ روز و از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۹ خواهد بود و همچنین برای افرادی که خانه‌هایشان در محدوده سبز و آبی قرار دارد تا ساعت ۸:۳۰ فرصت داده شده تا از منطقه خارج شوند.

وی همچنین با بیان اینکه کارتی برای شهروندان در نظر گرفته می‌شود که برای پرداخت عوارض باید آن را شارژ کنند، تصریح کرد: ضریب زمان پرداخت نیز در تعیین عوارض موثر است به گونه‌ای که اگر افراد کارت‌شان خالی باشد این مسئله در حساب جاری آنها ثبت خواهد شد و این فارغ از جریمه است.

وی با بیان اینکه طرح ترافیک بیش از ۳۸ سال است که در حال اجراست و معایب و اشکالات زیادی دارد، گفت: اهداف ایجاد محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، "کاهش حجم ترافیک، بهبود شاخص ترافیکی، کاهش آلایندگی، افزایش بهره‌وری از سیستم حمل و نقل و همچنین تشویق شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی بود که البته در آبان سال ۵۸ تنها برای ساعت ۶:۳۰ تا ۱۰ صبح مصوب شد و سال بعد آن از صبح تا پنج عصر توسعه یافت و از سال ۸۴ نیز محدوده زوج و فرد هم ایجاد شده است.

قائم مقام معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه باید طرح جدیدی به جای طرح ترافیک ارائه کنیم، گفت: شهرهای مختلفی همچون سنگاپور، استکهلم، میلان، لندن، اسلو و ... در راستای کاهش محدودیت‌ها این طرح را ارائه کردند که اخذ عوارض‌شان را بر اساس شاخص‌های مختلفی از جمله زمان، مکان و ... تعیین می‌کنند که حتی در برخی مواقع محاسبه عوارض متغیر است.

وی با بیان اینکه این طرح جدید ترافیکی در دنیا به سه شیوه پول اخذ می‌کند، تصریح کرد: در یک شیوه قیمت عوارض یکسان است همچون لندن که در تمام ساعات روز و شب و همچنین سال عوارض قیمت یکسانی دارد اما در برخی کشورها اخذ عوارض متغیر و بر اساس اوج ساعت ترافیک است و در شیوه سوم بر اساس آلایندگی خودروها عوارض دریافت می‌شود که در طرح جدید پایتخت ما به شیوه دوم و سوم که همان اخذ عوارض متغیر بر اساس پیک ساعت ترافیک و همچنین آلایندگی خودروها توجه کردیم.

وی با بیان اینکه طرح ترافیک ۳۲ کیلومتر مساحت دارد که بیش از ۵۶۳ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند، گفت: به طور متوسط و بدون در نظر گرفتن تردد خودروهای پلاک عمومی و تاکسی‌ها روزانه بیش از ۱۰۴ هزار خودرو در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند و این در حالیست که مساحت محدوده زوج و فرد ۸۸.۵ کیلومتر مربع است و به ۱۰ بزرگراه منتهی می‌شود که ۱۳.۷ درصد جمعیت تهران در این محدوده زندگی می‌کنند اما حجم ورودی به این محدوده ۴۹۵ هزار خودرو است.

وی با بیان اینکه طرح ترافیک فعلی ناعادلانه است، گفت: ۱۱۸ هزار آرم وجود دارد که ۲۰ هزار آرم آن روزانه است و مابقی آرم‌ها یا شناور و یا سالیانه است که یا داده می‌شود و یا افراد آنها را خریداری می‌کنند. همچنین وجود محدوده طرح ترافیک سبب افزایش سرانه موتورسیکلت، کاهش سطح امنیت محلی، ایجاد شغل‌های کاذب با موتور، تمایل به زندگی در خارج از محدوده و همچنین افزایش تخلفات و افزایش سرانه مالکیت خودرو را ایجاد کرده است چرا که ممکن است هر خانواده‌ای یک خودروی پلاک فرد و یک پلاک زوج داشته باشد اما در طرح جدید تمام این موضوعات در نظر گرفته شده است.

افندی زاده با بیان اینکه یک فرمول برای تعیین قیمت عوارض طرح جدید تعیین شده است، گفت: در این فرمول مبلغ پایه، ضریب مکان، ضریب زمان و ... در نظر گرفته شده است که بر این اساس بر اساس ضریب مکان، محدوده طرح ترافیک که محدوده سبز تعیین می‌شود ضریب ۱.۵ داشته و محدوده زوج و فرد که همان محدوده آبی خواهد بود. ۰.۵ نیز خواهد داشت و سایر محدوده‌ها نیز محدوده سفید بوده و ضریب صفر خواهند داشت.

وی در خصوص ضریب زمانی نیز گفت: اگر ورود خودروها بین ساعت ۶:۳۰ الی ۱۰ باشد و خروج‌شان هم قبل از ساعت ۱۶ باشد برای آنها ضریب یک در نظر گرفته می‌شود و اگر ورود خودروها بین ساعت ۱۰ الی ۱۶ باشد اما بعد از ساعت ۱۶ از محدوده خارج شوند باز هم ضریب‌شان یک خواهد بود.

افندی زاده افزود: اگر ورود خودروها بین ساعت ۱۰ تا ۱۶ باشد؛ اما قبل از ساعت ۱۶ خارج شوند ضریب‌شان نیم و اگر خودروها از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۰ وارد محدوده شده اما بعد از ساعت ۱۶ از محدوده خارج شوند ضریب‌شان ۱.۵ خواهد بود که بر این اساس ضرایب زمانی مشخص خواهد شد.

وی همچنین درباره ضریب آلایندگی نیز گفت: خودروهای هیبریدی و برقی نیز ضریب ۰.۱ خواهند داشت و خودروهایی که دارای معاینه فنی برتر هستند ضریب ۰.۸ خواهند داشت و سایر خودروها نیز ضریب یک دارند.

قائم مقام معاون حمل و نقل و ترافیک همچنین در مورد ضریب زمان پرداخت نیز گفت: یک کارتی در نظر گرفته می‌شود که اگر افراد آن را از پیش شارژ کنند، ضریب زمان برای آنها که پیش پرداخت دارند ۰.۸ خواهد بود و ضریب پرداخت تا ۲۴ ساعت بعد ۰.۹ خواهد بود و عدم پرداخت علاوه بر اینکه ضریب یک خواهد داشت به عنوان جریمه و بدهی نیز برای آنها لحاظ خواهد شد.


کد مطلب: 14375

آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcjitev.uqexazsffu.html

تحریر نو
  http://tahrireno.ir