رضا الفتنسب رئیس انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی؛
توسعه استارتآپهای حوزه سلامت یک نیاز اجتماعی است
رضا الفتنسب با اشاره به اینکه توسعه استارتآپهای حوزه سلامت یک نیاز اجتماعی است، گفت: با نگاه استارتآپی که یک نگاه تغییر دهنده است میتوانیم رشد بسیار خوبی در حوزه سلامت داشته باشیم.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۷
رضا الفتنسب با اشاره به اینکه توسعه استارتآپهای حوزه سلامت یک نیاز اجتماعی است، گفت: با نگاه استارتآپی که یک نگاه تغییر دهنده است میتوانیم رشد بسیار خوبی در حوزه سلامت داشته باشیم.
به گزارش تحریرنو از ستاد خبری جشنواره رسانه های دیجیتال سلامت رضا الفت نسب رئیس انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی گفت: نقش رسانههای دیجیتال در دنیای امروز بسیار حیاتی است و به خاطر قدرت و جذابیتی که دارد و این پتانسیل را دارند که هر آن شرایط را تغییر دهند، از این رو در مناسبات مختلف سیاسی و فرهنگی بهشدت نقشی موثر دارند.
وی با اشاره به اهمیت رسانههای دیجیتال در توسعه اشتغال، افزود: رسانههای دیجیتال در توسعه اشتغال و کارآفرینی، بسیار موثر هستند، به ویژه از این بابت که در حوزههای مختلف دیجیتال میتوان با هزینههای بسیار پایین کارآفرینی و ایجاد اشتغال کرد. همچنین ریسک کار هم در حوزه فضای دیجیتال بسیار پایینتر از کسب و کاری است که در حوزه آفلاین است. تجربه در سالهای اخیر نشان داده جوانان ایرانی به این حوزه بسیار علاقمند هستند و فکر میکنیم در دهه پیش رو، حتما این نوع کسب و کار و فعالیت در حوزه مجازی وکسب و کار آنلاین یکی از مولفههای جدی توسعه اشتغال باشد. این اتفاق خوب و بزرگی است که در کشور ما میافتد.
الفتنسب ادامه داد: اگر بخواهیم آماری ارائه دهیم، به جز وبسایتهای مختلفی که داریم، ۳۲ هزار کسب و کار آنلاین ثبت شده داریم و افراد زیادی در این حوزه فعالند. امسال هم قرار است خروجی ۱۰۰ هزار نفر شغل را از حوزه کسب و کارهای دیجیتال داشته باشیم.
رئیس انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی، در خصوص نقش رسانههای دیجیتال در نظام سلامت عنوان کرد: چیزی که در رسانههای دیجیتال مطرح است، بحث تبادل اطلاعات است. اطلاعات یک عنصر اساسی است که هر کسی را در تصمیمات آگاهانهاش کمک میکند و اگر اطلاعات مناسب باشد آن فرد میتواند خود را توانمند کند. با توجه به سرعت تبادل اطلاعات در رسانههای دیجیتال، این اتفاق بیشتر رخ میدهد. اطلاعات در فضای مجازی بسیار سریع دست به دست میشوند و اگر اشتباه باشند حتی میتواند در سلامت فرد و جامعه تأثیر سوئی داشته باشد. نکته مهم این است که سازمانهای تصمیمگیری در حوزه سلامت باید هر چه سریعتر برای این بخش تصمیمگیری کنند. البته نه به معنی سختگیری بلکه به معنی ساماندهی در حوزه محتوای دیجیتال و نظام سلامت و اطلاعات سالم.
وی تاکید کرد: در حال حاضر یکسری اطلاعات در فضای مجازی در مورد بیماریها و داروها وجود دارد که افراد با توجه به درگیریهای روزمره با فضای مجازی آن را دائما چک میکنند، این اطلاعات را باور می کنند و روی اطلاعات منتشر شده حساب میکنند. اما آنجا که افراد به این اطلاعات بسنده کنند و درمانشان را از طریق پزشک دنبال نکنند، این خطرساز میشود. با این حال نباید تبادل اطلاعات محدود شود بلکه باید اطلاعات صحیح ارائه شوند و مردم متوجه شوند که کدام اطلاعات ارائه شده، صحیح است.
الفت نسب همچنین در خصوص شیوههای معرفی رسانههای دیجیتال به مردم گفت: معرفی رسانههای دیجیتال به مردم دارای دو بعد است. یکی دولت الکترونیک که هر چه قدر این موضوع در جامعه سریعتر رشد کند و مردم را نسبت به خود درگیر کند، باعث میشود که مردم رسانههای دیجیتال را بهتر بشناسند. بعد دیگر بحث بنگاهها و بخش خصوصی است. امروزه کسب و کارهای مختلف آنلاین آمدهاند، سرویس ارائه میدهند و مردم از آنها استفاده میکنند. تاکسیهای آنلاین در شهرهای بزرگ بسیار فراگیر شدهاند، مردم هم از آنها استقبال کردهاند و آنها را به هم معرفی کنند. اگر این اقدام از سمت دولت هم حمایت شود میتواند سرعت بیشتری بگیرد.
وی همچنین در خصوص اینکه استارتآپها چگونه میتوانند در توسعه رسانههای دیجیتال در حوزه سلامت نقش داشته باشند، یادآور شد: استارتآپها در هر حوزهای می توانند باعث رونق آن حوزه شوند. استارت آپ بر اساس نیازهای جامعه بهوجود میآیند و در حوزه سلامت هم قطعا ما نیازهای بسیار اساسی داریم که استارتآپها میتوانند کمک کنند و این نیازها را برطرف کنند. متاسفانه در طول سالهای گذشته با توجه به حساسیتهای حوزه سلامت و سختگیریهای گاه بیمورد، استارتآپها چندان نتوانستند در حوزه سلامت رشد کنند و این جای نگرانی دارد. فکر میکنم اگر هر چه سریعتر بتوانیم از استارتآپها استفاده کنیم، با نگاه استارتآپی - که یک نگاه تغییر دهنده است – میتوانیم رشد بسیار خوبی در حوزه سلامت داشته باشیم.