نمایش عروسکی، نیاز جامعه‌ی امروز
بهروز غریب‌پور: نمایش عروسکی نیاز امروز کودکان و بزرگ‌سالان است، با این حال نه بودجه‌ای مستقل و نه امکاناتی برای تولید و ساخت به آن تعلق می‌گیرد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۳
 
نمایش عروسکی، نیاز جامعه‌ی امروز
 
بهروز غریب‌پور: نمایش عروسکی نیاز امروز کودکان و بزرگ‌سالان است، با این حال نه بودجه‌ای مستقل و نه امکاناتی برای تولید و ساخت به آن تعلق می‌گیرد.

تحریرنو: بهروز غریب‌پور کارگردان و نمایشنامه‌نویس ضمن بیان این مطلب گفت: متاسفانه در بخش فرهنگ و هنر با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم، با وجود این‌که همه‌ی مسئولان معتقدند ابتدا باید فرهنگ جامعه اصلاح شود، تا زمانی که هزینه‌ی تبلیغ برای هویت فرهنگ‌مان را پرداخت نکنیم، باید خسارت‌‌‌‌‌‌‌های آن‌را هم بدهیم.

این کارگردان و مدیرعامل پیشین خانه‌ی هنرمندان ایران یادآور شد: جای تاسف است که عده‌ای می‌گویند تئا‌تر، هنری اقتصادی نیست. به‌دلیل همین نگاه، در حوزه‌ی تئا‌تر یک‌سری کج‌فهمی‌ها و عدم درک در کار‌شناسان این حوزه وجود دارد و امروز دیگر حرف‌های ما در این حوزه ارزشی نداشته و راه‌گشا نیست.

کارگردان اپرای عروسکی "حافظ" با بیان این نکته که جشنواره‌ها هویت ملی ما هستند، تاکید کرد: باید توانایی‌ هنرمندان و هنرجویان در زمینه نمایش‌نامه‌نویسی و آموزش بالا برود تا سطح جشنواره‌ها هم ارتقا یابد. تئا‌تر عروسکی هم متاثر از مشکلات بودجه‌ی تئا‌تر است چرا که نمایش عروسکی از تئا‌تر ایران جدا نبوده و مشکلات، دامن نمایش عروسکی را هم گرفته‌است.

این هنرمند نمایش عروسکی در ادامه، تاکید کرد: متاسفانه برخی از مدیران، فکر می‌کنند نمایش عروسکی، نوعی بازی کودکانه است. نباید با مسائل فرهنگی مانند بازار ماشین برخورد کرد که با بروز مشکل بتوان قطعه‌ی آن‌را دوباره تولید کرد.

کارگردان "قصه تلخ طلا" اضافه کرد: در برهه‌ای از زمان زندگی می‌کنیم که نمایش عروسکی نیاز کودکان امروز و حتی بزرگترهاست، معتقدم به تئا‌تر عروسکی می‌توان هم از جنبه‌ی کمک آموزشی و هم از جنبه‌ی هنری نگاه کرد.

او ضمن اشاره به بودجه‌ی کم تئاتر و نمایش عروسکی، تصریح کرد: بودجه‌ی تخصیصی برای تئا‌تر عروسکی به‌سختی به‌دست می‌آید و این درحالی است که کل بودجه‌ی تئاتر، ۳میلیارد تومان است. همین مقدار به‌عنوان دست‌مزد به یک بازیکن فوتبال، با احترام داده می‌شود.

غریب‌پور، کمبود بودجه و پرهزینه‌بودن نمایش عروسکی را دلیل جاماندن (و حتی ترک این حرفه) برخی هنرمندان عنوان کرده و لزوم بحث کارشناسی اقتصادی را یادآور شد: به‌خاطر کمبود بودجه، بسیاری از آثار خوب، از جشنواره‌ی نمایش عروسکی جاماندند. باید درباره‌ی تئا‌تر و اقتصاد آسیب‌­شناسی شود تا ثابت شود که اگر هزینه فرهنگ، به‌معنای واقعی پرداخت نشود هر نوع توسعه‌ای، خیال خام خواهد بود.

او با بیان این‌که تا امروز به فرهنگ و هنر ظلم شده، افزود: در کشوری که در آن انقلاب فرهنگی و ارزشی رخ داده‌است، به نمایش‌دیدن و کتاب‌خوانی، آن‌طور که باید و شایسته است، بها داده نمی‌شود.

غریب‌پور در پایان به تولید و ساخت عروسک‌های نمایشی و محل نگهداری آن‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حوزه‌ی نمایش عروسکی، تولید عروسک کم‌شده و اگر هم ساخته شود، هیچ موزه‌ای برای نگه‌داری آن‌ها نداریم. من معتقدم باید آرشیو فرهنگی و هنری داشته باشیم، یعنی هر اتفاق فرهنگی را برای آیندگان به‌عنوان سند هنری نگه‌داری کنیم.
کد مطلب: 1291