سعید اسدی در نشست رسانهای جشنوارهی تئاتر فجر با اشاره به اینکه علاقهمندان میتوانند از طریق اپلیکیشن موبایل در جریان اتفاقات جشنواره باشند، از برگزاری افتتاحیه در تماشاخانهی سنگلج خبر داد.
به گزارش تحریرنو، نشست رسانهای سیوچهارمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر صبح امروز سهشنبه ۲۲ دیماه با حضور سعید اسدی (دبیر جشنواره)، امیر اسمی (مدیر بخش پوستر و هویت بصری جشنواره) و دیگر مدیران بخشهای مختلف این رویداد هنری در سالن کنفرانس مجموعهی تئاتر فجر برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری، امیر اسمی، مدیر بخش پوستر و هویت بصری جشنواره با اعلام اسامی داوران بخش پوسترعنوان کرد: امسال در این بخش سه بخش عمده خواهیم داشت که شامل گرافیک در اجراهای جشنواره، بخش غیررقابتی هویت بصری در گروههای تئاتر که بهصورت نشست برگزار میشود و بخش اصلی مسابقهی پوستر خواهد بود. در بخش اصلی مسابقهی پوستر ۲۴۰ اثر در دو بخش پوسترهای تئاتر و رویدادهای مرتبط با تئاتر پذیرفته شده که ۱۹۴ اثر در بخش پوستر تئاتر و ۴۶ اثر در بخش دیگر به رقابت میپردازند.
اسمی به معرفی هیئتداوران این بخش پرداخت و گفت: داوران این بخش از جشنواره از هنرمندان شناختهشدهی عرصهی پوستر و گرافیک هستند که از، رنه وانر از سوئیس، قباد شیوا، کامبیز درمبخش، کاری پیپو از فنلاند، گیته کت از دانمارک، الکساندر فالدین از روسیه، ساعد مشکی، پارسوآ باشی، محسن ولیحی، امیرعلی قاسمی، مهدی پاکدل، امیر اسمی، فیلیکس اشتودینکا تشکیل شده است.
وی یادآور شد: کلیهی برنامههای بخش پوستر و هویت بصری در امارت مسعودیه برگزار میشود و بر همین اساس در حال حاضر یک گالری قرار است در کنار تماشاخانهی مسعودیه ساخته شود که همهی برنامههای نشست نیز در این مکان برپا خواهد شد.
در ادامه سعید اسدی دبیر این دوره از جشنوارهی تئاتر فجر آماری دربارهی رویدادهای مختلف جشنواره ارائه داد و بیان کرد: ۱۰ روز تا آغاز جشنواره فجر باقی مانده که در این دوره ما شاهد ماحصل بیش از ۸ ماه تلاش همکارانمان خواهیم بود. در بخش تولیدات تازههای تئاتر ایران در ارزیابی اولیهی ۳۰ متن انتخاب شد که نهایتا ۱۰ اثر به بخش نهایی راه یافت. در بخش نسل نو ۱۵۲ اثر ارائه شد و در ارزیابی نهایی ۸ اثر به این بخش راه یافت.
وی ادامه داد: در بخش مسابقهی خیابانی ۲۱۵ طرح بهدست ما رسید که ۳۲ اثر پذیرفته شدند و نهایتا ۸ اثر برای بخش مسابقه انتخاب شدند. در بخش مهمان خیابانی ۱۴ اثر از جشنواره تئاتر مریوان و ۴ اثر دیگر در این بخش حضور خواهند داشت. در بخش مسابقهی نمایشنامهنویسی نیز ۱۰ اثر توسط هیئتداوران معرفی شد که قبل از جشنواره جلسات نمایشنامهخوانیشان برگزار شد. در بخش مرور تئاتر ایران ۲۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال که پس از ارزیابی، ۳۵ نمایش مورد پذیرش قرار گرفت. همچنین در بخش رخدادهای استانی نیز ۱۰ اثر برای حضور در بخش مرور و ۱۴ اثر برای حضور در فجر استانی مورد پذیرش قرار گرفتند. در بخش مهمان نیز جشنواره میزبان ۱۵ نمایش منتخب خواهد بود.
اسدی با اشاره به اینکه مجموعه مقالات برگزیده سمینارها بهصورت کتاب جمعآوری شده و در طول جشنواره عرضه خواهد شد، عنوان کرد: در بخش عکس از ۵۵۵ عکس رسیده از ۱۱۳ عکاس نهایتا ۵۷ عکس از ۳۶ عکاس برای حضور در نمایشگاه انتخاب شده است. در بخش پوستر و هویت بصری نیز ما امسال رویکرد نوگرایانهای در پذیرش آثار و داوریها داشتیم. همچنین باید عنوان کنم که جشنوارههای فجر استانی از نیمهی دیماه آغاز و تا ۳۰ دیماه ادامه خواهد داشت.
دبیر جشنوارهی تئاتر فجر با ارائهی توضیحاتی دربارهی پایگاههای آموزشی دربارهی بخش بینالملل جشنواره گفت: امسال رویکرد ما در بخش بینالملل این بود که تصمیم بهمعرفی تئاتر یک کشور گرفتیم که در همین راستا هفتهی تئاتر لهستان را قبل از جشنواره برگزار کردیم که در این هفته علاوه بر میزگردها و سخنرانیها و نمایشگاه عکس و برپایی کارگاههای آموزشی، ۲ نمایش صحنهای و یک خیابانی از لهستان و یک نمایش از ایران اجرا شدند. همچنین در بخش انتخاب آثار ملل بعد از بررسی ۲۲۵ تقاضای حضور از کشورهای مختلف آثاری مورد توجه قرار گرفتند که تکنولوژیهای جدید اجرا را بهمخاطب ارائه بدهند.
وی یادآور شد: در آثار بخش ملل تنوع زیادی وجود دارد از دراماتورژی آثار کلاسیک و شناختهشده همچون "هملت" و "مدهآ" گرفته تا ارائهی فیزیکال تئاتر، میکرو تئاتر و استفاده از تکنولوژیهایی مثل ویدئو آرت و... همچنین در این بخش از ۳ داور غیرایرانی و ۲ داور ایرانی استفاده شده است.
اسدی در ادامه دربارهی بخش "بهعلاوهی جشنواره فجر" توضیح داد: با توجه به رشد روزافزون تماشاخانههای خصوصی و با توجه به امکانی که مدیران این تماشاخانهها دارند بخش "بهعلاوهی جشنواره فجر" را در کنار بخش اصلی جشنواره راهاندازی کردیم تا تماشاخانههای خصوصی بتوانند رپرتوآر آثار خودشان را در کنار جشنواره داشته باشند. تلاش ما این بوده که با اضافه کردن این بخش رابطهی تئاتر خصوصی و هنرمندان به بلوغ بیشتری دست پیدا کند و بر همین اساس نیز حدود ۴۰ نمایش در این بخش اجرا خواهند شد.
این مدرس تئاتر متذکر شد: توجه به برندینگ جشنواره و ساماندهی به هویت کلامی و بصری این رویداد هنری و همچنین توجه بهجذب حامیان جشنواره از دیگر برنامههای ما بوده است. تلاشمان این بوده تا امکانسنجی کنیم و بتوانیم در ارائهی ظرفیتهای جشنواره به جامعهی اقتصادی به سامان عمل کنیم. با وجودیکه امسال زمانمان اندک بود، اما با کوششهای همکارانم تا حد زیادی در این زمینه به نتیجه رسیدیم.
دبیر جشنوارهی تئاتر فجر عنوان کرد: امسال برای اولینبار یک اپلیکیشن موبایلی طراحی شده است که در آن اطلاعات و اخبار اجراها و یک مجلهی خبری وجود دارد و امکان خرید الکترونیکی بلیت نیز برای متقاضیان فراهم میشود. همچنین در این دوره یک موسیقی ویژه برای جشنواره تدارک دیدیم که سعید ذهنی آنرا ساخته است و قرار است در مکانهای مختلف مدام شنیده شود. یکی دیگر از برنامههای عملی شده در این دوره فعالشدن پرتال (درگاه) تئاتر ایران است که از این طریق میتوانیم جشنواره را پوشش سراسری بدهیم. به ۶ استان بخش فجر استانی این امکان داده شده تا از طریق پرتالهایی که در اختیارشان قرار میگیرد اخبار و اطلاعاتشان را عرضه کنند.
وی با اشاره به استفاده از ظرفیت فضای مجازی در معرفی فعالیتهای جشنواره تصریح کرد: امسال علاوه بر رسانهها و خبرگزاریهایی که در کنار ما هستند سایت آپارات نیز گزارش جشنواره را بهصورت تصویری ارائه میکند و سایت تیوال نیز قرار است بهصورت نوشتاری و دیداری یک مجله خبری به مخاطبان ارائه دهد. در این دوره بهرسم هر سال بزرگداشتهایی خواهیم داشت، اما برای غافلگیری بیشتر فعلا اسامی هنرمندان را اعلام نخواهم کرد.
اسدی با اشاره به اینکه افتتاحیهی این دوره از جشنواره در تماشاخانهی سنگلج برگزار خواهد شد، اضافه کرد: با فرارسیدن پنجاهمین سالگرد تاسیس تماشاخانه سنگلج تصمیم گرفتیم که افتتاحیهی جشنواره را در این تماشاخانه برگزار کنیم. در واقع بزرگداشت پنجاهمین سال تاسیس سنگلج همزمان خواهد بود با آغاز جشنواره تئاتر فجر که با همکاری ادارهکل هنرهای نمایشی و شهرداری منطقهی ۱۲ قرار است مراسمی در سنگلج برپا کنیم.
این مدرس تئاتر متذکر شد: امسال امکانی در فروش اینترنتی بلیتهای جشنواره بهوجود آمده که بر اساس آن تا بهحال هزار کد شامل ۶هزار بلیت به دانشجویان اختصاص پیدا کرده که در اختیار دانشگاهها قرار میگیرد که بر اساس آن دانشجویان میتوانند با تخفیف به تماشای آثار جشنواره بنشینند. در این دوره تلاش کردیم بهسوی کمتر استفاده کردن از کاغذ و بیشتر بهرهبردن از تکنولوژی برویم.
وی دربارهی بودجهی جشنواره نیز عنوان کرد: ما برآورد بودجهیمان را به ادارهکل هنرهای نمایشی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه دادیم و خوشبختانه تا امروز مشکل جدی برای بودجه نداشتیم چون با تعامل و همکاری فوقالعادهی دوستان تا امروز قسط اول همهی بخشهای جشنواره پرداخت شده و در ادامه هم بر اثر مقدوراتی که در جشنواره وجود دارد بقیهی قسطها را پرداخت میکنیم.
اسدی با اشاره به اینکه دستمزدهای داوران و هیئت انتخاب نیز پرداخت شده، گفت: ما بخشی از بودجه را دریافت کردیم که در ادامه کمک هزینهها را به گروهها تزریق میکنیم. بودجه شرایط متغیری دارد و همه میدانیم که امسال کشور در تنگنای اقتصادی بهسر میبرد، اما نسبت بهسال گذشته ارتقای بودجه داشتهایم و امیدواریم که از منابع دیگری هم بتوانیم هزینههایمان را دریافت کنیم.
دبیر جشنوارهی تئاتر فجر دربارهی تاثیر تحولات سیاسی بر رویدادهای فرهنگی همچون جشنوارهی فجر بیان کرد: خوشبختانه تا این لحظه گروه انصراف دهندهای در بخش بینالملل نداشتهایم و امیدوارم تا پایان هم بههمین ترتیب پیش برویم، اما امسال از مدیران کمپانیها و مدیران تئاتری شناخته شده از کشورهای گوناگون دعوت بهعمل آورده بودیم که در دعوت از برخی از آنها دچار مشکل شدیم و بعضی از این افراد نتوانستند به جشنواره بیایند.
وی دربارهی ایمن بودن تالارهای مولوی و قشقایی که در جدول جشنواره نیز گنجانده شدهاند، توضیح داد: خوشبختانه تالار مولوی در بازسازی خیلی موفق عمل کرده و همکاران فنی ما در جشنواره مدام با همکارانشان در تالار مولوی در ارتباط هستند و به اتفاق قریب به یقین با آمادگی کامل در اختیار جشنواره قرار خواهد گرفت. تالار قشقایی هم با مساعدت مدیریت تئاترشهر آقای شفیعی و مرادخانی در آخرین لحظات به جشنواره میرسد و طبق آخرین گزارشی که گرفتیم با سرعت در حال آمادهسازی است. بههمین منظور ما در جدول جشنواره نیز ۳ روز اول را در این تالار خالی نگه داشتیم.
اسدی با اشاره به اینکه در این دوره شورای ارزشیابی و نظارت مشکلی در ارتباط با ممیزی آثار نداشته، اظهار کرد: ما در بخش "به علاوه تئاتر فجر" بهصورت مستقیم در انتخاب آثار نقش نداشتیم. بلکه به تماشاخانههای خصوصی پیشنهاد شده تا از کارهایی که در تماشاخانهی خودشان یا دیگر تماشاخانهها به صحنه رفتهاند آثاری را برای اجرا به ما معرفی کنند. ما به گروههای این بخش کمک هزینهای نمیدهیم اما بهتناسب برنامههایی که تماشاخانهها دارند به آنها کمک هزینهای پرداخت خواهیم کرد تا با گروهها مهربانتر باشند و با انصاف بیشتری برخورد کنند.
وی پیرامون برنامهریزیهای انجام شده برای اجرای عموم آثار بخش تولیدات تازههای تئاتر ایران عنوان کرد: کاهش کمیت بخش تولیدات تازههای تئاتر ایران دو مقصود دارد اول اینکه تئاتر فجر برای رشد تولید خودش باید عرصههای ارائهی آثار نمایشی را گسترش دهد تا اینکه خودش بهعنوان یک تهیهکننده وارد عمل شود. متاسفانه در دورههای قبل این عادت ایجاد شده بود که جشنواره باید تهیهکنندهی آثار تولیدی باشد اما در این دوره کمیت باعث شده ما امیدوار باشیم که کارها با کیفیت بهتری اجرا شود.
اسدی ادامه داد: نکتهی مورد توجه دیگر این است که بهدلیل کم بودن آثار و کیفیت بالای آنها مدیران تالارها برای اجرای عمومی این آثار از آنها استقبال میکنند و این نمایشها وقت اجرای عمومی بیشتری خواهند داشت.
اسدی در پایان یادآور شد: همچنین نکتهی دیگر نیز این است که اجرای برخی نمایشهای بخش مرور در ابتدای سال بوده پس آنها هم برای حضور در جشنواره دوباره باید آماده شوند. در دورههای گذشته تقسیمبندی بخش مسابقه به دو بخش مرور و تازههای تولید نقدهایی را بههمراه داشت و یکی از آن نقدها نیز این بود که یک اختتامیهی پرجایزه، ملالآور است بههمین جهت امسال جوایز جشنواره قدر و ارزش بیشتری خواهد داشت.