پایگاه خبری تحریر نو - آخرين عناوين موسيقی و تجسمی :: نسخه کامل http://tahrireno.ir/art/music Sat, 20 Jan 2018 04:47:18 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://tahrireno.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری تحریر نو http://tahrireno.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری تحریر نو آزاد است. Sat, 20 Jan 2018 04:47:18 GMT موسيقی و تجسمی 60 سالار عقيلی: هنر تا لب صحنه پارتی می‌پذیرد http://tahrireno.ir/vdcjyiev.uqexyzsffu.html برنامه ساعت بیست و پنج این هفته با حضور سالار عقیلی و با یاد و خاطره افشین یداللهی به روی آنتن شبکه ۵ رفت. به گزارش تحریرنو ؛ در ابتدای این برنامه طبق روال همیشگی آن اخبار ساعت ۲۵ به سمع و نظر بینندگان رسید و بعد از آن گزارشی از پشت صحنه ضبط موسیقی فیلم «آهوی پیشونی سفید» به کارگردانی سید مهدی هاشمی و آهنگسازی بهنام صبوحی پخش شد.با ورود مهمان برنامه سالار عقیلی، خواننده توانمند کشور گفت و گوی زنده برنامه آغاز شد. در ابتدا امیرحسین مدرس ضمن اشاره به زادروز تولد افشین یداللهی و یادآوری عروج ناگوار این هنرمند نظر سالار عقیلی را درباره او و اشعارش جویا شد.افشین یداللهی به کار خود بها می دادسالار عقیلی گفت: امشب تولد افشین یداالهی است و من هرسال تولد او را تبریک می‌گفتم ولی امشب او دیگر بین ما نیست، از او هرچه بگویم کم است. من حدود ۱۲ سال با او کار کردم و حدود ۱۲ کار از ایشان خواندم و دو سه کار از ایشان هست که هنوز مردم نشنیده‌اند. هرکاری با ایشان کردم ماندنی شد و مردم پسندیدند. یکی از محاسنی که این مرد بزرگ داشت این بود که در تمامی ضبط ها حضور داشت و حتی بیماران ایشان هم از ایشان به نیکی یاد می‌کردند. برای کارش بها می‌داد و برای همین مردم هم به کار او بها دادند.هرکار که با افشین یداللهی کار کردم ماندنی شدوی افزود: خاطره‌ جالبی از ایشان دارم شبی ضبط داشتیم و سر سریال تبریز در مه بودیم و در صحنه‌ای که در حمام فین کاشان قرار بود رگ امیرکبیر را بزنند کارگردان به ما گفتند من شعری می‌خواهم که به این صحنه مرتبط باشد و دکتر یداللهی هم در استودیو حضور داشتند و در همان جا بعد از ۱۰ دقیقه شعری برای صحنه مرگ امیرکبیر گفت شعری که بسیار زیبا بود. دکتر یداللهی در شعر گفتن نابغه بود و این در ذات دکتر یداللهی بود. از من و بابک زرین و دکتر یداللهی در مصاحبه‌ها تحت عنوان مثلث کاری نام برده می‌شد اما متأسفانه یک ضلع این مثلث را از دست دادیم و هنوز نتوانسته‌ایم کسی را جایگزین ایشان کنیم و هر کاری با افشین یداللهی انجام دادیم ماندنی و مورد استقبال مردم شد.قطعه خون غزل ازآخرین کارهای من با مرحوم یداالهی بوددر ادامه برنامه دلنوشته‌ای از حسین متولیان به یاد مرحوم افشین یداالهی با صدای این هنرمند پخش شد و پس از آن سالار عقیلی در خصوص شناخت هنرمندان بزرگ همچون افشین یداللهی اظهار داشت: وقتی خبر مرگ افشین یداللهی را شنیدم در ابتدا باور نکردم در همان ایام کنسرتی در سوئیس داشتم که نتوانستم شعری از ایشان بخوانم و حتی نتوانستم از او با لفظ زنده یاد، یاد کنم . کاری هست با عنوان «خون غزل» که با ایشان کار کردم و در این شعر بیتی هست که گویا افشین می‌دانست که قبل از بهار از دنیا می‌رود و برای من خیلی عجیب بود گویا مرگ به او الهام شده بود.هنر مجموعه‌ای از منش و اخلاق استوی افزود: خیلی از هنرمندان هستند که دنبال تقلید از صدای خواننده‌ای هستند درحالیکه هر هنرمندی که به درجات بالا می‌رسد تنها بازی نمی‌کند و یا نمی‌خواند بلکه این فرد مجموعه‌ای از منش و اخلاق و مهربانی است و مجموعه‌ای خلق می‌شود بنام استاد جلیل شهناز و استاد حسن کسائی. شاید فردی نی بزند و بگوید مثل استاد کسائی نی می‌زنم درحالیکه به درجات استاد حسن کسائی نرسیده است.هنرمند بر دستان مردم سوار استاستاد بنان همیشه می‌گفتند "هنر یک درصد و ۹۹ درصد اخلاق مهم است" وحرف ایشان کاملا درست است و چه بسا ۹۹ درصد از همان یک درصد مهم تر باشد اگر بهترین آواز را بخوانی اما با مردم برخورد خوبی نداشته باشی زمین می‌خوری و هنر ارزشی ندارد. من همیشه گفته‌ام مردم مثل دستانی هستند که هنرمند بر روی آنها سوار است و دستان مردم اگر از هم باز شود هنرمند زمین می‌خورد پس باید قدر مردم را دانست.در ادامه برنامه گزارشی از مراسم نکوداشت سالار عقیلی که در ایوان شمس برگزار شد پخش شد و پس از آن امیرحسین مدرس از سالار عقیلی پرسید تا چه میزان به تیم ثابت هنری در کار اعتقاد دارید؟اکثر کارگردانان هنری تیم ثابت خود را دارندسالار عقیلی در پاسخ به این پرسش گفت: اکثر کارگردانان هنری تیم ثابت خود را دارند که همیشه با هم کار می‌کنند و به نظر من در موسیقی هم این کار خوب است اما تنوع در کار هم خوب است و خیلی جالب نیست که تنها با یک ارکستر کار کنم . من با ارکستر ملی از زمان استاد فخرالدینی کار می‌کردم و در حال حاضر هم که استاد فریدون شهبازیان رهبر ارکستر هستند با این ارکستر همکاری دارم. همچنین با گروه قمر به سرپرستی نوید دهقان کار کردم و با گروه خودم گروه" راز و نیاز"از سال ۱۳۷۴ کار می‌کنم و با گروه"سور" به سرپرستی مجید مولانیا کار می کنم و ۴ بهمن در برج میلاد کنسرتی با گروه راز و نیاز دارم.وی در ادامه افزود: چندین سال است با گروه خودم یا ارکستر ملی کار می‌کنم و در اصفهان هم با ارکستر ملی اصفهان به رهبری مرتضی شفیعی حدود هشت سالی است برنامه اجرا می‌کنیم اما همکاری با تیم ثابت به دلیل همدلی و کنسرت‌های از قبل مشخص نشده بهتر است.موسیقی اصیل ادبیات سنگینی داردامیرحسین مدرس از سالار عقیلی در خصوص اظهار نظر او در یکی از مصاحبه‌ها راجع به موسیقی سنتی پرسید که در آن گفتگو سالار عقیلی گفته بود" خیلی نباید انتظار داشته باشیم که آواز و موسیقی اصیل ما همگانی باشد" سالار عقیلی در این باره گفت: این پاسخ در جواب خبرنگاری بود که از من پرسید آیا موسیقی سنتی در حال از بین رفتن است، من معتقد نیستم که چون موسیقی پاپ طرفدار دارد موسیقی سنتی از بین رفته است. از دیرباز موسیقی اصیل برای عوام نبوده و قشر خاصی موسیقی اصیل را گوش می‌دادند زیرا اشعار آن سنگین بوده و قابل فهم برای عوام نبوده است و بسیاری از اشعار موسیقایی وجود دارد که حتی برای ما هم قابل فهم نیست و نمی‌توان از یک نوجوان انتظار داشت که این اشعار را بفهمد. کلمه پاپ به معنی مردمی است و موسیقی اصیل درست است که ریشه در ذات مردم دارد بطوریکه همان لالایی مادر برای کودک در گوشه بختیاری است که در دستگاه همایون این گوشه را داریم. از همان دوران طفولیت بچه با موسیقی اصیل آشنا می‌شود.وی افزود: گوشه ها در زندگی روزمره استفاده می‌شود. گوشه مهربانی در بیات ترک و گوشه مرادخانی در ماهور از این جمله هستند و من زمانی که این گوشه‌ها را یاد می‌گرفتم برایم راحت تر بود زیرا گوشم با آنها آشنا بود.ملودی را نپسندم کار نمی‌کنمبعد از صحبت های سالار عقیلی موسیقی تصویر سریال محکومین با صدای سالار عقیلی پخش شد و سالار عقیلی در خصوص این کار عنوان کرد: معمولا در هر کاری که به من پیشنهاد می‌شود کارگردان برای من مهم است. کارگردان این کارآقای سید حاتمی هستند و بعد از دیدن چند قسمتی از سریال از ملودی کار خوشم آمد و همیشه خود را جای مخاطب می‌گذارم و اگر نپسندم کار نمی‌کنم شعراین کار از عبدالجبار کاکایی هست و بخشی از کار شعری از فخرالدین عراقی است که در تلفیق با شعر استاد کاکایی اجرا شد.جشنواره فجر محل عرضه هنر جوانانامیرحسین مدرس در ادامه از سالار عقیلی پرسید اولین بار در ۱۷ سالگی در جشنواره موسیقی فجر شرکت کردید و بیست و یک دوره از جشنواره فجر می‌گذرد این جشنواره به نظر شما چگونه اجرا می‌شود؟وی در اینباره گفت: سال اول هنرستان بودم و ناظم مدرسه مارا به جشنواره برد و ارکستر هنرستان تمرین کردیم و کار سه گاه را در تالار رودکی اجرا کردم که مورد استقبال قرار گرفت و از آنجا بود که کار حرفه‌ای را آغاز کردم. برای من نقطه جرقه کار جشنواره فجر بود و بعد از آن با کنسرتی که در فرهنگسرای شفق به یاد استاد بنان گذاشتم کار حرفه‌ای من شروع شد به شخصه معتقدم به هر حال هنر باید از جایی معرفی و عرضه شود.سیستم غلط خواننده شدن با پولوی افزود: هنرمندانی نظیر استاد بیژن ترقی، استاد تجویدی و همایون خرم و مرتضی محجوبی تکرار نشدنی هستند و شاید ما عوض شده‌ایم و یا تکنولوژی و مکانیزه شدن باعث دور شدن مردم ازهم شده‌است.هنوز که هنوز است آثار گذشتگان توسط جوانان بازخوانی می‌شود و ما هم در آلبوم جدیدی که در حال ضبط آن هستیم که در مایه ناز ۲ است آثار گذشتگان را مجدد بازخوانی کرده‌ایم زیرا جوانان باید این آثار را بشنوند و الگو بگیرند. هرچند جوانان بسیاری این رشته‌ها را دنبال می‌کنند اما متأسفانه اغلب محل عرضه ندارند زیرا پول و درآمد کافی ندارند. این سیستم غلط است که با پول خواننده شوند، ما در ان دوران پولی نداشتیم که برای آهنگسازی بدهیم بلکه با همدلی کار می‌کردیم در حال حاضرسیستمی راه افتاده که به فرد می‌گویند ۱۰۰ میلیون می‌گیریم و تو را خواننده می‌کنیم این آسیب بزرگی در موسیقی ما است. در موسیقی سنتی ما هم وضع به همین منوال است. هنر تا لب صحنه پارتی می‌پذیرد به طوری که اگر پسر من با حمایت من کنسرت بگذارد تا همینجا می‌توانم او را هدایت کنم و بعد از آن هنر او است که او را ماندنی می کند.بعد از این بخش گفت و گو گزارشی از تمرین ارکستر ملی به خوانندگی سالار عقیلی و رهبری فریدون شهبازیان پخش شد.اجرای کنسرت ۲۹ دی ماه در سمنانامیرحسین مدرس از سالار عقیلی پرسید آثاری که از افشین یداللهی پخش نشده چه زمانی پخش می‌شود؟ سالار عقیلی در پاسخ گفت: یکی از این آثار برای تیتراژیک فیلم سینمایی است که هنوز اکران نشده است و دوتا کار هست که کامل پخش نشده و کار دیگر چهار هفته پیش رونمایی شد. اما در اینجا مژده‌ای برای مردم سمنان دارم که در تاریخ ۲۹ دی ماه در سمنان با ارکستر ملی ایران به رهبری استاد فریدون شهبازیان کنسرتی داریم.اهالی موسیقی تنها در ختم و بزرگداشت همدیگر را می‌بیننداین هنرمند در خصوص یکی از مصاحبه‌های خود که در آن گفته بود "اهالی موسیقی همانند سایر هنرمندان همدلی ندارند اظهار داشت: این یکی از گلایه‌های من است ما اهالی موسیقی همیشه در ختم ها هم را می‌‎بینیم و یا در بزرگداشت‌ها و تا بحال نشده در رستورانی جمع شویم و شامی باهم بخوریم متاسفانه همه با هم درقهر و قیافه هستند و اگر دعوت هم شویم نمی‌روند. من هرجا بدانم هنرمندان جمع هستند با افتخار می‌روم. در گذشته دورهمی‌هایی در خانه هنرمندان برگزار می شد که تأثیر خوبی در همدلی بین هنرمندان داشت اولین مزیت این جمع شدن ها این است که باعث کار می‌شود اما امروزهمه از بودن با هم فاصله گرفته‌اند و بسیاری از هنرمندان ما از جوامع فاصله گرفته‌اند. من کنسرت‌هایی که با استاد محمد موسوی برگزار کردم را مدیون آشنایی با ایشان در خانه هنرمندان می‌دانم در همان جمع خود را به استاد معرفی کردم.هنرمند باید مردمی باشدامیرحسین مدرس از سالار عقیلی پرسید راه چاره کجاست؟ سالار عقیلی در پاسخ گفت: به نظر من اول باید از خودمان شروع کنیم و از موضع خود پایین بیاییم و بدانیم هیچ هستیم، وقتی انسان فهمید هیچ است یعنی به بالاترین نقطه رسیده است ما هنرمندان وقتی به جمعی دعوت می‌شویم بهتر است برویم و نگوییم این جمع جای من نیست. امیدوارم فقط در ختم ها و مراسم بزرگداشت و مرگ کسی همدیگر را نبینیم و مردمی باشیم تا اتفاقات خوبی رخ بدهد.نقد هر اثری باعث پیشرفت کار استبعد از صحبت های سالار عقیلی قطعه «وطنم» با صدای این هنرمند نامی پخش شد و در ادامه سالار عقیلی در خصوص فضای نقد موسیقی در کشور اظهار داشت: نقد هر کاری باعث پیشرفت کار است و من همیشه از دوستان در خصوص کارها می‌پرسم اغلب تعریف می‌کنند و اگر کار بد هم باشد به دلیل تعارف از بیان حقیقت خودداری می‌کنند. البته بحث سلیقه‌ای هم هست اما ما یک سلیقه عمومی داریم که هشتاد درصد مردم را تشکیل می‌دهد و این برای ما مهم است و سلیقه عمومی را نمی‌توان فدای سلیقه درصد کمی کنیم. اگر سلیقه عمومی نبود نه فیلم و نه تئاتر ونه موسیقی به خوبی اجرا نمی‌شد. نقد خوب انسان را به پیشرفت می‌رساند البته نه نقد مغرضانه همچنین شخصی که نقد می‌کند باید صلاحیت داشته باشد و صاحب نظر باشد. هیچ کس صد درصد و کامل نیست و حتما ایرادی در کار هر کس هست که باید گفته شود تا برطرف شود. من در اوایل کار از نقد ناراحت می‌شدم ولی الان منطقی فکر می‌کنم زیرا معتقدم نقد خوب سازنده است. ]]> موسيقی و تجسمی Sat, 13 Jan 2018 13:17:04 GMT http://tahrireno.ir/vdcjyiev.uqexyzsffu.html «حبیب» بالاخره مجوز گرفت! http://tahrireno.ir/vdcgqt9q.ak9tu4prra.html مجوز انتشار صدا و تصویر حبیب محبیان خواننده موسیقی پاپ یک‌سال و نیم پس از درگذشتش صادر شد.به گزارش تحریرنو، «ایلنا» با این مقدمه نوشت: موزیک ویدئوی «دیره» با صدای احمدرضا محبیان و سمیر زند و همچنین با تصویر و صدای نه چندان شفاف زنده‌یاد حبیب محبیان از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار گرفت.موزیک ویدئوی قطعه «دیره» که پیش از این به صورت تک‌آهنگ رسمی و مجوزدار منتشر شده بود، پس از بازبینی در شورای صدور مجوز دفتر موسیقی وزارت ارشاد، با مجوز رسمی اجازه نشر پیدا کرد.این اتفاق در حالی رخ داده که حبیب محبیان در تمام سال‌هایی که به ایران بازگشته و در شمال کشور ساکن بود، هرگز اجازه فعالیت رسمی در بازار موسیقی داخلی را پیدا نکرد تا سرانجام در تاریخ ۲۱ خرداد سال ۹۵ به دلیل ایست قلبی درگذشت. ]]> موسيقی و تجسمی Tue, 09 Jan 2018 10:31:20 GMT http://tahrireno.ir/vdcgqt9q.ak9tu4prra.html سی و سومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر برگزار می شود http://tahrireno.ir/vdci55az.t1a5q2bcct.html بخش پژوهش جشنواره بین المللی موسیقی فجر با همکاری موسسه فرهنگی اکو برگزار می شود. به گزارش تحریرنو از روابط عمومی موسسه فرهنگی اکو، بخش پژوهش سی و سومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با حضور پژوهشگرانی از کشورهای آلمان، اتریش، لهستان و ایران در سالن همایش های موسسه فرهنگی اکو برگزار می شود.این دوره از برنامه‌ها با دو کارگاه آموزشی و چهار سخنرانی در قالب محورهای تخصصی و رویکردی بین‌المللی به شرح ذیل برگزار می‌شود.«ساختار و چشم انداز موسیقی جاز» با حضور میشاییل کار از اتریش، روز پنجشنبه ۲۱ دیماه از ساعت ۱۱ الی ۱۳«رقابت های رسمی در موسیقی» (موجودیت، کارکردها، فرصت ها و خطرها) با حضور کلوس نویمن از آلمان روز جمعه ۲۲ دیماه از ساعت ۱۱ الی ۱۳«زیبایی شناسی موسیقی کلاسیک و مقایسه آن با روند موسیقی ایرانی» با حضور محمد سعید شریفیان روز جمعه ۲۲ دیماه از ساعت ۱۴ الی ۱۶«کارگاه سنتور نوازی معاصر با محور پاسچر با حضور اردوان کامکار روز پنجشنبه ۲۸ دیماه از ساعت ۱۱ الی ۱۳«کارگاه آموزش پردازش گوش، حس شنوایی، سولوریته» با حضور حمید متبسم روز جمعه ۲۹ دیماه از ساعت ۱۱ الی ۱۳«تعاریف و ساختمان موسیقی الکترو آکوستیک و تاریخچه آن در ایران» با حضور مارتینا کاسکا از لهستان روز جمعه ۲۹ دیماه از ساعت ۱۴ الی ۱۶تمامی برنامه های پژوهشی رایگان بوده و به شرکت‌کنندگان در دوره، گواهی‌نامه معتبر اعطا خواهد شد.علاقمندان جهت حضور در این دوره ها می توانند به سایت جشنواره موسیقی فجر به نشانی fajrmusicfestival.com مراجعه کنند.بخش پژوهش سی و سومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با همکاری موسسه فرهنگی اکو برگزار می شود. ]]> موسيقی و تجسمی Tue, 09 Jan 2018 07:39:00 GMT http://tahrireno.ir/vdci55az.t1a5q2bcct.html همراهی سالار عقیلی با زلزله‌زدگان http://tahrireno.ir/vdch-knz.23nkxdftt2.html سالار عقیلی جدیدترین کنسرت خود را در شیراز برگزار کرد که طبق اعلام، این اجرا به نفع زلزله‌زدگان غرب کشور برگزار شد.به گزارش تحریرنو به نقل از روابط عمومی گروه موسیقی «راز و نیاز»، این کنسرت شامگاه ۱۶ دی‌ماه در شیراز برگزار شد.در آغاز این کنسرت، قطعه ویدیویی در «زیر این آوار» با صدای سالار عقیلی، شعر سعید رمضانی و آهنگسازی شایان کریمی (که پس از حادثه دلخراش زلزله غرب کشور تهیه و منتشر شده بود) پخش شد.عقیلی در این اجرا چند کلامی درباره سختی ها و نیازهای مادی و معنوی زلزله زدگان غرب کشور با حاضران سخن گفت و از حمایت های ایرانیان برای بازسازی مناطق آسیب دیده قدردانی کرد.در این کنسرت قطعات مختلفی مانند آثار ملی-میهنی عقیلی اجرا شد. و طبق اعلام این کنسرت به نفع‌ زلزله‌زدگان غرب کشور برگزار شد.حریر شریعت زاده(پیانو و دف)، محمدرضا اسکندری (تار باس)، علی خشتی نژاد (تار)، علیرضا دریایی (کمانچه)، فردین لاهورپور (نی و کلارینت)، داود منادی (ویلن سل)، سهراب برهمندی (ویولا)، مونیکا لوران (ویولن)، سحاب تربتی (تنبک) و روزبه زرعی (کاخن و سازهای کوبه ای) سالار عقیلی را در اجرای کنسرت خیریه گروه راز و نیاز در شیراز همراهی کردند. ]]> موسيقی و تجسمی Sun, 07 Jan 2018 08:04:19 GMT http://tahrireno.ir/vdch-knz.23nkxdftt2.html تمجید مهران مدیری از علیرضا عصار http://tahrireno.ir/vdcf1mdy.w6dj1agiiw.html مهران مدیری در کنسرت علیرضا عصار گفت: من شاهد بودم او شش، هفت سال خودخواسته در خانه نشست و فکر کرد؛ اصلا فکر نمی‌کردم بشود با این عظمت و درخشش برگشت.به گزارش تحریرنو ؛ مهران مدیری که در آخرین شب اجرای علیرضا عصار، مهمان کنسرت این خواننده پاپ شده بود به روی سن رفت و با اشاره به وقفه چندساله در فعالیت موسیقایی عصار، گفت: علیرضا دوست عزیز و دوست‌داشتنی من است؛ من از نزدیک شاهد بودم او شش، هفت سال خودخواسته در خانه نشست و فقط فکر کرد و دید و شنید.این کارگردان ادامه داد: اصلا فکر نمی‌کردم بشود با این عظمت و درخشش برگشت. فقط برخی هنرمندان می‌توانند تا این اندازه قدرتمند برگردند. این موضوع باعث افتخار ما است و امیدوارم او هرروز درخشان‌تر باشد.در بخش دیگری از این کنسرت، عصار قطعه‌ای را به آتش‌نشانان حادثه پلاسکو تقدیم کرد و با اشاره به همزمانی کنسرت سال گذشته‌اش با این حادثه گفت: این ترانه برای آتش‌نشان‌ها و به شکل کلی امدادگرها ساخته شده است که متاسفانه سال گذشته آن را برای اجرا آماده نداشتیم. اجرای این قطعه را به روح بزرگ آن عزیزان و خانواده‌هایشان تقدیم می‌کنم.برای اجرای این ترانه، عصار پشت پیانو نشست و یک گروه کر با اعضای کم‌سن و سال خود به ارکستر اضافه شد. هنگام اجرای این قطعه تصاویری از امدادگرها پخش می‌شد و مردم ایستاده گروه را تشویق می‌کردند.در بخشی از این ترانه آمده است: پای تو تا ته دنیا هستم، حتی وقتی تو دل آتیشی، تا کنارت منو داری یعنی، از تو هر حادثه‌ای رد می‌شی...اجرای قطعه «محتسب» با شعر پروین اعتصامی و تارنوازی ترگل خلیفی، یکی از بخش‌های جذاب این کنسرت به شمار می‌رفت. قطعات «فتوای تاک» و «ای یار غلط کردی» نیز با تشویق‌های مخاطبان روبه‌رو شدند.در بخشی از متن قطعه «فتوای تاک» با شعری از روزبه بمانی گفته شده است: ...دقت کن! این قافله هر بار عازم است، برخورد دزدها چه صمیمانه می‌شود، خون ریختن حادثه‌ای دلخراش نیست، وقتی جنون عادت روزانه می‌شود...عصار در این دور کنسرت‌هایش هم از آلبوم جدیدش خواند و هم گریزی به آثار قدیمی‌اش زد؛ اما چیزی که در میان همه این آثار مشترک است به ادبیات کار او برمی‌گردد. دغدغه‌مندی در آثار او هویداست و مضامین اجتماعی محوریت آثارش را تشکیل می‌دهد.این خواننده پاپ در این‌باره می‌گوید: ما در موسیقی پاپ یک بخش ادبی داریم که به ایدئولوژی موسیقایی خواننده برمی‌گردد؛ این موضوع قابل تغییر نیست و همان‌طور که می‌بینید من پس از بازگشتم هم دوباره می‌خوانم "با سختی بت‌ها چه باید کرد؟ با این تشتت‌ها چه باید کرد؟ گیرم تفاوت‌ها نمایان شد، با بی‌تفاوت‌ها چه باید کرد؟"مهران مدیری، حامد بهداد، حبیب رضایی، آریا عظیمی‌نژاد، پژمان بازغی، آرمان گرشاسبی، مهراوه شریفی‌نیا، حمید هیراد و امیر جدیدی هنرمندانی بودند که به تماشای این اجرا در سالن میلاد نمایشگاه بین‎المللی نشسته بودند. ]]> موسيقی و تجسمی Fri, 05 Jan 2018 07:57:03 GMT http://tahrireno.ir/vdcf1mdy.w6dj1agiiw.html دست‌های من جهان تو را تغییر می‌دهد http://tahrireno.ir/vdciqraz.t1a5q2bcct.html رامین اعتمادی‌بزرگ نمایشگاه مجسمه‌های خود را با نام «دست‌های من جهان تو را تغییر می‌دهد» به نمایش می‌گذارد.به گزارش تحریرنو ؛ این نمایشگاه از مجموعه اسناد تاریخی، قسمت سوم سه‌گانه عشق است. پیش از این اعتمادی‌بزرگ دوقسمت از این سه‌گانه را با عنوان‌های «ما عشق را رعایت کرده‌ایم» و «ویس و رامین» به نمایش گذاشته بود.«دست‌های من جهان تو را تغییر می‌دهد» شامل پانزده مجسمه با متریال فایبرگلاس است که حاصل دوسال‌ونیم کار این مجسمه‌ساز است.همچنین در این نمایشگاه فیلم مستندی از ساخت این مجسمه‌ها به کارگردانی اشا صدر نمایش داده می‌شود.رامین اعتمادی بزرگ مجسمه ساز، پرفورمر و هنرمندهنرهای مفهومی، عضو شهرک بین المللی هنرمندان پاریس، عضو افتخاری مرکز توسعه هنرهای تجسمی ایران و عضو پیوسته انجمن هنرمندان «مجسمه ساز» و «نقاش» ایران است.این نمایشگاه جمعه اول دی از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در گالری ثالث واقع در کریم خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره ١٤٨ افتتاح می‌شود و تا تاریخ سیزدهم دی ماه ادامه دارد. ]]> موسيقی و تجسمی Wed, 20 Dec 2017 11:11:40 GMT http://tahrireno.ir/vdciqraz.t1a5q2bcct.html «چراغ گاز» شیوا زمانفر در گالری ژاله بر روی دیوار میرود http://tahrireno.ir/vdcezz8z.jh8evi9bbj.html گالری ژاله با رویکرد توجه به آثار هنرمندان جوان توان و برنامه ی خود را بر روی نمایش آثار هنرمندان با استعداد و پتانسیل بالا گذاشته است.به گزارش تحریرنو از روابط عمومی این گالری در روز جمعه ۲۴ دی شیوا زمانفر هنرمند نقاش و کاریکاتوریست نخستین نمایشگاه انفرادی نقاشی خود را در گالری ژاله برگزار و با عنوان «چراغ گاز» به تماشا در میآورد.او در این نمایشگاه نزدیک به ۱۰ تابلوی نقاشی و یک چیدمان با محوریتیکی از مجسمه های خود ارائه کرده است که در واقع این مجموعه را تکمیل می کند.آثار نقاشی زمانفر همگی سیاه و سفید هستند و او سعی کرده با اتخاذ رویکردی رئالیستی در خلق اثر هنری- مفهوم مورد نظر خود را که این مجموعه بر اساس آن شکل گرفته را به ببیننده منتقل کند.او درباره عنوان این نمایشگاه می گوید«چراغ‌گاز» امروزه عنوان یکی از مسائل مورد بررسی در حوزه روانشناسی است که عنوان آن از عنوان نمایشنامه‌ای برجسته که نسخه‌های بسیاری از آن در تئاتر و سینما ساخته‌شده می آید.این نمایشنامه در سال ۱۹۳۸ توسط یک نمایشنامه‌نویس برجسته بریتانیایی به نام پاتریک همیلتون نوشته‌شده است. البته به نظر می‌رسد که ایده‌ی اصلی این نمایشنامه از یک قصه مردمی فرانسوی قرن هفدهمی به نام «ریش آبی» گرفته‌شده باشد.زمانفر در توضیح بیشتر این مفهوم می گوید:«چراغ‌گاز »داستان شوهری است که در راستای نقشه‌ی مجرمانه‌ای که در سر دارد، می‌خواهد همسرش را روان‌پریش جلوه دهد. او برای این‌که به همسرش بقبولاند که روانی شده است، نور چراغ‌های گاز خانه را دست‌کاری می‌کند و بعد هنگامی‌که همسرش به کم‌وزیاد شدن نور چراغ‌های گاز خانه اشاره می‌کند، مرد ادراک او را به پرسش می‌کشد و طوری وانمود می‌کند که انگار این اتفاق هرگز رخ نداده است. دست‌کاری کردن در وقایع- زنش را به این سمت سوق می‌دهد که واقعاً به دیوانه شدن خود باور پیدا کند.او معتقد است که این ماجرا زن یا مرد بردار نیست و می تواند برای هر جنسیتی رخ بدهد و او چون خود زن بوده و به نوعی شبیه به این اتفاق را در زندگی شخصی خود لمس کرده و در آثارش چهره ای زنانه نمایان شده است.او درباره ابعاد مختلف این نوع از خشونت در جامعه می گوید:این نوع از خشونت را می توان در حتی امور ساده تری هم بازشناخت ، مثلا زمانی که یک خانواده از فرزندشان می خواهند که در مدرسه شاگرد اول بشود در واقع علیه او خشونتی را اعمال کرده اند که به اندازه فراوانی به او آسیب رسانده است.زمانفر درباره فضای سیاه و سفید آثارش نیز می گوید:من اگر می خواستم این تابلوها را رنگی کار کنم شاید هیچ گاه نمی توانستم حسی که در پس زمینه آثارم بود را منتقل کنم.من حتی در یکی دو تا از تابلوها به صورت امتحانی از رنگ استفاده کردم اما در نهایت تابلوهای سیاهو سفید بهتر از هر نوع برخوردی می توانست نگاه مورد نظر من در این آثار را به مخاطب منتقل کند.«چراغ گاز» روز جمعه ۲۴ آذر ماه از ساعت ۱۶ افتتاح و علاقمندان میتوانند همه روزه به جز شنبه ها تا چهارم دی از نمایشگاه بین ساعات ۱۵ تا ۲۱ در خیابان ایرانشهر – کوچه نوشهر پلاک ۳ بازدید نمایند. ]]> موسيقی و تجسمی Wed, 13 Dec 2017 08:16:49 GMT http://tahrireno.ir/vdcezz8z.jh8evi9bbj.html معرفی آلبوم های برتر موسیقی در جشن خانه موسیقی ایران http://tahrireno.ir/vdcai6n6.49nyo15kk4.html هجدهمین جشن خانه موسیقی ایران با اجرای چندین برنامه موسیقایی، اهدای جوایز برگزیدگان بخش بهترین آلبوم و قدردانی از چند هنرمند پیشکسوت در تالار وحدت تهران برگزار شد.به گزارش تحریرنو ؛ آلبوم «رگ خواب» در بخش موسیقی ردیف دستگاهی و آلبوم «در عشق زنده باید» در بخش موسیقی سنتی به عنوان آلبوم‌های برتر هجدهمین جشن خانه موسیقی انتخاب شدند.کیخسرو پور ناظری، محمدباقر نوبخت، محمد جلیل عندلیبی، سید محمد میر زمانی، قاسم رفعتی، داود گنجه‌ای ، وارطان ساهاکیان، علی مراد خانی، میلاد کیایی، فریدون شهبازیان، اردوان کامکار، قاسم زارع، سید مجتبی حسینی، ناصر چشم آذر، بردیا صدرنوری، احسان عبدی پور، صدیق تعریف، امیر اشرف اریانپور، رضا موسوی زاده، نادر مشایخی، فرزاد طالبی، بهرام جمالی، بیژن بیژنی، فریدون خشنود، حمیدرضا نعیمی، رامین کاکاوند،بهداد بابایی، وحید تاج، محمد سریر، هوشنگ کامکار، هنگامه اخوان، همایون شجریان و سهراب پور ناظری از جمله مهمانان این مراسم بودند.اجرای موسیقی نواحی به سرپرستی پیمان بزرگ‌نیا با هنرمندی احسان عبدی‌پور (نوازنده سرنا)، همایون پشدار (نوازنده کمانچه)، بابک پیمانی (نوازنده تمبک)، موسی موسوی (شاهنامه‌خوان)، پارسا احمدزاده (نوازنده نرمه‌نای)، الان فاروقی (نوازنده طبل کردی)، محسن آقایی (نوازنده نی‌انبان)، پدرام علایی (نوازنده ضرب و تمپو)، مهدی عبدی (نوازنده دمام)، اجرای ارکستر سازهای بادی تهران به رهبری جاوید مجلسی و سرپرستی سینا ذکایی، اجرای ارکستر چکاوک به سرپرستی رضا شایسته، اجرای گروه همایون به سرپرستی حسین پرنیا و خوانندگی علی جهاندار، اجرای آراز وجودی، نوازنده تار و اجرای گروه موسیقی داماهی از جمله بخش‌های مختلف هجدهمین جشن خانه موسیقی بودند.یادی از گذشتگان و تقدیر از پیشکسوتاندر بخش تقدیر شوندگان، ستاد برگزاری هجدهمین جشن خانه موسیقی از بیاض امیر عطایی، سازنده سازهای موسیقی ایرانی، محمود امینی، صدابردار پیشکسوت موسیقی ایرانی، همت علی رضایی، سرنا نواز اهل الشتر، شکر علی رضایی، نوازنده دهل و خواننده موسیقی نواحی ایران، رضا شفیعیان، نوازنده پیشکسوت سنتور، شاکه ماکاریان، نوازنده پیشکسوت پیانو، جاوید مجلسی، رهبر ارکستر سازهای بادی تهران، نادر مشایخی، آهنگساز و رهبر ارکستر، محمد مقدسی، نوازنده پیشکسوت ویلن و سیدعلیرضا میرعلی‌نقی، پژوهشگر موسیقی قدردانی کرد.در ادامه مراسم و در بخش یادبود درگذشتگان موسیقی ایران، یاد و خاطره تعدادی از هنرمندان موسیقی اصیل ایرانی از جمله رضا جهانی، نوازنده تار و سه تار، ابراهیم شریف‌زاده، خنیاگر موسیقی نواحی ایران، سلیم موذن‌زاده، خواننده، یدالله تیموری، نوازنده پیشکسوت تنبور کرمانشاه، علی‌محمد بلوچ، هنرمند موسیقی منطقه بلوچستان، علیرضا آقا‌مهدی، صدابردار، حسین طیبی، نوازنده لله‌وا و پیشکسوت موسیقی مازندران، طلیعه کامران نوازنده و مدرس پیشکسوت سنتور، افشین یداللهی ترانه سرا، عباس خسروی نوازنده ویلن و عضو سابق ارکستر سمفونیک ، محمدرضا جعفری، نوازنده و آهنگساز موسیقی پاپ، علیرضا سلطانی، عکاس موسیقی، فرهاد فرجلی، نوازنده تار آذربایجان، محمود جهان، خواننده موسیقی محلی و بندری ، ناصر فرهودی، صدابردار پیشکسوت، نادر گلچین، خواننده و مدرس آواز ایرانی، حامد ذاکری، خواننده موسیقی پاپ، فرامرز شکر‌خواه، نوازنده تار و سه تار ، محمد حسن رادمان نوازنده و معلم پیشکسوت ویلن، ابراهیم حدیدی، سرنا نواز برجسته سیستان و بلوچستان ، درویش مصطفی جاویدان، خواننده قدیمی موسیقی ایرانی، غلام‌محمد احسانی، نوازنده دو تار خراسان و خواننده اهل تربت‌جام ، محمدقنبر هرمزی، هنرمند پیشکسوت موسیقی آیینی هرمزگان و ناهید دایی جواد، خواننده موسیقی سنتی گرامی داشته شد.سپس حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی در این مراسم بیان کرد: هجدهمین جشن خانه موسیقی در دوران استقرار دولت دوازدهم برگزار می‌شود. این در حالی است که در همین ایام باید به دولت جدید، شهردار جدید و معاون هنری جدید هم خیر مقدم بگویم و البته در رفتن آقای مرادخانی و حضور آقای حسینی باید این مصرع معروف حضرت حافظ را خواند که «صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت». به هر حال آقای مرادخانی ۱۸ سال مداوم در عرصه موسیقی کار کرد و باید قدر ایشان را بدانیم. ضمن اینکه در اینجا لازم است یاد و نام اسطوره بزرگ و صاحب اصلی این مجلس، رئیس شورای عالی خانه موسیقی استاد محمدرضا شجریان را گرامی بداریم و امروز بسیار خوشحالیم که حداقل ۱۴ دوره جشن را با حضور گرم محمدرضا شجریان برگزار کردیم که امروز یادگارش همایون شجریان در میان ماست.او ادامه داد: اخیرا وزیر فرهنگ و ارشاد گفتند که در سه ماه گذشته لغو کنسرت نداشتیم که البته باید گفت دو ماه از این سه ماه، محرم و صفر بوده است. به هر حال امیدواریم سال آینده وزیر ارشاد همین جا بگویند که در سال گذشته هیچ لغو کنسرتی نداشته‌ایم. نکته دیگر اینکه هر سال عده‌ای جوان با اشتیاق از مراکز آکادمیک فارغ‌التحصیل می‌شوند که بحث اشتغال این هنرمندان معضلی است که باید برای شان فکری اساسی کرد. متاسفانه بدنه موسیقی و بازار موسیقی آنقدر رونق ندارد که این عزیزان بتوانند به درستی در شرایط مطلوب به فعالیت مشغول باشند. مساله دیگر هم نوازندگی خانم‌ها است که متاسفانه در بخشی از کشور ممنوع است. چرا یک زن حق تحصیل موسیقی دارد اما حق نوازندگی ندارد. در چند استان این کشور هنوز خانم‌‌های گروه اجازه رفتن روی صحنه را ندارند و این مورد قبول ما و اهالی موسیقی نیست.مدیرعامل خانه موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: دوستان عزیز و اهالی موسیقی و دولتمردان عزیز، مسأله مهم ما حق هنرمندان است. اگر امروز آثار نفیس کمتر تولید می‌شود، اگر بخش زیادی از هنرمندان ما بی‌کارند علت‌اش نبود قانون کپی رایت است. متاسفانه در این سال ها حاصل عمر یک هنرمند را چوب حراج می‌زنند. مردم ما هنجارمند هستند اما این مسأله به آنان آموزش داده نمی‌شود.او ادامه داد: مردم ما مردم هنجارمند و مبادی آداب هستند اما متاسفانه در صداوسیما که بزرگترین ناقض ماجرای کپی رایت است هم توجهی به ماجرا و آموزش این موضوع نمی‌شود. چرا فکر نمی‌کنید این کار دزدی است و استفاده کردن از آن بدون حقوق عین سرقت است. به هر صورت ما از بهمن ماه دفتری را با محوریت موضوع کپی رایت در خانه هنرمندان ایران با همکاری برخی از ارگان‌ها افتتاح می‌کنیم و شما مطمئن باشید ما این موضوع را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم در این مورد نتایج خوبی به دست آوریم. به هر حال این مهم‌ترین مساله‌ای است که باید به آن توجه شود. در این راه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تمامی دستگاه‌های مرتبط دولتی می‌تواند کمک دهنده بسیار خوبی باشند.معرفی آلبوم‌های برتر بخش موسیقی ایرانی و کلاسیکجشن خانه موسیقی امسال با پنجمین دوسالانه معرفی آلبوم برتر موسیقی در دو بخش موسیقی ایرانی (سنتی و برگرفته از موسیقی ردیف دستگاهی) و کلاسیک ارکسترال همراه بود که در نهایت در بخش مسابقه دوسالانه، آلبوم برتر، آلبوم «در عشق زنده باید» به آهنگسازی مجید مولانیا و خوانندگی وحید تاج در بخش موسیقی سنتی و آلبوم «رگ خواب» به آهنگسازی سهراب پورناظری و خوانندگی همایون شجریان در بخش آلبوم برگرفته از موسیقی ردیف دستگاهی به عنوان آلبوم برتر معرفی شد.در بخش موسیقی کلاسیک نیز آلبوم «آکاپلا» با هنرمندی گروه آوازی دامور به سرپرستی فراز خسروی دانش به عنوان مجموعه برگزیده انتخاب شد.مسعود شعاری، مظفر شفیعی، هوشنگ کامکار، میلاد کیایی و سیدمحمد میرزمانی اعضای هیئت داوران این دوره از دوسالانه آلبوم برتر موسیقی بودند.نامزدهای بخش موسیقی ایرانی (موسیقی سنتی_ برگرفته از موسیقی ردیف دستگاهی) عبارت بودند از «از تنهایی گریه مکن» به آهنگسازی ابوالفضل صادقی‌نژاد و خوانندگی سالار عقیلی، «از جان و از دل» به آهنگسازی نوید دهقان و خوانندگی سالار عقیلی، «با تو می‌خوانم» به آهنگسازی سعید فرج پوری و خوانندگی جمال کردستانی، «در عشق زنده باید» به آهنگسازی مجید مولانیا و خوانندگی وحید تاج و «رگ خواب» به آهنگسازی سهراب پورناظری و خوانندگی همایون شجریان.نامزدهای بخش موسیقی کلاسیک نیز عبارت بودند از «آکاپلا» کار گروه آوازی دامور، به سرپرستی فراز خسروی‌دانش، «پوئم سمفونی تختی» به آهنگسازی پوریا خادم، «درصط» به آهنگسازی علی قمصری و «واگویه‌ها» به آهنگسازی محمدرضا تفضلی. ]]> موسيقی و تجسمی Wed, 13 Dec 2017 06:47:19 GMT http://tahrireno.ir/vdcai6n6.49nyo15kk4.html تمام تمرکز جشنواره «آینه‌دار» روی ثبت موسیقی‌ها است http://tahrireno.ir/vdcdxf0f.yt0o96a22y.html رئیس فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» گفت که تمام تمرکز «آینه‌دار» روی ثبت موسیقی‌ها است.به گزارش تحریرنو ؛ نشست خبری چهارمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» با حضور علی مغازه‌ای دبیر این رویداد ،احسان رسول اف رئیس فستیوال و جمعی از اصحاب رسانه برگزار و مغازه ای درابتدای این نشست با اعلام اینکه تمام تمرکز این جشنواره بروی ثبت موسیقی است گفت: فستیوال موسیقی آینه‌دار تلاش دارد فعالیت‌هایی را در حوزه موسیقی و آیین اقوام مختلف ایران انجام دهد.او ادامه داد: در سال‌های گذشته گروه‌های از خراسان و سیستان، مناطق جنوبی ایران و دامنه‌های زاگرس در این رویداد اجرا کردند؛ امسال نیز بنا داریم موسیقی منطقه شمال غرب ایران را با تمرکز روی مناطق آذربایجان، اردبیل، زنجان و قم و به شکل کلی آذری زبان‌ها و اقوام دیگر ساکن این مناطق مانند آسوری‌ها و ارمنی‌ها مد نظر قرار بدهیم.مغازه‌ای با بیان اینکه مراحل پایانی انتخاب گروه‌ها انجام شده است، اضافه کرد: چهارمین دوره این رویداد ۲۹، ۳۰ آذر و ۱ و ۲ دی‌ماه در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود.در ادامه احسان رسول‌اف رئیس فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار نیز بیان کرد: این رویداد یک سالانه هنری دارای جنبه‌های فرهنگی ارزشمند است که روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود. این باعث افتخار ما است که می‌توانیم به این رویداد به عنوان یک کار افتخارآمیز حرفه‌ای نگاه کنیم.او افزود: این پروژه از سال ۱۳۹۲ آغاز شد؛ ما در ابتدا قصد داشتیم این رویداد را به شکل دوسالانه برگزار کنیم. از سال ۱۳۹۴ فضا را به سمتی بردیم که بهترین پوشش را از فعالیت‌های هنرمندان موسیقی اقوام انجام بدهیم. ما می‌خواستیم به اجرایی منسجم از رویدادی برسیم که می‌تواند در دوره‌های آینده مساحت کشور را پوشش بدهد. ما همچنین می‌خواستیم خروجی ارزشمندی از اجراهای صحنه‌ای داشته باشیم؛ بر این اساس آرشیو این اجراها در این فستیوال به شکل بسته‌های صوتی به مخاطبان ارائه می شود.رئیس فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار همچنین اظهار کرد: ما در این دوره بنا داریم که غیر از اجرای آثار، هر روز مرور تصویری از دوره های اول تا سوم فستیوال را برای مخاطبان نمایش دهیم.در ادامه مغازه‌ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آثار این دوره بر چه اساسی انتخاب شدند بیان کرد: معمولا در رویدادهای موسیقی نواحی انتخاب هنرمندان و گروه‌ها به افراد دیگری واگذار می‌شود اما درباره ما اینطور نیست. ما در چند مرحله سفر با هنرمندان موسیقی منطقه‌ای که مد نظرمان است آشنا می شویم و به دنبال روایت‌های موسیقایی می‌رویم که در حال از بین رفتن هستند. ما تلاش می‌کنیم آخرین‌ بازمانده‌های موسیقی قومی ایران شناسایی را شناسایی و از آن‌ها در اجرای این فستیوال استفاده کنیم. من خوشحال هستم که در این زمینه آرشیو مناسبی تهیه کرده‌ایم.دبیر این رویداد بیان کرد: ما در این دوره از اردبیل تا «قره پاپاق» وارد آذربایجان شرقی شدیم؛ پس از اینکه هنرمندان این منطقه را شناسایی کردیم به شهرها و روستاهای غربی کشور سفر کردیم. همچنین فضای کار به سمت روستاهای ارمنی‌نشین کشده شد که در کمال تاسف باید بگوییم موسیقی ارمنی و هنرمندان این عرصه در حال از بین رفتن هستند.او اضافه کرد: ما با سختی توانستیم هنرمندی را با نام «اوهان داوودیان» که یکی از بازماندگان این موسیقی است، راضی کنیم تا با وجود اینکه دیگر توانایی اجرای موسیقی ندارد اما در کنار ما باشد. در حوزه موسیقی «آسوری» نیز که یکی از کهن‌ترین اقوام تاریخ هستند فقط یک نماینده با نام «یوسف اوحانس» مواجه شدیم که بیش از ۹۰ سال سن دارد و می‌توان گفت تنها بازمانده موسیقی این منطقه است که در جشنواره حاضر می‌شود.مغازه‌ای در ادامه اظهار کرد: متاسفانه در قوم «قره پاپاق» نیز نوازنده‌های زیادی باقی نمانده‌اند و ما تنها توانستیم از اکبر یزدانی، هنرمندی ۹۱ ساله دعوت کنیم.او با بیان اینکه موسیقی آذری‌زبان‌ها به سه حوزه «موسیقی موقاماتی»، «موسیقی عاشیقی» و «موسیقی توی» محدود است، گفت: ما تلاش کردیم به شکل جداگانه از هرکدام این حوزه‌ها افرادی را دعوت کنیم. متاسفانه موسیقی موقامی ما تحت تاثیر کم کاری در داخل کشور و پرکاری در کشور آذربایجان در حال از بین رفتن است و آنچه که ما به عنوان اصالت از آن در این زمینه یاد می کنیم بسیار کمرنگ و شکل و شمایلی شبیه به موسیقی کشور آذربایجان پیدا کرده است. به هر حال در این حوزه نیز ما از استاد جوانشیر رازی دعوت کردیم که با تسلط خود در حوزه موسیقی موقامی، اصیل ترین برنامه ها را برای ما اجرا کند.مغازه‌ای همچنین درباره حضور نداشتن محمدرضا درویشی و مریم قره‌سو بیان کرد: اطمینان داشته باشید محمدرضا درویشی همواره یار آینه‌دار است. ما همواره او را دوست داریم و از کمک هایش برای سیاست‌گذاری‌هایمان استفاده می‌کنیم. اما ایشان به جشنواره‌ها انتقادهایی دارند که من در قالب تعدیل‌شده‌تر، قبولشان دارم. اما او همواره از آینه‌دار حمایت می‌کند و معتقد است این رویداد منطقی‌ترین فستیوال موسیقی قومی ایران است. او در کنار ما قرار دارد و هیچ‌گاه از بدنه این فستیوال خارج نمی‌شود.او ادامه داد: این رویداد هیچ‌گاه رقابتی نخواهد شدو خانم قره‌سو سال گذشته در سمت دبیر علمی این فستیوال کارش را با قدرت انجام داد اما بعد از آزمون و خطاهایی به این نتیجه رسیدیم که نیازی نیست بستر علمی را در این فستیوال سوار کنیم بلکه این دانشگاه‌ها و مراکز علمی هستند که می‌توانند کارهای علمی و پژوهشی موسیقی نواحی هدایت کنند.دبیر این رویداد بیان کرد: ما در این دوره نشست‌های تخصصی برگزار نمی‌کنیم و به جای آن از آثار دوره قبل در قالب فیلم استفاده کنیم.رسول‌اف نیز در این زمینه اظهار کرد: اولویت ما مباحث علمی نیست. ما نگران آرشیوی از موسیقی قوم‌های ایران هستیم که دارد از دست می رود. ما می‌خواستیم با برگزاری این فستیوال رویدادهای تعطیل شده موسیقی نواحی را احیا کنیم و فضا را به سمتی ببردیم که میراث نامحسوس ما ثبت و ضبط شود.وی ادامه داد: تمام تمرکز فستیوال آینه دار روی ثبت موسیقی هاست. موسیقی قدیمی ترین جلوه تمدن بشری ماست که ما تصمیم داشته و داریم که در قالب این رویداد سالانه که به صورت کاملا خصوصی برگزار شده و حتی عواید حداقلی آن صرف موسیقی نواحی می شود ادای دینی به آن داشته باشیم. این رویداد به نوعی یک زکات فرهنگی برای ما به حساب آید و امیدوارم در این راه توانسته باشیم به سهم خود در گسترش توجه مخاطب به موسیقی اقوام ایران کارهایی را انجام داده باشیم.مغازه‌ای نیز اظهار کرد: ما تمام تلاشمان را انجام دادیم تا با برجسته‌ترین عاشیق‌های آذربایجان در ارتباط باشیم. بستر موسیقی عاشیقی در همین قهوه‌خانه‌های شهرها و روستاهایی است که نوازندگان این موسیقی، می‌نوازند. وقتی این‌ها در جریان است ما چرا باید از اتاق اداره‌مان این گروه‌ها را دعوت کنیم؟او ادامه داد: ما متوجه شدیم این هنرمندان نیازمند حمایت‌های دولتی مانند مقرری ماهانه هستند. ما در این فستیوال اعتقاد نداریم بهترین کار را انجام می دهیم بلکه تفاوت ما در این است که نمی‌خواهیم اشتباهات دیگران را داشته باشیم.وی که در تالار وحدت سخن می‌گفت، اضافه کرد: متاسفانه سال‌های گذشته اتفاق‌هایی رخ داد که فضا را به سمت رقابتی کردن موسیقی اقوام ایران و دور کردن آن از مخاطبانی که با موسیقی نواحی آشنایی چندانی ندارند برد.مغازه‌ای در پایان گفت: بر اساس برنامه‌هایمان قصد داریم سال آینده موسیقی و آیین‌های شمال کشور به ویژه حاشیه دریای خزر را پوشش دهیم که تنوع موسیقایی متنوعی دارد. ]]> موسيقی و تجسمی Tue, 12 Dec 2017 11:32:59 GMT http://tahrireno.ir/vdcdxf0f.yt0o96a22y.html بازنشر آلبوم «شب سکوت کویر» محمدرضا شجریان و کیهان کلهر http://tahrireno.ir/vdcfeydy.w6djmagiiw.html آلبوم موسیقی «شب سکوت کویر» به آهنگسازی کیهان کلهر و خوانندگی محمدرضا شجریان بعد از گذشت ۲۰ سال از انتشار اولیه آن در قالب مجموعه «گزیده آثار کیهان کلهر» باز نشر می شود.به گزارش تحریرنو ؛ آلبوم «شب سکوت کویر» به آهنگسازی کیهان کلهر و صدای محمدرضا شجریان سال ۷۳ ضبط شد و سپس در سال ۷۶ ضبط آواز و تدوین آن انجام شد و در سال ۷۷ انتشار آن صورت گرفت.در این آلبوم که در آواز دشتی و مبتنی بر وسیقی مقامی شمال خراسان است محمدرضا شجریان آواز، کیهان کلهر آهنگ‌ساز، تنظیم و نوازندهٔ کمانچه و سه‌تار، حسین بهروزی‌نیا نوازنده بربط، اردوان کامکار نوازنده سنتور، بیژن کامکار نوازنده دف و دایره، مرتضی اعیان نوازنده تمبک، سیامک نعمت‌ناصر نوازنده تار، همایون خسروی نوازنده ویولن‌سل و بهزاد فروهری نوازنده نی حضور داشتند. همچنین حاج قربان سلیمانی و علیرضا سلیمانی به عنوان نوازندگان دو تار وعلی آبچوری با ساز قوشمه و حسین ببی با دایره از جمله دیگر نوازندگان محلی این اثر بودند.مجموعه آثار کیهان کلهر در هشت آلبوم تهیه و تنظیم شده اکه برای نخستین بار به شکل نفیس همراه با عکس های کمتر دیده شده از این آهنگساز و نوازنده توسط موسسه فرهنگی هنری «ساز آواز» به بازار موسیقی ایران عرضه خواهد شد. این مجموعه شامل آلبوم های «شب سکوت کویر»، «در آیینه آسمان»، «تا بیکران دوردست»، «نخستین دیدار بامدادی»، «شهر خاموش»، «باران»، «جاده ابریشم» و گزیده ای از آلبوم‌های غزل ۱، ۲ و ۳ با عنوان گزیده غزل است. ]]> موسيقی و تجسمی Sat, 09 Dec 2017 08:51:42 GMT http://tahrireno.ir/vdcfeydy.w6djmagiiw.html