پایگاه خبری تحریر نو - آخرين عناوين سایر حوزه‌های هنر :: نسخه کامل http://tahrireno.ir/art/art-other Sun, 22 May 2022 04:58:35 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://tahrireno.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری تحریر نو http://tahrireno.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری تحریر نو آزاد است. Sun, 22 May 2022 04:58:35 GMT سایر حوزه‌های هنر 60 حضور «ایرج طهماسب» در مسابقه فیلم‌نامه و نمایش‌نامه کانون http://tahrireno.ir/vdcjvve8.uqevizsffu.html کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هیأت داوران بخش فیلم سینمایی بلندِ پنجمین مسابقه فیلم‌نامه و نمایش‌نامه کودک و نوجوان را معرفی کرد.به گزارش تحریرنو از روابط عمومی کانون پرورشی، «فرشته طائرپور» کارگردان، تهیه‌کننده سینما، مجری طرح و فیلمنامه‌نویس، «غلامرضا رمضانی» کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تدوینگر حوزه کودکان و نوجوانان، «ایرج طهماسب» کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، مجری تلویزیون، هنرپیشه و عروسک‌گردان، «ابراهیم فروزش‌» کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس و «مهدی جعفری» کارگردان، مدیر فیلمبرداری و مستندساز، هیأت داوران بخش فیلم‌های سینمایی بلند این مسابقه را تشکیل می‌دهند.بر همین اساس، هیأت داوران بخش فیلم سینمایی بلند، ‌فیلم‌نامه‌ی برتر که در مرحله‌ی اول پنجمین مسابقه فیلم‌نامه و نمایش‌نامه کودک و نوجوان از سوی هیأت انتخاب اعلام شده بود، را داوری کردند.پنجمین مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دو مرحله صورت گرفت، ابتدا طرح‌های ارسالی با توجه به شرایط مسابقه از سوی هیات انتخاب بررسی و آثار برتر معرفی شد.همچنین در مرحله دوم صاحبان آثار برتر یک ماه فرصت داشتند تا نسخه اصلی فیلمنامه‌ی خود را برای داوری پایانی به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند. ]]> سایر حوزه‌های هنر Mon, 12 Jul 2021 09:42:09 GMT http://tahrireno.ir/vdcjvve8.uqevizsffu.html شاهنامه سند تاریخی و فرهنگی یک ملت است http://tahrireno.ir/vdcjoye8.uqevhzsffu.html دکتر ندا امین، دکترای زبان و ادبیات فارسی گفت: شاهنامه سند تاریخی و فرهنگی یک ملت است. به گزارش تحریرنو ؛ دکتر ندا امین، دکترای زبان و ادبیات فارسی با اشاره به اینکه در برابر شاهنامه‌ها و خداینامه‌های منظوم و منثور متعدد مانند شاهنامه مسعودی مروزی و ابوالمؤید بلخی و الباقی...شاید به نظر برسد که شاهنامه فردوسی صرفاً بخت و اقبالی تصادفی داشته است که در این میان، در اذهان یک ملت ماندگار شده و خوش درخشیده است، گفت: ادبیات هر ملتی آیینه‌ای از تفکرات، اندیشه‌ها، فرهنگ‌ها و آداب و رسوم آن ملت است و در طول دهه های اخیر تأمل بیشتر در شاهنامه فردوسی نشان داده است بسی فراتر از یک شاهکار ادبی و حماسی، ارزش‌های تاریخی و فرهنگی یک ملت را در خود بازتاب داده است و می‌تواند به عنوان یک سند تاریخی فرهنگی تحلیل شود. این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه برخی آثار ادبی، به ویژه شاهکارهای ادبی ملت ها تلفیقی از چند نوع ادبی است و نمی توان آن ها را در یک گروه خاص طبقه بندی کرد، گفت: در واقع محدود کردن یک اثر به یک ژانر ادبی خاص، مانع از توجه به جنبه های متنوع یک اثر می شود. امین افزود: شاهنامه فردوسی به تأکید صاحب‌نظران شاهنامه‌پژوه، صرفاً تراوش ذهنی یک شاعر نیست و تلفیق و برآیند منابع کتبی و شفاهی متعددی است که شاعر در روزگار خود در اختیار داشته است؛ از منابع مستقل داستانی(مثل داستان‌های سیاوش و بیژن و منیژه...) تا منابع رسمی تاریخ ملوک فُرس در سده‌های نخستین اسلامی(مانند تاریخ طبری و شاهنامه ابومنصوری غیره) تا تمام داستان‌های پراکنده شفاهی که شاعر خود می‌گوید از دهقانان آن روزگار شنیده است. وی ادامه داد: بنابراین دخالت شاعر در محتوای آنچه نقل می‌کند بیش از همه در هنر شاعرانه، بلاغت و لحن حماسی وی در ایجاد این شاهکار ادبی و انسجامی که در این روایات پراکنده ایجاد می‌کند، حضور دارد و محتوای اثر در کلیت خود، محتوایی از پیش موجود در تاریخ و فرهنگ این سرزمین است که درست به همین دلیل از نظر ارزش‌های اخلاقیِ بازتاب‌یافته در آن، بسیار ارزشمند است. این مدرس دانشگاه بیان کرد که مطالعه دقیق شاهنامه نشان می دهد که این کتاب شگرف از منظر ادبیات تعلیمی و اخلاقی نیز یک متن و اثر شگفت انگیز است که مجموعه ای از انسانیت،عشق و محبت و کلیه آرمان های بلند بشری را شامل می شود.ستایش پاکی و راستی،عدل و داد، شکر و سپاس و توسل به پروردگار، وحدت، شجاعت ،تدبیر و اندیشه و مشورت، شکیبایی، فداکاری،کار و کوشش،توجه به تربیت فرزند، رعایت آداب در روابط اجتماعی و اهمیت دوستی و برادری، دست کم نگرفتن دشمن،تاکید بر آبادانی کشور و خدمت به مردم، نکوهش رشک، غرور، ناسپاسی،کاهلی،کین، بدی، گمراهی ،آز،ظلم و تعدی،... نمونه ای از تعالیم اخلاقی اشعار شاهنامه است. در شاهنامه از مفاهیم بزرگی بحث می شود که برخاسته از ناخودآگاه جمعی بشراست و حقایق کلی مانند تقابل خیر و شر،راستی و درستی،...درون مایه های تعلیمی آن قرار می گیرد ،که می تواند در محدوده ای فراتر از یک قوم و ملت گسترش یابد و پیامی جهانی داشته باشد. دکتر ندا امین در پایان گفت: شاهنامه افزون بر ارزشی که در نگاهداشت زبان ملی ما به تعبیر دکتر منوچهر مرتضوی« کلمه ملی در مفهوم فرهنگی و تاریخی و گسترده‌تر از مفهوم قومی و سیاسی آن» و حفظ اسطوره‌های کهن، داستان‌ها و روایت‌های سینه به سینه نقل شده نیاکانمان در حماسه‌های پهلوانی و بخشی از تاریخ کهن این مرز و بوم...دارد، به مثابه حافظه جمعی ایرانیان ارزش‌ها و بایدها و نبایدهای اخلاقی، فرهنگی و شناختی ما را نیز در ضمن موضوع اصلی خود روایت می‌کند. بنابراین علاوه بر اینکه یک اثر ادبی روان و درخشان برای مطالعه عموم ایرانیان است که نسبت به بسیاری از کتاب‌های ادبی پس از خود زبان و بیان ساده و قابل فهمی دارد، متن تولید شده‌ای با حجم ابیات و گستردگی موضوعیِ متنوع است که می‌تواند به عنوان یک سند تاریخی فرهنگی در بسیاری از حوزه‌های بینا رشته‌ای از مطالعات تاریخی و فرهنگی گرفته تا مطالعات اخلاقی، تحلیل های گفتمانی، ریشه شناسی واژگانی و حتی پژوهش‌های شناختی به ویژه از نظر تحلیل اسطوره‌های ثبت شده در آن به مثابه گونه‌ای از نمود شناختی پیشینیان، مورد تأمل و بررسی قرار گیرد. ]]> سایر حوزه‌های هنر Tue, 18 May 2021 06:54:05 GMT http://tahrireno.ir/vdcjoye8.uqevhzsffu.html دیدار با سوسن تسلیمی و شهیار قنبری در «گزارش یک» http://tahrireno.ir/vdcf1xd0.w6dyjagiiw.html نخستین شماره نشریه تحلیلی-راهبردی «گزارش یک» منتشر شد. به گزارش تحریرنو ؛ این نشریه دارای مطالبی خواندنی و تحلیلی در حوزه های مختلف هنر،از موسیقی گرفته تا سینماست. پرونده ویژه سوسن تسلیمی با حضور سینماگرانی ،چون حسین محجوب، علی ژکان، سیامک اطلسی، محمدعلی نجفی و اصغر رفیعی‌جم ، همراه گفت وگویی خواندنی با سوسن تسلیمی که در آن از عشق به بازگشت گفته است، از جمله مطالب خواندنی «گزارش یک» است. «گزارش یک» همچنین گفت وگویی ویژه و خواندنی با شهیار قنبری ترانه‌سرای پرآوازه ایرانی دارد؛مصاحبه ای پرنکته و جذاب شامل واقعه‌نگاری تاریخی درباره چهره‌های مختلف ادبی و هنری ایران، از جمله محمدرضا شجریان ، مرتضی حنانه ، ایرج جنتی عطایی، هوشنگ ابتهاج، سهراب شهیدثالث، علی حاتمی، عباس کیارستمی، اصغر فرهادی و چهره‌های دیگر عرصه هنر. گفت وگو با مسعود ده‌نمکی درباره تولید فیلم «حاج قاسم»، پرونده ویژه جشنواره فیلم فجر۳۹ همراه با مرور کامل فیلم های آن و صفحات ویژه رضا بیک‌ایمان‌وردی بازیگر سرشناس سینمای قبل از انقلاب ایران ، از دیگر مطالب خواندنی این نشریه است. «گزارش یک» با مدیرمسوولی محمدصادق عابدینی و سردبیری علیرضا انصاری منتشر شده است. حامد مظفری دبیر تحریریه است و سیدرضا اورنگ و محمد شاکری نیز معاونان تحریریه این نشریه هستند. علاقه مندان به مطالعه آنلاین این نشریه می‌توانند از طریق فیدیبو اقدام کنند. ]]> سایر حوزه‌های هنر Mon, 15 Mar 2021 13:03:07 GMT http://tahrireno.ir/vdcf1xd0.w6dyjagiiw.html ثبت‌نام ۱۱۰ متقاضی بخش بین‌الملل نمایشگاه مجازی کتاب تهران http://tahrireno.ir/vdciv3ar.t1auu2bcct.html مدیر امور نمایشگاه‌های خانه کتاب و ادبیات ایران گفت آمار ثبت نام کنندگان در بخش بین‌الملل نمایشگاه مجازی کتاب تهران از حدود ۱۱۰ شرکت‌کننده گذشت که ۳۰ شرکت کننده ایرانی و ۸۰ شرکت کننده خارجی از ۲۴ کشور هستند.به گزارش تحریرنو از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، شیوا وکیل نسلیان با اعلام این خبر که استقبال از بخش بین الملل اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نوید بخش موفقیت نمایشگاه مجازی کتاب در سال های آتی است، گفت: مهلت ثبت نام متقاضیان در بخش بین الملل اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به پایان رسیده است.مدیر امور نمایشگاه های خانه کتاب و ادبیات ایران عنوان کرد: بخش بین‌الملل یکی از بخش‌های مهم و جذاب نمایشگاه کتاب تهران محسوب می‌شود که به مدد آن ارتباطات بین‌المللی حوزه کتاب ایجاد شده و شکل می گیرد.نسلیان افزود: در اولین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، برنامه ریزی های هدفمند و متعددی با کشورهای مختلف انجام گرفت و شرایط حضور آنها فراهم شد و امروز شاهد استقبال خوبی از طرف کشورهای خارجی متقاضی ثبت‌نام از ۵ قاره دنیا در بخش بین‌الملل نمایشگاه مجازی کتاب تهران بودیم.وی با تاکید بر اینکه برخی از ثبت نام کنندگان از کشورهایی مانند اسپانیا، اندونزی، کلمبیا و سنگال و غیره هستند که برای اولین بار در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا می کنند، گفت: میزان استقبال کشورها از نمایشگاه مجازی کتاب تهران در مقایسه با نمایشگاه فیزیکی به شکل چشمگیری در مقایسه با سال های گذشته قابل توجه است که عوامل متعددی در آن دخیل است.نسلیان تصریح کرد: دسترسی آسان تر به نمایشگاه یکی از دلایل این رونق است. در اولین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، امسال با توجه طرح توسعه ای بلند مدت و پلت فرم پایه ای دیجیتال رایت سنتر، شرکت کنندگان براساس سطح بندی اعمال شده میتوانند کتاب های قابل نمایش خود را در سامانه بارگذاری کنند.وی در پایان گفت: نمایش کتاب در فضای مجازی تجربه جدیدی است و می تواند دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد. علاوه بر آن در این بخش ۳۰ برنامه جنبی بین المللی نیز با حضور ۱۸۰ سخنران در قالب وبینار های بین المللی تدارک دیده شده است که بیش از نیمی از سخنرانان از کشورهای مختلفی از اقصی نقاط دنیا هستند که در اولین دوره نمایشگاه کتاب مجازی تهران به اجرا درخواهد آمد که متعاقبا اطلاعات تکمیلی در خصوص نشست های وبیناری اعلام خواهد شد.به گزارش ایرنا، پس از لغو سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران در فروردین ماه به دلیل شرایط کرونایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به دنبال راهی برای حمایت از ناشران و بازار کتاب کشور بود و با استفاده از تجربیات حضور در نمایشگاه‌های مجازی برگزار شده توسط دیگر کشورها، نظیر نمایشگاه بزرگ کتاب فرانکفورت که مجازی برگزار شد، تصمیم بر برگزاری نمایشگاه کتاب محازی گرفت و محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به ریاست ایوب دهقانکار را مسئول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب معرفی کرد.نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول تا ششم بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد. ]]> سایر حوزه‌های هنر Tue, 12 Jan 2021 06:17:31 GMT http://tahrireno.ir/vdciv3ar.t1auu2bcct.html داوران بخش دیجیتال آرت جشنواره «هنر زنده است» معرفی شدند http://tahrireno.ir/vdcbawb5.rhbgwpiuur.html با پیشنهاد" محمود کلاری" دبیر بخش دیجیتال آرت، ابراهیم حقیقی،کامبیز درم بخش،سیف الله صمدیان و آزاده اخلاقی به عنوان داوران بخش دیجیتال آرت جشنواره آنلاین «هنر زنده است» معرفی شدند.به گزارش تحریرنو از روابط عمومی جشنواره «هنر زنده است»، با پیشنهاد محمود کلاری دبیر بخش دیجیتال آرت و تأیید شورای سیاست‌گذاری جشنواره،ابراهیم حقیقی طراح گرافیک و عکاس، کامبیز درم بخش کاریکاتوریست و طراح گرافیک، سیف الله صمدیان عکاس و فیلمساز، آزاده اخلاقی عکاس و فیلمساز به‌ عنوان اعضای داوری بخش دیجیتال آرت جشنواره «هنر زنده است» انتخاب شدند.این بخش به شکل رقابتی در ده عنوان برگزار می شود و بنا به تشخیص هیئت داوران آثار مختلف شرکت کننده در بخش مسابقه و نگاه نو قرار می گیرند.فراخوان اولین جشنواره آنلاین «هنر زنده است» در چهار بخش فیلم به دبیری کمال تبریزی، تئاتر به دبیری بهروز غریب‌پور، موسیقی به دبیری فردین خلعتبری و دیجیتال آرت به دبیری محمود کلاری بیست‌ونهم آذرماه منتشر شد و علاقه‌مندان جهت شرکت در بخش‌های مختلف جشنواره آنلاین «هنر زنده است» می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره به نشانی https://portal.aafestival.ir به مطالعه متن فراخوان و ثبت اثر بپردازند.نخستین دوره جشنواره آنلاین «هنر زنده است» را مؤسسه فرهنگی هنری «برداشت آخر» و مجموعه فرهنگی هنری «مربع ۱۱» برگزار می‌ کنند. این جشنواره به صورت رقابتی و غیررقابتی در شبکه‌های اینترنتی با حمایت مادی بخش خصوصی و حمایت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۱۰ لغایت ۲۰ اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود. ]]> سایر حوزه‌های هنر Wed, 06 Jan 2021 06:48:21 GMT http://tahrireno.ir/vdcbawb5.rhbgwpiuur.html جزئیات «هنر کارت» تشریح شد/معرفی آثار هنرمندان در سامانه «پروانه» http://tahrireno.ir/vdcewv8w.jh87xi9bbj.html نشست اطلاع رسانی رونمایی و تبیین ارائه خدمات صندوق اعتباری هنر در بستر «هنر کارت» صبح امروز در تالار رودکی تهران برگزار شد.به گزارش تحریرنو ؛ سید حسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ابتدای نشست رسانه‌ای رونمایی و تبیین ارائه خدمات صندوق اعتباری هنر در بستر «هنر کارت» که صبح امروز ۲۳ آذرماه برگزار شد ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های این مجموعه در ماه‌های اخیر بیان کرد: جلسه‌ای که امروز در خدمت شما هستیم به بهانه تولد جریانی است که از آن می‌توانیم به عنوان یک فعالیت زیر ساختی در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر یاد کنیم.وی افزود: آن چیزی که درباره صندوق اعتباری هنر می گویم تلاش برای کم کردن فاصله با اصحاب فرهنگ و هنر در نوع خدمات است که بتوانیم بازخوردی هم از جانب فعالان عرصه فرهنگ و هنر بگیریم. این ارتباط باید پیوسته باشد و امروز خوشحالیم که بیش از ۷۹ هزار نفر در صندوق اعتباری هنر عضو هستند. کسانی که در ۲ سال اخیر به صندوق اضافه شدند که می‌تواند دربرگیرنده یک رشد ۱۰۰ درصدی به لحاظ آماری باشد که این آمار در حوزه موسیقی بیشتر از هنرهای دیگر است و پیدا کردن بسیاری از این عزیزان که در حوزه مربوط به خودشان شاغل هستند کار دشواری بود. البته این شرایط نیز یکی از وظایف صندوق است و می‌بایست به شکلی انجام گیرد که بتوانیم خدمتگزار جامعه هنری باشیم؛ جامعه‌ای که باید به آنها رسیدگی می‌شد و در این سال‌ها متاسفانه آنطور که باید انجام نگرفت.سلبریتی های هنر ساکن شهرستان‌ها هستندمدیرعامل صندوق اعتباری هنر بیان کرد: من معتقدم سلبریتی های ما در شهرستان‌ها هستند که هر شب با هنرنمایی خود در شهرشان میزبان مخاطبان هستند. واقعاً معرف اعتبار و شخصیت هنری آنها در منطقه زندگی شان است و این دستاورد بسیار بزرگی بود که ما بتوانیم در سفرهای استانی تلاشی برای افزایش شاخص‌ها و پیگیری مطالبات هنرمندان داشته باشیم. ما باید بدانیم که جامعه بزرگ و رنگارنگی در حوزه فرهنگ و هنر داریم که می‌بایست مردم عزیزمان با هنر آنها آشنا شوند. متاسفانه ما هیج ردپای رسمی از هنرمندان نواحی ایران در سامانه‌ها و پلتفرم‌ها نمی‌بینیم و همین آسیب بهانه‌ای شد تا در حوزه بیمه هنرمندان و خدمات رسانی به این عزیزان در ترمیم رابطه دولت با هنرمندان تلاش‌هایی بکنیم.سیدزاده افزود: من سال گذشته قولی دادم مبنی بر اینکه هیچ هنرمندی نگران درمان خود نباشد و امروز بسیار خوشحالم که با وجود کرونا که واقعاً کار ما را مشکل کرد هیچ هنرمندی در حوزه کمک هزینه درمان نگران تامین موارد درمانی خود نبود. ما در عرصه خدمات آنلاین درمانی نیز کارهایی را انجام دادیم که بر اساس آن علاوه بر رسیدگی به موارد درمانی، پروفایل درمانی را نیز برای هنرمندان راه اندازی کردیم که می‌تواند اتفاق خوبی برای مذاکره با بیمه‌ها باشد. این آمارهای درمانی دستاورد بسیار خوبی برای ما داشته است که از طریق آن می‌توانیم برای رسیدگی‌های تخصصی پزشکی هنرمندان کارهای مهم‌تری را انجام دهیم.خدمات مهم «هنر کارت» به اصحاب رسانه و فرهنگوی گفت: داشتن یک شناسه هویتی برای هنرمندان یکی از مهم‌ترین کارهای زمین مانده صندوق اعتباری هنر بود که اجرای آن امری ضروری به نظر می‌رسید. داشتن یک کارت شناسایی برای هنرمند که معرف او به عنوان یک هنرمند باشد نیاز واقعی جامعه فرهنگ و هنر بود. در این راستا طراحی «هنر کارت» از سال‌ها پیش مورد توجه قرار گرفته بود و حتی در این راستا یک مراسم رونمایی برگزار شد اما نتیجه‌ای در بر نداشت.مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره ویژگی‌های «هنر کارت» بیان کرد: «هنر کارت» پاسخی به یک خلا بزرگ است که خوشبختانه از چند ماه پیش اجرایی شد و در راستای خدمات «هنر کارت» بود که بسیاری از اشکالات هویتی هنرمندان تحت پوشش صندوق را مرتفع کردیم. برای یک بار اطلاعات کاملی را از هنرمندان دریافت کردیم و با تبدیل کردن این کارت شناسایی به یک کارت بانکی شرایط خوبی را به وجود آوردیم. «هنر کارت» مجموعه‌ای از ارائه خدماتی است که در برگیرنده امتیازات و ارزش افزوده‌هایی می‌شود که این کارت را به یک کارت باشگاهی تبدیل می‌کند. این کارت دارای جیب‌هایی است که اعتباراتی نیز به آن تعلق می‌گیرد و دارای ویژگی‌هایی در حوزه خرید و فروش است که دارنده کارت می‌تواند از آن در حوزه‌های مختلف استفاده کند. اینها پول نیستند بلکه اعتباراتی است که می‌تواند شرایط مساعدی را برای خدمت رسانی خلق کند.سامانه «پروانه» چیست؟وی افزود: «هنر کارت» یک کارت چندمنظوره است که می‌تواند خدمات مختلفی را به هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه ارائه دهد. من فکر می‌کنم وقتی توزیع شود ما مزایای بهتری را می‌توانیم برای آن طراحی کنیم که بسیاری از مجموعه‌های خدماتی کشورمان می‌توانند به آن مراجعه کرده و شرایط خوبی را برای هنرمندان ایجاد کنند. کما اینکه تاکنون نیز بسیاری از شرکت‌ها و مجموعه‌ها به ما مراجعه کرده اند.سیدزاده متذکر شد: پروژه دیگری به نام «پروانه» را برای معرفی آثار هنرمندان تحت پوشش صندوق اعتباری هنر طراحی کردیم که یک نوع فروشگاه مجازی است و من در جلسه بعدی آمار و اطلاعات بیشتری را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهم. خوشبختانه تا به امروز نیز استقبال بسیار خوبی از این سامانه شده و می‌تواند در برگیرنده یک اتفاق مهم باشد که وقتی با «هنر کارت» پیوند بخورد نقش غیرقابل حذفی در مسیر تجاری سازی آثار هنری در تمام حوزه‌ها ایفا خواهد کرد. به هر حال حرف درباره «هنر کارت» زیاد است و ما به جهت اینکه نمی‌خواهیم کارتی به دیگر کارت‌های بانکی ما اضافه شود تمام تلاش خود را انجام داده ایم که از آن به عنوان یک کارت هویتی ارزشمند استفاده شود. این کارت در آینده به عنوان یک نماد هویتی اصحاب فرهنگ و هنر در خارج از کشور نیز ثبت خواهد شد. در این زمینه رایزنی‌هایی نیز با وزارت امور خارجه صورت گرفته که فکر می‌کنم یکی از اتفاقات خوب و مهمی است که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد.توضیحات مدیرعامل «هنر کارت» درباره یک اتفاقمصطفی خادم المله مدیرعامل پروژه «هنر کارت» نیز در این نشست رسانه‌ای توضیح داد: آنچه انجام گرفته یک تجربه جدید در بانکداری الکترونیک است که دارای امتیازات ویژه و کمتر تجربه شده در ایران است که هدف اصلی آن تعریف یک کارت ویژه برای جامعه هنری خواهد بود. در این راستا حمایت متوازن از خدمات، استفاده از شبکه گسترده بانکی با استفاده از خدمات معمول یک کارت بانکی، مکانیزم برگشت هزینه‌ای که هنرمند برای کالایی پرداخت کرده، خرید اقساطی کالاها و استفاده از خدمات درمانی مراکز درمانی به صورت اقساط در قالب یک تجربه عملیاتی در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر از ویژگی‌هایی است که برای «هنر کارت» می‌توان نام برد.وی درباره سایر خدمات «هنر کارت» در ماه‌های گذشته بیان کرد: خوشبختانه طرح‌هایی که برای «هنر کارت» اجرا شد همراه با یک کمک حمایتی انجام گرفت که در این راستا بیش از ۱,۲۰۰ هزار میلیارد ریال بر اساس تفکیک بندی که صورت گرفته بود به حساب «هنر کارت» اعضا واریز شد. برای برخی‌ها نیز هنوز واریز نشده که آن هم به دلیل نواقصی بوده که در تکمیل پرونده‌ها انجام گرفته است.مدیرعامل پروژه «هنر کارت» در بخش پایانی این نشست رسانه‌ای ضمن ارائه گزارشی آماری ار روند صدور «هنر کارت» که پیش از این در گفتگو با خبرنگار مهر به آن اشاره داشت، گفت: بسیاری از اعضا به ما این انتقاد را دارند که چرا به آنها هنوز کارت اهدا نشده که باید بگویم این روند از هفته‌های آینده بعد از رونمایی رسمی «هنر کارت» که امروز به تعدادی از هنرمندان دارای مدرک درجه یک هنری تقدیم می‌شود آغاز و بر اساس مجاری رسمی که در این حوزه تعریف شده روند اهدای «هنر کارت» اعضا انجام خواهد گرفت. شرط دریافت «هنر کارت» نیز عضویت افراد در صندوق اعتباری هنر است که بر این اساس درخواست «هنر کارت» نیز در فرآیند معمول خود قرار خواهد گرفت. ]]> سایر حوزه‌های هنر Sun, 13 Dec 2020 08:17:19 GMT http://tahrireno.ir/vdcewv8w.jh87xi9bbj.html ثبت‌نام ۵۳ کشور جهان برای شرکت در جشنواره پویانمایی تهران http://tahrireno.ir/vdcd990x.yt0zz6a22y.html تاکنون بیش از ۵۳ کشور جهان با ۳۰۱ فیلم برای شرکت در دوازدهمین جشنواره دوسالانه بین‌المللی تهران ثبت‌نام کرده‌اند.به گزارش تحریرنو از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، معاون تولید کانون پرورش فکری با اعلام این خبر افزود: این در حالی است که ثبت‌نام اولیه در سایت جشنواره به نشانی www.tehran-animafestival.ir تا ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ادامه دارد و فیلم‌سازان ایرانی و خارجی می‌توانند با ارایه آثارشان در این رویداد هنری شرکت کنند.محمدرضا کریمی‌صارمی در ادامه گفت: دبیرخانه این جشنواره تنها فیلم‌هایی با فرمت‌های Quick time (.mov file), MPEG۴ (H۲۶۴) , Blu-ray, DVD(pal) را پذیرا است.او یادآور شد: بخش مسابقه‌ی این جشنواره پذیرای نسخه‌های(H۲۶۴ or proes Resulation۱۰۲۰*۱۹۲۰) , Quick time (mov file)) با شرایطی هم‌چون گزینش حداکثر سه قسمت از مجموعه‌ها و سریال‌ها و همچنین آثار تبلیغی شامل فیلم‌های آموزشی، صنعتی و تبلیغاتی است.کریمی‌صارمی در پایان خاطرنشان کرد: هیأت داوران در بخش مسابقه بین‌الملل آثار خارجی ساخته شده پس از ژانویه ۲۰۱۷ را مورد داوری قرار خواهند داد.دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در چهار بخش «مسابقه»، «خارج از مسابقه»، «نمایش ویژه» و «چشم‌انداز» از ۱۰ تا ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد. ]]> سایر حوزه‌های هنر Sun, 06 Sep 2020 08:50:48 GMT http://tahrireno.ir/vdcd990x.yt0zz6a22y.html پرداخت وام قرض‌الحسنه ۳۳ درصد رشد کرد http://tahrireno.ir/vdcfxmd0.w6dxyagiiw.html بررسی آمار عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور حاکی از آن است که مبلغ کل تسهیلات اعطایی در آذر ۹۸ نسبت به اسفند ماه سال ۹۷ رشد ۹.۷ درصدی داشته است.به گزارش تحریرنو ؛ بررسی جدیدترین آمار عملکرد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور در آذر ۹۸ نشان می‌دهد که مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ۱۴۲۶۴.۵ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به اسفند سال ۹۷ که ۱۳۰۰۱.۷ هزار میلیارد ریال بود ۹.۷ درصد افزایش یافته است. همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه ۷.۳ درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را تشکیل داده و حجم عمده عملکرد تسهیلاتی بانک‌ها مربوط به مشارکت مدنی با ۲۷.۸ درصد و فروش اقساطی با ۲۷.۳ درصد است.به لحاظ عددی در پایان آذر ماه سال جاری ۱۰۴۴.۸ هزار میلیارد ریال از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور قرض‌الحسنه بوده که این میزان نسبت به اسفند ماه سال ۹۷ که ۷۸۴.۹ هزار میلیارد ریال بوده، ۳۳.۱ درصد رشد نشان می‌دهد.وضعیت بانک‌های تجاریبر پایه این گزارش، تسهیلات پرداخت شده در بانک‌های تجاری کشور در پایان آذر ۹۸ متفاوت بوده به نحوی که ۹.۵ درصد از وام‌های بانک‌های تجاری قرض‌الحسنه بوده که رقم آن ۲۳۴.۹ هزار میلیارد ریال بود. میزان تسهیلات اعطایی قرض‌الحسنه بانک‌های تجاری در اسفند سال قبل از آن ۱۶۷.۹ هزار میلیارد ریال بوده است.در بانک‌های تجاری کشور، سهم عمده تسهیلات پرداختی مربوط به فروش اقساطی به میزان ۴۲.۲ درصد است که رقم آن ۱۰۳۹.۹ هزار میلیارد ریال در پایان آذر ۹۸ بوده است. این میزان در اسفند سال ۹۷ معادل ۸۵۸.۸ هزار میلیارد ریال بود.۱۱.۲ درصد تسهیلات بانک‌های تجاری به رقم ۲۷۵ هزار میلیارد ریال در پایان آذر ماه به صورت مشارکت مدنی پرداخت شده که این رقم در اسفندماه سال قبل از آن ۳۱۴ هزار میلیارد ریال بوده است. به صورت کلی، سهم عمده تسهیلات پرداختی بانک‌های تجاری در پایان آذرماه ۹۸ به فروش اقساطی و مشارکت مدنی اختصاص یافته است.وضعیت بانک‌های تخصصیهمچنین بررسی عملکرد بانک‌های تخصصی در پرداخت تسهیلات به بخش‌های مختلف در پایان آذر ماه ۹۸ نشان می‌دهد که ۳.۹ درصد تسهیلات اعطایی به میزان ۱۱۷ هزار میلیارد ریال در قالب قرض‌الحسنه پرداخت شده که این رقم در پایان سال قبل از آن ۸۰.۳ هزار میلیارد ریال بود.بزرگترین بخش تسهیلات پرداخت شده در بانک‌های تخصصی کشور مربوط به فروش اقساطی می‌شود به نحوی که در پایان آذر ماه سال جاری ۵۰.۴ درصد کل تسهیلات اعطایی این بانک‌ها به رقم ۱۵۰۰.۹ هزار میلیارد ریال در بخش فروش اقساطی بوده و این رقم در اسفندماه سال ۹۷ به میزان ۱۴۷۵.۵ هزار میلیارد ریال بود.بانک‌های تخصصی نیز در بخش مشارکت مدنی تسهیلات قابل توجهی پرداخت کرده‌اند به نحوی که ۱۳.۳ درصد کل منابع تسهیلاتی این بانک‌ها در پایان آذر ۹۸ به میزان ۳۹۶.۳ هزار میلیارد ریال در این بخش پرداخت شده است.وضعیت بانک‌های غیردولتی و مؤسسات اعتباریدر بخش بانک‌های غیردولتی و مؤسسات اعتباری نیز ۷.۹ درصد تسهیلات پرداخت شده در پایان آذر ۹۸ به میزان ۵۶۳.۹ هزار میلیارد ریال به عنوان قرض‌الحسنه و ۳۷.۳ درصد کل اعتبارات ارائه شده به متقاضیان در بخش مشارکت مدنی به رقم ۳۲۸۹.۷ هزار میلیارد ریال بوده است. ]]> سایر حوزه‌های هنر Sun, 23 Feb 2020 06:27:45 GMT http://tahrireno.ir/vdcfxmd0.w6dxyagiiw.html مشارکت ۵۰۰۰ دانش آموز در پنجمین جشنواره ملی دانش آموزی http://tahrireno.ir/vdcbw5b5.rhbggpiuur.html دبیر علمی پنجمین دوره جشنواره ملی دانش آموزی ابن‌سینا با اشاره به برگزاری سومین نمایشگاه مدرسه هزاره سوم گفت: ۵۰۰۰ دانش آموز در  پنجمین جشنواره ملی دانش آموزی مشارکت خواهند داشت. به گزارش تحریرنو از دبیرخانه دائمی جشنواره ملی دانش آموزی ابن سینا مهدی رشیدی جهان، دبیر علمی پنجمین دوره جشنواره ملی دانش آموزی ابن‌سینا اظهارداشت: سومین نمایشگاه مدرسه هزاره سوم۲۱ و ۲۲ فروردین سال ۹۹ همزمان با برگزاری پنجمین دوره جشنواره ملی دانش آموزی ابن سینابا حضور بیش از ۵۰۰۰ دانش آموز، مدیر و مسئول پژوهش و مشارکت ۷۰۰ مدرسه و پژوهشسرا از سراسر کشور برگزار می‌شود.وی گفت: در این جشنواره لوازم و تحریر و لوازم اداری مانند تجهیزات کمک آموزشی، انتشارات آموزشی، نرم افزارهای آموزشی، مواد غذایی سالم، تجهیزات آزمایشگاهی با اولویت معرفی محصولات ساخت ایران و دستاوردهای بانک‌ها و بیمه‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی، سرگرمی های آموزشی، برنامه برخی موسسات آموزشی و پژوهشی و اسباب بازی های فکری ارائه می‌شود. دبیر علمی پنجمین دوره جشنواره ملی دانش آموزی ابن سینا ادامه داد: این جشنواره‌با همکاری وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود.رشیدی جهان خاطرنشان کرد: علاقه مندان می‌توانند از ۲۲ دی امسال با مراجعه به وب سایت جشنواره ملی دانش آموزی ابن سینا به آدرس www.ebnesinafestival.com  در این نمایشگاه حضور به هم رسانند. ]]> سایر حوزه‌های هنر Tue, 14 Jan 2020 06:43:43 GMT http://tahrireno.ir/vdcbw5b5.rhbggpiuur.html چهره‌ها با قصه‌ها، مهمان جشنواره قصه‌گویی می شوند http://tahrireno.ir/vdcaywnu.49nwm15kk4.html نشست خبری بیست‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی صبح روز با حضور مسئولان این رویداد و اصحاب رسانه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.به گزارش تحریرنو از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست که محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی کانون و رئیس جشنواره، سروش صحت دبیر هنری، مجید توکلی دبیر اجرایی و جمعی از عوامل اجرایی جشنواره حضور داشتند، ابتدا سروش صحت دبیر هنری جشنواره بیان کرد: خوشحالم که بار دیگر در این جشنواره حضور دارم. ما این روزها درگیر ساخت قسمت چهارصدم برنامه «کتاب باز» هستیم و همواره دو اسم در این ۴۰۰ برنامه ضبط شده ما تکرار شده است: «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» و «کیهان بچه‌ها». اینها دو عنوانی هستند که بسیار از آن‌ها یاد می‌شود و همواره این دو مرکز در کتاب و کتاب‌خوانی و آشنایی نوجوانان با قصه نقش مهمی برای نسل من داشته‌اند. متاسفانه بنا به دلایلی در دوره‌ای نقش کانون در این فضا کمرنگ شد اما خوشحالم که چند سالی است بار دیگر کانون در زمینه وظیفه اصلی خود پررنگ حاضر شده است و چه چیزی مهم‌تر از قصه و قصه‌گویی برای پرورش فکر.او ادامه داد: در جشنواره بیست و یکم ۱۱هزار نفر در جشنواره شرکت داشتند و بسیار خوشحال بودیم که این عدد بزرگ را می‌بینیم چراکه به نسبت دوره‌های قبل جهش داشتیم و امیدوار بودیم این عدد را بتوانیم برای سال‌های بعد نیز حفظ کنیم. اما امسال این عدد به ۱۷هزار نفر رسید و تقریبا ۵۰ درصد افزایش داشتیم که این جهش بزرگی است و من در این زمینه کمترین نقش را دارم. خوشحالم که عضو این مجموعه که در حوزه فرهنگی و پرورش فکر تلاش می‌کنند، هستم. در ادامه محمدرضا زمردیان، رئیس جشنواره و معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: خدا را شاکرم که قطار جشنواره بیست‌ودوم به ایستگاه پایانی خود نزدیک می‌شود. حرکت این قطار از مراکز کانون در سراسر کشور آغاز شد و بیش از هزار جشن قصه‌گویی در سراسر ایران برگزار شد و عزیزان علاقه‌مند به قصه و قصه‌گویی با جشنواره همراه شدند.او افزود: ۳۱ جشنواره در استان‌ها برگزار شد و افراد برگزیده، بخش‌های متعدد استانی و منطقه‌ای را پشت سر گذاشتند تا به مرحله پایانی در بخش ملی و بین‌الملل راه یافتند. معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تشریح بخش‌های مختلف جشنواره قصه‌گویی عنوان کرد: امسال نیز مانند سال‌های گذشته بخش‌های ثابتی در جشنواره داریم. بخش ملی جشنواره شامل سه گروه، دختران و پسران (ویژه نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال)، بخش زنان و مردان که بخش مهمی است و بخش مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها، که اساسا از زبان آنها قصه‌ها را شنیدیم و یاد گرفته‌ایم می شود.وی در ادامه گفت: در بخش بین‌الملل افرادی که در رسانه ملی حضور داشتند و یا از کشورهای دیگر علاقه‌مند به حضور بودند را پذیرا شدیم. بخش قصه ۹۰ ثانیه که با نام «قصه زندگی من» شناخته می‌شود و عموم علاقه‌مندانی که امکان اجرای صحنه‌ای ندارند این امکان برایشان فراهم شد تا بخشی از قصه زندگی خود را بیان کنند و در قالب یک فیلم ۹۰ ثانیه‌ای اثر خود را به جشنواره ارسال کنند. علاوه بر این، سه بخش جنبی نیز امسال داریم. شهرداری تهران با بخش« قصه‌های شهر من تهران» حامی جشنواره است و استانداری‌ها و شهرداری‌ها با همین نگاه با جشنواره مشارکت دارند. باشگاه خبرنگاران جوان در بخش «قصه زندگی خبرنگاران» متولی این حوزه است و سومین بخشی که در دوره بیست‌ودوم به جشنواره اضافه شده «قصه کانون زبانی‌ها» است که زبان آموزان و مدرسان کانون زبان ایران با هدف معرفی ویژگی‌های تاریخی به زبان‌های مختلف در این حوزه شرکت کردند و امیدوارم به زودی تولیدات این حوزه را منتشر کنیم.زمردیان تاکید کرد: امسال رشد معناداری در میزان مشارکت داشتیم و نزدیک به ۱۷هزار نفر در این جشنواره حضور یافتند که رشد اصلی ما در بخش قصه‌گویی صحنه‌ای بوده است. یکی دیگر از ویژگی‌های جشنواره امسال که فکر می‌کنم اتفاق خوبی است و باید روی گسترش این بخش تمرکز داشته باشیم تغییر در هیات داوران بود که از بخش استانی آغاز شد و داوران نوجوان در کنار داوران حرفه‌ای حضور یافتند. این افراد عضو انجمن های نمایشی و ادبی کانون هستند و داوری آثار را بر عهده‌ دارند و بهترین قصه را از نگاه خود معرفی می‌کنند؛ چون هدف اصلی و مخاطب اصلی نوجوانان هستند، افزوده شدن این امکان در جشنواره به نظر کار مهمی بود. در نوع چینش داوران سعی کردیم ترکیبی از داوری‌ها را داشته باشیم یعنی در هر تیم نویسنده، قصه‌گو و افرادی که با هنر اجرا، زبان بدن و فن بیان آشنایی دارند، حضور پیدا کردند و با دقت نظر داوری ‌می‌کنند.او در ادامه اظهار کرد: با توجه به حجم بالای آثار، هیات انتخاب شکل گرفت و ۱۹ قصه‌گو از انجمن قصه‌گویی کانون از هفت استان کشور انتخاب آثار را بر عهده داشتند. یکی دیگر از ویژگی‌های جشنواره امسال اجرای قصه‌گوهای مهمان در ایام برگزاری جشنواره است. سال گذشته هر روز یک آیین نکوداشت برگزار کردیم اما امسال با توجه به درخواست مخاطبان سعی کردیم از اجرای قصه‌گویی مهمانان جشنواره نیز بهره‌مند شویم و بر این اساس گیتی خامنه، بهرام شاه‌محمدلو، مجید قناد، سارا روستاپور، مصطفی رحماندوست و رضا کیانیان در این بخش قصه‌گویی خواهند کرد.رئیس بیست‌ودومین جشنواره قصه‌گویی در ادامه گفت: شب یلدا شب قصه‌گویی است و در فرهنگ و سنت ما این شب بسیار اهمیت دارد. امیدوارم جشن خوبی را در کنار همه عزیزان داشته باشیم. از همه سازمان‌هایی که ما را همراهی کردند از جمله شهرداری تهران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، مرکز تئاتر کانون که کارناوال قصه‌گویی را بر مبنای قصه «پدربزرگ و ترب» با عروسک‌های غول پیکر اجرا می‌کنند و همچنین باشگاه خبرنگاران جوان و کانون زبان ایران کمال تشکر را دارم.زمردیان همچنین توضیح داد: در این دوره از جشنواره نمایش‌های تک نفره در محل کانون خواهیم داشت و هر روز در پنج منطقه تهران قصه‌گوها به اجرای قصه می‌پردازند. علاوه بر این در بوستان گفت‌وگو نیز هر روز دو قصه‌گو حضور دارند و امیدوارم شهروندان از این فضا استفاده لازم را داشته باشند.او ادامه داد: در آیین پایانی نیز همانند سال گذشته شگفتانه‌ای خواهیم داشت و از عزیزی که سال‌هاست در عرصه قصه‌گویی برای کودکان تلاش کرده است، تقدیر خواهیم کرد.زمردیان در پاسخ به این سوال که در بخش بین‌الملل افراد چه‌گونه انتخاب شدند، گفت: بر اساس شیوه‌نامه جشنواره، شرکت کنندگان این بخش، برگزیدگان دوره‌های پیشین کانون یا قصه‌گوهای حرفه‌ای در رسانه ملی و حوزه‌های مختلف هستند. قصه‌گویانی که از کشورهای دیگر شرکت دارند نیز در سایت جشنواره ثبت‌نام کردند که به طور کلی ۳۱۳ نفر ایرانی و ۱۹۳ نفر خارجی در بخش بین‌الملل با یکدیگر رقابت کردند. در این بخش آثار رسیده بررسی شد و در نهایت هشت قصه‌گوی ایرانی و شش قصه‌گوی خارجی برای اجرای صحنه‌ای انتخاب شدند که از این میان دو نفراز قصه‌گویان خارجی به دلیل مشکلات شخصی امکان حضور در جشنواره را پیدا نکردند.وی یادآور شد: شرکت‌کنندگان خارجی در جشنواره بیست‌ودوم از کشورهای ترکیه، لبنان، ژاپن و اسپانیا هستند که هر چهار نفر سابقه قصه‌گویی دارند و مدرس جهانی هستند و در جشنواره‌های مختلف برگزیده شده‌اند. رئیس جشنواره همچنین درباره‌ی استقبال از جشنواره در استان‌ها اظهار کرد: در استان گلستان حجم مخاطبان به قدری بالا بود که سالن ما امکان پذیرایی نداشت و این اتفاق در آذربایجان غربی، فارس، اصفهان و چند شهر دیگر نیز تکرار شد.سروش صحت در ادامه این نشست در پرسش به این سوال که چند سالی است در تلویزیون استندآپ کمدی و استعدادیابی رواج یافته است و آیا جشنواره قصه‌گویی نیز به این سمت برده شده است، توضیح داد: استندآپ کمدی که تازگی رونق یافته است دو نکته دارد که با قصه‌گویی متفاوت است. یکی این که لزوما ساختار روایتی را دنبال نمی‌کنند و شاید برخی از آن‌ها از قصه‌گویی استفاده کنند و صرفا لحظه می‌سازند. دوم این که بخش کمدی در استندآپ وصل به آن است و قرار است لحظات مفرحی را بسازد در حالی که قصه‌گویی این طور نیست و ساختارش کاملا متفاوت است. استندآپ از قصه‌گویی برآمده است اما تفاوت‌های بسیاری دارد و این جشنواره قصه‌گویی است و قصه‌گویی‌ها در نظر گرفته شده است.زمردیان نیز درباره تشکیل انجمن قصه‌گویی و برگزیدگان جشنواره گفت: از سال گذشته انجمن قصه‌گویی کانون را راه‌اندازی کردیم و بزرگانی که عضو کانون بودند و سال‌ها جایشان خالی بود در آن حضور دارند. بهرام شاه‌محمدلو رئیس انجمن است و علی خانجانی که سال‌ها در امر ترویج قصه‌گویی کتاب‌های بسیاری نوشته و خود مدرس قصه‌گویی است در این انجمن در شورای سیاست‌گذاری حضور دارد. افسون امینی از شاعران و نویسندگان قدیمی کانون است و تمام این افراد عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره نیز هستند و تجربیات ارزشمندی در حوزه قصه‌گویی دارند. وی افزود: ارتقای قصه‌گویی و آموزش و ترویج آن از اهداف انجمن است. کانون بیش از ۲۰ سال ترویج قصه‌گویی کرده اما متر و معیاری در داوری نداشت و برای اولین بار معیارهای داوری برای این جشنواره تعریف شد. معرفی قصه‌گوهای موفق و توانمند به مخاطبان این حوزه از جمله اهداف ماست.او در خصوص مجموعه «چهل قصه» نیز توضیح داد: مجموعه‌ در حال تدوین «چهل قصه» کارش بازنویسی و جمع‌آوری قصه‌های کهن ایرانی، مثل‌ها و قصه‌های بین‌المللی است که برای مخاطبان آشنا هستند. این مجموعه از سوی یکی از نویسندگان خوب کشور بازنویسی شده است و مجموعه‌ای از مدرسان آن را شناسنامه‌دار کردند. چهل قصه‌گوی برتر کانون همراه با ۲۰ هنرمند شناخته شده عرصه اجرا، آن‌ها را اجرا کرده‌اند که به‌زودی از این مجموعه رونمایی می‌شود و در آینده نیز شاهد تولید مجوعه‌های مشابه خواهیم بود تا هم بازنویسی شوند، هم قصه‌گویی داشته باشیم و هم نوجوانان را به این عرصه معرفی کنیم.زمردیان در ادامه با اشاره به این موضوع که برگزاری جشنواره قصه‌گویی بستری جدا از «آموزش» و «پرورش» برای نوجوانان است، عنوان کرد: این جشنواره باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان و آشنایی بیشترشان با کتاب و رشد آنان در عرصه هنرهای اجرایی و نمایشی نیز می‌شود و افراد حاضر در جشنواره و عضو کانون زمینه رشدشان فراهم خواهد شد. به طور مثال یکی از نوجوانان حاضر در جشنواره سال گذشته، امسال در بخش بین‌الملل نیز که حرفه‌ای‌ها در آن حضور دارند، اثری فرستاده به‌نظر جزو پدیده‌های قصه‌گویی در سال‌های اخیر خواهد بود.معاون فرهنگی کانون و رئیس جشنواره همچنین درباره همکاری ارگان‌ها و سازمان‌ها از جمله صدا و سیما در ترویج قصه‌گویی گفت: وقتی جشنواره آغاز می‌شود، طبعاً روند تبلیغاتش در یک برهه زمانی محدود می‌شود و در این مسیر ما از ظرفیت سازمان‌های مختلف برای معرفی جشنواره و ترویج قصه‌گویی کمک گرفته‌ایم. در این باره با سازمان صداوسیما هم مکاتبه‌هایی داشتیم، اما همکاری باید در عمل اتفاق بیفتد. به هر حال امیدواریم شاهد همکاری خوبی از سوی سازمان با همه ارگان‌های مشتاق به ترویج قصه‌گویی باشیم. باشگاه خبرنگاران جوان به صورت رسمی حامی جشنواره بود و امیدوارم در بخش های برنامه‌ای تلویزیون نیز این اتفاق رخ بدهد و شاهد رشد آن باشیم.او در ادامه درباره تعداد شرکت کنندگان در جشنواره به تفکیک در بخش‌های مختلف اشاره کرد و افزود: در بخش زنان و مردان ۲۰۶۱ اثر ثبت‌نام داشتیم. در بخش بزرگ‌سالان که نوآورانه بوده است، هزار نفر ارائه اثر کردند و در بخش قصه‌گویی سنتی که صرفاً با استفاده از فن بیان است، ۵۸۷۰ نفر ثبت‌نام کردند. در حوزه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نیز ۴۰۰ نفر ثبت‌نام کردند. بزرگترها یکی از اهداف این جشنواره هستند تا تولید اثر برای نوجوانان داشته باشند.صحت نیز درباره نوع قصه‌ها و انتخاب آن‌ها گفت: نکته مهم، قصه‌گویی است که باید درست و خوب ادا شود. در واقع ابتدا باید قصه به جان قصه‌گو نشسته باشد تا بتواند آن‌را به شنونده منتقل کند. هدف اول قصه‌گویی است، اما خودش شامل زیر مجموعه‌هایی است که خودآگاه یا ناخودگاه اثرگذار خواهند بود.زمردیان در تکمیل صحبت‌های سروش صحت، ادامه داد: قصه‌ها تفاوت‌هایی با هم دارند و در فضای شفاهی هر حوزه فرهنگی کشور هر یک در قالبی خاص قرار می‌گیرند. این طور نبود که بخواهیم منبعی مشخص کنیم و یا محوری داشته باشیم. قصه‌گو باید این توانایی را داشته باشد تا در چارچوب شیوه‌نامه جشنواره و مخاطبانش قصه را انتخاب و آن را به نحوی اجرا کند تا میزان مشارکت مخاطب با قصه‌گو بالا رود. شعار جشنواره «آینده ساختنی است» انتخاب شده و در نتیجه باید قصه‌ها سرشار از امید و نشاط و درس زندگی باشند. هیأت انتخاب جشنواره، محتوا و توانایی شرکت کنندگان را بررسی کرده و هر اثر تا رسیدن به بخش ملی، چند مرحله را پشت سر گذاشته است. در ترکیب داوری ما همان‌طور که اشاره شد، نویسنده و مجریانی حضور دارند و استانداردهای لازم را رعایت کرده‌اند.صحت در همین باره افزود: در جشنواره فیلم فجر نیز ژانرهای مختلفی حضور دارند، اما در بخش مسابقه همه فیلم‌ها در کنار هم هستند و در یک جشنواره قصه‌گویی مهم این است که کدام یک از آثار به جان مخاطب بنشیند. در واقع توانایی در بیان قصه برای ما اهمیت دارد.بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۶ تا ۳۰ آذر ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود. ]]> سایر حوزه‌های هنر Sat, 14 Dec 2019 11:16:26 GMT http://tahrireno.ir/vdcaywnu.49nwm15kk4.html