رخشان بنیاعتماد همزمان با نمایش "قصهها" در جشنوارهی ابوظبی تاکید کرد: مهمترین مسئله برایم این است که فیلمام در داخل ایران برای مخاطبان ایرانی نمایش داده شود.
تحریرنو: فیلم سینمایی "قصهها" با حضور رخشان بنیاعتماد، کارگردان و تهیهکنندهی این فیلم، در جشنوارهی بینالمللی فیلم ابوظبی روی پرده رفت و مورد استقبال تماشاگران خارجی قرار گرفت.
این فیلم در دومین نمایش خود در بخش رقابتی اصلی هشتمین جشنوارهی بینالمللی فیلم ابوظبی با حضور رخشان بنیاعتماد روز دوشنبه (چهارم آبانماه) در مرکز سینمایی "مارینا مال" شهر ابوظبی به نمایش درآمد ودر پایان کارگردان به سؤالات مطرح شده از سوی تماشاگران پاسخ داد.
وی در پاسخ به سوال یکی از تماشاگران خارجی در مورد تمرکز این فیلم روی کاراکترها گفت: ساختار هر فیلم بستگی بهموضوع و خود قصه دارد که بعضی از فیلمها متمرکز بر کاراکتر و ارتباط میان کاراکترها هستند و موضوعات دیگر میتواند ساختار دیگری را ایجاب کند که کاراکترها در فضا و تنوع مکانی وقایع ساختار را شکل دهند، اما از زاویهی دیگر، میتوانم حرف شما را تایید کنم که فیلمهایی که نگاهشان بهروابط انسانی است طبیعتا تمرکزشان روی کاراکترها بیشتر است.
بنیاعتماد در پاسخ به سوالی دربارهی ساخت اینگونه فیلمها برای حضور در جشنوارههای جهانی یا نمایش برای عموم مردم در ایران بیان کرد: یقینا برای حضور در جشنوارههای جهانی فیلم نمیسازم و شخصا برایم مهمترین مسئله این است که فیلمام توسط مخاطب ایرانی در داخل ایران دیده شود و تماشاگر ایرانی برایم در اولویت اول قرار دارد.
او در ادامه اظهارداشت: این فیلم هم قرار است تا اواخر پاییز امسال در سینماهای ایران اکران شود.
کارگردان و تهیهکنندهی فیلم سینمایی "قصهها" در مورد مدت زمان ساخت این فیلم با اشاره به اینکه "قصهها" سهسال پیش ساخته و آماده شد، افزود: سال گذشته بعد از دریافت مجوز نمایش و قرار گرفتن در نوبت اکران سینمایی آنرا به جشنوارههای خارجی فرستادم.
رخشان بنیاعتماد در پاسخ به سوال دیگری در مورد شیوهی کار با بازیگران فیلم "قصهها" برای رسیدن به نقششان گفت: قبل از فیلمبرداری بیش از چهارماه تمرین با بازیگران این فیلم انجام شد و بعضی از قسمتها مثل قصهی آخر و قصهای که در مینیبوس اتفاق میافتد زمان طولانیتری برای تمرین گرفت.
وی در پاسخ به سوالات متعدد تماشاگران فیلم، در مورد چگونگی ساخت بخش آخر فیلم و کنجکاوی در مورد باورپذیری دیالوگها، که شبه بداههگویی را متصور میکند بیان کرد: نوشتن این بخش، شیوهی خاصی غیر از بقیهی قسمتهای دیگر داشت، به این معنا که روند موقعیت بین دو پرسوناژ تابع یک منحنی حساب شده نوشته شد و در طول تمرینهای مداوم هر اوج و فرود، بارها توسط دو بازیگر اجرا شد و تغییرات گفتاری براساس مضمون از پیش نوشته شده باز نویسی شد. در نسخهی نهایی دیالوگها به اصلاح (از آنِ خود بازیگران) شد و تا جایی پیش رفتیم که تصور بداههگویی در اجرا بهنظر میآید.
بنیاعتماد در ادامه افزود: واقعا کارکردن در این بخش، به اندازهی کل یک فیلمنامهی سینمایی وقت و انرژی گرفت تجربهی تازهای برایم بود و از نتیجهی آن بسیار راضیام. بیشک رسیدن به این نتیجه، مدیون جدیت کار مداوم و صبوری هر دو بازیگر (پیمان معادی و باران کوثری) است.
کارگردان و تهیهکنندهی فیلم سینمایی "قصهها" در پایان، در مورد شیوهی نگارش فیلمنامهی آثار سینمایی خود گفت: آنچه که مهم است فکر و انگیزهی اولیه است. رسیدن به مرز آمادگی برای شروع نوشتن، پروسهی طولانیای است که ممکن است سالها ایدههایی در ذهن باشد ولی هیچوقت به نوشتن نیانجامد و گاهی برعکس، جرقهی یک ایده که مطمئنا سابقهی قدیمی در دغدغههایم دارد، زمینهی شروع به نوشتن باشد. تحقیق و درک و شناخت نزدیک از موقعیت کاراکترها مهمترین اصل برای نوشتن فیلمنامه است.
فیلم سینمایی "قصهها" برای کسب جایزهی بزرگ و تندیس "مروارید سیاه" بخش رقابتی اصلی هشتمین جشنوارهی فیلم ابوظبی با ۱۷ فیلم از کشورهای فرانسه، ایتالیا، انگلستان، چین، ژاپن، مراکش، روسیه، کرهجنوبی، دانمارک، هنگکنگ، قطر، امارات، موریتانی، لبنان، آلمان، و اقلیم کردستان عراق بهرقابت میپردازد.