دفاع گروه "تانگوی تخم‌مرغ داغ" درپی توقف نمایش‌شان
گروه اجرایی نمایش "تانگوی تخم‌مرغ داغ"، نامه‌ای را در پاسخ برخی حواشی به‌وجود آمده برای اجرای این نمایش نوشتند که ترجیح دادند پس از توقف این نمایش آن‌را رسانه‌ای کنند.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۰
 
دفاع گروه "تانگوی تخم‌مرغ داغ" درپی توقف نمایش‌شان
 
گروه اجرایی نمایش "تانگوی تخم‌مرغ داغ"، نامه‌ای را در پاسخ برخی حواشی به‌وجود آمده برای اجرای این نمایش نوشتند که ترجیح دادند پس از توقف این نمایش آن‌را رسانه‌ای کنند.

تحریرنو: در متن این نامه که نام امضاکنندگانی چون علی نصیریان، هادی مرزبان، قاسم زارع، فردوس کاویانی، فرزانه کابلی، لیلا برخورداری، امین زندگانی در آن به چشم می‌خورد، آمده است:

"بسمه‌تعالی

در سال جهاد اقتصادی و فرهنگی، ما هنرمندان به‌عنوان سربازان فرهنگ و هنر این سرزمین، در خط مقدم آن هستیم و در سی‌ویکمین اجرای نمایش خود، مفتخریم که بگوییم تا این لحظه جمعیتی بالغ بر ۱۵هزار نفر تماشاگرمان بوده‏‌اند، آن‌هم در زمانی که از هر طرف مورد هجمه‌ی رو به گسترش شبکه‏‌های ماهواره‌‏ای هستیم، آن‌ها که نه تنها فرهنگ، بلکه آینده‌ی فرهنگی نسل جوان ما را هدف قرار داده‏‌اند و به سادگی فشار دادن دکمه‌‏ای، در دسترس عام و خاص هستند.

در این میان، با وجود بالا بودن هزینه‏‌های زندگی شهری، گرانی بهای بلیط تئاتر نسبت به سینما و سهل‏‌الوصول بودن فیلم‏‌ها و سریال‏‌های شبکه‏‌های داخلی، نمایش خانگی و هزاران شبکه‌ی ماهواره‌‏ای، مخاطب فرهیخته و علاقه‌مند در شلوغی شب‌های تهران برای رسیدن به سالن و دیدن نمایش ما، از همه‌ی این‌‏ها صرف‏‌نظر می‏‌کند و به لطف پروردگار، با دیدن این نمایش، راضی و خشنود به خانه برمی‏‌گردد. اگرچه کسانی نیز هستند که...

این یادداشت از طرف کسانی است که سال‌‏ها با سختی‌‏ها و دشواری‏‌های بسیار اقتصادی در حوزه‌ی فرهنگی به هنر تئاتر وفادار مانده و با عشق به این هنر متعالی، کشور اسلامی و نیز مردم این سرزمین، به کار خود ادامه داده‌‏اند، و هیچ‌‏گاه به طعنه و کنایه، گله‏‌ای ننموده و مخالف‏‌خوانی نکرده‏‌اند. اما، گویی در نگاه بعضی مغرضین، هنوز غریب و ناآشنا جلوه می‏‌کنند.

کسانی تهمت بی‏‌فرهنگی به ما می‏زنند که چون موجی زودگذر، با جریان‏‌های سیاسی و سیاست‏‌بازی‏‌ها می‏‌آیند و می‏‌روند، و آگاهانه یا ناآگاهانه بر امثال ما که به خاطر داشتن دغدغه‌ی فرهنگ و هنر اسلامی و ایرانی، سال‏‌ها خون جگر خورده‌‏ایم، خرده می‏‌گیرند. لذا، به‌دلیل همین جوسازی‏‌های مغرضانه، لازم دانستیم که دلایل خود را برای انتخاب این متن گران‏‌سنگ و اجرای آن برای روشن شدن افکار عمومی برشماریم."

در ادامه گروه اجرایی با اشاره به متن نمایش "تانگوی تخم‌مرغ داغ" آورده است: "تحولات سیاسی هر حکومت و رویکردهای اقتصادی آن، باعث به‌وجود آمدن اتفاقات اجتماعی در یک جامعه خواهد شد. حکومت پهلوی با اتخاذ روش‌‏های غلط و تصمیم‏‌های نادرست در اداره‌ی حکومت و خودمحوری و دیکتاتوری، با گسترش بی‌‏رویه و بدون دلیل فرهنگ و آداب و رسوم زندگی غربی، جامعه‌ی سنتی ایران را با بحران‏‌های بسیاری مواجه کرد. بحران‏‌هایی که در نهایت به اعتراض عمومی مردم و انقلاب‌اسلامی انجامید.

بدون تردید، رفتن به طرف مدرنیته نیازمند پیش‎‏فرض‏‌ها و مقدمات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری است که خاندان پهلوی به دلیل ناآگاهی، تلاش می‏‌کرد کشور را با رویکرد تجدد آمرانه، به سمت مدرنیزاسیون هدایت کند.

نمایش‌نامه‌ی "تانگوی تخم‌مرغ داغ" با نگاهی دقیق و درست، در همین بستر شکل می‏‌گیرد و اکبر رادی نویسنده‌ی‏ متعهد و هوش‌مند اثر، تلاش کرده است تحلیلی موشکافانه از آن دوره‌ی تاریخی ارائه نماید.

نمایش‌نامه‌ی "تانگوی تخم‌مرغ داغ" روایتی بی‏‌پرده از زندگی خانواده‌ای است که در بستر اجتماعی ناسالمی، فرو می‌پاشد. اکبر رادی با بهره‌‏برداری از الگوی قصه‌‏های بومی و مذهبی و با توجه ویژه به قصه‌ی قرآنی حضرت یوسف (ع) و اظهار عشق و تمایل زلیخا به او، نتیجه‌ی اقدامات نسنجیده و تقلید کورکورانه رژیم پهلوی را در بنیادی‏‌ترین گروه خانواده، بازتاب می‌دهد.

نشان دادن مصادیق مهم به وجود آورنده‌ی خلل و شکاف در استحکام روابط انسانی و قوام خانواده، هم‌چون از بین رفتن حرمت‏‌ها میان اعضای خانواده، بی‏‌خبری از یک‌دیگر، دروغ، ریا، خیانت و... در زمره‌ی همین تلاش صادقانه است.

این نمایش‌نامه سند و مدرک مستدلی برای مخاطب امروز به‌خصوص نسل جوان است که به‌خوبی دریابد چطور اقدامات فریبنده و گول‏‌زننده‌ی خاندان پهلوی، جامعه‌ی ایرانی را از پایه و اساس به سمت فروپاشی می‏‌بُرد.

"تانگوی تخم‌مرغ داغ" گواهی است بر لزوم به‌وقوع پیوستن انقلاب‌اسلامی از طرف مردمی که احساس می‏‌کردند روش‌‏های نابخردانه سردم‌داران رژیم ستم‌شاهی، دارد هم‌چون موریانه، زندگی خصوص و اجتماعی آن‌ها را از درون می‏‌خورد و نابود می‏‌کند.

لذا استفاده معدود از الفاظ تند و بی‏‌پروا، نه به معنای ترویج بدی و گناه، بلکه در راستای نمایش بی‏‌پرده‌ی واقعیت‏‌های اجتماعی آن دوره‌ی تاریخی و نهی‌ازمنکر است. نویسنده، تلویحا به مخاطب منتقل می‏‌کند که اگر این خانواده به نشانه‌ی کل جامعه، در حال از بین رفتن است، به دلیل گرایش‏ به همین رفتارهای ناپسند است.

اکبر رادی در انتهای نمایش خود، آشکارا روشن می‏‌کند که تنها کسی می‌‏تواند در چنین وضعیت بغرنجی رستگار شود که از این بی‌‏اخلاقی‏‌ها، بی‏‌تربیتی‏‌ها و بددهنی‏‌ها پرهیز کند، نمازش را به‌موقع بخواند، به کسی تهمت نزند، دروغ نگوید و هم‌چون یوسف پیامبر در وسوسه‌ی فریبنده‌ی زلیخاهای زمانه، پا بر روی حوائج نفسانی خود گذاشته و از این آزمون دشوار الهی سربلند بیرون بیاید.

بر همین اساس، جامعه‌ی جوان ایرانی نیازمند آثار ارزش‌مندی هم‌چون "تانگوی تخم‌مرغ داغ" است تا به‌خوبی دریابد که چرا امام‌خمینی (ره) با حمایت قاطبه‌ی مردم ایران بر ضد حکومت مفسد پهلوی قیام کرد."

پس از توقف نمایش "تانگوی تخم‌مرغ داغ" که از شب گذشته ۱۶خردادماه اتفاق افتاد، هیچ‌کدام از اعضا این گروه، اظهار نظری نکردند و فعلا ترجیح دادند این نامه رسانه‌ای شود.

لازم به‌ذکر است، اجرای این اثر نمایشی قرار بود بعد از تعطیلات نیمه‌ی خردادماه در تالار وحدت ادامه پیدا کند و با این‌که برای اجرای شب گذشته یعنی ۱۶خردادماه بلیت فروخته شده‌بود، این نمایش به دلایلی نامعلوم به صحنه نرفت. حتی گروه اجرایی ساعت ۵ بعدازظهر روز گذشته متوجه شدند نمایش‌شان اجرا نمی‌شود.
کد مطلب: 490