نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی "رخ دیوانه" شامگاه ۶ اردیبهشتماه در فرهنگسرای فردوس با حضور ابوالحسن داوودی (کارگردان)، بیتا منصوری (تهیهکننده)، بهرام دهقانی (تدوینگر)، ساعد سهیلی (بازیگر) و محمدرضا مقدسیان (منتقد سینما) برگزار شد.
تحریرنو: در ابتدای این نشست پس از نمایش فیلم "رخ دیوانه" در فرهنگسرای فردوس که با استقبال زیادی روبهرو شده بود، محمدرضا مقدسیان منتقد جلسه گفت: خیلی خوشحالم که امروز فیلمی را در این نشست دیدیم که از تمامی جهات اثری کامل است. چراکه این اثر در کنار سرگرم کردن مخاطب اصول سینما را هم رعایت کرده است.
وی افزود: "رخ دیوانه" در همهی بخشها همچون فیلمنامه، کارگردانی، فیلمبرداری، جلوههای ویژه و... موفق عمل کرده و از این جهت یک اثر کامل است. ما عمدتا در سینمای ایران با آثاری روبهرو میشویم که صرفا کارگردانی و یا فیلمنامهی بسیار خوبی دارند. اما این فیلم در کنار احترام به مخاطب تمام ویژگیهای یک اثر موفق را مدنظر قرار دادهاست.
مقدسیان تاکید کرد: در سینمای ایران گاهی فیلمهایی اکران میشود که دنبال کلیشه و رفتارهای روشنفکرمابانه نیستند و در کنار توجه به مخاطب گیشه را هم حفظ میکنند. از این جهت هم نظر مخاطبین و هم منتقدین را جلب میکنند.
در ادامه، کاوه آفاق خوانندهی تیتراژ "رخ دیوانه" گفت: فکر میکنم مخاطبین هم از دیدن چنین فیلمهایی راضی هستند. چراکه آنها نیزاز دیدن آثار تکراری، عبوس و گدا گرافی خسته شدهاند.
ابوالحسن داوودی در ادامه این نشست دربارهی همکاری با محمدرضا گوهری فیلمنامهنویس "رخ دیوانه" عنوان کرد: گوهری یکی از بهترین فیلمنامهنویسان سینمای ایران و بهشدت محجوب است. او در حرفهی خود بسیار کاربلد است. بهعقیدهی من یکی از مهمترین نقاط قوت فیلم، فیلمنامهی آن است.
وی افزود: تکنیکی که گوهری در فیلمنامهی این فیلم رعایت کرده بیاشکال است. "رخ دیوانه" فیلمنامهی بسیار سختی دارد. از همین جهت این متن به لحاظ تکنیکی بهترین کار گوهری است. فکر میکنم یکی از مواردی که در جشنوارهی فجر درباره این فیلم نادیده گرفته شد، فیلمنامهی آن بود. البته این موضوع از ارزشهای فیلمنامه کم نمیکند.
داوودی ادامه داد: اولین نسخهی فیلمنامهی این فیلم ۱۰ سال پیش نوشته شدهاست. که البته در آن زمان فضای ارتباطات مجازی به این شکل نبود. اما کمکم با توجه به پیشرفت تکنولوژی ما فضای فیلمنامه را تغییر دادیم. تا به این نسخهای رسیدیم که شما هماکنون میبینید.
در ادامه، بیتا منصوری تهیهکنندهی فیلم دربارهی جلوههای ویژهی فیلم افزود: دوستی آقای بهرام دهقانی با داوودی به ۴۰ سال قبل برمیگردد. بههمین دلیل همیشه او از همان زمان فیلمنامه همراه ما است. در بخش جلوههای ویژه هم ما از مشورت آقای دهقانی بهره بردیم. برای این بخش تصمیم گرفتیم با آقای وحید قطبیزاده همکاری کنیم و برای هر آنچه که شما امروز در فیلم در بخش جلوههای ویژه میبینید ما از قبل تمام پیشبینیها را انجام داده بودیم.
داوودی دربارهی این بخش توضیح داد: برای صحنهی تصادف ماشین، ما واقعا این صحنه را اجرا کردیم. بهطوریکه با چهار دوربین این سکانس را فیلمبرداری کردیم. اما جلوههای ویژه صحنه را کامل کرد.
این کارگردان همچنین دربارهی نظرات مخاطبین دربارهی "رخ دیوانه" گفت: این یک واقعیت است که در ابتدا فیلم برای سرگرمی ساخته میشود و بعد مسائل مختلف در آن مدنظر قرار میگیرد. من فکر میکنم هر مخاطبی میتواند نظر خود را دربارهی فیلم داشته باشد و نظر مخالفین هم برای من محترم است.
منصوری افزود: در سینمای ایران سالی بیش از ۱۰۰ فیلم ساخته میشود که هرکدام از آنها حرفی برای گفتن دارند. "رخ دیوانه" هم قصد نفی تکنولوژی و فضای مجازی را ندارد. اگر این فیلم ششسال پیش ساخته میشد قطعا اثر بخشی بیشتری داشت.
داوودی دربارهی پیچیدگی این فیلم در ساختار و قصه گفت: این پیچیدگی بهخاطر شکل روابطی است که در فیلم مطرح می شود. این موضوع در فیلمنامه هم بود. اما ما سعی کردیم در مونتاژ آنرا کمتر کنیم تا هم برای مخاطب جذاب باشد و هم آنها را درگیر کند. از نظر من سینما باید با احترام به مخاطب او را سرگرم کند و در کنار این موضوع توجه آنها را جلب کند.
بهرام دهقانی نیز دربارهی همکاری با این پروژه عنوان کرد: خوشحالم که با این گروه و خصوصا آقای داوودی همکاری کردم. قطعا شروع این فیلم به فیلمنامهی آن برمیگردد که توسط گوهری نوشته شدهاست. اما قطعا باید از خانم منصوری تشکر کنیم که پای ساخت این فیلم ایستاد و تلاش کرد تا کار به نتیجه برسد.
ساعد سهیلی بازیگر "رخ دیوانه" هم در پایان گفت: من خیلی خوشحالم که با یک گروه از بازیگران جوان همکاری کردم. صابر ابر در این ترکیب خیلی بهما کمک کرد چون از همهی ما با تجربهتر بود. جا دارد از فراز داوودی هم تشکر کنم که با تمام مشغلهها هرگز ما را در این گروه تنها نگذاشت.