دبیر نهمین جشنوارهی سینماحقیقت:
ترجیح میدهم از امیدها و آرزوها بگویم
سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد با اشاره به همه فراز و فرودهایی که مدیران دورههای گذشته جشنوارهی سینماحقیقت داشتهاند، ترجیح میدهد نگاه رو بهجلو به آینده داشته باشد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۹
سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد با اشاره به همه فراز و فرودهایی که مدیران دورههای گذشته جشنوارهی سینماحقیقت داشتهاند، ترجیح میدهد نگاه رو بهجلو به آینده داشته باشد.
به گزارش تحریرنو بهنقل از روابطعمومی جشنوارهی بینالمللی سینماحقیقت، محمدمهدی طباطبایینژاد، مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی دربارهی نحوهی برگزاری نهمین دورهی جشنواره گفت: ما امسال تلاش بر ارتقای استانداردی داشتیم که فکر میکنم در جشنوارهی سال گذشته به آن دست پیدا کردیم. کسانیکه بهصورت جدی سینمای مستند را در سطح دنیا رصد میکنند و میشناسند اذعان میکنند که جشنوارهی "سینماحقیقت" هم توانسته با مخاطب خودش ارتباط خوبی برقرار کند، هم از خارج از سینمای مستند مخاطب علاقهمند را به سینمای مستند دعوت و جذب کند.
وی ادامه داد: در این دورهی جشنواره، بخشهای جنبی بسیار فعال هستند. بخش ویژهی بحران آب بهدلیل اهمیتی که موضوع بحران آبهم در حوزهی بینالملل و هم در حوزهی ملی دارد، به بخشهای جنبی اضافه شده است. بههمین دلیل در جدول برنامهی "کیهان ما" در بخش بینالملل که ویژهی موضوعات روز دنیاست، فیلمهایی با موضوع بحران آب در سطح جهان خواهیم دید و در بخش مسابقهی ملی هم در فیلمهایی با موضوع ویژهی بحران آب در سطح کشور به نمایش درمیآیند.
دبیر نهمین دورهی جشنوارهی سینماحقیقت با اشاره به کیفیت بالای بخش بینالملل خاطرنشان کرد: امسال بخش بینالملل چه بهلحاظ کیفی و چه بهلحاظ کمی ارتقای خیلی خوبی داشته است. نزدیک به ۴۰ میهمان برای حضور در این بخش دعوت شدهاند که همه از چهرههای معتبر و از مدیران جشنوارههای معتبر دنیا هستند. عمدهی کسانی که دوست داشتیم در جشنواره حضور داشته باشند، دعوت ما را پذیرفتهاند. اکثر میهمانان خارجی این دوره از جشنواره یا مدیر جشنوارههای مختلف هستند یا هنرمندانی که در جشنوارههای مستند مهم دنیا صاحب تاثیر و نفوذند. بههمین دلیل پیشبینی میکنیم بازار بینالمللی جشنوارهی امسال بازار پررونقی باشد.
طباطبایینژاد با اشاره به اضافه شدن تندیس بهترین موسیقی، اظهار داشت: سال گذشته فیلم "آتلان" از جشن خانهی سینما جایزهی موسیقی گرفت. من فیلم را قبل از ساخت موسیقی و بعد از ساخت موسیقی دیدم و تفاوت و تاثیر زیادی که موسیقی روی کیفیت فیلم داشت را کاملا حس کردم. ما فکر کردیم از این دورهی جشنواره، با اهدای یک جایزه به موسیقی میتوانیم مستندسازانمان را تشویق کنیم که بهجای استفاده از موسیقی انتخابی به ساخت موسیقی برای فیلمهایشان فکر کنند.
او شناساندن مستند را بهعنوان شاخصهی جدی در جهت توسعهی آگاهی، دانش و فهم عمومی از زندگی و فرهنگ از اهداف جشنوارهی سینماحقیقت دانست و گفت: در عین حال جشنواره ویترین و محل رقابت و عمل انگیزشی جدی برای فعالان حوزهی مستند است. همچنین فضای عرضهی آثار برای خریداران و کسانی که مخاطب تخصصی سینمای مستند هستند.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همچنین افزود: جشنوارههای معتبر مستند دنیا بسیار با سابقهاند و ضعفهایی که در جشنوارهی فیلمهای مستند ما وجود دارد، به سابقهی کاری، آزمون و خطاهای برگزارکنندگان و سلایق مختلف برگزارکنندگان جشنواره برمیگردد. اما همهی فراز و فرودهایی که مدیریتهای مختلف داشتهاند، تلاشهایی رو به جلو بوده است. من ترجیح میدهم به جای تشریح نقطهی ضعفها که البته به آنها آگاه هستیم از امیدها و آرزوها بگویم.
طباطبایینژاد در پایان گفت: خداراشکر در این سالها جشنوارهی "سینماحقیقت" جایگاه خودش را بین اهالی سینمای مستند پیدا کرده و اهالی سینمای مستند آن را معتبر میدانند. در سطح بینالمللی هم توانستهایم بهدرستی خودمان را معرفی کنیم و میهمانهای خارجی هم عمدتا خبرهای خوبی از جشنواره به کشورهایشان بردهاند. با این جایگاه آرزوی من این است که در سالهای نهچندان دور جشنوارهی "سینما حقیقت" هم مثل جشنوارهی فیلم فجر نهتنها در تعداد محدودی سالن سینما، بلکه در همهی سالنهای سینماهای پایتخت و حتی در شهرستانها هم برگزار شود و میهمانی اهالی سینمای مستند باشکوهتر و البته موثرتر در ارتقا سطح کیفی این سینما برپا شود.