در برنامه مناظره با موضوع " اکران فیلم ها در سینما " مطرح شد؛
در وضعیت فعلی سینما سودآور شده است
مهمانان برنامه مناظره سینما را صنعت و هنری دانستند که در صورت فراهم بودن شرایط و تجهیزات لازم، می تواند حداکثر بازگشت سرمایه را برای سرمایه گذار فیلم داشته باشد ولی امکانات آن ناچیز و مشکلات آن فراوان است.
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۸
 
در وضعیت فعلی سینما سودآور شده است
 
مهمانان برنامه مناظره سینما را صنعت و هنری دانستند که در صورت فراهم بودن شرایط و تجهیزات لازم، می تواند حداکثر بازگشت سرمایه را برای سرمایه گذار فیلم داشته باشد ولی امکانات آن ناچیز و مشکلات آن فراوان است.

به گزارش تحریرنو ؛ برنامه مناظره بیستم اسفند ماه با موضوع " اکران فیلم ها در سینما " با حضور همایون اسعدیان رئیس شورای صنفی نمایش ،علی سرتیپی مدیر فیلمیران و پخش کننده سینما،محمد تقی فهیم منتقد سینما و مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردان سینما با اجرای مرتضی حیدری از شبکه اول سیما به روی آنتن رفت.

در ابتدای این برنامه ، مهدی صباغ زاده در باره اکران فیلم های سینمایی گفت: طی سال های اخیر سینمای کشور، براساس سینمای آزاد مدیریت می شود و از جریان اصلی خود خارج شده است. در شرایطی که فیلم های خوبی توسط کارگردانان سینمای کشور ساخته می شود، چرا هیچ سینمایی این فیلم ها را اکران نمی کند؟

این تهیه کننده سینما گفت: به نظر من بهترین اقدام برای حل این مشکلات و بی برنامگی ها، تشکیل گروهی متشکل از نخبگان در کشور است.

وی ادامه داد: من معتقدم فیلم خوب می تواند مخاطبان سینما را به حضور در سینما جذب کند.
صباغ زاده ادامه داد: مشکل سینمای ما سیاست گذاری های وزارت ارشاد است.

به گفته وی رتبه بندی فیلم ها در دهه ۶۰ خوبی ها و بدی هایی داشت همانطور که الان هم سیاست گذاری سینما مشکلاتی دارد که باید اصلاح شود.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: حدود یک دهه است که نسل جوان وارد سینمای ایران شده است و باید تصمیم گیری درباره اینکه کدام یک از آن ها صلاحیت ساخت فیلم را دارد یا خیر، برعهده ی کانون کارگردانان باشد.

صباغ زاده گفت: مشکل فعلی ما این است که نمیدانیم مشکلات سینما را چگونه باید حل کرد. علاوه بر این باید به جوانان توجه کرد و میدان داد اما براساس اصول و قانون . سینما جایگاه مناسبی برای محک زدن کارگردانان جوان نیست.

در بخش دوم این مناظره ؛ محمد تقی فهیم گفت: سینمای ایران از نظر عدد و موقعیت قابل تقدیر است اما از نظر مخاطب با مشکل مواجه است.

این منتقد سینما افزود: در برخی شرایط ۱۲۰ فیلم آماده اکران است اما به دلیل عدم اکران حدود ۹۰ فیلم می سوزد و اکران نمی شود.

وی ادامه داد: درست است که بخشی از فیلم هایی که ساخته می شود به دلیل فیلمنامه یا بازیگران ضعیف توفیق اکران خوب و استقبال از سوی مخاطبان را ندارد اما بخشی از این مشکلات ناشی از سو مدیریت است. سو مدیریت از مدیریت کلان سینما آغاز می شود و فقدان سیاست گذاری های درست سینمای ما را به اینجا رسانده است.

به گفته ی فهیم فیلم خوب عاملی است که می تواند مخاطب را به سینما جذب کند.

این منتقد سینما ادامه داد: هر ساله حدود ۶۰ فیلم اولی وارد چرخه سینما ایران می شود، فیلم های تولیدی آن ها در کجا باید اکران شود؟

وی در ادامه توضیح داد: نحوه مدیریت کلان سینما در حال حاضر متناسب با دهه ۶۰ است اما هرچه این چرخه جلوتر می رود شرایط متغییر و به سمت بازار آزاد حرکت می کند.

فهیم گفت: مخالف حضور جوانان در سینما نیستم اما بحث بر سر این است که وقتی امکان ورود جوانان را مهیا می کنیم باید برنامه ریزی دقیقی برای فعالیت آن ها داشته باشیم.

وی در پایان گفت: متاسفانه باند بازی هایی وجود دارد که مورد سوال است و منظور دوره ی خاص نیست.

پس از صحبت های فهیم ، همایون اسعدیان رئیس شورای صنفی نمایش گفت: ابتدای دهه ۶۰ دولت کنترل زیادی بر فیلم های ساخته شده و ابزار آن داشت و کنترل دولت به شکلی بود که برای اکران فیلم ها جداول و رتبه بندی وجود داشت که براساس صلاحدید دولت بود و کسی حق اعتراض نداشت.

رئیس شورای صنفی نمایش ادامه داد: این اتفاق در آن دوران امکان پذیر بود اماهرچه به جلو حرکت کردیم امکان جدول بندی و اکران فیلم ها براسا آن وجود نداشت و به جایی رسیدیم که همه ی اهالی سینما به این نتیجه رسیدند که خود باید تعیین پخش فیلم ها باشند.

به گفته ی وی اگر در یک سالن فیلم متوسط اکران شود، مطمنا مردم نگاه می کنند.

اسعدیان درباره زمان پخش فیلم خود توضیح داد: من حق داشتم فیلمی را که سال گذشته به اتمام رساندم و پروانه پخش گرفتم در یک موقعیت خوبی هم اکران کنم.

وی افزود: باید واقع بینانه نظر دهیم زیرا مشکل سینما ایران این است که اگر در دهه ۶۰ ، ۴۰ فیلم تولید می کردیم در آن زمان بضاعت سینما در آن حد بود اما الان تعداد فیلم ها افزایش یافته و تعداد سینما های ما نتوانسته هماهنگ با تعداد فیلم ها افزایش داشته باشد.

رئیس شورای صنفی نمایش در ادامه افزود: سال گذشته از ۹۰ فیلم آماده اکران ۵۰ فیلم اکران شد و مابقی پیشت اکران ماند.

وی در ادامه تاکید کرد: هنگامی که فیلمی ساخته می شود و هیچگونه عیب و ایرادی به فیلم وارد نیست، چگونه به کارگردان و تهیه کننده فیلم بگوییم که امکان اکران ندارد.

اسعدیان با توضیح اینکه دهه ۶۰ زمان تجربه سینمای ایران بود و معایب و محاسنی داشت که باعث شد به جایگاه امروز برسیم، گفت: ما در سنینما مفهومی به عنوان بازنشستگی نداریم و کسی که از نظر فکری از زمان خود عقب مانده باشد و یا دیگر ایده های خلاقانه نداشته باشد، بازنشسته است.

علی سرتیپی نیز از دیگر مهمانان برنامه بود که در این باره گفت: سینمای ایران در سال جاری بیش از ۱۷۵ میلیارد تومان فروش و حدود ۲۵ میلیون نفر تماشاگر داشت.

مدیرعامل شرکت پخش فیلم ادامه داد: رتبه بندی فیلم ها و اختصاص اکران براساس این رتبه بندی ها متعلق به دهه ۶۰ بوده است و برگشتن به آن زمان با توجه به حضور ماهواره، فضای مجازی و ... سینما و سرمایه گذاران را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه سینما ما هنوز مشخص نیست صنعت است یا هنر، افزود: به نظر من کیفیت فیلم به مراتب مهمتر از قیمت فیلم است و در جذب مخاطب به سینما تاثیر زیادی دارد.
سرتیپی در ادامه توضیح داد: چرا باید فیلم هایی که براساس دلخواه یک شخص یا کارگردان ساخته شده، اکران عمومی شود؟ فیلمی اکران شود ومخاطب استقبالی از آن نکند، چه ارزش و توجیهی برای اکران فیلم دارد.

وی درباره چرایی محبوبیت برخی فیلم ها در داخل و خارج از کشور گفت: قطعا اینگونه فیلم ها برخی مولفه های خاص را دارد، مثل فیلم های اصغر فرهادی که با انتخاب بازیگر، عوامل و فیلمنامه خوب باعث می شود تا فیلمی روان تهیه شود و مورد استقبال همگان قرار گیرد.
سرتیپی در پایان گفت: امیدورام فضای سینما به گونه تغییر کند که امکان اکران فیلم ها در داخل و خارج از کشور وجود داشته باشد.
کد مطلب: 10976