پایگاه خبری تحریر نو - آخرين عناوين جشنواره‌ فیلم فجر :: نسخه کامل http://tahrireno.ir/art/fajr_festival Sun, 22 May 2022 06:53:58 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://tahrireno.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری تحریر نو http://tahrireno.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری تحریر نو آزاد است. Sun, 22 May 2022 06:53:58 GMT جشنواره‌ فیلم فجر 60 نامه‌های فرهنگی چهلمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد http://tahrireno.ir/vdcgqx9x.ak9qq4prra.html مدیر برنامه‌های فرهنگی چهلمین جشنواره فیلم فجر، از برپایی ۳۰ نشست هم‌اندیشی و تخصصی و کارگاه‌های آموزشی در سالن اصلی برگزاری جشنواره و ۱۰ نشست تخصصی با موضوع سینما در دانشگاه‌ها خبر داد.به گزارش تحریرنو به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، سعید الهی مدیر برنامه‌های فرهنگی این دوره جشنواره ضمن تشریح برنامه‌های این بخش گفت: بی‌تردید چهره رویداد معتبر و مهمی همچون جشنواره فیلم فجر، با اهتمام ویژه به مباحث علمی و پژوهشی و با اتخاذ تصمیماتی در حوزه گفتمان‌سازی و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی با تکیه بر ابزار هنری همچون سینما، نسبت به سال‌های گذشته تغییر بسیار محسوسی پیدا خواهد کرد.وی افزود: با تدبیر محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی و مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره، این رویداد امسال در دو بخش فرهنگی و رقابتی برگزار خواهد شد و طبق برنامه‌ریزی های صورت گرفته در آن، شاهد حضور چهره‌های برجسته بیشتری از فرهیختگان، اساتید دانشگاه و صاحبنظران رشته‌های مرتبط با موضوعات فرهنگی و سینمایی در محل اصلی جشنواره خواهیم بود.این کارشناس سینما در همین باره عنوان کرد: نخستین جلسه شورای علمی و هماهنگی برنامه‌های فرهنگی جشنواره چهلم طی روزهای اخیر با حضور برخی روسا و نمایندگان دانشگاه‌ها و مراکز مطالعاتی سینمایی کشور و نیز دبیر جشنواره و مجری کارشناسان برنامه در محل ستاد جشنواره تشکیل شد و طی آن، همه پیشنهادات مورد ارزیابی قرار گرفت.مدیر برنامه‌های فرهنگی جشنواره چهلم در ادامه سخنانش توضیح داد: در طول برگزاری جشنواره در کنار نمایش فیلم‌های بخش مسابقه، ده نشست هم‌اندیشی با عنوان «۱۰ شب با متفکران» با حضور اساتید شناخته شده عرصه دانشگاهی برگزار خواهد شد که در آنها ضمن توجه به مفاد مندرج در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به بررسی نسبت سینما با موضوعات کلان راهبردی و نیز برخی موارد تخصصی فرهنگی پرداخته خواهد شد.وی همچنین گفت: نمایش ۶ فیلم مطرح از گنجینه تاریخ سینمای ایران و برگزاری جلسات پژوهشی با رویکردی جدید در شناسایی و بررسی مولفه‌های تکنیکی آثار مورد اشاره از طریق بیان دیدگاه‌های حرفه‌ای از زبان کارشناسان و یا سازندگان و دست‌اندرکاران فیلم‌ها، از دیگر برنامه‌های فرهنگی جشنواره چهلم است.این کارشناس سینما و رسانه، به نکوداشت ۴ تن از سینماگران فقید یکسال گذشته که با فعالیت‌های خود، ضمن الگوسازی حرفه‌ای برای نسل‌های مختلف از علاقمندان سینما، آثار ارزشمندی را تولید و برجای گذاشته‌اند، اظهار کرد: فارغ از پاسداشت و ارزش‌گذاری‌های مرسوم به تلاش‌های برخی از این عزیزان در مراسم اختتامیه جشنواره، تلاش شده تا در نشست‌های کاملاً تخصصی به نحوه تاثیرگذاری این افراد در رشته‌های مختلف سینمای ایران پرداخته شده و از همفکران و هم‌نسلان آنها در تبیین ابعاد فنی و تکنیکی این شخصیت‌های ماندگار، بهره لازم برده شود.وی برگزاری ۱۰ نشست تخصصی و کارگاه آموزشی با موضوعات علمی و نوین را که مورد توجه اهالی سینما به ویژه دانشجویان رشته سینما خواهد بود، به عنوان دیگر برنامه فرهنگی جشنواره فیلم فجر امسال اعلام کرد و گفت: در این بخش که با حضور سینماگران بنام و اساتید برجسته دانشگاه در کنار هم تشکیل خواهد شد، حاضران می‌توانند از دیدگاه‌ها و مباحث مهمانان مدعو در جهت اعتلای حرفه‌ای و ارتقای اطلاعات و دانش خود استفاده کنند.مدیر برنامه‌های فرهنگی چهلمین جشنواره فیلم فجر در پایان بیان کرد: همزمان با برنامه‌های مذکور، در تعامل و مشارکت با ۴ دانشگاه معتبر و یک مرکز مطالعات راهبردی در تهران، مقرر شده است تا ۱۰ نشست تخصصی با موضوعات جدید و به روز به صورت مجازی در آن مراکز برگزار شود.چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی به دبیری مسعود نقاش‌زاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. ]]> جشنواره‌ فیلم فجر Sat, 25 Dec 2021 11:07:52 GMT http://tahrireno.ir/vdcgqx9x.ak9qq4prra.html روایت سوءاستفاده از باورها در «زالاوا»/ این فیلم درباره جن نیست http://tahrireno.ir/vdcceoqi.2bqxe8laa2.html ارسلان امیری کارگردان فیلم سینمایی «زالاوا» درباره انگیزه‌های خود برای پرداختن به یک داستان ماورایی در اولین تجربه کارگردانی خود در سینما، توضیحاتی ارائه کرد.به گزارش تحریرنو ؛ نشست خبری فیلم سینمایی «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری عصر امروز ۱۵ بهمن‌ماه در خلال برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برگزار شد و امیری در ابتدای این نشست درباره انگیزه خود برای ساخت این فیلم گفت: یک احساس و کنجکاوی درباره باور من شکل گرفت و ماجراها و داستان‌هایی درباره موضوعات متافیزیکی در خانواده پدری می‌شنیدم که گاهی منجر به باورهای غیرمنطقی می‌شد.وی افزود: همه ما این داستان‌های عام را شنیده‌ایم. روزی که پدرم داشت خاطراتش را تعریف می‌کرد، جزو اولین خاطراتش تسخیر و استخدام یک جن در خانواده پدری‌اش بود. این برای من جذاب بود، نه خود داستان بلکه شیوه‌ای که پدرم آن را تعریف می‌کرد و به گونه‌ای باورپذیر بود همه از این داستان‌ها دارند من آن شیوه‌ای را که منجر به باورپذیری شود، دوست داشتم و تصمیم گرفتم این قصه را بنویسم.وی افزود: ما در این مسأله وارد مبحث درام می‌شویم ما وارد حاشیه مانند اینکه جن وجود دارد یا نه، نشدیم از سو استفاده‌هایی که از این جنس باورها می‌شود، گفتیم.نوید پورفرج بازیگر این فیلم هم گفت: به نظرم سکانسی که عاشقانه شروع می‌شد و تا پایان فیلم ادامه داشت سکانس سختی بود، بیست تا بیست و پنج روز همان سکانس پایانی طول کشید حفظ راکورد خیلی سخت بود. تیمی که کار می‌کردیم درجه یک بود و همکاری با آن‌ها باعث افتخار بود، فیلمنامه بسیار خوب بود در صفحه دوم به این نتیجه رسیدم که باید در آن حضور داشته باشم.ارسلان امیری هم درباره حضور نوید پورفرج در فیلم عنوان کرد: همه سکانس‌ها برای نوید مشکل بود او زحمت زیادی برای فیلم کشید ما دو و ماه و نیم در حال تمرین دو زبان با او بودیم. هرچند تو کرمانشاهی است اما باید به گونه‌ای صحبت می‌کرد که مخاطبان متوجه شوند.امیری درباره تاثیر حضور همسرش در شورای فیلمنامه فارابی بر حمایت بنیاد از این فیلم گفت: همسرم آیدا پناهنده دو ماه به اشتباه در بنیاد سینمایی فارابی بود که با حمله‌هایی مواجه شد آن زمانی که همسرم در آنجا بود اصلاً ماجرای ساخت فیلم مطرح نبود. ضمن اینکه همسرم منتقد جدی این فیلم است.سمیرا برادری تهیه‌کننده این اثر هم عنوان کرد: فیلمنامه این اثر برای من فاکتورهایی داشت که همان ابتدا خواندم متوجه شدم با زبان مردم، برای مردم و با در نظر گرفتن شعور مردم بود.محمد رسولی مدیر فیلمبرداری هم توضیح داد: بزرگترین چالش این کار کارگردانی ارسلان امیری بود من الفبای سینما را از او یاد گرفتم و این باعث می‌شد هم بخواهم عرض اندام کنم و هم تواضع در مقابل استاد را داشته باشم. فیلمبرداری کار پیچیده‌ای بود قرار بود فیلمنامه بین ژانری باشد و مسیر سر راستی نداشته باشد این موضوع هم در فیلمنامه و هم در فیلمبرداری خودش را نشان بدهد یعنی هرچند می‌خواستم شیطنت‌هایی در ژانر وحشت کنم اما گاهی ترمز خودم را می‌کشیدم تا وارد ژانر رئال شوم. ما در بیست روز دو سکانس را گرفتیم که باید وحدت زمانی حفظ می‌شد.امیری در ادامه درباره زبان فیلم گفت: اساساً من زبان کردی را دوست دارم و دوست داشتم فیلم با این زبان ساخته شود ولی می‌خواستیم مخاطب عام‌تری داشته باشیم. سینمای اقوام به نظرم باید تقویت شود من دوست دارم نشانه‌های قومیت را در فیلم‌ها داشته باشم اما داستان این فیلم در همه جای دنیا اتفاق بیفتد. اگر همه اقوام صدا، فیلم و رسانه داشته باشند این موضوع باعث صلح پایدار خواهد شد و بیشتر شناخته می‌شوند.امیری درباره سکانس حضور گربه در فیلم هم گفت: این موضوع نشان‌دهنده این است که همه عوامل خوب کار کردند همه به نوعی در حال بازی گرفتن از این گربه بودند. آن گربه هم خیلی با ما همکاری کرد.محمدحسین کرمی طرح صحنه این اثر گفت: ارسلان خودش قبلاً به آن لوکیشن رفته و دیده بود آن روستا به قدری زیبا و عجیب بود که ما به لحاظ اقلیمی چالشی نداشتیم. چالش ما ایجاد ترس از المان‌های ساده بود اینکه بدون نشان دادن شمایل جن بتوانیم ترس را القا کنیم.پوریا رحیمی سام دیگر بازیگر این فیلم هم گفت: از چهار پنج سال پیش در جریان تولید این فیلم بودم حتی قرار بود نقش دیگری بازی بکنم. من معتقدم بازی در این نقش برای من یک شانس بود، چالش زبان یک ترس بزرگ برای ما بود. پیدا کردن کوک اصلی بازی‌ها چالش زیادی برای ما بود ما بسیار مرهون بازیگران خوب کنارمان هستیم.امیری گفت: من فیلمی درباره جن نساختم و هیچوقت فیلمی درباره موضوعی به این حساسی نمی‌سازم فیلم درباره این نیست که جن وجود دارد یا نه. ماجرای جن دستمایه‌ای برای رسیدن به موضوع باور است.امیری درباره این سوال که آیا طبق تصویر ارائه شده در فیلم کردها خرافه پرست هستند؟ گفت: لطفاً فتنه درست نکنید این فیلم نمادین است و می‌تواند در همه جای جهان رخ بدهد این اتیکت زدن‌ها یک بیماری کثیف برای به جان هم انداختن اقوام است.وی گفت: این فیلم بین ژانری است وقتی شما فیلم ژانر می‌سازید به یک سری مردم نیاز دارید. فیلم را در کردستان ساختم چون آدم در زمین خود راحت‌تر بازی می‌کند کردستانی‌های اهل موسیقی و هنر هستند یک انعطاف و علاقه عجیبی به هنر دارند از آنجایی که بودجه فیلم من کم بود، باید از دوستانم و همشهریانم استفاده می‌کردم اگر فیلمم را در کردستان ساختم به خاطر این است که به کردستان و فرهنگش علاقه دارم.برادری هم گفت: گیشه نباید مختص یک عده خاص باشد ما باید بیشتر به سلیقه مخاطب احترام بگذاریم. پروسه پیش تولید فیلم دو سال تولید کشید. اگر همه فرمول‌های گیشه را نداشته باشد بخشی از آن را دارد و آن قصه گفتن برای مردم است.عباسی گریمور این اثر هم توضیح داد: این یکی از سخت‌ترین کارهای من بود. ما یک گروه شش نفره بودیم که هر کدام زحمت زیادی کشیدند. ما چالش‌هایی داشتیم برای رسیدن به این آدم‌هایی که هر کدام نشانه‌ای از روستا داشته باشند خیلی با هم صحبت کردیم. ]]> جشنواره‌ فیلم فجر Wed, 03 Feb 2021 12:54:27 GMT http://tahrireno.ir/vdcceoqi.2bqxe8laa2.html نمی‌خواستیم «تک تیرانداز» فیلم فقیری باشد/ هزینه ۱۰ میلیاردی فیلم http://tahrireno.ir/vdcbs9b5.rhbg0piuur.html ابراهیم اصغری تهیه‌کننده فیلم «تک تیرانداز» ضمن گلایه از امکانات اندک موجود در اختیار پروژه‌های دفاع مقدسی، تاکید کرد تلاش داشته‌اند این فیلم از منظر تولید و امکانات، فیلم فقیری به نظر نرسد.به گزارش تحریرنو ؛ نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی تک تیرانداز به کارگردانی علی غفاری امشب سه‌شنبه ۱۴ بهمن‌ماه در برج میلاد تهران برگزار شد و در ابتدای این نشست علی غفاری کارگردان فیلم گفت: نزدیک یک سال است درگیر این فیلم هستیم سعی کردیم نگاه حماسی و قهرمان‌محور داشته باشیم.ابراهیم اصغری تهیه‌کننده این فیلم هم بیان کرد: از سال ۹۵ که با شخصیت شهید زرین آشنا شدم، دوست داشتم فیلمی درباره او بسازیم به همین دلیل اواخر. سال گذشته خوشبختانه این طرح در بنیاد روایت تصویب شد و امروز امیدوارم دوستان این فیلم را بپسندند.اصغری درباره حجم بالای امکانات در مسیر تولید فیلم توضیح داد: من خوشبختانه در طول بیست سال گذشته امکانات جنگی زیاد ساخته‌ام، تهیه امکانات فیلم جنگی خیلی سخت است و دوستان تولید و تدارکات تلاش کردند این امکانات را فراهم کنند. هرچند از مدیران ارشد انتظار امکانات داریم. جای گله است. البته با ما همراهی‌هایی شد از حداقل امکانات حداکثر استفاده کردیم تلاش کردیم فیلم به لحاظ امکانات فقیر نباشد. پیش از این در آثار دفاع مقدسی عراقی‌ها ضعیف نشان داده می‌شد اما لازمه قلم ما این بود که آنها قوی نشان داده شوند تا تاثیر این تک‌تیرانداز مشخص شود.هر آنچه دیدید برگرفته از واقعیت و اسناد بودغفاری هم بیان کرد: هر آنچه که دیدید برگرفته از واقعیت و اسناد بود از تمام هم‌رزمان این شهید بزرگوار گفتگو گرفتیم که خیلی به ما کمک کرد. طبیعتاً برای پرداخت شما سینمایی این کار از گفتگوها استفاده کنیم و جذاب‌تر به نمایش بگذاریم. صداهای انتهای فیلم صدای هم‌رزمان این شهید بود آن صدایی هم که شهید با واکمن گوش می‌داد صدای واقعی فرزندان شهید بود.حسن ایوبی تدوینگر این اثر هم گفت: این فیلم اگرچه در دسته فیلم‌های دفاع مقدسی است اما بیش از اینکه دغدغه ما کات پلان‌ها باشد، دغدغه اصلی ما این بود که در فیلم‌های دفاع مقدس دو جبهه علیه هم آرایش نظامی دارند که معلوم نیست هر شلیکی چه تلفاتی دارد. ولی در این فیلم از ابتدا طریقه کشته شدن افراد را می‌دیدیم.وی افزود: در درازمدت ترس این را داشتیم که حس کشتن بی‌رحمانه به وجود نیاید سعی کردیم بیننده این همزاد پنداری را می‌کرد که این اتفاق باید می‌افتاد. سخت‌ترین بخش‌هایی که در تدوین بود بخش تانک‌ها و ادوات بود. با شب بیداری این فیلم را به جشنواره رساندیم.سعید براتی مدیر فیلمبرداری این اثر هم بیان کرد: آورده‌ای که می‌توانستم برای این فیلم داشته باشم، این بود که از لحاظ تکنیکی نوآوری وارد فیلم کنم. تا تصویر جدیدی از یک جنگ داشته باشیم. تا جایی که توانستم. تا جایی که ابزار و ادوات راه داد، سعی کردیم چیزی کم نداشته باشیم. ما امکانات چندانی هم نداشتیم اما من با انگیزه‌ی بالا وارد این تیم شدم.بارانی که در سینمای ایران ندیده بودیمایمان کرمیان مدیر جلوه‌های ویژه فیلم گفت: ۹۵ درصد این فیلم جلوه‌های میدانی داشت. خودم وقتی فیلم را می‌بینم لذت می‌برم، مثلاً بارانی که در سکانس افتتاحیه فیلم بود در فیلم‌های ایرانی ندیدم. به نظرم کار متفاوتی انجام دادیم. سعی کردیم شکل انفجارها و درگیری‌ها متفاوت باشد. جنگ در خاکریز را با ۶ دوربین در حرکت گرفتیم.غفاری در بخش دیگر گفت: یک فیلمنامه اولیه وجود داشت که تغییراتی در آن دادیم و گفتگوهایی با فرزند شهید زرین داشتیم و سعی کردیم به واقعیت وفادار باشیم ولی سعی کردیم رنگ و لعاب فیلم را حفظ کنیم.وی درباره انتخاب کامبیز دیرباز بیان کرد: او به لحاظ چهره کم و بیش نزدیک به شهید است او خوب برای این کار جواب داد و زحمت زیادی کشید در کسوت یک تیرانداز قابل قرار گرفتن سختی‌هایی دارد.دومین شهیدی که بعد از مجید سوزوکی بازی کردمکامبیز دیرباز هم درباره نزدیک شدن به نقش شهید زرین گفت: از اینکه این نقش به من رسید خدا را شکر می‌کنم و قدرش را می‌دانم. در بین نقش‌هایی که در این بیست سال بازی کرده‌ام این دومین کاراکتری بود که ما به ازای بیرونی داشت. ما با آقای غفاری خیلی صحبت کردیم تا به این نقش برسیم. به این نتیجه رسیدیم که نباید نعل به نعل مانند این قهرمان باشیم بلکه این قهرمان را با نگاهی به زندگی شهید زرین خلق کنیم. شهید زرین در گچساران به دنیا آمده بود و بعد از فوت پدر و مادرش با دایی خود در اصفهان زندگی کرد. ما تصمیم گرفتیم برای لهجه با گویشی نزدیک به گویش عبدالرسول زرین داشته باشیم اما منبع خوبی برای این امر نبود و سعی کردیم به این لهجه نزدیک شویم.هزینه این فیلم ۱۰ میلیارد تومان تمام شداصغری درباره بودجه فیلم گفت: افتخار می‌کنم در چنین شرایطی بودجه فیلم با ده میلیارد تومان تمام شد آنهایی که فیلم دفاع مقدسی می‌سازند و شرایط فیلمسازی در این شرایط را می‌شناسند می‌دانند که این بودجه چندانی نیست تلاش کردیم تا بودجه زیادی صرف نشود.وی افزود: معمولاً ماهایی که فیلم جنگی می‌سازیم توقع داریم نهادها و مسئولان کمک کنند با اینکه فیلم به یک قهرمان اصفهانی منسوب شد و تلاش کردیم از کمک مسئولان اصفهانی کمک بگیریم ولی آن‌ها کمکی نکردند. تنها گله‌ای که می‌توانم از مسئولان اصفهانی داشته باشم این است که لیاقت نداشتند با این فیلم همکاری کنند. چند لوکیشن در شهرک دفاع مقدس ساخته شده و سایر امکانات به سختی فراهم شده امکانات شهرک قدیمی است ولی سعی کردیم از امکانات حداکثر استفاده کنیم.در ادامه غفاری گفت: موضوع ما پرداختن به شخصیت شهید نبود دیدیم که برای پرداختن به زندگی شخصی او باید سریال بسازیم ما می‌خواستیم برش کوتاهی از نوع نگاه این شخصیت به جنگ داشته باشیم. طبق روایات شهید زرین بسیاری از اهداف در تیررس نگاهش بوده ولی نزده و همین تفاوت او با کاراکتر فیلم تک‌تیرانداز آمریکایی است. کسی پیدا نمی‌شود که بگوید این فیلم از واقعیت دور بود اما سعی کردیم به آن لباس سینمایی بپوشانیم.امیررضا دلاوری بازیگر نقش شهید حسین خرازی در فیلم که فرصت کافی برای صحبت نداشت در سخنانی کوتاه گفت: از همه بچه‌های گروه که واقعاً زحمت کشیدند، تشکر می‌کنم. ]]> جشنواره‌ فیلم فجر Tue, 02 Feb 2021 14:47:19 GMT http://tahrireno.ir/vdcbs9b5.rhbg0piuur.html مسئله «ابلق» انتخاب میان حقیقت یا مصلحت است http://tahrireno.ir/vdcayonu.49nwi15kk4.html نرگس آبیار کارگردان فیلم سینمایی «ابلق» در نشست رسانه‌ای این فیلم درباره انگیزه پرداختن به یک سوژه ملتهب اجتماعی توضیحاتی ارائه کرد.به گزارش تحریرنو ؛ نشست خبری فیلم سینمایی «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار از آثار حاضر در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر عصر امروز ۱۴ بهمن ماه در برج میلاد برگزار شد، در ابتدای این نشست هوتن شکیبا در پاسخ به اینکه فکر می‌کند آیا این همکاری مجدد با نرگس آبیار منجر به دریافت سیمرغ دیگری برای او می‌شود، بیان کرد: نمی‌دانم این همکاری دوباره سیمرغ می‌آورد یا نه ولی فیلم رسالتی داشت که انجام داده امیدوارم خوب دیده و منصفانه قضاوت شود.الناز شاکردوست هم در پاسخ به همین سوال بیان کرد: گرفتن سیمرغ برای همه مهم است می‌خواستیم صدای یک سری از زنان باشیم که دستشان به جایی نمی‌رسد و اینکه تاثیری داشته باشیم بزرگترین جایزه برای من است.در ادامه نرگس آبیار درباره صدای نامناسب این فیلم در سالن اصحاب رسانه اظهار کرد: این سالن، سالن خوبی نیست. ما که فیلم‌نامه را نوشته و اجرا کردیم گاهی دیالوگ‌ها را متوجه نمی‌شدیم. اگر دوره بعدی جشنواره اینجا برگزار شد امیدوارم این موضوع برطرف شود.گلاره عباسی دیگر بازیگر این فیلم گفت: این نقش چالش زیادی برای من داشت. کار کردن با خانم آبیار همیشه خیلی جذاب است. برای من هم نقش متفاوتی بود چون از طبقه‌ای متفاوت بود ما می‌خواستیم به شکلی این نقش را طراحی کنیم که تا حالا از من دیده نشده است امیدوارم باورپذیر هم شده باشد. به خاطر این نقش ده کیلو چاق شدم.هوتن شکیبا درباره ایفای این نقش متفاوت اظهار کرد: من سعی کردم چالشی برای خودم ایجاد کنم، این افزایش وزن بود و در دوران قرنطینه که باشگاه‌ها بسته بود به صورت سنگین ورزش کردم در حین فیلمبرداری به لحاظ فیزیکی خیلی سختی داشتیم.آبیار درباره نسبت فیلم ابلق با جامعه امروز توضیح داد: هنرمند آیینه جامعه است اگرچه نشان دادیم که کاراکتر اصلی سکوت می‌کند و مصلحت را انتخاب می‌کند ولی می‌گوییم مصلحت یک مسکن موقت است اما هنوز آن زیر موش‌ها زندگی می‌کنند و همان شرایط حاکم است. راحله قصه ما انتخاب می‌کند که دروغ بگوید، جبر محیط او را وادار نمی‌کند. او حاضر است جان بدهد تا حرف او را بپذیرند اما وقتی آدم‌ها را می‌بیند، انتخاب می‌کند مصلحت را پیش بگیرد این داستان آدم‌ها در یک شرایط پیچیده است. این داستان تنها مختص ایران نیست برای همه جهان است. ما این سوال را می‌پرسیم که حقیقت درست تر است یا مصلحت من راه‌کاری هم ارایه ندادم فقط مشکل را نشان دادم.آبیار درباره نمادین بودن فیلم توضیح داد: نماد در فیلم‌های من همیشه هست البته نه این‌طور که گل درشت باشد بلکه تنیده در فیلم است. اگر نام این نمادها را اشیا بگذاریم که کاراکتر و تفسیر دارند باید بگویم بله من معمولاً این عناصر را در فیلم‌هایم دارم.وی افزود: فیلمنامه اولیه را پریسا کرزیان نوشته بود که برایم جذاب بود. ما تصمیم گرفتیم روی این فیلمنامه کار کنیم و بارها و بارها بازنویسی شد دوست دارم کار اقتباسی کنم رمان‌ها و کتاب‌های جذابی داریم که حیف است زمین بماند در اینجا هم دوست داشتم نگاه خودم را در فیلمنامه داشته باشم.محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده این اثر درباره لوکیشن گفت: این لوکیشن را می‌خواستند و ما سعی کردیم تهیه کنیم.آبیار هم در این باره گفت: اتفاقات از ابتدا در زورآباد پیش می‌آمد. زورآباد محل‌های حاشیه‌ای است که با کمترین ابزار خانه‌ها ساخته می‌شود. البته ساخت و ساز هم داشتیم اینگونه محل‌ها در اطراف همه کلانشهرها در تمام دنیا وجود دارد.کرزیان هم گفت: درست است که شخصیت اصلی یک زن است اما این رنج یک انسان است چیزی که برای من دغدغه است همین رنج انسان و همه مسایل مربوط به انسان است.آبیار بیان کرد: شرایط پیش آمده برای کاراکتر اصلی این فیلم ممکن است برای همه پیش بیاید ولی زنان ممکن است بیشتر در چنین موقعیتی قرار بگیرند. هر زنی بالاخره این شرایط پیچیده را تجربه کرده است. البته مردان هم گاهی دچار چنین موقعیتی می‌شوند.وی افزود: زنان به خاطر آسیب‌پذیر بودن و به خاطر معاش‌شان سکوت می‌کنند و تنها کسی که تلاش می‌کند این سکوت را بشکند راحله است، اما در نهایت انتخاب می‌کند که مصلحت را پیشه کند این یک شرایط پیچیده انسان من نقطه مشکل را نشان دادم که چه چیزهایی باعث می‌شود به جای حقیقت‌گویی مصلحت را انتخاب کنیم که یک مسکن موقت است.آبیار ادامه داد: هر کلمه‌ای می‌تواند کارکرد نمادین داشته باشد برج و شهربازی یک موقعیت است فاصله طبقاتی‌ای وجود دارد که ممکن است شرایط را پیچیده‌تر کند. متن و فیلم خوب، آن چیزی است که تخیل را برانگیزد تا شما از آن معناهای مختلفی را دریافت کنید.وی ادامه داد: این‌طور نیست که بگوییم مردها بد هستند، این منطقه‌ای است که اتفاقاً خیلی از آنها شریف هستند. ما آنها را دزد و معتاد نشان ندادیم همه آنها کار می‌کنند تا پول دربیاورند. ما یک کاراکتر رحیم داریم که قابل قبول است کاراکتر علی هم هرچند بی عقلی می‌کند و در پیچیدگی مالی گرفتار شده آدم بدی نیست همسرش را باور دارد و به او اعتماد می‌کند.کرزیان هم در ادامه گفت: اگر بخواهیم بگوییم چرا مردها بدند. زن‌های بدی را هم می‌بینیم، زنی که پشت زن دیگر را خالی می‌کند، زنی که دیگری مسخره می‌کند و...آبیار بیان کرد: من آدم بی کله‌ای هستم اگر چنین اتفاقی بیفتد ممکن است تا پای جان بروم، زمین و زمان را بر هم بریزم. ولی لزوماً کار من درست نیست. من این سوال را از مخاطب پرسیدم که شما چه می‌کردید، این مشکل همچنان هست.این کارگردان بیان کرد: یک بار در مصاحبه‌ای گفتم واژه ارزشی معنای گسترده‌ای دارد مثلاً به نظرم آقای اصغر فرهادی یک فیلم‌ساز ارزشی است. چون به اخلاقیات انسان‌ها در فیلم‌هایش می‌پردازد. از این جهت من خودم را فیلمساز ارزشی نمی‌دانم. تصمیم من این بوده که فیلم‌هایی بسازم که با هم تفاوت داشته باشند چون نسبت به هر سال آدم دیگری شده‌ام.وی ادامه داد: سعی می‌کنم فیلم‌های شبیه به هم نسازم، درجا نزنم، روی موج موفقیت فیلم‌های قبلی حرکت نکنم مثلاً بعد از «شبی که ماه کامل شد» به من پیشنهاد می‌دادند تا درباره کشتی سانچی‌، دزدان دریایی و… فیلم بسازم اما من روی موفقیت‌های قبلی حرکت نمی‌کنم سعی می‌کنم خودم را بشکنم. ]]> جشنواره‌ فیلم فجر Tue, 02 Feb 2021 12:36:27 GMT http://tahrireno.ir/vdcayonu.49nwi15kk4.html مهدویان: «شیشلیک» همان کمدی مطلوب من است http://tahrireno.ir/vdcir3ar.t1auq2bcct.html محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم سینمایی «شیشلیک» درباره انگیزه‌اش برای ساخت اولین فیلم کمدی کارنامه خود توصیحاتی ارائه کرد.به گزارش تحریرنو ؛ نشست خبری فیلم سینمایی «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان از آثار حاضر در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شامگاه دوشنبه ۱۳ بهمن در برج میلاد برگزار شد و در ابتدای این نشست مهدویان که به صورت آنلاین در این برنامه حضور داشت، گفت: از اینکه نتوانستم بیایم ناراحتم چون ما سالی یک بار با بچه‌های مطبوعات وعده داریم اما خوشحالم این امکان این چنین فراهم شد.وی افزود: مدت‌ها بود دوست داشتم فیلم کمدی کار کنم مدام به ایده‌های مختلف و فیلمنامه‌های مختلف فکر می‌کردم یک روز تصادفاً امیر ژوله را دیدم. او یک داستان یک خطی را برایم تعریف کرد و احساس کردم این همان چیزی است که به دنبالش هستم اما فکر کردم باید کمدی خودم را بسازم من آن چیزی که الان مرسوم است.مهدویان درباره نسبت شیشلیک با دیگر آثار کارنامه خود گفت: به هر حال هر فیلمی که کار می‌کنیم تجربه متفاوت است اما مؤلفه‌های خود را دارد که تکرار می‌شود هر فیلمسازی دوست دارد فیلمش رنگ و بوی خود را بگیرد. کارگردان همیشه دوست دارد رد پای خود را بتواند تکرار کند. «شیشلیک» هم از این قاعده مستثنی نیست چه به لحاظ مضامین و چه شیوه اجرایی همینطور است. فیلم یک تجربه متفاوت برای من است. شباهت‌هایی به لحاظ اجرا به «لاتاری» دارد اما در مجموع با آثار قبلی من متفاوت است.عطاران هم بیان کرد: خوشحالم بالاخره فیلم دیده شد. من در ابتدا دوست داشتم با آقای مهدویان کار کنم نقش هم جای کار داشت. بعد هم عوامل دیگر باعث ترغیبم شدند اما بیشترین چیزی که باعث علاقه‌ام شد متن زیبای امیر ژوله بود که خیلی خوب نوشته و بسیار تأثیرگذار است.با کمدی خوب یک چشم می‌خندد و یک چشم می‌گریدژوله هم گفت: همیشه کمدی مورد علاقه‌ام این بوده یک چشم بخندد یک چشم گریه کند هر دو دوروی سکه بودند تجربه همکاری با مهران مدیری را داشتم مثلاً دفاعیه مسعود شصتچی و قهوه تلخ هم به کارم آمد. آیتمی نوشته بودم که حسرت را نشان می‌داد بخشی هم به دختردار بودن من برمی‌گشت آنهایی که دختر دارند می‌دانند یک پدر زمین و زمان را می‌دوزد تا خواسته او را برآورده کند. انگار مهدویان بارها این فیلم را ساخته بود و این قصه‌ها را بارها خوانده بود من و مهدویان در عرض هم کار نمی‌کردیم بلکه همکاری بسیار خوبی با هم داشتیم. این همکاری یکی از خوشایندترین اتفاق زندگی من است.ژاله صامتی هم گفت: از تماشای فیلم سرخوش هستم از این همکاری خیلی خوشحالم اگر در این فیلم هم بازی نمی‌کردم باز هم دوستش می‌داشتم.وی ادامه داد: به هر حال ما به عنوان زن اگر جایی باشیم در کلیت شبیه به هم هستیم، مادر هستیم، زن هستیم، ایرانی هستیم. در بین همان ده خانم وقتی ریز می‌شویم می‌بینیم متفاوت است این اصول یک بازیگر است که ریزه‌کاری را دربیاورد.پژمان جمشیدی: عاجزانه می‌خواهم مراقب خود باشیدپژمان جمشیدی هم بیان کرد: عاجزانه خواهش می‌کنم مراقب خودتان باشید. زخمی که خوردیم فکر نمی‌کردیم اینقدر به ما نزدیک باشد. برای انصاریان هم آرزوی سلامتی می‌کنم.وی درباره حضور در این فیلم افزود: شاید برای یک بازیگر کلیشه‌ای باشد اما برای من کمتر کلیشه‌ای است که بگویم همکاری با آقای مهدویان باعث افتخار من است برای من بازی در کنار آقای عطاران و حضور در فیلم مهدویان افتخاری است.مه‌لقا باقری دیگر بازیگر این اثر عنوان کرد: کار با مهدویان جذاب و یکی از آرزوهای من بود. از نظر من وقتی چیزی خیلی جدی است می‌شود از آن کمدی درآورد. این فیلم هم همین‌گونه بود سعی کردیم در بازی من هم این اتفاق بیفتد. هر کاری کردم تا این نقشی که به ظاهر کوچک است درست دربیاید.وحید رهبانی بازیگر این فیلم هم گفت: خوشحالم تجربه سینمایی دیگری با دوستان خوبم انجام دادم.از ممیزی استقبال نمی‌کنم اما به فیلمم آسیبی نزده استمهدویان درباره اصلاحیه‌های اعمال شده بر فیلم شیشلیک گفت: هر فیلمی روح و جهانی دارد که آن جهان باید حفظ شود و ما هم همه تلاشمان را کردیم و با گفتگویی که با دوستان نظارت داشتیم سعی کردیم ممیزی به گونه‌ای باشد که جهان فیلم لطمه نخورد. فکر می‌کنم این نسخه که در جشنواره نمایش داده شد، همان جهان را دارد. به هر حال در بخش‌هایی تغییراتی رخ داد که ترجیح ما این بود که این اتفاق نیفتد کسی از ممیزی استقبال نمی‌کند و آن را به آغوش نمی‌کشد اما ممیزی‌هایی به فیلم خورد ولی به نظرم آسیب جدی به فیلم نزده است.ژوله هم گفت: این فیلم که در جشنواره اکران شد، فیلم من است و عاشقش هستم گاهی ممیزی‌هایی صورت می‌گیرد اما اگر انجام نمی‌شد نمی‌توانستیم فیلم را ببینیم. امیدوارم با همین حد ممیزی فیلم به اکران عمومی دربیاید.کارگردان «لاتاری» درباره اینکه آیا تغییر ژانرش در فیلمسازی محصول فشارهای بیرونی بوده است، بیان کرد: فیلم‌ساز ژانرهای مختلفی را تجربه می‌کند نیازی به عوامل بیرونی نیست با توجه به دغدغه و حال روزها تصمیم می‌گیریم فیلمی بسازیم. اینکه فکر کنیم یک نیرویی از بیرون من را وادار کرده چنین فیلمی بسازم چنین چیزی وجود نداشته من هم آدمی نیستم که تحت تأثیر چنین موضوعی فیلم بسازم حتی اگر در خانه بمانم و مجبور باشم فیلم نسازم تحت تأثیر این موضوع فیلم نمی‌سازم.وی درباره احتمال همکاری مجدد با محمود رضوی در مقام تهیه‌کننده گفت: محمود رضوی همچنان از دوستان بسیار نزدیک و کاربلد من است. اگر قصه‌ای با دیدگاه مشترک با رضوی داشته باشم باز هم با او فیلم می‌سازم چون بسیار حرفه‌ای است.مهدویان: قرارداد با یک سرمایه‌گذار خاص را تکذیب می‌کنممهدویان در ادامه با تکذیب انعقاد قرارداد همکاری مستمر با یکی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی گفت: اینکه سرمایه‌های خصوصی وارد سینما می‌شوند و گردش اقتصادی ایجاد می‌کنند باید قدر دانست اما من قرارداد بلندمدتی با آنها ندارم. من حالا با تهیه‌کننده دیگری مشغول به کار هستم جاهایی که یک جریان مالی در سینما راه می‌اندازند باید به فال نیک گرفت.وی درباره نمادگذاری گفت: نمی‌دانم حد افراط در نمادگذاری چیست. خودم سعی کردم فیلم متعادلی بسازم و به نظرم افراطی در آن نشده است.مهدویان در پاسخ به کنایه یکی از خبرنگاران گفت: من لاکچری زندگی نمی‌کنم.صامتی هم بیان کرد: هیچ نقش من شبیه هیچ نقش دیگرم نیست.ژوله گفت: این فیلمنامه را خیلی دوست دارم و قابل دفاع است اصلاً جوک ندارد پر از اشک است اگر برداشت جوک های اینستاگرام را دارید ببخشید. یکی از غلط‌های کارها این است ما به ازای بیرونی پیدا و با آنها شوخی کنیم تاریخ مصرف این کارها گذشته است اگر غیراصول ها را نقد کنیم ماندگارتر است این فیلم اصلاً جغرافیا ندارد من مخالف کار سمبولیک هستم.مهدویان گفت: یکی از دلایلی که تاکید داشتیم معلوم باشد اینجا حاشیه شهر و بخشی از ایران است نه یک جهان تمثیلی این بود که از جهان تمثیلی فاصله بگیریم و به سمت نمادگرایی نرود. در فیلم تلاش شده اینچنین نباشد.به تک‌تک فیلم‌هایم علاقه دارممهدویان درباره اینکه آیا این فیلم پایانی بر سفارشی‌سازی است؟ بیان کرد: به هر حال برخی حرف‌ها برای خود بازار دارد من به تک تک فیلم‌هایم علاقه دارم، فیلم‌های مهمی بوده‌اند هر کدام در سینما دیده شده‌اند از هرکدام از فیلم‌هایم انرژی می‌گیریم یاد گرفته‌ام این اظهار نظرها تلاش مذبوحانه برای کشاندن ترمز من و گرفتن انرژی من است اما من ناراحت نمی‌شوم.ژوله توضیح داد: چند سالی اینکه مرتکب بازیگری می‌شوم دوست داشتم در این فیلم هم بازی کنم هرچند کوتاه. اما به مهدویان گفتم شرطم این بود در این فیلم بازی کنم اما چون ساختش مهم بود، نظر شما مهم است مهم برایم این بود که بهترین اتفاق برای فیلم رخ بدهد و این جمع بهترین را برای فیلم رقم زدند.حسین کرمی عضو تیم طراحی فیلم گفت: به نیابت از عوامل فنی کار می‌گویم امیدوارم از کار ما راضی بوده باشید.منصوری بیان کرد: فیلم در دوران سختی کار شد، حاصل تلاش دوستانی بود که صادقانه کار کردند، از همه تیم تشکر می‌کنم. سخت بود، تلاش زیادی شد تا فیلم به جشنواره بیاید، امیدوارم فیلم دیده شود و فضای گفتگو بین فیلمسازان، حاکمیت و دولت در ارتباط با فیلم‌هایی از جنس «شیشلیک» فراهم شود. ]]> جشنواره‌ فیلم فجر Mon, 01 Feb 2021 16:29:56 GMT http://tahrireno.ir/vdcir3ar.t1auq2bcct.html «ستاره بازی» به‌دنبال سیاه‌نمایی نیست/ هشداری پیرامون مهاجرت http://tahrireno.ir/vdchzwni.23nv-dftt2.html هاتف علیمردانی کارگردان فیلم سینمایی «ستاره بازی» در نشست خبری این فیلم درباره دغدغه خود در ساخت این اثر سینمایی توضیحاتی ارائه کرد.به گزارش تحریرنو ؛ نشست خبری فیلم سینمایی «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی در خلال برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر عصر امروز ۱۳ بهمن ماه در برج میلاد برگزار شد و در ابتدای این نشست هاتف علیمردانی بیان کرد: «ستاره بازی» در ادامه تجربیات سینمایی من است و سعی کردم با شواهدی که رو به رو هستیم آن را به تصویر بکشم «ستاره بازی» حاصل تجربیات من در چند سال گذشته است که البته بلندپروازی هم در آن بوده است.وی ادامه داد: من زمان ساخت فیلم آباجان دلخوری‌هایی داشتم. آن زمان گفتم قاعده بازی را بلد باشید این هشتمین دوره‌ای است که در فجر حضور دارم گاهی در حق فیلم‌ها اجحاف می‌شود و به نظرم بیشترین اجحاف‌ها به فیلم من بوده است. در این شرایط باز هم به نظرم جشنواره تنها چراغ روشن سینما در این روزهاست. من هم از نبود حمید نعمت‌الله در جشنواره ناراحتم اما فکر می‌کنم جشنواره با تمام بالا و پایینش متعلق به ماست و باید حفظش کنیم.علی سرتیپی تهیه‌کننده فیلم هم عنوان کرد: وقتی هاتف این قصه را نزد من آورد به نظرم قصه دشواری بود ساخت فیلمی در شرایط ارزی امروز دل می‌خواست، مسایل مالی به کنار ولی کار در سرمای زیر بیست درجه هم سخت بود به هاتف اعتماد کردم البته قصه را هم خیلی دوست داشتم.ملیسا ذاکری بازیگر این فیلم گفت: من در کنار تمام کارهای آقای علیمردانی تجربه کردم صبا از شخصیت من خیلی فاصله دارد و کار را برای من سخت می‌کرد اما امیدوارم آنچه که باید، درآمده باشد.علیمردانی توضیح داد: در تمام این سال‌ها دغدغه یک کار اقتباسی داشتم ولی هیچوقت دغدغه مشترک را در کتاب‌ها و رمان‌ها پیدا نکردم به صورت اتفاقی قصه شخصیت این فیلم را از مادرش شنیدم، این شخصیت را دورادور می‌شناختم. من به صورت شهودی فیلم می‌سازم. آمریکا سرزمین ناشناخته‌ای برای من بود. سعی می‌کردم پی او وی اتفاقات را ببینم. من مهاجرت را یک تومور وحشتناک می‌بینم، مثل یک هشدار اجتماعی و مثل از دست دادن عزیز است. اگر به هر دلیلی از کشورمان می‌رویم باید بدانیم برای چه می‌رویم غرض من سیاه‌نمایی نبود البته من اینجا هم که فیلم می‌ساختم نقدهای تندی به آن می‌شد.شبنم مقدمی بازیگر این فیلم که به صورت تلفنی با این نشست همراه شد، اظهار کرد: من نگاه علیمردانی را به فیلم‌های اجتماعی دوست دارم، خودش هم آدم شریفی است که بدون اتصال به هیچ جریانی خودش در این سینما ایستاده، علیمردانی از آن دسته از کارگردان‌هایی است که می‌شود با او به تعامل رسید.مقدمی بیان کرد: من نقش انواع و اقسام مادرها در سنین مختلف بازی کرده‌ام اما یک ناچاری در این شخصیت برای ترک وطن بود. مهاجرت دومین سونامی است که می‌تواند وجود آدم‌ها را بلرزاند این زن دچار چنین وضعیتی شد، این موضوع نمونه‌های عینی بسیار دارد، این ناچاری و گرفتاری که در این زن وجود داشت، او را به من ویژه کرد. این زن بیچاره و درمانده حاصل مشورت من و هاتف علیمردانی بود.علیمردانی در بخش دیگری از نشست گفت: من از این فیلم خیلی ترسیدم چون بروکراسی پیچیده‌ای در آنجا بود و برقراری ارتباطات با آنها سخت بود، این فیلم تجربه بزرگی بود که خیلی یاد گرفتم.وی افزود: من به عنوان فیلمساز اجتماعی دغدغه مهمی داشتم که بتوانم بر اساس زندگی کسی فیلمی بسازم. شاید یک تصادفی که برای دختری نوزده ساله رخ می‌دهد یک فاجعه باشد من سعی کردم به اتفاقات زندگی آن دختر وفادار باشم پدرش وقتی فیلم را دید گفت امیدوارم کسی به درد صبا دچار نشود.سرتیپی توضیح داد: هاتف وقتی از آمریکا برگشت احساس کردیم فیلم مقداری کم دارد به دلیل شرایط خاص آنجا و سرمای شدید و البته هزینه‌های بسیار بالا به نظرم کمی در آماده‌سازی فیلم عجله شده بود به همین دلیل برخی از سکانس‌ها را در ایران فیلمبرداری کردیم هر دکوری که آنجا بود در ایران بازسازی کردیم که کار سختی بود دوباره هاتف به آمریکا رفت و مقداری آنجا فیلمبرداری کردیم که فیلم سر و شکل داشته باشد.علیمردانی درباره همکاری با بازیگران آمریکایی گفت: این فیلم وقتی چهار روز مانده بود سی و هشتمین جشنواره فیلم موعدش تمام شود، تمام شد اما باز هم کاری داشتیم به همین دلیل فکر کردیم نمی‌توانیم به جشنواره برسیم. شش بازیگران آمریکایی داشتیم. مجموعاً فیلمی بود که پروداکشن حرفه‌ای داشت.ذاکری در بخش دیگر گفت: رسیدن به این شخصیت برای من خیلی مشکل بود چون با من خیلی متفاوت بود من جز فایل‌های صوتی راهنمای دیگری نداشتم البته آقای علیمردانی خیلی به من کمک کردند.سرتیپی درباره انتخاب بازیگر اصلی فیلم گفت: ما در شروع کار یک سری تست داشتیم. ذاکری قبلاً با هاتف کار کرده و در ذهن کارگردان مانده بود وقتی ذاکری را دیدم فکر کردم می‌تواند از پس نقش بربیاید. من و هاتف فقط در یک جلسه نیم ساعته برای حضور ذاکری به نتیجه رسیدیم.علیمردانی درباره ادامه کارنامه کاری خود بیان کرد: من آدم بلندپروازی هستم همیشه دوست داشتم تجربه کنم هر فیلمی که ساختم فکر کردم بهترین فیلمم را ساخته‌ام آزمون و خطا در «ستاره بازی» کم نبود و بسیار فیلم سختی بود. ]]> جشنواره‌ فیلم فجر Mon, 01 Feb 2021 12:22:57 GMT http://tahrireno.ir/vdchzwni.23nv-dftt2.html عماد، طوبی و یک کمدی رمانتیک ناموفق http://tahrireno.ir/vdchiwni.23nvmdftt2.html یکی از بزرگ ترین معضلات فیلمسازان فیلم اولی که می تواند آینده کاری شان را به مخاطره بیندازد، موفقیت فیلم اول آنها به حساب می آید.تحریرنو ؛ اتفاقی که در سال های پس از انقلاب برای بسیاری از فیلمسازان فیلم اولی رخ داده و "کاوه صباغ زاده" هم تا حدودی جزو همین دسته به حساب می آید. موفقیت نسبی فیلم "ایتالیا،ایتالیا" که تجربه ای نو در فضای آثار کمدی-رمانتیک به حساب می آید، زمینه ساز تولید فیلم دیگری به نام "رمانتیسم عماد و طوبا" شده که همان خط سیر در فیلمنامه اش با اندک تفاوت هایی به چشم می خورد. قصه عماد و طوبایی که بر اثر یک اتفاق از جنس همین سینما عاشق یکدیگر شده و در مراحل مختلف زندگی با فراز و فرودهای عاطفی زیادی مواجه می شوند. درگیر بودن این دو با چیزی به نام سینما به عنوان شغل، ایده مناسبی برای تخیل بیشتر بخشیده به فیلمنامه است اما دقیقا مشکل از جایی شروع می شود که کارگردان دست از ایده مرکزی فیلمنامه برداشته و به سمت راهکار دادن به تماشاگر برای بهبود زندگی مشترک و مهمتر از آن تربیت فرزند می دهد. این در حالی است که در کمدی-رمانتیک ها در لایه های بیرونی آن خبری از این قبیل موارد اشاره شده نبوده و نویسنده و کارگردان با ظرافت در زیرمتن از آن بهره می گیرند. از طرف دیگر فیلم هایی از جنس رمانتیسم عماد و طوبا که براساس دو شخصیت اصلی پیش رفته و داستانک چندانی هم ندارند، بسیار متکی به بازیگران خود هستند. کاری که صباغزاده در انجام آن ناموفق بوده و زوجی را برگزیده که از هر جهت با دیگری همخوانی ندارند. "الناز حبیبی" در نقش طوبا همان بازیگر سریال های کشدار تلویزیونی است که اندکی قالب عوض کرده و به جای قاب کوچک به پرده نقره ای کوچ کرده است! با همان اغراق های مرسوم در سریال ها که کاملا به چشم می آید. حسام محمودی هم انتخاب غلطی برای ایفای نقش عماد بوده و ساز جداگانه ای کوک می کند.در عین حال صباغ زاده شوخی های بامزه ای هم با ممیزی و خطوط قرمز سینمای ایران کرده که لحظه های مفرحی برای مخاطب به وجود می آورد که بخشی از ضعف های فیلم را می پوشاند. ]]> جشنواره‌ فیلم فجر Mon, 01 Feb 2021 05:01:20 GMT http://tahrireno.ir/vdchiwni.23nvmdftt2.html قدم نهادن در عرصه‌های فیلمسازان بزرگ http://tahrireno.ir/vdcgqy9x.ak9zn4prra.html یادداشت سعید عقیقی (منتقد سرشناس سینما) برای فیلم «تی‌تی» همزمان با رونمایی از کاراکتر پارسا پیروزفر در این فیلمتحریرنو ؛ «تی‌تی» (آیدا پناهنده) کامل کننده مسیری است که سازنده‌اش با دو فیلم موثر «ناهید» و «اسرافیل» پیموده است. او با همین سه فیلم طی یک دهه، در دوره‌ای که پیداکردن آب زلال در مسیر گل آلود سینمای ایران دشوار به نظر می رسد، برای نگه داشتن باریکه آبی که در آن عمق روابط انسانی، زنانگی و نیازهای انسان‌های معمولی جامعه پیدا باشد، بیش از بسیاری از فیلم سازان عرصه «روابط عمومی» و «تبلیغات» تلاش کرده است.«تی‌تی» در همان چشم اندازی تمام می‌شود که «ناهید» شروع شده بود و تازگی‌اش مدیون قدم نهادن به عرصه هایی است که فیلم سازان بزرگ در آن دویده‌اند.فصل رفتن تی‌تی به دریا برای نجات ابراهیم کنشی زنانه است که انتظار واکنشی مردانه را برمی انگیزد و سیاه چاله ای که او در آن افتاده، تنها به مدد جسارت فراموش کردن فرمول‌های فراگیر برای نجات بشریت و ساختن راهکاری با قلب برای نجات یک انسان میسر است. کاش این فیلم زیبا قدری جسورتر بود و کسی دیگر هم پیدا می شد که برای نجاتِ نجات‌دهنده‌اش دل به دریا بزند.گمانم توقع این جسارت از آیدا پناهنده (به گمان من بهترین فیلم ساز این دهه) در فیلم تازه، در دهه تازه بیجا نباشد.در نبود مرتضی قیدی (فیلم بردار صاحب سلیقه دو فیلم پیشین پناهنده) شاهد بهترین کار فرشاد محمدی هستیم و حاصل تلاش امیر اثباتی، عباس عباسی و علی رضا افکاری در فیلم حل شده است. پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا درجای خود متقاعدکننده اند و احتمالا الناز شاکردوست هم به اندازه ما هنگام دیدن فیلم از بازی متفاوت و شایسته تحسین خودش غافلگیر شده است.او هم به مانند تی‌تی، به یاری شهود خود و هدایت فیلم ساز، کاری می کند که از او انتظار نمی رود. بسیار کم پیش می آید کسی روی پرده و بیرون پرده بی توقع برای دیگری کاری کند و سبب شود ما زیاده خواهان توقع مان را از او بالاتر ببریم؛ کاری که به نظر می رسد تی‌تی دارد برای ابراهیم می کند و فیلم برای ما. ]]> جشنواره‌ فیلم فجر Mon, 01 Feb 2021 04:57:11 GMT http://tahrireno.ir/vdcgqy9x.ak9zn4prra.html پرستویی: نگران کم‌کاری در سینما نیستم/مثل قهرمان «بی‌همه چیز» شدم http://tahrireno.ir/vdceoo8w.jh87ni9bbj.html پرویز پرستویی بازیگر فیلم سینمایی «بی همه چیز» در نشست خبری این فیلم در جشنواره فجر، بااشاره به فعالیت‌های اجتماعی سال‌های اخیرش گفت نگران کم‌کاری در سینما نیست.به گزارش تحریرنو ؛ نشست خبری فیلم سینمایی «بی همه چیز» ساخته محسن قرایی مقدم شامگاه یکشنبه ۱۲ بهمن ماه در برج میلاد؛ سالن رسانه در خلال برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد و در ابتدای این نشست محسن قرایی در پاسخ به پرسش حمیدرضا مدقق درباره انگیزه خود برای ساخت این فیلم گفت: تقریباً ده سالی بود که برای ساخت این فیلم تصمیم داشتم. پیش از ساخت اولین فیلمم در نظر داشتم این فیلم را بسازم، ولی از آنجایی که فیلم سختی بود و پروداکشن سختی می‌طلبید، امکان ساختش میسر نبود. بعد از ساخت دو فیلم شرایط ساختش فراهم شد این متن را در دوران دانشجویی خوانده بودم و خیلی دوست داشتم.پرویز پرستویی بازیگر اصلی فیلم هم عنوان کرد: اولین چیزی که برایم مهم بود، نقش بود. باید بگویم اساساً در کاری که دوست نداشته باشم حضور پیدا نمی‌کنم، محسن قرایی را هم از سال‌ها پیش می‌شناختم، وقتی متن را خواندم فکر کردم جزو وظایف من است در آن حضور داشته باشم.جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده اثر هم گفت: سال پیش همین موقع‌ها آقای قرایی این فیلمنامه را به من داد. سریع خواندم و تلاشم را کردم کار را جلو ببرم.قرایی عنوان کرد: جا دارد از محمد داودی یاد کنم که فیلمنامه بسیار درجه یکی است و در کنار من بوده است. اساساً خودم را کارگردان می‌دانم، ولی نمی‌شود در کار ما فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی جدا کرد اصراری به نوشتن فیلمنامه‌ها توسط خودم ندارم ولی این کار را باید خودم می‌کردم.فیلم‌های یک کارگردان الزاماً نباید شبیه هم باشدقرایی ادامه داد: الزاماً نباید فیلم‌های یک کارگردان شبیه به هم باشد برای من جذاب است در ژانرهای مختلفی کار کنم اساساً اعتقادی ندارم چون فیلم قبلی من در فضای شهری بوده حتماً فیلم بعدی باید در همان مسیر باشد دوست دارم فیلم بعدی هم ارتباطی به «بی همه چیز» نداشته باشد.وی ادامه داد: در نمایشنامه کاراکتری به نام نوری وجود نداشت. تمام تصمیم‌گیران این ده مرد است دوست داشتم زنی باشد تا این افراد را بالانس کند فکر کردم بهترین کاراکتر نوری است به واسطه علاقه‌ای که به حیوان خود دارد و عواطف دارد این شخصیت باید زن باشد.پرستویی توضیح داد: شخصیت امیر یک جاهایی مقصر است یک جاهایی نیست ولی خیلی هم بیگناه نیست ولی به شرایط زیست برمی‌گردد عواملی مختلفی دست به دست هم داده‌اند که یک جاهایی مقصر باشد و یک جاهایی نه‌.باران کوثری هم گفت: چیز مهمی که از مادرم یاد گرفته‌ام این است که به جایزه فکر نکنم ولی این به معنی نیست که از جایزه خوشم نیاید گرفتن این نقش و لذت پروسه اجرا برای من کافی بوده طبیعی است که حتی نامزد شدن در آن برایم مهم خواهد بود. اما فکر می‌کنم پیشنهاد چنین نقشی خودش یک جایزه است.قرایی درباره اینکه آیا فیلمش حرف روز جامعه را می‌زند عنوان کرد، گفت: فیلمساز نمی‌تواند مدعی باشد فیلمش با شرایط کنونی جامعه نسبتی ندارد من از چیزی که در اطرافم می‌بینم، تأثیر می‌گیرم آدم‌های مختلف نگاه‌های مختلف به جامعه دارند من به هر نظری که درباره این فیلم دارند احترام می‌گذارم ولی فکر می‌کنم فیلم بیانگر نظر من درباره اتفاقات است. هر چیز دیگری بگویم اضافه است.وی گفت: آن موقعی که نمایشنامه را انتخاب کردم تجربه تئاتر نداشتم ولی تماشای تئاتر و خواندن نمایشنامه را دوست دارم.پرستویی: یاد گرفته‌ام در سینما کم‌کار باشمپرویز پرستویی هم در پاسخ به سوالی درباره تأثیر فعالیت‌های اجتماعی سال‌های اخیرش بر کم‌کاری‌هایش در سینما عنوان کرد: کمک‌های من از زمانی شکل گرفت که معضلات اجتماعی توسط مسئولان دیده نشد و من وظیفه داشتم کمکی کنم. من نگران کم‌کاری خودم نیستم این موضوع هم برای امروز نیست به من یاد دادند هرچه کمتر کار کنی بهتر است.پرستویی بیان کرد: همیشه فیلم‌های ما در صحنه‌های خاص از حضور هنرور آسیب می‌بیند. از یکایک هنرورهای این فیلم تشکر می‌کنم که چهار ماه تمام زحمت کشیدند. اولین بار این هنروران را دیدم فکر کردم آموزش دیده‌اند که از قرایی تشکر می‌کنم این چنین آموزش داده بود. حسی که پای چوبه‌دار داشتم و اگر می‌بینید خوب درآمده از همین هنروران گرفته بودم.مرتضی هدایی مدیر فیلمبرداری فیلم هم عنوان کرد: با جستجوی زیاد لوکیشن این فیلم را پیدا کردیم و جا دارد از جواد مطوری تشکر کنم که بخش‌های زیادی از صحنه وجود خارجی نداشته و توسط او ساخته شده است. به نظرم این فیلم از لحاظ بصری یک فیلم کلاسیک با همه مختصات کلاسیک است. چشم اندازها هم یک مدل شاعرانه داشت.قرایی درباره شخصیت پردازی بیان کرد: من فکر می‌کنم بر اساس پروسه است. امیر قهرمان نبوده اشتباهاتی داشته و در گذشته خطاهایی داشته، او کاملاً خاکستری است او وقتی زیر چهارپایه می‌زند می‌فهمد که به ته خطر رسیده، او همه چیز خود را از دست داده است و وقتی اینها را می‌بیند تصمیم به تمام کردن همه چیز می‌گیرد. من فکر می‌کنم کاراکتر یک پروسه را طی کرده است.پرستویی: مثل امیر شده‌امپرستویی درباره جذابیت کاراکتر امیر در فیلم برای خودش عنوان کرد: پایان بندی برای امیر را خیلی دوست داشتم یکی از چیزهایی که من را به این وامی‌دارد که هر هفته از شهر بیرون بزنم، به کسانی سر بزنم که شناسنامه ندارند و داد بزنم اینها جزو هشتاد میلیون است همین است. روزی که قصه را خواندم، احساس کردم زندگی من مثل امیر است.وی افزود: اصلاً من هم مثل امیر شده‌ام به چه کسی باید اعتماد کرد؟ چه باید کرد؟ چرا هر روز نابهنجاری و بی عدالتی می‌بینیم؟ چرا به جایی می‌رسیم که سکوت می‌کنیم؟ چقدر من ضربه از دنیای مجازی خورده‌ام؟ من گوشم را بستم فکر کردم اگر تحت تأثیر قرار بگیرم باید بگذارم بروم ولی من اهل رفتن نیستم با گفتن این حرف‌ها برخی فکر می‌کنند ما ریاکاریم ولی عیبی ندارد، من این ریاکاری را دوست دارم. من امیر و اتفاقات این فیلم را در جامعه خودمان می‌بینم.محسن قرایی درباره دیگر عوامل ای ین فیلم گفت: اعتقاد داشتم موسیقی این فیلم نباید مستقیماً به موضوع این فیلم بپردازد. می‌خواستم یک موسیقی کاملاً کلاسیک باشد. حامد ثابت واقعاً بهترین موسیقی را برای این فیلم نوشته و نزدیک ترین چیزی بود که من می‌خواستم. عماد خدابخش تدوینگر هم بسیار کاربلد است من دائم از مشورت‌های او استفاده می‌کردم. حضور هدیه تهرانی بی نظیر بود هادی حجازی فر در آخرین لحظات به داد من رسید، اگر نبود فیلم ساخته نمی‌شد. ]]> جشنواره‌ فیلم فجر Sun, 31 Jan 2021 16:32:36 GMT http://tahrireno.ir/vdceoo8w.jh87ni9bbj.html سختی‌های روایت «رمانتیسم عماد و طوبا»/ برای علی انصاریان دعا کنیم http://tahrireno.ir/vdccmoqi.2bqxp8laa2.html کاوه صباغ‌زاده کارگردان فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» در نشست خبری این فیلم در جشنواره فیلم فجر درباره دشواری‌های ساخت این فیلم توضیحاتی ارائه کرد.به گزارش تحریرنو ؛ نشست خبری فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» به کارگردانی کاوه صباغ زاده عصر امروز یکشنبه دوازده بهمن ماه در برج میلاد برگزار شد و حمیدرضا مدقق کارشناس مجری نشست، در ابتدا برای علی انصاریان بازیگر این فیلم سینمایی آرزوی سلامتی کرد.در ادامه کاوه صباغ‌زاده بیان کرد: این فیلم، فیلم سختی بود بر عکس «ایتالیا ایتالیا» که در چهار شبانه روز روایت می‌شد، این فیلم درباره همه زندگی بود به لحاظ اجرا و فضاسازی بسیار سخت و پیچیده بود بعد از فیلمبرداری کار پس تولید به دلیل کرونا خیلی طول کشید.الناز حبیبی بازیگر اصلی فیلم هم اظهار کرد: از نظر فضاسازی برای من کار سختی بود و چنین تجربه‌ای را پیش از این نداشتم.مهدی صباغ‌زاده تهیه‌کننده فیلم بیان کرد: به نظرم این فیلم با مخاطب خود تا اینجا ارتباط برقرار کرده، حداقل این است که گفته‌اند حال ما بعد از تماشای فیلم خوب است، این فیلم درباره تحکیم خانواده است، برای آقای انصاریان هم آرزوی سلامتی می‌کنم و امیدوارم فیلم در اکران عمومی هم موفق باشد.شهرام نجاریان توضیح داد: برای سلامتی علی انصاریان دعا می‌کنم. رنگ این فیلم ماحصل جلسات گروهی ما بود. فضای فانتزی و رنگارنگ در همه سکانس‌ها دیده می‌شد و این کار خوب نتیجه همکاری همه ماست.محسن دارسنج گریمور این اثر هم بیان کرد: روند زمانی را در گریم همه بازیگران می‌دیدم. آقای انصاریان چون جا افتاده تر هستند، گریمشان بیشتر در فیلم دیده شد.محمدرضا میرزامحمدی طراح صحنه و لباس گفت: ما باید تغییرات زمان را نشان می‌دادیم و چون کار فانتزی بود خیلی راحت نمی‌شد این کار را کرد. اما طبق صحبت‌هایی که با هم داشتیم، سعی کردیم از پسش بربیایم.پگاه احمدی تدوینگر این فیلم هم بیان کرد: این ژانر تقریباً در سینمای ایران نیست و تدوینش سخت بود. پروسه کار به خاطر کرونا طولانی شد و من سعی کردم در راستای فیلمنامه و ذهنیت کارگردان پیش بروم.کاوه صباغ‌زاده درباره حذف بخش نگاه نو از جشنواره فجر گفت: دوره سی و چهارم تجربه خوبی بود تبعیض از بین رفته بود و همه با هم داوری و دیده می‌شدند. حذف این بخش در سال جاری هم اتفاق خوبی است، بخش نگاه نوع یک بخش زائد است.این کارگردان درباره وجود صحنه‌های کمتر دیده شده در سینمای ایران در این فیلم بیان کرد: فضاسازی اصولاً کار سختی است.میرزا محمدی هم در این زمینه توضیح داد: هر پلانی سخت بود چون پلان به پلان تغییر لوکیشن داشتیم. ما کمی روی مرز ریسک بودیم تا جوابگوی خواسته فیلم باشیم. صحنه‌های داشتیم که چالش برانگیز بود. این اولین باری که کار فانتزی انجام می‌دادم برای چنین کاری باید تماماً خلاقیت به خرج می‌دادیم از این جهت کار بیشتری از ما برد.کاوه صباغ‌زاده گفت: فیلم من بیشتر از اینکه کمدی باشد فیلم شادی است کمدی مرسومی نیست. فیلم بعدی من نه کمدی نه فانتزی است بلکه یک کار درام عاشقانه است.مهدی صباغ‌زاده در ادامه عنوان کرد: وقتی فیلمنامه را خواندم پیچیدگی فیلمنامه برایم جذاب بود، احساس کردم مخارج سنگینی دارد و همینطور هم شد. ساختن همان کلبه در جنگل مخارج داشت، طراحی خانه و لباس خرج زیادی روی دست ما گذاشت و…. فیلمبرداری ما سه ماه زمان برد اما با همه سختی‌ها و گرفتاری‌ها از نتیجه کار راضی هستم. جدای از اینکه پدر کاوه هستم، فکر می‌کنم این نوع موضوعات و این نوع فضاها در سینمای ایران کم است. این روزها سینمای ایران حال خوبی ندارد اما حالا می‌شود با ماسک و فاصله به سینما رفت. به سینما بیایم، فیلم ببینیم و… هیچ مکانی بهتر از سینما نیست.وی ادامه داد: الناز حبیبی زحمت زیادی برای فیلم کشید و بازی خوبی ارائه داد.حبیبی هم اظهار کرد: ما خیلی با آقای کاوه صحبت کردیم و نشست زیادی داشتیم که آیا می‌شود چند سن مختلف را کار کرد یا نه. این فیلم کار سختی برای همه بود. جای علی انصاریان خالی است او انرژی گروه بود، ای‌کاش حالا اینجا کنارمان بود.کاوه صباغ‌زاده گفت: واقعیت این است که این چیزی که روی پرده می‌بینیم بهترین کاری بوده که از دست گروه برمی‌آمده است فکر نمی‌کنم فیلم را تغییر بدهیم.وی درباره بخش‌های فانتزی فیلمش گفت: نمی‌شود فیلم فانتزی ساخت اما هیچ بخش ریالی در آن نگذاشت. این دو کنار هم باید باشند.در ادامه نجاریان توضیح داد: کاری هنری یک پروسه خلاقه است. چیزی که به هر کسی کمک می‌کند این است که با چالش جدید مواجه شویم. اندازه تمام سختی‌ها برایم ارزش داشت. در عصر جدید این جسارت بسیار وجود دارد، گاهی نگاه جسورانه در برخی فیلم‌ها به رغم پروداکشن عظیم وجود ندارد. به نظرم خوب است فیلمی ببینیم که آن فانتزی و آن داستان ساده زندگی را دارد. هرکسی این فیلم را ببیند بخش‌های از آن را با زندگی خود تطبیق می‌دهد و از این جهت به نظرم با آن ارتباط برقرار می‌شود.مهدی صباغ‌زاده با اشاره تجربه همکاری قبلی خود با پسرش گفت: با بخش‌هایی از «ایتالیا ایتالیا» موافق نبودم در این فیلم هم با فیلمبرداری کمی اختلاف نظر داشتم ولی وقتی نتیجه را روی پرده دیدم، متوجه شدم کار خوب پیش رفته است، تدوین و.... امروز نوبت نسل جدید است که سینما را به دست بگیرند تا از این موقعیت تلخ جامعه خارج شویم و به جایی برسیم که کمی به سینما تنوع بدهیم.کاوه صباغ‌زاده هم اظهار کرد: من تدوین «ایتالیا ایتالیا» را خیلی دوست دارم. فیلم‌هایی که در سینمای ما تولید می‌شود آنقدر شبیه به هم هستند که سینمای ما یکنواخت شده، ذهنیت فیلمسازان و عوامل پشت صحنه و صحنه یک شکل شده احساس می‌کنم آدم‌ها اهل ریسک نیستند. ما سر این فیلم گزینه‌های دیگری هم داشتیم اما گاهی بازیگران آنقدر نقش‌های یکسان بازی می‌کنند که وقتی نقش جدید به آنها پیشنهاد می‌دهند نمی‌پذیرند ریسک کنند اما بازیگران ما پذیرفتند، ویژگی نترس بودن و ریسک کردن در سینمای ما کم است. سر «ایتالیا ایتالیا» مشکلاتی داشتم و وقتی ساخته شد فکر کردم در این فیلم کمتر مشکل خواهیم داشت ولی دیدم هنوز شک و تردیدها وجود داد.الناز حبیبی در پایان گفت: در این دنیای مدرن که همه چیز به سمت مدرن بودن پیش رفته به نظرم «رمانتیسم عماد و طوبا» رؤیا و رویاپردازی را به تماشاچی هدیه می‌دهد. ]]> جشنواره‌ فیلم فجر Sun, 31 Jan 2021 13:22:01 GMT http://tahrireno.ir/vdccmoqi.2bqxp8laa2.html