گروه اجرایی نمایش "تانگوی تخممرغ داغ"، نامهای را در پاسخ برخی حواشی بهوجود آمده برای اجرای این نمایش نوشتند که ترجیح دادند پس از توقف این نمایش آنرا رسانهای کنند.
تحریرنو: در متن این نامه که نام امضاکنندگانی چون علی نصیریان، هادی مرزبان، قاسم زارع، فردوس کاویانی، فرزانه کابلی، لیلا برخورداری، امین زندگانی در آن به چشم میخورد، آمده است:
"بسمهتعالی
در سال جهاد اقتصادی و فرهنگی، ما هنرمندان بهعنوان سربازان فرهنگ و هنر این سرزمین، در خط مقدم آن هستیم و در سیویکمین اجرای نمایش خود، مفتخریم که بگوییم تا این لحظه جمعیتی بالغ بر ۱۵هزار نفر تماشاگرمان بودهاند، آنهم در زمانی که از هر طرف مورد هجمهی رو به گسترش شبکههای ماهوارهای هستیم، آنها که نه تنها فرهنگ، بلکه آیندهی فرهنگی نسل جوان ما را هدف قرار دادهاند و به سادگی فشار دادن دکمهای، در دسترس عام و خاص هستند.
در این میان، با وجود بالا بودن هزینههای زندگی شهری، گرانی بهای بلیط تئاتر نسبت به سینما و سهلالوصول بودن فیلمها و سریالهای شبکههای داخلی، نمایش خانگی و هزاران شبکهی ماهوارهای، مخاطب فرهیخته و علاقهمند در شلوغی شبهای تهران برای رسیدن به سالن و دیدن نمایش ما، از همهی اینها صرفنظر میکند و به لطف پروردگار، با دیدن این نمایش، راضی و خشنود به خانه برمیگردد. اگرچه کسانی نیز هستند که...
این یادداشت از طرف کسانی است که سالها با سختیها و دشواریهای بسیار اقتصادی در حوزهی فرهنگی به هنر تئاتر وفادار مانده و با عشق به این هنر متعالی، کشور اسلامی و نیز مردم این سرزمین، به کار خود ادامه دادهاند، و هیچگاه به طعنه و کنایه، گلهای ننموده و مخالفخوانی نکردهاند. اما، گویی در نگاه بعضی مغرضین، هنوز غریب و ناآشنا جلوه میکنند.
کسانی تهمت بیفرهنگی به ما میزنند که چون موجی زودگذر، با جریانهای سیاسی و سیاستبازیها میآیند و میروند، و آگاهانه یا ناآگاهانه بر امثال ما که به خاطر داشتن دغدغهی فرهنگ و هنر اسلامی و ایرانی، سالها خون جگر خوردهایم، خرده میگیرند. لذا، بهدلیل همین جوسازیهای مغرضانه، لازم دانستیم که دلایل خود را برای انتخاب این متن گرانسنگ و اجرای آن برای روشن شدن افکار عمومی برشماریم."
در ادامه گروه اجرایی با اشاره به متن نمایش "تانگوی تخممرغ داغ" آورده است: "تحولات سیاسی هر حکومت و رویکردهای اقتصادی آن، باعث بهوجود آمدن اتفاقات اجتماعی در یک جامعه خواهد شد. حکومت پهلوی با اتخاذ روشهای غلط و تصمیمهای نادرست در ادارهی حکومت و خودمحوری و دیکتاتوری، با گسترش بیرویه و بدون دلیل فرهنگ و آداب و رسوم زندگی غربی، جامعهی سنتی ایران را با بحرانهای بسیاری مواجه کرد. بحرانهایی که در نهایت به اعتراض عمومی مردم و انقلاباسلامی انجامید.
بدون تردید، رفتن به طرف مدرنیته نیازمند پیشفرضها و مقدمات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری است که خاندان پهلوی به دلیل ناآگاهی، تلاش میکرد کشور را با رویکرد تجدد آمرانه، به سمت مدرنیزاسیون هدایت کند.
نمایشنامهی "تانگوی تخممرغ داغ" با نگاهی دقیق و درست، در همین بستر شکل میگیرد و اکبر رادی نویسندهی متعهد و هوشمند اثر، تلاش کرده است تحلیلی موشکافانه از آن دورهی تاریخی ارائه نماید.
نمایشنامهی "تانگوی تخممرغ داغ" روایتی بیپرده از زندگی خانوادهای است که در بستر اجتماعی ناسالمی، فرو میپاشد. اکبر رادی با بهرهبرداری از الگوی قصههای بومی و مذهبی و با توجه ویژه به قصهی قرآنی حضرت یوسف (ع) و اظهار عشق و تمایل زلیخا به او، نتیجهی اقدامات نسنجیده و تقلید کورکورانه رژیم پهلوی را در بنیادیترین گروه خانواده، بازتاب میدهد.
نشان دادن مصادیق مهم به وجود آورندهی خلل و شکاف در استحکام روابط انسانی و قوام خانواده، همچون از بین رفتن حرمتها میان اعضای خانواده، بیخبری از یکدیگر، دروغ، ریا، خیانت و... در زمرهی همین تلاش صادقانه است.
این نمایشنامه سند و مدرک مستدلی برای مخاطب امروز بهخصوص نسل جوان است که بهخوبی دریابد چطور اقدامات فریبنده و گولزنندهی خاندان پهلوی، جامعهی ایرانی را از پایه و اساس به سمت فروپاشی میبُرد.
"تانگوی تخممرغ داغ" گواهی است بر لزوم بهوقوع پیوستن انقلاباسلامی از طرف مردمی که احساس میکردند روشهای نابخردانه سردمداران رژیم ستمشاهی، دارد همچون موریانه، زندگی خصوص و اجتماعی آنها را از درون میخورد و نابود میکند.
لذا استفاده معدود از الفاظ تند و بیپروا، نه به معنای ترویج بدی و گناه، بلکه در راستای نمایش بیپردهی واقعیتهای اجتماعی آن دورهی تاریخی و نهیازمنکر است. نویسنده، تلویحا به مخاطب منتقل میکند که اگر این خانواده به نشانهی کل جامعه، در حال از بین رفتن است، به دلیل گرایش به همین رفتارهای ناپسند است.
اکبر رادی در انتهای نمایش خود، آشکارا روشن میکند که تنها کسی میتواند در چنین وضعیت بغرنجی رستگار شود که از این بیاخلاقیها، بیتربیتیها و بددهنیها پرهیز کند، نمازش را بهموقع بخواند، به کسی تهمت نزند، دروغ نگوید و همچون یوسف پیامبر در وسوسهی فریبندهی زلیخاهای زمانه، پا بر روی حوائج نفسانی خود گذاشته و از این آزمون دشوار الهی سربلند بیرون بیاید.
بر همین اساس، جامعهی جوان ایرانی نیازمند آثار ارزشمندی همچون "تانگوی تخممرغ داغ" است تا بهخوبی دریابد که چرا امامخمینی (ره) با حمایت قاطبهی مردم ایران بر ضد حکومت مفسد پهلوی قیام کرد."
پس از توقف نمایش "تانگوی تخممرغ داغ" که از شب گذشته ۱۶خردادماه اتفاق افتاد، هیچکدام از اعضا این گروه، اظهار نظری نکردند و فعلا ترجیح دادند این نامه رسانهای شود.
لازم بهذکر است، اجرای این اثر نمایشی قرار بود بعد از تعطیلات نیمهی خردادماه در تالار وحدت ادامه پیدا کند و با اینکه برای اجرای شب گذشته یعنی ۱۶خردادماه بلیت فروخته شدهبود، این نمایش به دلایلی نامعلوم به صحنه نرفت. حتی گروه اجرایی ساعت ۵ بعدازظهر روز گذشته متوجه شدند نمایششان اجرا نمیشود.