تاتسویا هاسه‌گاوا کارگردان نمایش "بازی سایه":
دولت و نهادهای شهری در ژاپن از تئاتر حمایت نمی‌کنند
تمام فعالیت‌های تئاتری در کشور ژاپن توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۱
 
دولت و نهادهای شهری در ژاپن از تئاتر حمایت نمی‌کنند
 
تمام فعالیت‌های تئاتری در کشور ژاپن توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. این فعالیت‌ها شامل کلیه‌ی پشتیبانی‌ها در مرحله‌ی تولید و اجرا و فعالیت کمپانی‌های تئاتری است و برای اجرای تئاتر هیچ حمایتی از سوی دولت و شهرداری نداریم، بلکه آثار نمایشی با حمایت کمپانی‌های تئاتر و به‌شکل خصوصی تولید می‌شود.

به گزارش تحریرنو به‌نقل از ستاد خبری روابط‌عمومی سی‌و‌چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر، تاتسویا هاسه‌گاوا، کارگردان نمایش "بازی سایه" که اثرش در بخش آثار ملل و مسابقه‌ی بین‌الملل جشنواره‌ی سی‌و‌چهارم تئاتر فجر حضور دارد ظهر روز یک‌شنبه چهارم بهمن‌ماه در یک نشست رسانه‌ای در مجموعه‌ی تئاتر‌شهر تهران با دست‌اندرکاران رسانه‌های جمعی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

وی در این نشست پیرامون نمایش "بازی سایه‌" گفت: ایده‌ی این نمایش در سال ۲۰۱۳ شکل گرفت و تولید آن نیز به‌مدت پنج‌‌ماه به‌طول انجامید. وی افزود: شیوه‌ی کاری گروه دزل که بازی سایه نیز یکی از تولیدات آن محسوب می‌شود مبتنی بر حرکت و فرم است و البته بخش زیادی از تئاتر ژاپن نیز به‌همین شیوه فعالیت فعالیت کرده و تمرکز اجراهای خود را بر حرکت و فرم مبتنی بر داستان قرار داده‌اند.

هاسه‌گاوا تصریح کرد: در این اجرا می‌خواستیم حرکات بیش‌تری نسبت به داستان داشته باشیم. اگرچه سعی کرده‌ام این تعادل را نیز ایجاد کنم تا هم کسانی‌که حرکات فرم را دوست دارند از آن لذت ببرند و هم کسانی‌که نمایش‌های داستانی را دنبال می‌کنند. در مجموع سعی می‌کنم آن‌چه که مخاطب دوست دارد را اجرا کنم.

این کارگردان ژاپنی درباره‌ی موضوع و مضمون نمایش "بازی سایه" نیز گفت: همان‌طور که نور و روشنایی انرژی مثبت دارد، تاریکی و سایه انرژی منفی می‌آورد. نشان دادن خیر و شر و تضادشان به تضاد انرژی مثبت و منفی برمی‌گردد که در محوریت نمایش بازی سایه قرار دارد. من در این نمایش فجایع و بلایای طبیعی در ژاپن را گنجانده‌ام.

وی با اشاره به نیروی خیر و شر موجود در جهان عنوان کرد: در ژاپن فجایعی رخ داده که انرژی منفی آن همه‌جا را در برگرفته و ما در این نمایش نشان می‌دهیم که این انرژی در اجرا کم‌کم به سایه تبدیل می‌شود و سیاهی همه‌جا را می‌پوشاند.

وی خاطرنشان ساخت که در جشنواره‌ی سی‌ام به‌دلیل ضیق وقت موفق به تماشای نمایش های ایرانی جشنواره نشده اما امسال نمایش "خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار از زندگی و قتل میرزا تقی‌خان فراهانی" را به تماشا نشسته و این اثر را پر از انرژی و موفق ارزیابی کرد.

تاتسویا هاسگاوا متولد ۱۹۷۷ توکیو، ژاپن، طراح حرکت و کارگردان تئاتر، کارگردان و بازیگر برنامه‌های تلویزیون. رتبه‌ی برتر طراح حرکت در مسابقه‌ی طراحی حرکت افسانه‌ی توکیو، رتبه‌ی برتر جشنواره‌ی طراحی حرکت TheatriKA'l و طراح حرکت کمپانی بالاره (BALLARE) است. نمایش: "قصر مه‌آلود" از تولیدات این گروه پیش از این در سی‌امین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر شرکت و جایزه‌ی ویژه‌ی جشنواره را دریافت کرده بود. این گروه امسال در جشنواره‌ی تئاتر فجر با نمایش "بازی سایه" در بخش صحنه‌ای حضور دارد.
کد مطلب: 4290