بررسی دستاوردهای سازمان از حضور در نمایشگاه سبیت آلمان؛
استارتاپ های ایرانی در سطح جهانی به خودباوری رسیدند
دستاوردهای سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، نمایشگاه الکامپ و ۱۰ استارتاپ برتر ایرانی از حضور در نمایشگاه سبیت آلمان طی نشستی بررسی شد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۷
 
استارتاپ های ایرانی در سطح جهانی به خودباوری رسیدند
 
دستاوردهای سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، نمایشگاه الکامپ و ۱۰ استارتاپ برتر ایرانی از حضور در نمایشگاه سبیت آلمان طی نشستی بررسی شد.

به گزارش تحریرنو از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، ناصرعلی سعادت رئیس سازمان در ابتدا ضمن تقدیر از تیم اعزامی به نمایشگاه سبیت ۲۰۱۷ آلمان و حضور موفق استارتاپها در این رویداد بین المللی، گفت: این نخستین بار است که تیمی تحت حمایت سازمان به نمایشگاه بین المللی سبیت اعزام شده است. این نشست با هدف به اشتراک گذاری تجربیات، حفظ روابط و برنامه ریزی برای آینده برگزار شده است. هدف حضور بخش خصوصی در بازار جهانی میتواند آشنایی با دانش، پیدا کردن مشتری، یافتن سرمایه گذار و غیره باشد اما همه اینها در نهایت باید به تولید درآمد منجر شود.

سعادت با تاکید بر اینکه استارتاپهای ایرانی با حضور در سبیت به خودباوری رسیدند، گفت: حضور در عرصه های بین المللی مانند نمایشگاه سبیت، کسب وکارهای نوپا را به خودباوری میرساند تا توان فنی و محتوایی سرویس و خدمت خود را در سطح جهانی ارزیابی کنند.

رئیس سازمان نیز با ابراز خوشحالی از موفقیتهای استارتاپ های شرکت کننده در نمایشگاه سبیت، اعلام کرد: باید روابطمان با استارتاپهای پیشرو را حفظ کنیم و در نهایت داستان موفقیت آنها را تهیه و منتشر کنیم تا با انتشار دستاوردهای حضورشان در سبیت، برای دیگر استارتاپهای علاقه مند در دوره های آینده نیز مفید واقع شود.

بحری عضو شورای مرکزی و سرپرست تیم اعزامی سازمان به نمایشگاه سبیت، ضمن تقدیر از همراهی استارتاپها، گفت: با اینکه اغلب استارتاپها اولین تجربه حضور در یک رویداد بین المللی را داشتند و به رغم وجود برخی مشکلات توانستند با ایجاد روحیه تیمی و همدلی حضور موفقی داشته باشند.

او آشنایی با اصول تجارت جهانی را دستاورد حضور استارتاپها در نمایشگاه سبیت دانست و افزود: استارتاپهای ایرانی با حضور در نمایشگاه سبیت توان فنی خود را نسبت به رقبای خارجی محک زدند و مشخص شد از نظر ساختار و شکل استارتاپهای ایرانی راه درستی را رفتند و در این زمینه حرفهای بسیاری برای گفتن دارند. با این وجود در تبدیل ایده به هدف بازاریابی، به برنامه ریزی و آموزش بیشتری احتیاج است.

دستاورد استارتاپ ها از سبیت

آرش صباحت، از استارتاپ کتابهای صوتی نوار، با تاکید بر اینکه سبیت تجربه خوبی برای ما بود، گفت: ارتباطهای بسیار خوبی با کشورهایی از مجارستان و آلمان برقرار کردیم و با تعدادی شرکت اروپای شرقی آشنا شدیم اما در تعامل با کاربر چندان موفق نبودیم چون استارتاپ ما در بستر آنلاین با جامعه آماری وسیع تری نسبت به آنچه نمایشگاه سبیت برای ما فراهم ساخت در ارتباط هستیم.

صباحت در ادامه پیشنهاداتی را برای حضور بهتر در نمایشگاه سبیت در آینده ارائه کرد و گفت: پاویون ایران در بخش استارتاپها، نشانی از هویت ایرانی نداشت، بهتر بود مانند غرفه سازمان در سالن ۱۱، برای استارتاپها هم طراحی با ویژگیهای ایرانی در نظر گرفته میشد.

امین کمال همدانی، از استارتاپ تنینو با اشاره به اینکه سبیت محک خوبی برای ارزیابی توانمندیهای ما بود، گفت: شناسایی توانمندیهایمان در سطح بین المللی یکی از دستاوردهای سبیت برای ما بود. اینکه در بازار داخلی و خارجی از استارتاپ تنینو استقبال شده است یک موفقیت محسوب میشود. همینطور با چند شرکت اروپایی و ترکیه ای ارتباط برقرار کردیم، حضور در سبیت موجب شد یک شرکت هلندی که مدتها با استارتاپ ما آشنا بود، ترغیب به همکاری با تنینو شود.

علیرضا صادقی، از استارتاپ پوشه تجربه حضورشان در سبیت آلمان را به این شرح توضیح داد: در ابتدا به دنبال پاسخ به این پرسش بودیم که آیا سرویسهای ایرانی در بازارهای جهانی میتوانند جایی برای خود باز کنند؟! این فرصت برای ما مهیا شد تا با دو سرمایه گذار خطرپذیر آلمانی و یک شرکت بازاریاب هلندی تعامل مثبتی داشته باشیم اما دغدغه همه این شرکتها مسائل بین المللی در حوزه پولی و بانکی با ایران بود. از سازمان انتظار داریم با پیگیری این مسئله در نهادهای دولتی در صدد رفع آن اقدام کند.

سمانه خدادادی از استارتاپ فروشگاه حراجی آنلاین ردکالا، با اشاره به اینکه آرزوی حضور در نمایشگاه سبیت را داشتیم، گفت: توانمندیهای استارتاپ ردکالا و جایگاه آن در بازار جهانی برای خودمان به اثبات رسید و الگوریتم ردکالا برای سرمایه گذاران خارجی بسیار جالب بود اما محدودیت روابط بانکی با ایران همچنان مانع ادامه همکاریها به نظر میرسد.

راضیه بیات از تجربه استارتاپ اینستاچاپ در سبیت گفت: اینستاچاپ برای اولین بار در سطح بین المللی حضور یافت، با این وجود بازخوردهای بسیار خوبی گرفتیم و پیشنهادات همکاری از شرکتهای اروپایی داشتیم که ما را برای گسترش فعالیتهایمان در بازار جهانی امیدوار کرد.
او در ادامه یکی از تجربه های حضور در سبیت را به اشتراک گذاشت و گفت: بروشور برای بازدیدکنندگان سبیت، جذابیتی ندارد. اینفوگرافی، انیمیشن کلیپ یا دمو بازخورد بسیار بیشتری را به همراه خواهد داشت.

گلمر بحری از تجربه موفق حضور استارتاپ مهربانه در سبیت، گفت: با یک شرکت سوئیسی تعاملاتی داشتیم که امید به همکاری بیشتردر آینده را داریم. استقبال بازدیدکنندگان از سالن استارتاپها در سبیت نسبت به الکامپ کمتر بود. با این وجود بازدیدکنندگان متخصص و آشنا با حوزه بودند. از سوی دیگر باید توجه داشت سبیت یک نمایشگاه B۲B است و بازدیدکنندگان B۲B هم دارد.

او در ادامه با تاکید بر اینکه حضور سازمان نظام صنفی رایانه ای در سبیت موفقیت آمیز بود، پیشنهاد داد: سازمان کمیته نمایشگاه سبیت را تشکیل دهد تا ضمن تداوم ارتباطات ایجاد شده زمینه را برای حضور آنها در الکامپ و جلب همکاریهای بیشتر فراهم شود.

دستاوردهای سازمان از سبیت

بهناز آریا عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران و نماینده سازمان در غرفه نمایشگاه سبیت، با اشاره به حضور موفق سازمان نظام صنفی رایانه ای در نمایشگاه سبیت گفت: با توجه به امیدهایی که در سطح بین الملل به برقراری روابط تجاری با ایران ایجاد شده حضور سازمان به عنوان نماینده بخش خصوصی بسیار مثبت بود. ضمن اینکه کشورها و شرکتهای بزرگ تجاری به دنبال راهی برای آشنایی با توانمندیها و پتانسیلهای بازار ایران هستند سازمان نقطه مناسبی برای تعامل با اینهاست.

آریا با اشاره به توسعه بخش بین المللی نمایشگاه الکامپ تاکید کرد: حضور در نمایشگاه های بین المللی بهترین راهکار برای توسعه بخش بین المللی الکامپ است. در طی روزهای نمایشگاه سبیت بازدیدکننده هایی از چندین نمایشگاه بین المللی داشتیم که سازمان و الکامپ را برای حضور در دوره آینده خود دعوت کردند.

او در ادامه با اشاره به اینکه توقع حمایت از دولت داریم، گفت: حضور در نمایشگاه سبیت ۲۰۱۷ آلمان با حمایت کامل سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور امکانپذیر شد این در شرایطی است که انتظار داریم مسئولان در نهادهای دولتی نیز از بخش خصوصی حمایت کنند. این مسئله برای جوانان و استارتاپها موجب دلگرمی به ادامه فعالیت است.

آریا حضور موفق استارتاپهای ایرانی در سبیت را نشاندهنده جایگاه نیروی جوان در صنعت فاوای کشور دانست و گفت: این موفقیتها به رغم نبود آموزش های لازم در زمینه حقوق بین الملل یا نداشتن ساختار مناسب برای حضور در چنین رویدادهایی است که هر چه سریعتر باید دایرکتوری تجاری و سازوکارهای لازم ایجاد شود.

محمد ثروتی عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران که طراحی و ساخت غرفه سازمان در سبیت را بر عهده داشت، کیفیت حضور ایران را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این تجربه موفق میتواند شروعی برای تدوام حضور بین المللی سازمان در نمایشگاه های مشابه باشد.

سهیل عباسی عضو شورای مرکزی سازمان و نماینده سازمان در غرفه سازمان در نمایشگاه سبیت ضمن تقدیر از حضور موفق استارتاپهای ایرانی گفت: دریافت هزینه برای ورود بازدیدکنندگان به نمایشگاه سبیت یکی از دلایل ازدحام کمتر بازدیدکنندگان است. با این وجود شاهد حضور بازدیدکنندگان متخصص و کارشناس در این حوزه هستیم که یکی از نقاط قوت سبیت به شمار میرود.

او افزود: نمایشگاه سبیت کاملا مبتنی بر تکنولوژیهای روزدنیای فناوری اطلاعات وارتباطات برگزار شد و استفاده از ICT در تمام مراحل برگزاری نمایشگاه مشهود بود.

در پایان این نشست رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور از استارتاپهای شرکت کننده در نمایشگاه سبیت و همچنین تیم سازمان نظام صنفی رایانه ای جهت حضور در غرفه سازمان و نمایشگاه الکامپ و همراهی در ساماندهی تیم اعزامی به سبیت با اهدا لوح یادبود تقدیر و تشکر به عمل آورد.
کد مطلب: 11461