بهمنش مهمان کارگاه آموزشی "ساز و کار نقش"
هومن بهمنش فیلم‌بردار جوان سینمای ایران در کارگاه آموزشی "ساز و کار نقش" درباره‌ی شناخت دوربین و عوامل آن و هم‌چنین لزوم آشنایی بازیگر با دوربین، لنز و اندازه‌ی نماها صحبت کرد.
تاریخ انتشار : شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۵
 
بهمنش مهمان کارگاه آموزشی "ساز و کار نقش"
 
هومن بهمنش، فیلم‌بردار جوان سینمای ایران که این‌روزها فیلم "امروز" را بر پرده‌ی سینماها دارد در کارگاه آموزشی بازیگری که زیر نظر علی سرابی برگزار می‌شود درباره‌ی شناخت دوربین و عوامل آن و هم‌چنین لزوم آشنایی بازیگر با دوربین، لنز و اندازه‌ی نماها صحبت کرد.

تحریرنو: هومن بهمنش فیلم‌بردار جوان سینمای ایران با حضور در کارگاه آموزشی "ساز و کار نقش" که زیر نظر علی سرابی برگزار می‌شود، تجربیات خود را از حرفه‌ی فیلم‌برداری در اختیار هنرجویان این کارگاه گذاشت و آموزش‌های ابتدایی درمورد لنز و ساختمان دوربین فیلم‌برداری را نیز به علاقه‌مندانی که در این کارگاه حضور داشتند، ارائه داد.

بهمنش در این کارگاه آموزشی به هنرجویان تاریخ‌چه‌ی مختصری از تاریخ عکاسی و فیلم‌برداری ارائه داد و بعد از توضیح مختصات یک دوربین فیلم‌برداری درباره‌ی گروه فیلم‌برداری و وظایف‌شان، انواع لنزها و کاربردشان و هم‌چنین اندازه‌ی نماها صحبت کرد.

در ابتدای این کارگاه آموزشی علی سرابی با اشاره به برگزاری دوره‌ی قبلی این کارگاه در سال گذشته عنوان کرد: در دوره‌ی قبل این کارگاه ما ۱۴ جلسه آموزش داشتیم که از حضور دو استاد بزرگ جوان هم بهره گرفتیم. پیمان معادی و هومن بهمنش با وجودی‌که هنرمندان جوانی هستند اما تجربیات بسیاری دارند که در دوره‌ی گذشته در اختیار ما قرار دادند.

بهمنش بعد از بیان تاریخ‌چه‌ی فیلم‌برداری در دنیا و توضیح مختصری از ساختمان دوربین درباره‌ی گروه فیلم‌بردای و وظایفی که هرکدام از دست‌یارهای فیلم‌بردار برعهده دارند برای هنرجویان صحبت کرد. وی در بخشی از توضیحاتش یادآور شد: معمولا یک گروه حرفه‌ای فیلم‌برداری متشکل از ۸ تا ۱۰ نفر هستند که هر کدام از این افراد سمت‌های مختلفی دارند.

وی با اشاره به وظایف دست‌یار اول فیلم‌بردار که مدیریت عوامل و گروه فیلم‌برداری و اجرای سیاست‌گذاری‌های کلان مدیر فیلم‌برداری را برعهده دارد و توضیح وظایف دیگر افراد گروه مثل نورپرداز و عوامل فنی که بازوهای اجرایی کار هستند، عنوان کرد: در یک گروه فیلم‌برداری کاملا سلسله‌مراتب و ترتیب عوامل و افراد رعایت می‌شود چون این گروه نیاز به تمرکز و هم‌آهنگی بسیار بالایی دارند.

فیلم‌بردار فیلم "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" در ادامه درباره‌ی ارتباطی که بازیگر باید با فیلم‌بردار در طول فیلم‌برداری یک فیلم سینمایی داشته باشد، صحبت کرد. وی هم‌چنین با اشاره به شلوغی فضای پشت‌صحنه‌ی فیلم‌ها در هنگام فیلم‌برداری که باعث از بین‌رفتن تمرکز بازیگران می‌شود ابراز امیدواری کرد این مسئله که باید در هنگام ضبط، پشت‌صحنه خلوت و بی‌سرو صدا باشد در سینمای ایران به یک فرهنگ تبدیل شود.

در بخش دیگری از این کارگاه آموزشی بهمنش درباره‌ی لنزهای مختلفی که برای استفاده‌ی فیلم‌بردار وجود دارد، صحبت کرد و توضیح داد یک مجموعه‌ی کامل لنز که باید در اختیار فیلم‌بردار قرار گیرد از لنز شماره‌ی ۱۶ که بازترین لنز (واید) است آغاز و کم‌کم با زیادشدن شماره‌ها به‌سمت لنزهای نرمال و بسته (تله) که آخرین‌شان با شماره‌ی ۱۳۵ شناخته می‌شود، پیش می‌رود. وی در عین‌حال عنوان کرد که قیمت هرکدام از این لنزها به‌دلیل این‌که قدرت وضوح و تفکیک بالایی دارند، بسیار زیاد است و برای یک فیلم‌بردار جعبه لنزهایش از خود دوربین فیلم‌برداری مهم‌تر است.

فیلم‌بردار فیلم "خوابم می‌آد" در ادامه توضیحاتی درباره‌ی اندازه‌ی نماهای مختلف فیلم‌برداری چون کلوز آپ، مدیوم کلوز آپ، مدیوم شات، فول شات، شات آمریکایی، لانگ شات، اکستریم لانگ شات، اکستریم کلوز آپ و هلی شات ارائه داد و پس از آن درباره‌ی شناخت لنزها صحبت کرد.

بهمنش در توضیحاتش برای هنرجویان درباره‌ی شناختی که بازیگر باید از لنز و زوایای دوربین و نورپردازی داشته باشد صحبت کرد و با مثال آوردن از فیلم‌های مختلف تاکید کرد که استفاده‌ی نامناسب از لنز و نورپردازی تا چه اندازه می‌تواند در نامناسب جلوه‌دادن چهره‌ی یک بازیگر و یا خراب‌کردن پرسونای یک سوپر استار تاثیر داشته باشد.

در پایان این جلسه، بهمنش که با هم‌راهی نورپردازش در این جلسه حضور پیدا کرده‌بود با نمایش سکانس‌هایی از دو فیلم "دربند" و "پذیرایی ساده" که مدیریت فیلم‌برداری آن‌ها را برعهده داشته‌است صحبت‌های نظری‌اش را به‌شکل عملی نیز به هنرجویان انتقال داد.
کد مطلب: 1298