نشست خبری و مراسم رونمایی از مستند "مردی با جین آبی" امروز، دوشنبه ۲۷ مهرماه با حضور اهالی رسانه در مرکز آموزش و پژوهش بنیاد تعاون زندانیان برگزار شد.
تحریرنو: نشست خبری و مراسم رونمایی از مستند "مردی با جین آبی" امروز دوشنبه ۲۷مهرماه با حضور اهالی رسانه در مرکز آموزش و پژوهش بنیاد تعاون زندانیان برگزار شد.
بنابر این گزارش، امیر تاجیک (مدیر شبکهی مستند)، جواد توانا (کارگردان) و محمود خسرویوفا (رئیس فدراسیون معلولین و جانبازان) که "مردی با جین آبی" بر اساس زندگی او ساخته شده، چهرههایی بودند که در نشست به سخنرانی پرداختند.
همچنین چهرههای شناخته شدهای چون محمد احسانی (مدیر شبکهی یک سیما)، مجید زینالعابدین (مدیر شبکهی پنج)، حسین مسافرآستانه (مدیرعامل موسسهی رسانههای تصویری) و مستندسازان برجسته نیز در مراسم حضور داشتند.
تاجیک در ابتدای نشست با بیان اینکه از هر هفت نفر ایرانی یک نفر جانباز یا معلول است، اظهارداشت: این موضوع ما را بر آن داشت که سراغ تولید "مردی با جین آبی" برویم و از ایده تا تحقیق و تصویربرداری و اتمام تولید، ۹ ماه این پروژه بهطول انجامید.
وی افزود: این مستند را بر اساس یکی از قولهایی که داده بودیم و آن ساخت تولیدات فاخر بود، به تصویر کشیده شد. البته عبارت تولیدات فاخر، تولیداتی با هزینهی بالا را تداعی میکند و بهتر است از این نوع کارها بهعنوان تولیدات خلاق نام ببریم.
مدیر شبکهی مستند همچنین جواد توانا را کارگردانی خلاق و خوب با تولیدات بسیار توصیف کرد و گفت: اتفاقی که در دورهی جدید رسانهی ملی افتاده این است که جوانان میتوانند بیایند و با خلاقیت و دلی کارهایشان را جلو ببرند. آثاری خلاق و ماندگار که بودجهی آنها اندازهی یک مستند معمولی گزارشی است.
تاجیک تصریح کرد: جا دارد از دوستان دفتر نشر مقام معظم رهبری نیز تشکر ویژهای داشته باشم که تلاش بسیاری کردند و اگر حمایتهای موسسهی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی نبود شاید این مستند به سرانجام نمیرسید.
خسرویوفا نیز در سخنانی بیان کرد: من ادبیات و اخلاق خاص خودم را دارم. قبل از اینکه این کار آغاز شود، نمیدانستم اینقدر بزرگ هستم! اکنون هم که در میان سه تن از دوستان مدیران شبکهها نشستهام و این جلسه دومین جلسهی سخت زندگیام است. قبل از این وقتی تنهایی به خواستگاری رفتم این احساس را داشتم. آن زمان شلوار سپاه پایم بود و پیراهن تنم را قرض کرده بودم، ۸۰۰تومان بیشتر هم پول نداشتم.
او از سفارشدهندگان این مستند که بودجهی ساخت آنرا تامین کرده اند، قدردانی و تصریح کرد: جا دارم از آقای تاجیک مدیر شبکهی مستند سیما تشکر کنم. من ناخودآگاه و تصادفا در جریان انقلاب و دفاعمقدس قرار گرفتم و راوی این اتفاقات بزرگ شدم. امیدوارم که این فیلم نیز تاثیرگذاری کافی را داشته باشد.
در ادامه توانا نیز ضمن تقدیر و تشکر از مدیر شبکهی مستند و دیگر دوستان، در سخنانی گفت: با توجه به اینکه من مستندهای شخصیتنگار یا پرتره ساختهام، سال گذشته از من دعوت کردند سراغ ساخت این مستند بروم. من هم قول قطعی برای ساخت مستند را بهزمانی پس از ملاقات با آقای خسرویوفا موکول کردم. بهویژه که تصور متفاوتی از یک مدیر فدراسیون و برای این کار اکراه داشتم اما در لحظات اول دیدارمان، تحتتاثیر ایشان قرار گرفتم.
این مستندساز ادامه داد: ساخت فیلم ملزوماتی دارد و کارگردان باید به جنبههای بصری آن فکر کند، اینکه چهقدر فضای سینما را میتواند در اثر خود جاری کند. من باید نگاه و روایتی را پیدا می کردم که متناسب با محتوا و شخصیت اصلی باشد و بیننده را با خود همراه کند. بنابراین نگرانی من رسیدن به یک روایت و ساختار درست بود که همهچیز را در خودش داشته باشد. شخصیت خسرویوفا نیز ویژگیهایی دارد که میتواند آنچه جامعهی ما نیاز دارد برطرف کند، مثلا اتهامزدنها و برچسبزدنهایی که وجود دارد. یا اینکه برخی صاحب رسانه هستند و بدون شناخت از افراد علیهشان قلم میزنند.
وی افزود: من چهارسال درگیر ساخت "حدیث سرو" بودم و در فضای خاصی بهسر میبردم اما برخورد با خسرویوفا نیز اتفاق خیلی مثبتی بود. من بعد از آن جلسه به این نتیجه رسیدم میتوان مستند جذابی از این شخصیت ساخت اما این محتاج به گذشت زمان بود. بهویژه که خود ایشان بهسختی حاضر شدند در پروژه حضور داشته باشند و مدام منتظر بودند پروژه کنسل شود.
توانا تصریح کرد: از انسانهایی با این جایگاه و سمت و فعالیتهای مختلف انتظار نمیرود چنین ویژگیهایی داشته باشند و برخورد با خسرویوفا تصورات مرا تغییر داد. او همراهی خوبی با پروژه داشت و با اینکه بهخاطر ویژگیهای جسمی قدری برایشان دشوار بود اما با مَنشی تاثیرگذار به موفقیت فیلم کمک کردند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه مستند در تلویزیون یادآور شد: گاه با حضور مدیرانی که علاقهی شخصی به مستند داشتند اتفاقات خوبی در این عرصه افتاده که ادامه نداشته است. اکثر مدیران تلاش میکنند سمت ستارهها بروند و با سریالسازی مخاطب جذب کنند. اینگونه به مستند اجحاف شده است. اما اکنون میبینیم در هر جشنوارهای هزار فیلم مستند به دبیرخانه میرسد و ضروری است نگرش جدی به مستندسازی شود.
توانا تاکید کرد: بهویژه ضروری است تلویزیون بهعنوان مجموعهای بزرگ و ملی نگاه جدیتری به این موضوع داشته باشد نه اینکه اگر آنتن خالی بود و سریالی نداشتند، به مستند روی بیاورند. در تلویزیونهای مطرح دنیا نیز نگاه جدی به مستند وجود دارد و همپای سریال، مستند میسازند. حتی مواردی را سراغ دارم که شبکههای مطرح بر سر خرید فیلم مستند و پخش آن برای نخستینبار با هم رقابت داشتهاند.
این مستندساز با تمجید از مدیریت جدید بر شبکهی مستند، ادامه داد: مدیریت پرانرژی و جوان شبکهی مستند تلاش میکنند در این مسیر جلو بروند. امیدوارم نگاه حرفهای در شبکهی مستند به این مقوله ادامه داشته باشد. بهویژه که مستندسازان روزهای سختی دارند و پتانسیل و پشتوانهی آنها تلویزیون است. از سوی دیگر صبوری و همراهی که شبکهی مستند برای ساخت این اثر داشت نیز ستودنی است و امیدوارم همیشگی باشد. چراکه قرار نیست مثلا دوماه بعد از انعقاد قرارداد، ساخت مستند به پایان برسد.
وی افزود: آقای تاجیک از من خواسته بودند "مردی با شلوار جین" در ۳۵دقیقه ساخته شود اما جذابیتهای سوژه باعث شد کار به ۷۵ دقیقه برسد، گرچه میتوانست طولانیتر از این هم باشد و ما برای حفظ ریتم تند حذفیات زیادی داشتیم.
توانا در پایان با اشاره بههمراهی همکارانش در این اثر و تشکر از آنها، در پایان گفت: امیدوارم روزبهروز مستند در رسانهی ملی جایگاه خود را پیدا کند و زمانهای خوبی برای پخش این آثار درنظر گرفته شود.
سعید رشتیان، رئیس هیئتمدیرهی انجمن تهیهکنندگان سینمای مستند، ارد زند رئیس و فرزاد توحیدی نایب رئیس هیئتمدیرهی انجمن مستندسازان سینمای ایران، معین کریمالدینی، محمود یارمحمدلو، پناهبرخدا رضایی، محمد کارت، جواد بزرگمهر، هادی آفریده، علیرضا حسینی، محمدحسین آیینه، مونا فلاح، ابوالفضل کریمی، حسن نقاشی، مینا مشهدی، محمد جعفری، آذر مهرابی و... از جمله حاضران در این مراسم بودند.