نگاهی به زوجهای سینمای کمدی در دو دهه اخیر
10 خرداد 1397 ساعت 11:10
در طول تاریخ سینما آن هم سینمای کمدی، زوجهای بسیاری بودند که توانستند ماندگار شوند و بهواسطه همین زوج بودنشان به محبوبیت برسند.
در طول تاریخ سینما آن هم سینمای کمدی، زوجهای بسیاری بودند که توانستند ماندگار شوند و بهواسطه همین زوج بودنشان به محبوبیت برسند.
به گزارش تحریرنو ؛ این زوجهای محبوب مخاطب، فارغ از ماندگاری در تمام دنیا میتوانند ضمانت گیشه و پولساز باشند و مخاطب را به سبب حضورشان در یک فیلم به سینما بکشانند. در این گزارش نگاهی به ترکیبهای مورد پسند مخاطب در دو دهه اخیر داشتیم که در ادامه میخوانید.
امین حیایی و محمدرضا گلزار
ترکیب امین حیایی و محمدرضا گلزار یکی از موفقترین و پولسازترین ترکیبهای این دو دهه اخیر به شمار میرود. محمدرضا گلزار و امین حیایی نخستین بار در فیلم سینمایی «کما» ساخته آرش معیریان دیده شدند و توانستند جای خود را میان مخاطب پیدا کنند بعد از آن، این دو در فیلمهای دیگری در کنار یکدیگر قرار گرفتند و معمولا گلزار نقش پسر پولدار و کمی عاقل و حیایی نقش پسر لوطی و ساده قصه را بازی میکرد. در سالهای اخیر از این ترکیب بهعنوان رگ خواب مخاطب، برای آمدن به سینما میتوان یاد کرد. اما در دهه۹۰ پای ترکیب محمدرضا گلزار و امین حیایی به سریال نمایش خانگی باز شد و در دو فصل «ساخت ایران» از این ترکیب استفاده شد. به نظر میرسد تاریخ انقضای این ترکیب هنوز به سر نرسیده و این دو قابلیت این را دارند که هنوز روی پرده سینما کنار هم قرار بگیرند.
حمید جبلی و ایرج طهماسب
یکی از قدیمیترین و خاطرهانگیزترین ترکیبهای سینما و تلویزیون ایران، حمید جبلی و ایرج طهماسب هستند. این دو فارغ از همکاری دیرینه و موفقی که در پشتصحنه سینما و تلویزیون با یکدیگر داشتند و دارند. توانستند در عرصه بازیگری زوج بیبدیلی را خلق کنند و تماشاگر را همیشه مجاب کنند تا آنها را ببیند. از «کلاهقرمزی» میتوان بهعنوان نمونه اعلای این همکاری یاد کرد اما فیلمهایی چون «زیر درخت هلو»، «رفیق بد»، «دختر شیرینیفروش» و... ازجمله آثاری هستند که جبلی و طهماسب در آن بهعنوان بازیگر در کنار هم قرار گرفتند و بیشترین بازی را مقابل هم داشتند. البته در فیلمهای سینمایی دیگری هم، هر دو این بازیگران حضور دارند اما پارتنر یکدیگر نیستند و میزان سکانسهای مشترک آن دو بهمراتب کمتر از فیلمهایی است که از آن نام بردیم.
محسن کیایی و پژمان جمشیدی
محسن کیایی از آن دسته بازیگرانی است که معمولا با بازیگران نقش مقابلش خوب چفت میشود از طرفی دیگر پژمان جمشیدی هم چنین قابلیتی را دارد و از ابتدای ورودش به عرصه بازیگری ثابت کرده بازیگر منعطفی است و میتواند در ارائه یک ترکیب ۵۰درصد از این تعامل را که به او مربوط است بهخوبی برقرار کند. فیلم سینمایی «لونه زنبور» ساخته برزو نیکنژاد که اوایل امسال به روی پرده سینما رفت از ترکیب محسن کیایی و پژمان جمشیدی بهره گرفته بود. با اینکه این ترکیب تنها یک بار در سینما استفاده شده اما میتوان جمشیدی و کیایی را جزو زوجهای موفق سینما بدانیم زوجی که پیشبینی میشود به سبب موفقیتشان در «لونه زنبور» باز هم در آثار کمدی تکرار شوند اما باید دید در ادامه چه پیش خواهد آمد.
بهرام رادان و محسن کیایی
شاید هیچ وقت فکر نمیکردیم که بهرام رادان را در کنار بازیگری دیگر و در قالب یک زوج ببینیم اما مصطفی کیایی در فیلم سینمایی «بارکد» برای اولین بار دست به چنین کاری زد و ترکیب بهرام رادان و محسن کیایی را در قالب دو نقش احمق و احمقتر به سینما معرفی کرد. این ترکیب یکی از نقاط قوت فیلم سینمایی «بارکد» به شمار میآمد و توانست نظر مخاطبان را جلب کند. بعد از فیلم «بارکد» این ترکیب را دیگر ندیدیم تا اینکه باز هم مصطفی کیایی از آن در فیلم «چهارراه استانبول» استفاده کرد. شاید بتوان این ترکیب را خاص و مختص به کیایی بدانیم و هیچ بعید نیست که بهجز فیلمهای او این زوج در جای دیگری تکرار نشوند. زوج کیایی و رادان سعی کردند در فیلم «چهارراه استانبول» کمی متفاوتتر از «بارکد» ظاهر شوند که همین نکته از تکرار حسابشده آن حکایت دارد اما حتی اگر چنین هم نباشد هیچ بد نیست. به هر حال در تمام دنیا لزوما زوجهای سینمایی نباید در هر فیلم شکل متفاوتی از خود نشان دهند.
پژمان جمشیدی و سام درخشانی بهاضافه فرخنژاد
ترکیب پژمان جمشیدی و سام درخشانی ابتدا در سریال «پژمان» ساخته سروش صحت دیده شد و توانست آنها را بهعنوان یک زوج جدید در ژانر کمدی به مخاطب معرفی کند؛ زوجی که خوشبختانه از سوی تماشاگر تلویزیون نیز مورد قبول واقع شد اما کمی بعدتر پای این ترکیب به سینما باز شد و در فیلم «خوب بد جلف» هر دو این بازیگران با بازی نقش خود دوباره دیده شدند البته این فیلم سینمایی یک تفاوت دیگر با سریال «پژمان» داشت و آن هم اضافه شدن حمید فرخنژاد بود و بهنوعی این ترکیب را گستردهتر کرد. این سه نفر بعد از نخستین ساخته سینمایی پیمان قاسمخانی در فیلم «تگزاس» نیز برای دومین بار تکرار شدند البته به گونهای متفاوتتر، چرا که حمید فرخنژاد اینبار بهعنوان مغز متفکر قصه در فیلم ظاهر نشده است. فروش خوب فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف» و «تگزاس» نشان از این دارد که این ترکیب میتواند باز هم تکرار شود و مخاطب را به سینما بکشاند.
کد مطلب: 15989
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcb99b8.rhbswpiuur.html